Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko Suomi leipoo 2022

Vierailija
10.01.2022 |

Uusi kausi alkoi. Kivaa. Ekan jakson perusteella sanoisin, että taitavia kilpailijoita kisassa. Mutta tuomarit ois voinu vaihtaa tälle kaudelle.

Kommentit (687)

Vierailija
341/687 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä Inkan pitsoineen ois pitäny pudota.

Kertoo paljon tämän vuoden tasosta, että vielä tässä vaiheessa kisaa jatkoon pääsi pitsaa leipomalla ja vielä ihan peruspitsaa..

Vierailija
342/687 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin ihmettelin baklavaa. Sehän tehdään filotaikinaan ja on ihan paperinohutta. Ja ne baklavat, mitkä mä oo syönyt, on pieniä neliönmallisia eikä rullattuja

on niitä rullattujakin. Oon turkissa syönyt semmosia.

Ne rullatut on ohuita ja kapeita kullankeltaisia ja kiiltäviä siirapista. Nämä olivat pulleita pikkuleipiä jotka oli laitettu rullalle ja päälle roiskittu sokerivettä.

Kilpailijat tekivät tietenkin heille annetun ohjeen mukaan. Siksi ihmettelenkin miten ihmeessä resepti ei edes muistuttanut Baklawaa, kuka sen oli tehnyt? Jokainen alan ammatti ihminen tietää mitä baklawa on ja miten se valmistetaan.

Nyt tämä ” tuote” oli rullalle pantu pähkinällä täytetty pikkuleipä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/687 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon tämän vuoden tasosta, että vielä tässä vaiheessa kisaa jatkoon pääsi pitsaa leipomalla ja vielä ihan peruspitsaa..

Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Jokainen osaa tehdä tuollaista peruspizzaa, kyllä tuossa vaiheessa kisaa olisi pitänyt jotain muuta jo tehdä.

Vierailija
344/687 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juontajan olemus on miellyttävä. Ja kyllä on hyvässä kunnossa 50-vuotiaaksi.. vaatteet ei kuitenkaan ehkä ihan omaan makuun.

Nuo kilpailijatkin ovat järjestäen mukavia ja viihdyttäviä. Useimmat ovat mukavan nöyriä ja itseironisia.

Järjestäen? Mitä tässä järjestetään?

Vierailija
345/687 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin ihmettelin baklavaa. Sehän tehdään filotaikinaan ja on ihan paperinohutta. Ja ne baklavat, mitkä mä oo syönyt, on pieniä neliönmallisia eikä rullattuja

on niitä rullattujakin. Oon turkissa syönyt semmosia.

Ne rullatut on ohuita ja kapeita kullankeltaisia ja kiiltäviä siirapista. Nämä olivat pulleita pikkuleipiä jotka oli laitettu rullalle ja päälle roiskittu sokerivettä.

Kilpailijat tekivät tietenkin heille annetun ohjeen mukaan. Siksi ihmettelenkin miten ihmeessä resepti ei edes muistuttanut Baklawaa, kuka sen oli tehnyt? Jokainen alan ammatti ihminen tietää mitä baklawa on ja miten se valmistetaan.

Nyt tämä ” tuote” oli rullalle pantu pähkinällä täytetty pikkuleipä.

Baklavaa tosiaan löytyy neliönä, kolmiona, rullana, kierteenä jne. Mutta noin yleisesti ottaen resepti oli todella erikoinen ja hämmensi tällaistakin, joka ko. leivonnaisen hyvin tuntee. Outo valinta tehtävään se oli myös siksi, että baklava ei kuulu leivonnaisiin, joka tarjoillaan heti uunista ottamisen jälkeen. Sokeriliemen oikeaoppinen imeytyminen vie aikaa.

Vierailija
346/687 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kyllä ihan samaa mieltä. Jokainen osaa tehdä tuollaista peruspizzaa, kyllä tuossa vaiheessa kisaa olisi pitänyt jotain muuta jo tehdä.

Osaahan niistä jokainen tehdä täytekakkuakin, joka oli semifinaalitehtävä. 

Vierailija
347/687 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä juontajan olemus on miellyttävä. Ja kyllä on hyvässä kunnossa 50-vuotiaaksi.. vaatteet ei kuitenkaan ehkä ihan omaan makuun.

Nuo kilpailijatkin ovat järjestäen mukavia ja viihdyttäviä. Useimmat ovat mukavan nöyriä ja itseironisia.

Järjestäen? Mitä tässä järjestetään?

Hyvä että kysyit jos jäi epäselväksi etkä pystynyt asiayhteydestä päättelemään :) tarkoitin tietenkin järjestään.

Vierailija
348/687 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea putosi. Häntähän suosittiin teknisessä, kun hyväksyttiin leivonnaisten tarjoaminen uunipellillä. Uunipelti on kuuma, ja leivonnaiset kypsyivät siinä koko ajan, etua tuli, kun aikaa paistamiseen oli kaikilla liian vähän.

Mariamin paluu oli ihan turha, mitään erityistä hän ei saanut aikaan.

Samaa mieltä, vieläpä tuli ykköseksi baklava-tehtävässä, vaikka notkui koko ajan kyselemässä neuvoja muilta, kun oli aivan pihalla. Oisi ollut suuri vääryys, jos Mariam oisi päässyt vielä jatkoon.. 

Vierailija
349/687 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

V13ra1l1ja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en voisi syödä mitään sen yhden roikkuhihaisen leipomuksia.

Hihat oli koko ajan siinä taikinassa kiinni🤮

Kenellä roikkuhihat? 🤔

En tiedä nimeä, mutta valko/mustankirjava pusero tummalla naisella,pitkät pussihihat, jotka oli koko ajan kiinni niissä tuotteiden valmistamisissa.

Miksibei hygieniaan käytetä aikaa ja oikea vaatetusta.

😂 Siellä ei ole ollut yhtään tuollaista kilpailijaa.

Olihan siellä viime kaudella se romaninainen.

Vierailija
350/687 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spoiler alert!

Eivätkö edes tuomarit tiedä, millainen jälkiruoka on baklawa? Nythän ohjeiden mukaan tuli pikkuleipa, jossa on pähkinöitä täytteenä.

Olen syönyt baklawaa, tehnyt sitä itse ja katsellut kun ammattitaitoinen chef teki baklawaa.

Taikina on filo taikina, jonka arkit liimataan kiinni toisiinsa sulaneella voilla. Täytteeksi erilaisia pähkinöitä ja kanelia mausteeksi. Kun baklawa on paistettu päälle sivellään kylmä sokerisiirappi. Se on tehty soketeista, vedestä, sitruunamehusta ja appelsiininkukkavedestä, joka voidaan korvata ruusunkukkavedellä.

Brittien vastaavassa ohjelmassa tehtiin myös baklawaa ja kilpailijat tekivät itse filotaikinan. En usko että suomalaisten kilpailijoiden taidot olisivat siihen riittäneet.

Spoiler jatkuu

En tiedä mitään baklawasta mutta eikö ne kilpailijat ainakin puhuneet tekevänsä filotaikinaa?

Ei tuo kyllä filotaikinalta näyttänyt! Filo on paperinohutta vaaleata ja niitä laitetaan todella useita kerroksia ja kerrosten väliin sulatettua voita tai ”ghee”. Ei rypsiöljyä niinkuin ohjelmassa.

Valmis baklawa on kullankeltaista ja kiiltävää. Kylmä siirappi kaadetaan kuuman baklawan päälle näin niistä tulee rapeita.

Kylläpä se oli ihan filotaikina, mikä tehtiin. Leipurit ei vain kaulinnut tarpeeksi ohueksi. Olisit katsonut, mitä tuomarit maisteli. Ja ei sinne mitään öljyä laitettu väliin vaan voita. Taikinaan laitettiin öljyä pinnalle, jotta ei kuivu. Mitä tehdään esim. Turkissa ja Kreikassa.

Vierailija
351/687 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea putosi. Häntähän suosittiin teknisessä, kun hyväksyttiin leivonnaisten tarjoaminen uunipellillä. Uunipelti on kuuma, ja leivonnaiset kypsyivät siinä koko ajan, etua tuli, kun aikaa paistamiseen oli kaikilla liian vähän.

Samaa mieltä, vieläpä tuli ykköseksi baklava-tehtävässä, vaikka notkui koko ajan kyselemässä neuvoja muilta, kun oli aivan pihalla. Oisi ollut suuri vääryys, jos Mariam oisi päässyt vielä jatkoon.. 

Just ja se ”etuperseen” esittely, perheohjelmassa tissivako tiskillä! Haloo, eikö mitään tajua tyypillä tai tuotannolla, ettei tissivaon esittely kuulu mitenkään näihin ohjelmiin??

Vierailija
352/687 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Anne on muuten ihan hysteerinen ihminen. Saa nähdä selviääkö ilman hermoromahdusta loppuun saakka.

Sanoisin, että eloisa ja ilmeikäs, ei hysteerinen. Eipähän ole ainakaan tasapaksu!

Vierailija
353/687 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se Anne on muuten ihan hysteerinen ihminen. Saa nähdä selviääkö ilman hermoromahdusta loppuun saakka.

Sanoisin, että eloisa ja ilmeikäs, ei hysteerinen. Eipähän ole ainakaan tasapaksu!

Suomessa tuon tyyppisiä ihmisiä aina dissataan. Ei voida uskoa, että joku on aidosti eläväinen ja tunteikas, olematta hullu. Krista Siegridsiä myös haukutaan, koska hänen tyylinsä ei sovi suomalaiseen synkkään mielenmaisemaan.

Anne on taitava ja hauska! Mua aina hymyilyttää ne ärräpäät kun hommat ei mene ihan niin kuin hän oli suunnitellut. :-D

Vierailija
354/687 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Inka olisi saanut pudota jo viime jaksossa Mariamin sijasta, kun miettii päivän tehtäviä. Mariam oli teknisen tehtävän voittaja, Inka taas tuli ihan viimeiseksi. Ja Inka pääsi jatkoon, vaikka leipoi vain yksinkertaisia pikkupitsoja. Aiemminkin on tiputettu heitä, jotka menevät sieltä, mistä aita matalin. Mariamilla oli sentään kunnianhimoa leipomuksissaan.

Vierailija
355/687 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi hiukset sitoa, tai käyttää päähinettä leipoessa tai ruokaa laittaessa. Samoin näillä leipojillakin roikkuu isoja koruja

Vierailija
356/687 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Inka olisi saanut pudota jo viime jaksossa Mariamin sijasta, kun miettii päivän tehtäviä. Mariam oli teknisen tehtävän voittaja, Inka taas tuli ihan viimeiseksi. Ja Inka pääsi jatkoon, vaikka leipoi vain yksinkertaisia pikkupitsoja. Aiemminkin on tiputettu heitä, jotka menevät sieltä, mistä aita matalin. Mariamilla oli sentään kunnianhimoa leipomuksissaan.

Kunnianhimo ei riitä jos taidot ei riitä. Mariam ei saanut taitotehtävien tuotteita valmiiksi tai ne epäonnistui jollain tapaa, koska mimmi luuli olevansa parempi kuin olikaan. Ihan oikein että putosi. Teknisen tehtävän voittokin oli vääryys.

Vierailija
357/687 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa vieraileva Valion edustaja ja ohjelman ex-tuomari olisi jäänyt edes vierailevaksi tuomariksi viime jaksossa. Hänestä tulee aina niin hyvä mieli. On lempeä, positiivinen ja sympaattinen. Enemmän persoonaa kuin nykyisissä tuomareissa.

Vierailija
358/687 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tehdään kiilaimpaita! -_- MIKSI ei voi puhua suomea???

Vierailija
359/687 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tehdään kiilaimpaita! -_- MIKSI ei voi puhua suomea???

Miksi pitäis väkisin vääntää suomeksi? Kaikki tuntee tuon nimen, ei mulla ole aavistusta onko sillä jotain suomenkielistä nimeä. Puhutko kaikista ruoista suomennetuilla nimillä? Bolognese, bouillabaisse?

Vierailija
360/687 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme tissipaita Kukkohovilla! 😄😄

No oisko ihan Parikkaa 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän