Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan kanssa valvominen - en vain enää jaksa!!

Vierailija
04.05.2015 |

Vauva on ensi viikolla 4kk ja yöheräämisten vähenemisestä ei ole tietoakaan, päinvastoin. Vauva syö 2-3 kertaa yössä (pulloa), ja useimpina herää siihen päälle (tuttiin, muuhun liikkumiseen, muuten vaan) n. 2-15 kertaa yön aikana. Alan olla ihan poikki kun pisin unipätkä yhtenäinen pariin kuukauteen on ollut n. 3h, useimpina öinä alle 1-2h.

Ongelma ei ole pelkästään heräämisissä, vaan siinä, että monesti syötön jälkeen käy niin etten enää itse saa unta vaikka olisin kuinka kuolemanväsynyt. Sitten heittelehdin hereillä 15min-tunnin, jolloin yön unisaldo jää kokonaisuudessaan yleensä naurettavan pieneksi. Olen aina ollut huono nukahtamaan, mutta nyt se on ilmeisesti stressin ja yliväsymyksen takia mennyt ihan äärimmäisyyksiin. Nytkin olen ollut hereillä puoli viidestä saakka vaikka vauva tuolla kuorsaa.

Päivät menevät sumussa. Vauva on ihana, mutta melko vaativa, ei ehkä sieltä ihan vaikeimmasta päästä, mutta kaipaa kuitenkin läpi päivän lähes jatkuvaa viihdytystä ja huomiota. Joskus viihtyy hetken yksikseen matolla, mutta yleensä kuitenkin max. 10min. Unenpuutteen takia en jaksa tehdä mitään muuta kuin hoitaa vauvan, joskus sekin tuntuu haastavalta. 

Miehestä on apu kotitöiden tekemisessä ja vauvaakin hoitaa iltaisin minkä ehtii, mutta päävastuu on kuitenkin (tietysti) minulla. Öitä valvoi aiemmin aina kerran viikossa/kahdessa että sain nukkua, mutta nykyään siitäkään ei ole enää apua kun joko vauva ei huoli mieheltä pulloa yöllä, tai sitten en kuitenkaan saa nukuttua miehen kuorsaamisen/vauvan ääntelyiden takia. Ja minulla siis on korvatulpat, mutta niistä ei juuri ole apua. Päiväunien nukkumisen koen vaikeaksi, vauvan päiväunet ovat niin lyhyitä pätkiä ettei siinä välttämättä ehdi kunnolla nukahtaa ja herätessä olen sitten vain entistä väsyneempi.

Apua!! Mitä voin tehdä? Pelkään että sekoan kohta tästä unenpuutteesta, olen miehelle ihan kamala ja äksy, olen hajamielinen ja päivät menevät kuin mustassa sumussa. Onko olemassa jotain nukahtamislääkksitä mitä voisi käyttää ja silti herätä syöttämään vauvaa? Vai pitääkö minun vain tyytyä tähän ja toivoa etten mene järjiltäni ennen kuin vauva alkaa nukkua öitä. Olen epätoivoinen! 

Lisätään vielä, etten koe itseäni masentuneeksi (olen ollut aiemmin elämässäni, eikä nyt tunnu siltä), vaan vain mielettömän uupunut ja univelkainen. Ja se vielä, että tiesin kyllä että vauva valvottaa ja että ensimmäinen vuosi tulisi olemaan rankka, mutta ei tällaiseen univelkaan ja uupumukseen oikeasti voinut mitenkään varautua tai asennoitua. En vain enää jaksa.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 06:52"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 06:42"]

Myötätuntoa sinulle. Ehkä voisit mennä yhdeksi yöksi pois kotoa. Nukkumaan

[/quote]

Kiitos. Tuo on käynyt minunkin mielessäni, ei vain oikein ole paikkaa minne mennä. Vanhemmat asuvat sen verran kaukana ja ystävillä on itsellään sellaiset elämäntilanteet että vähän vaikea tuppautua ja saada siellä vielä nukutuksi.

Toisekseen vauva on hyvin kiinni minussa. Pelkään että jos olisi kokonaan yön poissa (illan, yön ja aamun), yö menisi helposti huudoksi. Isä kun ei saa vauvaa rauhoittumaan jos kunnon kohtaus iskee. En myöskään tiedä tekisikö tuollainen ero vauvalle hyvää?
[/quote]

Voi mennä paremmin kuin uskottekaan. Kun et ole paikalla, mies pärjää. Sinä et kohta jaksa enää.
Voisitko mennä hotelliin

Vierailija
22/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaavassa tilanteessa olin niin loppu, että isä otti viikoksi hoitaakseen vauvan yöheräämiset. Sen viikon jälkeen vauva rupesi nukkumaan yöt kellon ympäri heräämättä kertaakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 06:51"]

Et kertonut, missä vauva nukkuu? Itse olen kaikkia kolmea imettänyt, missä on se etu, ettei kunnolla edes herää itse syöttöön. Voin hyvin kuvitella, että pullolla syöttäessä nukahtaminen on vaikeampaa. Mutta nukkuuko vaiva vieressäsi? Jos ei, niin kokeile! Meillä nukkuneet aina pidempiä päikkäreitäkin, jos itse nukkuu vieressä. Tää viimeinen nukkuu hirmu hyvin päikkäreitä sylissä, mutta vaunuissa tai omassa sängyssä vain lyhyitä pätkiä. Kokeile myös, nukkuisiko kantoliinassa vähän pidempään? Meet itse vaikka pitkälle kävelylenkille. Joskus paremmat päikkärit rauhoittavat myös yöunet. Tsemppiä!

[/quote]

Vauva nukkuu yöt omassa sängyssään joka on meidän sängyn vieressä ja päiväunet ulkona vaunuissa. Kantoliinassa ei viihdy, kokeiltu on vaikka kuinka monta kertaa ja yritetty totutella, mutta ei onnistu, kitinä alkaa n. 10min liinailun jälkeen.

Vauva nukkui ensimmäiset pari kuukautta vieressä, mutta siirsimme hänet sitten omaan sänkyyn koska on niin liikkuvainen nukkuja, että rupesi potkimaan ja kahistelemaan minut hereille.  Nukun siis hieman paremmin nyt kun vauva on omassa sängyssään. 

Päiväunet nukkuu siis vaunuissa, sinne nukahtaa parhaiten ja nukkuu paremmin ja pidempään kuin omassa sängyssään. Aiemmin vauvan pisimmät päiväunet olivat 2-4h, mutta nyt viime viikkoina ne ovat jostain syystä muuttuneet kovin rikkonaiseksi, ja vauva nukkuukin yleensä n. 45min kerrallaan. Huomaan kyllä että yöunet ovat levottomampia mitä huonommin vauva nukkuu päivällä, mutta en tiedä miten saada nuo päiväunet taas paremmiksi? Mikään ei rutiineissamme juuri ole muuttunut.

Vierailija
24/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene. Vaikka hotelliin kunhan menet.

Vierailija
25/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Anna Wahlgrenin nyt nukutaan kirja. Täältä saat lokaa niskaadi jos sitä edes harkitset mutta tuloksena on täysiä öitä nukkuva vauva joka on päivisinkin tyytyväinen koska nukkuu yönsä hyvin!

Vierailija
26/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se sitten on niin että mies ja vauva pitäisi vain jättää. Myönnän, että olen ollut ehkä liiankin kiinni vauvassa ja koen hankalaksi antaa muiden hoitaa häntä, kun purskahtelee silloin helpommin itkuun ja rauhoittuu päästessään syliini. Ehkä vauvallekin tekisi sitten kuitenkin hyvää olla vähän enemmän isänsäkin hoidossa.

Voi kun olisi vähän isompi asunto niin voisi nukkua toisessa huoneessa kun mies hoitaa öisin vauvaa!

Vierailija
27/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 06:55"]

Meillä vastaavassa tilanteessa olin niin loppu, että isä otti viikoksi hoitaakseen vauvan yöheräämiset. Sen viikon jälkeen vauva rupesi nukkumaan yöt kellon ympäri heräämättä kertaakaan. 

[/quote]

Ihan kuulla että teillä päättyi tilanne noin onnekkaasti. Osaatko sanoa toimiko mies sitten öisin jotenkin eri tavalla kuin sinä? Imetitkö? Vai mistä heräilyjen loppuminen johtui? 

Vierailija
28/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan unisykli on varmaan se 45 minuuttia. Hän ei ilmeisesti osaa nukahtaa ilman apua. Oman lapsen kanssa taisi auttaa se, että menin jo valmiiksi vaunujen luokse ja heti, kun osoitti heräämisen merkkejä heijasin vauvan uudestaan uneen. Jossain vaiheessa alkoi sitten nukkua pidemmät päiväunet. En tiedä, johtuiko iästä vai siitä, että en antanut nukkua niin lyhyitä unia.

Mene oikeasti vaikka hotelliin nukkumaan yhdeksi yöksi. Pienempi paha se on vauvalle kuin yliväsynyt äiti, jonka mielenterveys saattaa mennä jatkuvan valvomisen vuoksi. Itselläni oli jossain vaiheessa tosi alhainen sietokynnys vauvan itkuun, kun olin tarpeeksi väsynyt.

Vierailija
29/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat vaivaa vauvaa jos uni muuttunut? Tai joku muu? Joka tapauksessa tarvitset nyt unta keinolla millä hyvänsä. Yliväsyneenä ei saa edes unta. Joten nyt vaan keksimään keinoa miten saat unta. Vauva kyllä pärjää isänsä kanssa yhden yön.

Vierailija
30/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lastenlääkärillä. Meillä paljastui refluksi

Vierailija
31/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko pk-seudulla? Jos, niin hakeudu psykiatri Tove Hertzbergin vastaanotolle. Hän on hyvä äitien uniongelmissa ja osannee määritellä sulle sellaisen lääkityksen joka auttaa nukkumaan mutta et kuitenkaan ole niin koomassa ettetkö heräisi hoitamaan vauvaa. Tsemppiä, symppaan sua.

Vierailija
32/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika nukkui ensimmäiset 8kk parin tunnin pätkissä.sitten tuli jakso jolloin heräili enää noin kolme kertaa yössä.
Kaksivuotiaana heräsi kerran yössä.
Nyt kolmevuotiaana nukkuu yöt putkeen.
Itse en osaa nukkua kokonaisia öitä enää ollenkaan.

Vierailija
33/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jossain vaiheessa että lapsi nukkui vain jos rattaat liikkuivat jos pysähdyit liian pitkäksi aikaa huuto alkoi heti.
minä työntelin viikonloppuisin rattailla apinaa tunti tolkulla että muija sai nukuttua päivällä.

Vierailija
34/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että hampaita pukkaa...
Käykää reippaasti nyt neuvolassa tai lastenlääkärillä niin asiat voisivat selvitä.

Vierailija
35/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä on nälkä. Ala antamaan kiinteitä.

Vierailija
36/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhottava tilanne! Neuvoni voi olla tyhmä, sillä syy omiin hyviin uniini on ennenkaikkea helppo vauva, ei niinkään mikään oma oiva toimintani... 

Mutta meillä toimii se, etten yritä väenvängällä mitään rytmiä. Vauva nukkuu päivisin kun vaikuttaa väsyneeltä. Itse koin hirmu väsyttävää kun alkuun yritin jotain rytmiä luoda, kokoaika stressaan että nyt pitäisi nukkua minun ja vauvan ja sen miettiminen sitten teki sen, ettei uni tullut. Sitten kun jotenkin päätin, että tämä on nyt tätä, mutta loppuu aikanaan, ei hätää, niin elämä parani =sain nukuttuakin. lähdettiin esim. Reissuun kavereille muutamaksi yöksi ja ajattelin, että samapa tuo missä on nukkumatta. Nii sittenhän itsellekin alkoi se unionilla kun sai hätätilan ja huolen vähän katkaistua.

Mutta tosiaan, tilanne ei ollut noin paha ollenkaan!

tsemppiä siis. Mies hoitamaan, kyllä se siitä alkaa selviytymään kun vauva tottuu!

Vierailija
37/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli ja on sama ongelma, kävin lääkärissä ja aloitettiin lääkitykseksi ketipinor :)
Minua ainakin tämä lääke väsyttää riittävästi, saan unta heti syöttöjwn jälkeen eikä yöllä tai aamulla herätessä ole tokkuraa ollenkaan.
Toki lääkityksen alussa aamut olivat vähän väsyneempiä mutta se kesti max tunnin joka aamu.
Suosittelen tosiaan rohkeasti käymään lääkärissä, lääkitys on ainoa ja paras vaihtoehto jos kaikki muu on jo kokeiltu.

Vierailija
38/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille neuvoista ja tsempeistä! Ehkä nyt pitää sitten vain sitkeästi laittaa mies asialle, ei kai tähän muuta ratkaisua tähän hätään ole. Vähän tuli parempi fiilis myös kun sai edes täällä purkaa tunteitaan.

Tuota Ketipinoria olen syönyt joskus nuorempana unettomuuteen, enkä usko että se toimisi, pisti minut niin jumiin koko seuraavaksi päiväksi ihan minimiannoksillakin. Kiitos kuitenkin, ehkä voisin varata lääkärille kuitenkin aikaa ja keskustella vaihtoehdoista jos tämä ei kohta helpota,

Ap

Vierailija
39/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vauva nukkua jossain toisessa huoneessa kuin sinä, et ainakaan heräisi vauvan liikehdintään. Jos vauvalle ei ole omaa huonetta, jospa nukkuisit vaikka sohvalla. Ja hoitaisit vaan syötöt. Ja kiinteitä vois aloittaa, josko siten yöheräämiset vähenisivät.

Vierailija
40/54 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi ihan normaalia. Eipä tuohon muu auta kuin aika, eli koita kestää. Kyllä ne vauvan unen siitä pitenevät... Jossain vaiheessa. Meillä 3 lasta, jotka alkoivat nukkua läpi yön kaikki joskus n. 6-7 kk iässä, siihen saakka oli aikamoista helvettiä.