Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla pieniä kahvikuppeja - ei siis mukeja - ja onko sinulla peräti tasseja?

Vierailija
10.01.2022 |

Minulla on kaksi pientä kuppia ilman tassia, muut ovat kaikki mukeja.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni juhliin kuuluu kahvikupit, mutta voihan niitä vuokrata tai lainata, jos sellaisia ei omista. Esim ristiäisiin ja rippijuhliin en voisi kuvitellakaan kattavani jotain mukeja, kyllä se kaunis kattaus erottaa juhlaa arjesta ja tuo kivaa fiilistä. Samoin jos harvinaiset sukulaistätit tulevat kylään niin kahvikupit ovat kaunis ele ihan jo vieraitakin kohtaan.

Muuten mukit toimii hyvin.

Sen sijaan ihan yhdet ja samat vernan viinilasit toimivat hyvin sekä puna- että valkoviinille ja konjakkilaseja ei löydy, kun sitä emme juo. Tämä tuolle, jonka mielestä erilaiset alkoholilasit on tärkeitä...

Mulla on puolitusinaa valkoviini-, punaviini- ja kuohuviinilasjea. Siskollani on samaa sarjaa saman verran. Eli lainataan toisillemme, jos on tarvetta. Kotona mulla ei ole mahdollisuutta järjestää isoja juhlia, joten jos isot juhlat pitäisi järjestää, vuokraisin tarvittavat lasit samalla kuin juhlapaikan ja muutkin astiat. Konjakkilaseja mulla taitaa olla 2 kpl. En juo itse konjakkia eikä juo kukaan niistä ihmisistä, joita ylipäätään kutsun kotiini. Konjakkilaseihin teen joskus jätskiannoksen. 

Vierailija
82/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi yksi kuppi ilman tanssia on arabiaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On astiasto. Mutta ostin samaan sarjaan kuuluvia isoja mukeja ja katan ne yleensä virallisiinkin juhliin.

Vierailija
84/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy mutta en ole käyttänyt ainakaan kymmeneen vuoteen. Sitä ennen joskus juhlissa.

Vierailija
85/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, olen ne isoäidiltäni saanut ja tajusin yks päivä että niiden arvohan on useamman satasen per setti (öhöhö)

Öhö öhö, huutokaupoissa euron pari.

Paitsi jos on Valenciaa niin on arvokkaampia.

Vierailija
86/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kahvikupit ja aluslautaset. Mikä on tassi? Niistä en tiedä, onko meillä vai ei, koska sana ei ole tuttu.

Vierailija
87/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kahvikupit ja aluslautaset. Mikä on tassi? Niistä en tiedä, onko meillä vai ei, koska sana ei ole tuttu.

Se on teevati, ruotsiksi tass. Ei ole käytössä kaikkialla Suomessa. Meillä päin tassi-sana tarkoittaa pannukakkua. Vanhemmat ihmiset voi sanoa niin. Minä tiedän tuon tassi-sanan, kun seurustelin turkulaisen kanssa vuosia. Hänen perheensä, siis vanhemmat ja muu suku puhuivat tasseista.

Vierailija
88/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Pirkanmaallakin puhuttiin tasseista.

Vierailija
89/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli - laitoin eteenpäin kun ei ollut käyttöä.

Vierailija
90/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassia ei varmaan nykynuoret edes tiedäkään. Mun kotona sanottiin: ”aluset”. Äiti sanoi, että laita kupit ja aluset pöytään. Mun mummoni sanoi tassit. Hän käytti muitakin murreilmauksia, esim. hanttuuki (käsipyyhe), simmarit (uimahousut, saattoi olla myös uikkarit yleisesti), bröödiä pöytään jne.

Vierailija
91/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Royal Doulton astiasto löytyy.

Vierailija
92/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Pirkanmaallakin puhuttiin tasseista.

Kävin googlaamassa, koska tuo tassi tuntui vieraalta. Lounaismurteissa ja lounaismurteen sukuisissa on (varmasti osa Pirkanmaata kuuluu) ja yllättäen savossa myös käytössä tassi. Minä asun itse Helsingistä vähän itään, enkä ole täällä kuullut.

Vierailija
93/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy Karelia-kahvikuppeja. Ei ole käytössä, juon juotavani mukista.

Vierailija
94/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli venäläinen varasti valkoinen sinisiä kukkia ja juomalasit.

Vierailija
95/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaterina varastaa kirjoitti:

Oli venäläinen varasti valkoinen sinisiä kukkia ja juomalasit.

Luminarc astiasto särkymätöntä.Sama tyyppi myi varastettua ruokaa kalaa piritorilla.

Vierailija
96/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kirja kuin kk kuoleman kauppias on helluntaiseurakunnan jäsenten rahan keräys kirja mutta siinä pastorin tytär varastaa pankkikortteja. Kirjastosta saa.

Vierailija
97/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, pienistä korvista ei saa kunnon otetta. Mukin korvasta mahtuu 2 sormea => tukeva ote.

Te, jotka kehotatte käyttämään/käytätte noita vanhoja Arabian kahvikuppeja:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/04/vanhoissa-astioissa-huikeita-l…

Jopa 720-kertaisia määriä yli sallitun!

Mukeille nyrpistäviltä mummoilta voi tiedustella haluavatko kahvin sekaan lyijyä.

Vierailija
98/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tassi sama kuin aluslautanen? Minä olen kuvitellut, että tassi on se rinkula, jonka sisään voi työntää kankaisen servetin. Mikä se sitten on jos ei tassi?

Vierailija
99/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tassi sama kuin aluslautanen? Minä olen kuvitellut, että tassi on se rinkula, jonka sisään voi työntää kankaisen servetin. Mikä se sitten on jos ei tassi?

Tassi, asetti, teevati, aluslautanen....

Tuo jonkun mainitsema alusastia tarkoittaa meilläpäin pottaa tai yöastiaa, johon pissataan :)

Vierailija
100/122 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se rinkula on korva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan