Onko sinulla pieniä kahvikuppeja - ei siis mukeja - ja onko sinulla peräti tasseja?
Minulla on kaksi pientä kuppia ilman tassia, muut ovat kaikki mukeja.
Kommentit (122)
Olisi yksi kuppi ilman tanssia on arabiaa
On astiasto. Mutta ostin samaan sarjaan kuuluvia isoja mukeja ja katan ne yleensä virallisiinkin juhliin.
Löytyy mutta en ole käyttänyt ainakaan kymmeneen vuoteen. Sitä ennen joskus juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
On, olen ne isoäidiltäni saanut ja tajusin yks päivä että niiden arvohan on useamman satasen per setti (öhöhö)
Öhö öhö, huutokaupoissa euron pari.
Paitsi jos on Valenciaa niin on arvokkaampia.
On kahvikupit ja aluslautaset. Mikä on tassi? Niistä en tiedä, onko meillä vai ei, koska sana ei ole tuttu.
Vierailija kirjoitti:
On kahvikupit ja aluslautaset. Mikä on tassi? Niistä en tiedä, onko meillä vai ei, koska sana ei ole tuttu.
Se on teevati, ruotsiksi tass. Ei ole käytössä kaikkialla Suomessa. Meillä päin tassi-sana tarkoittaa pannukakkua. Vanhemmat ihmiset voi sanoa niin. Minä tiedän tuon tassi-sanan, kun seurustelin turkulaisen kanssa vuosia. Hänen perheensä, siis vanhemmat ja muu suku puhuivat tasseista.
Kyllä Pirkanmaallakin puhuttiin tasseista.
Oli - laitoin eteenpäin kun ei ollut käyttöä.
Tassia ei varmaan nykynuoret edes tiedäkään. Mun kotona sanottiin: ”aluset”. Äiti sanoi, että laita kupit ja aluset pöytään. Mun mummoni sanoi tassit. Hän käytti muitakin murreilmauksia, esim. hanttuuki (käsipyyhe), simmarit (uimahousut, saattoi olla myös uikkarit yleisesti), bröödiä pöytään jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Pirkanmaallakin puhuttiin tasseista.
Kävin googlaamassa, koska tuo tassi tuntui vieraalta. Lounaismurteissa ja lounaismurteen sukuisissa on (varmasti osa Pirkanmaata kuuluu) ja yllättäen savossa myös käytössä tassi. Minä asun itse Helsingistä vähän itään, enkä ole täällä kuullut.
Löytyy Karelia-kahvikuppeja. Ei ole käytössä, juon juotavani mukista.
Oli venäläinen varasti valkoinen sinisiä kukkia ja juomalasit.
Ekaterina varastaa kirjoitti:
Oli venäläinen varasti valkoinen sinisiä kukkia ja juomalasit.
Luminarc astiasto särkymätöntä.Sama tyyppi myi varastettua ruokaa kalaa piritorilla.
Sellainen kirja kuin kk kuoleman kauppias on helluntaiseurakunnan jäsenten rahan keräys kirja mutta siinä pastorin tytär varastaa pankkikortteja. Kirjastosta saa.
Ei ole, pienistä korvista ei saa kunnon otetta. Mukin korvasta mahtuu 2 sormea => tukeva ote.
Te, jotka kehotatte käyttämään/käytätte noita vanhoja Arabian kahvikuppeja:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/04/vanhoissa-astioissa-huikeita-l…
Jopa 720-kertaisia määriä yli sallitun!
Mukeille nyrpistäviltä mummoilta voi tiedustella haluavatko kahvin sekaan lyijyä.
Onko tassi sama kuin aluslautanen? Minä olen kuvitellut, että tassi on se rinkula, jonka sisään voi työntää kankaisen servetin. Mikä se sitten on jos ei tassi?
Vierailija kirjoitti:
Onko tassi sama kuin aluslautanen? Minä olen kuvitellut, että tassi on se rinkula, jonka sisään voi työntää kankaisen servetin. Mikä se sitten on jos ei tassi?
Tassi, asetti, teevati, aluslautanen....
Tuo jonkun mainitsema alusastia tarkoittaa meilläpäin pottaa tai yöastiaa, johon pissataan :)
Vierailija kirjoitti:
Se rinkula on korva.
Mulla on puolitusinaa valkoviini-, punaviini- ja kuohuviinilasjea. Siskollani on samaa sarjaa saman verran. Eli lainataan toisillemme, jos on tarvetta. Kotona mulla ei ole mahdollisuutta järjestää isoja juhlia, joten jos isot juhlat pitäisi järjestää, vuokraisin tarvittavat lasit samalla kuin juhlapaikan ja muutkin astiat. Konjakkilaseja mulla taitaa olla 2 kpl. En juo itse konjakkia eikä juo kukaan niistä ihmisistä, joita ylipäätään kutsun kotiini. Konjakkilaseihin teen joskus jätskiannoksen.