Onko sinulla pieniä kahvikuppeja - ei siis mukeja - ja onko sinulla peräti tasseja?
Minulla on kaksi pientä kuppia ilman tassia, muut ovat kaikki mukeja.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Tassia ei varmaan nykynuoret edes tiedäkään. Mun kotona sanottiin: ”aluset”. Äiti sanoi, että laita kupit ja aluset pöytään. Mun mummoni sanoi tassit. Hän käytti muitakin murreilmauksia, esim. hanttuuki (käsipyyhe), simmarit (uimahousut, saattoi olla myös uikkarit yleisesti), bröödiä pöytään jne.
Bröödää lukuun ottamatta käytän noita samoja sanoja kuin mummosi, joka taisi samoin kuin minä olla ruotsinkielistä sukua.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tassi sama kuin aluslautanen? Minä olen kuvitellut, että tassi on se rinkula, jonka sisään voi työntää kankaisen servetin. Mikä se sitten on jos ei tassi?
Se rinkula on korva.
Vai tarkoititko servettirengasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tassi sama kuin aluslautanen? Minä olen kuvitellut, että tassi on se rinkula, jonka sisään voi työntää kankaisen servetin. Mikä se sitten on jos ei tassi?
Se rinkula on korva.
Vai tarkoititko servettirengasta?
Todennäköisesti, koska korva ei ole erillinen esine.
Ihania kuppeja alusineen ja pullalautasineen löytyy, mutta voi voi, itseä harmittaa, kun tykkäisin niistä kupeista kauheesti, mutta kun niihin mahtuu niin vähän kahvia. Haksahdin joskus kokeileen mukia, joka on minusta niin junttimaista, mutta siitä saa ihanasti hulautettua kunnon satsin kerralla kahvia suuhun. Kupista se ei sillä tavoin vaan onnistu ja sit sais ihan koko ajan olla kaatamassa lisää.
Oisko kellään tähän ratkaisua, et voisin käyttää kauniita perinnöksi saamiani kahvikuppejani edelleen?
Joskus käyn katseleen kirppiksillä ja vanhojen tavaroiden myymälöissä ja ihastelen niitä valtavia määriä kauniita vanhoja kahvikuppeja. Olis ihanaa jos vois ostaa ja "pelastaa" ne kaunokaiset, mutta kun kaapeissani on jo monta eri sarjaa ja nekin valitettavasti vähällä käytöllä, oikein harmittaa. Kaunis tuukki pöytään, kupit ja pullat, aurinko paistaa ja linnut laulaa. Voi että!
Tuolla aikaisemmin kerroin jo, että jos tulee sellaisia vieraita, jotka eivät halua juoda kahvia tai teetä mukista, katan teekupit tasseineen. Ne ovat englantilaiset ja kahvikuppeina myydyt, mutta meikäläisen mittapuun mukaan siis teekuppeja, vetoisuus parin desin luokkaa, ei siis mitään julmettuja sammioita. Jäi myös mainitsematta, että minulla kaapissa muutama ihan oikea Arabian teekuppikin tasseineen, isotädiltä muutama vuosikymmen sitten peritty. Ohuita ja kauniita ovat, mutta harvoin käytössä. Itse olen lopettanut kahvinjuonnin ja juon teeni kuumajuomalaseista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Pirkanmaallakin puhuttiin tasseista.
Sukuni on Savosta ja Karjalasta ja tassista puhuttu niin kauan kuin muistan.
On, mutta käytössä vain juhlissa. Arkena juodaan mukista kahvit.
Toisaalta jos opettelis juomaan aina vaan yhden kupillisen (mukillisen sijaan), niin menis puolet vähemmän kahvia.
Ei ole pieniä kahvikuppeja, mutta perinnöksi olen saanut kasan tasseja. Käytän niitä kun syön pullaa tms.
On kahvikuppeja sekä tasseja.
Vanhimmat kahvikuppi parit ovat -60 luvun mallistoa.
Niitä on 7 kpl. Arabia Sohvi mallistoa.
Ja sitten on 2000 luvun mallistoa 12 kpl. Ostin joskus tuolloin tyttömme yo- juhliin.
Ja valkeita Artica kahvikuppeja tasseineen 16 kpl.
Huom : perhejuhlissa kastejuhlat ,rippijuhlat, yo- juhlat , häät , hopeahäät...ym ym ym( eikä missään muissakaan paremmissa juhlissa ) EI voi tarjota vierasjoukolle kahvia mukeista.
Kahvikuppeja tasseineen tarvitaan kun on juhlan aika.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy. Ennen kuin muutin pois kotoa minulle kerättiin astiasto. Eli sain vähitellen niitä astioita lahjaksi jne. Sain tietenkin itse valita mitä kerätään.
Harmittaa, kun osa lautasista on rikkoutunut ja astiastoa ei myydä enää 😢
Mikä sarja? Oon tosi taitava löytämään osia netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, isoäidiltäni periytynyt aivan ihana käsin maalattu astiasto, mutta en uskalla sitä käyttää. Kaapissa koristeena on. Ehkä sitten, kun olen mummeli ja kutsun mummelikavereitani kahville ja leivoksille kylään, niin otan sen käyttöön. Oih, sitä odotellessa.
Meillä on tyttären kanssa "prinsessakahvit" toisinaan. Tytär aloitti tavan pienenä. Kerran olin tässä leiponut jotain piirakkaa/pullaa ja hän laittoin prinsessa asiat päälleen ja vihjasi, että kahvit maistuisi paremmalta jos ne tarjottaisiin kauniissa astioissa salongin puolella.
Mä tiskasin parit ruusukupit krumeluureineen ja katoin pöydän, kuten omassa lapsuudessa mummolassa. Pitsiliinat ja kaikki. Meillä ei ole verantaa, mutta tuohon terassille kuitenkin.
Siitä sitten poiki tapa, jota harrastetaan toisinaan nyttenkin, kun tytär on aikuinen. Joulukuussa jopa kahdesti oltiin nätteinä astiastomme kanssa. :)
Oih, miten ihanaa ❤️
On kahviastiasto jota käytetään juhlissa eli 1-5 kertaa vuodessa. Arjessa käytetään mukeja.
Vierailija kirjoitti:
Ja Pohjanmaalla.
Arabian arctica-kuppeja tansseineen on valkoisena kaksi tusinaa, niitä käytetään vain juhlissa. Arkena juon kahvin ja teen mukista.
On häälahjaksi työpaikalta saadut Arabian Platina -kahvikupit ja kakkulautaset, kermakko ja sokerikko.
Juhlakäytössä, koska ei voi pestä koneessa.
Mulla on erikseen sekä kahvi- että teeastiasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukuni on Savosta ja Karjalasta ja tassista puhuttu niin kauan kuin muistan.
Pohjois-Karjalassa en ole tuollaista sanaa kuullut ikinä. Tassi. Sehän on varmaan ruotsinkielisen kantasanan lempimuoto. Olen täällä syntynyt ja välillä pyörähtänyt opiskelemassa Helsingissä ja palannut takaisin.
Kyllä. Mukikausi ohi. Nykyään juon ohutreunaisesta kahvikupista ja tassi suojaa pöytää. Kahvi maistuu paremmalta.
Kyllä on. Isomummo aina hörppi kahvinsa tassilta sokeripala huulien välissä. Ei ikinä juonut kahvia kupista oman väen kesken oltaessa.