Miksi et ole vegetaristi?
Jos olet tietoinen siitä, miten tehotuotanto
a) saastuttaa aivan tajuttomasti
ja
b) kaltoinkohtelee eläimiä hirveällä tavalla eikä tarjoa niille muuta kuin kärsimyksentäyteisen elämän,
Miksi yhä syöt lihaa?
Miksi kissan tappaminen on hirveää, mutta tuhansien sikojen, lehmien ja kanojen kiduttaminen on ihan sama?
En edes odota hyviä perusteluita.
Kommentit (273)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:05"]http://m.iltalehti.fi/elintavat/2013061717160210_el.shtml
[/quote]
Tässä lääkäritason (Duodecimin) tutkimus
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:07"]http://www.makuja.fi/artikkelit/1635898/ajankohtaista/nyt-se-on-todistettu-kasvissyojat-elavat-jopa-9-vuotta-pidempaan/
[/quote]
Tässä useita vuosia kestänyt tutkimus
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:05"]http://m.iltalehti.fi/elintavat/2013061717160210_el.shtml [/quote] Tässä lääkäritason (Duodecimin) tutkimus
[/quote]
Ihan sama. Liha on hyvää ja naiset antaa pillua. Porkkanat on tarkoitettu eläimille.
Turha alapeukuttaa vuosia kestäneiden lääkäritason tutkimuksia
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 11:05"]http://m.iltalehti.fi/elintavat/2013061717160210_el.shtml [/quote] Tässä lääkäritason (Duodecimin) tutkimus
[/quote]
Ihan sama. Liha on hyvää ja naiset antaa pillua. Porkkanat on tarkoitettu eläimille.
[/quote]
Tämä kertookin kaiken sinun älykkyydestäsi
Mä olen kasvissyöjä, mutta lapsilleni syötän lihaa koska haluan heistä mahdollisimman kaikkiruokaisia, helpottaa elämää. En ole kasvissyöjä eettisistä syistä, eläinten oikeudet eivät kiinnosta, ilmastonmuutos kyllä, siksi valitsen aina kun mahdollista lähellä tuotettua ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:18"]
Kylläpä taas ketju osoittaa, miksi osalla sekasyöjistä on negatiivisia ennakkoluuloja kasvissyöjiä kohtaan :)
[/quote]
Tämä ketju osoittaa vain sen miten huonot perusteet tolkuttomalle lihallamässäilylle on. "mutQ mä haluuuuu-uuuuu-uuuuuun!!!!1111" "kasviXet maistuu ihan paskalleee-eee!!!1111 Sopimus pupujen kanssa ehe ehe"
Haukkumalla kasvisruokaa (tai kasviksia yleensä) ja mehustelemassa eläinten tappamista osoittaa vain sen ettei todellisuudessa kunnioita ruokaa. Toisaalta taas kun kasvissyönnistä mainitseminenkin saa kuuntelijan tuollaisen raivon valtaan, kolahtaa ilmeisesti kuitenkin johonkin näilläkin ihmisillä kun tuollainen defenssi iskee päälle.
Kasvisruoka on eettisempää, ei siitä pääse mihinkään. Kasvissyönti säästää eläimiä kärsimykseltä, ja siinä mielessä kasvissyöjä todella on parempi ihminen.
Terveisin tehotuotettua lihaa ostava sekasyöjä jolla ei ole harhaluuloja oman ruokavalionsa paremmuudesta.
Seitan ja Quorn ovat ihan parhaat lihan "korvikkeet"! Nam :)
Tämä ketju on ikävä kyllä vahvistanut sen, että (ainakin jotkut) lihaa syövät ihmiset eivät tiedä mitään eläinbiologiasta tai tehotuotannon ympäristövaikutuksista.
- "Eläimet eivät tiedä mitään paremmasta."
Kaikilla eläimillä, kuten ihmisilläkin, on geenien sanelemat lajityypilliset käyttäytymismuodot ja -tarpeet. Vaikka tuotantoeläimet eivät koskaan olisi kokeneet parempaa, niillä on silti jäljellä näiden geenien ohjaamana mm. tarve LIIKKUA, hoitaa jälkikasvuaan jne. Jokainen voi miettiä, kuinka hyvin nämä tarpeet toteutuvat, kun yhden broilerin elintila on A4-arkin kokoinen ja satakiloiselle sialle tilaa on 0,65 neliömetriä... Ahtaissa karsinoissa pidettävät siat yrittävät rakentaa pesää, vaikka niillä ei ole mitään millä rakentaa: porsiva emakko saattaa järjestellä kahta oljenkortta ristiin, koska sillä on TARVE käyttäytyä näin. Jos eläin ei pääse toteuttamaan käyttäytymistarpeitaan, se voi huonosti.
Vaikka meitä ihmisiä alettaisiin nyt jalostamaan "tuotantoihmisiksi" ja meidät suljettaisiin parin neliön häkkiin, eivät ihmiset voisi hyvin pienessä häkissä edes tuhansien vuosien jalostuksen jälkeen, koska meillä ihmisillä on geenien määräämänä mm. tarve olla lajitovereiden kanssa, tarve pariutua ja liikkua. Näin rautalangasta väännettynä.
- "Ihme mellastusta lihansyönnin vaikutuksesta. Kaikki kuitenkin ajelevat autoillaan lähikauppaan"
YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n mukaan (2006) nautakarjatalous tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin liikenne.
- "Mitä helkutin väliä on sillä, millaista ruokaa valikoi."
Sinulle sillä ei varmaan henkilökohtaisesti olekaan merkitystä - mitä nyt punaisen lihan syöminen lisää syöpäriskiä ja muuta mukavaa. :) Sen sijaan miljardien eläinten koko elämä on kärsimystä ennen päätymistä lihansyöjien lautaselle. Meidän lapsillemme ja lapsenlapsillemme meidän ruokavaliollamme on myös hieman väliä, sillä ruoantuotannon ympäristövaikutukset ovat valtava ongelma. Vuonna 2050 maailmassa on jo noin 9 miljardia ihmistä. Luonnonvarat eivät yksinkertaisesti riitä ruokkimaan kaikkia, jos ihmiset jatkavat nykyisenkaltaista lihanmässytystä. Mutta jos sinä et välitä siitä, että kaikki maapallon sademetsät kaadetaan tehotuotannon tieltä ja jäätiköt sulavat tehotuotannon aiheuttaman ilmastonlämpenemisen takia, niin se on sinun häpeäsi.
Koska en halua olla. Syön kyllä kasvisruokaa mutta en halua syödä sitä pelkästään.
"Mä pidän itsestäni tällaisena kuin olen. Siksi. Näköjään kasvissyönnin välitön seuraus on todella rasittava, tuomitseva, kaikesta valittava persoonallisuus. Annan tällä hetkellä muiden elää omaa elämäänsä ja keskityn muuttamaan niitä asioita, joihin haluan ja voin vaikuttaa. Se on mun mielestä ainoa oikea tapa elää"
"annan muiden elää elämäänsä", ei kuulosta kovin vakuuttavalta sellaisen henkilön suusta jonka ruokalautaselle tapetaan 700 eläintä vuodessa.
Defenssiä, itsepetosta tällaiset "mun mielestä" -puheet...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 07:53"]Annan tällä hetkellä muiden elää omaa elämäänsä ja keskityn muuttamaan niitä asioita, joihin haluan ja voin vaikuttaa. Se on mun mielestä ainoa oikea tapa elää.
[/quote]
No ei sekasyöjä kyllä anna elää elämäänsä kun kannattaa rahallisesti murhaa ja raiskausta...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:31"]Miksi vegetaristit eivät meuhkaa, siitä ettei eläimille pitäisi ylipäänsä syöttää soijaa? Annetaan ammujen syödä ruohoa ja jätetään soijat niille köyhille. Seitsemän kilon nurmirehusatsi tuskin maistuu edes vegaaneille, joten kaikki ovat tyytyväisiä.
[/quote]
7 kiloa heinää syö sellainen söpö kilon painoinen minilehmä, normilehmä vetää 5000 kiloa nurmikkoa...
Tulisi kyllä tosi osuva vegan sidekick -piirros jos kuvassa henkilö sahaisi veitsellä alaspäin roikkuvalta lehmältä kaulaa auki ja puhekuplassa olisi: "vegaanit ovat niin rasittavia ja tuomitsevia. Itse annan muiden elää omaa elämäänsä."
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:26"]Tulisi kyllä tosi osuva vegan sidekick -piirros jos kuvassa henkilö sahaisi veitsellä alaspäin roikkuvalta lehmältä kaulaa auki ja puhekuplassa olisi: "vegaanit ovat niin rasittavia ja tuomitsevia. Itse annan muiden elää omaa elämäänsä."
[/quote]
Vegan Sidekick <3
Kun tahdot raivokkaita lihaaneja seinällesi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 23:57"]
Miksi JOKA IKINEN KERTA, kun keskustellaan eläinten hyvinvointiin liittyvistä epäkohdista, kuten turkistarhauksesta tai tehotuotannosta, joku päättää argumentoida näin: "Ensin pitäisi poistaa kaikki maailman muut ongelmat: Sodat, Suomen vanhukset, nälänhätä..."
Mitä te vanhuksista ja Afrikan lapsista niin kovasti huolissanne olevat olette itse tehneet yllämainittujen asioiden eteen? Miksi kasvissyönti olisi jotenkin Suomen vanhuksilta pois? Eikö kasvissyöjä voi työskennellä lähihoitajana tai lahjoittaa rahaa Nepaliin? Vai mikä tässä on niin vaikeaa käsittää. :)
[/quote]
En ole itse argumentoinut noin, mutta veikkaan siksi, että JOKA IKINEN KERTA vegehipit pitää niitä omia näkemyksiään maailman tärkeimpinä ja syyllistää muita kaikesta. Luepa tätä ketjua niin huomaat sen asennoitumisen muita kohtaan. Kukaan muu ei ole niin epäitsekäs tai pelasta tätä maailmaa kuin kasvissyöjä. En tiedä, ehkä siksi joku haluaa osoittaa priorisoivan muihin asioihin. Eikä ne välttämättä sulje toisiaan pois, mutta kaikkeen ei rajalliset resurssit riitä. Mulle lihansyönti on ok ja panostsn muihin asioihin elämässä.
[/quote]
Tehotuotetun lihan kuluttaminen lisää kärsimystä, joten sinäkin olet syyllinnen monien elävien olentojen tuskaan. Tästä ei pääse yli eikä ympäri. Älä syytä kasvissyöjiä omasta heikosta moraalistasi.
[/quote]
Joidenkin tuotantoeläinten olot eivät ole mitään sen rinnalla, että joku vanhempi esim. pahoinpitelee omia lapsiaan. Arvostan ihmistä joka onnistuu pelastamaan sellaisen ihmisen elämän. Ei se tarkoita, ettenkö arvostaisi heitäkin, joita kiinnostaa eläinten olot ja tekevät asioita sen eteen eivätkä syö lihaa.
Mutta jos se ihmislapsen elämän pelastava ihminen syö lihaa niin minä valitsen sen, että pelasta mieluummin se lapsi. Mutta jos joku vain elää elämäänsä pienissä ympyröissään syöden lihaa eikä koskaan tee mitään hyvää, mutta on mahdollisuus olla kasvissyöjä niin silloin sanon, että ole kasvissyöjä.
"Mutta jos se ihmislapsen elämän pelastava ihminen syö lihaa niin minä valitsen sen, että pelasta mieluummin se lapsi. Mutta jos joku vain elää elämäänsä pienissä ympyröissään syöden lihaa eikä koskaan tee mitään hyvää, mutta on mahdollisuus olla kasvissyöjä niin silloin sanon, että ole kasvissyöjä."
Ja pointti oli? Et ole vegetaristi koska pelastat mieluummin lapsen?
Jos lasta pahoinpidellään niin siitä tulee tehdä lastensuojeluilmoitus ja lapsi tulee ottaa pois. Ei siihen sinun eikä minun kasvissyönti vaikuta mitenkään :O
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 23:27"]Nää vegaanit jos vain tuhoais oman elämänsä niin ymmärtäisin mutta niitten pitää pilata myös lastensa aivojen- ja luustonkehitys muunmuassa. Vegaaneja ei hengissä näe enää 50 vuotiaina joten tuosta nyt voi päätellä miksei kyseinen lahko kiinnosta isoja joukkoja. Samoja tolvanoita kuin rokotusohjelmista kieltäytyjät ja sitten ihmetellään kun sisäelimet prakaa ja lasten aivot ei toimi, tai no tohon aivohommaan tuskin osaavat ottaa kantaa kun ladon laudat on harvassa. [/quote] Mitä sekoilet?! Vegaanit/vegetaristit elävät tutkimusten mukaan pidempään kuin sekasyöjät. Ja terveempinä. Itse olen sekasyöjä.
[/quote]
Niin niin. Tutkimuksia ja tutkimuksia, että saadaan ihmiset ostamaan paskarehuja. Pelkkää pelottelua ja rahastamista taas. Syökää vaan mikä maistuu ja pitää nälän poissa.
[/quote]
Ovat ihan puolueettomia tutkimuksia. Punainen liha lisää tutkitusti mm syöpäriskiä. Kasvissyöjät elävät TUTKITUSTI pidempään ja kärsivät vähemmän sairauksista.