Miksi et ole vegetaristi?
Jos olet tietoinen siitä, miten tehotuotanto
a) saastuttaa aivan tajuttomasti
ja
b) kaltoinkohtelee eläimiä hirveällä tavalla eikä tarjoa niille muuta kuin kärsimyksentäyteisen elämän,
Miksi yhä syöt lihaa?
Miksi kissan tappaminen on hirveää, mutta tuhansien sikojen, lehmien ja kanojen kiduttaminen on ihan sama?
En edes odota hyviä perusteluita.
Kommentit (273)
Koska pelkään, että en saa tarvittavia vitamiineja ja proteiineja jos en syö kalaa. En siis syö punaistalihaa enkä kanaa, mutta syön kalaa. Ja olen tarkka sen kanssa mitä kalaa ostan. Ostan aina vapaata kalaa ja sellaista laatua mitä ei ole ylikalastettu.
Periaatteessa aatteeni vuoksi voisin siis syödä esim riistalihaa. Minä vastustan vain tehotuotantoa ja eläinten huonoja oloja, en niinkään lihan syöntiä. Minusta ihmisten kuuluu syödä lihaa. Mutta koska riistaa nyt ei ole saatavilla kuin aniharvoin, niin kroppani ei kestä jos kerran puolessavuodessa läväytän hirveä naamariin. Menee pakki sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:56"]
Jos olet tietoinen siitä, miten tehotuotanto a) saastuttaa aivan tajuttomasti ja b) kaltoinkohtelee eläimiä hirveällä tavalla eikä tarjoa niille muuta kuin kärsimyksentäyteisen elämän, Miksi yhä syöt lihaa? Miksi kissan tappaminen on hirveää, mutta tuhansien sikojen, lehmien ja kanojen kiduttaminen on ihan sama? En edes odota hyviä perusteluita.
[/quote]
Kauheinta on, että puolet alapeukuttaa ap:n aloitusta. :( Mitä se kertoo ihmisistä? Ei ainakaan mitään uutta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:14"]ööö , biohajoavat pussit, pahvilaatikko, sanomalehti?? Mihin sinä sitä muovia tarvitset?
[/quote]
No aika useat ruokapakkaukset ovat muoviin pakattua, samoin muut arjen välttämättömyydet ovat nätissä muovipaketissa, kuten vaikka shampoot ja hammasharja! Voi Jeesus sentään
[/quote]
Löytyy niihinkin kuule vaihtoehtoja. Voi jessus sentään!!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"]Niin kuin tässäkin ketjussa huomaa, niin näillä vegeillä on kumma tarve moralisoida ja nostaa itseään muita ylemmäksi. Tästä syystä en kestäis sekuntiakaan tollasen seurassa. Meillä oli jo tällainen tilanne, kun suvussa oli näitä yli-innokaita hippejä, mutta suureksi onneksi he ymmärsivät ettei se oma näkemys ole ainoa oikea tässä maailmassa. Sanomattakin on selvää, ettei nämä henkilöt kuunnelleet mitään elämänkatsomuksellisia asioita muilta, kunhan puskivat sitä omaa sanomaansa läpi. Tulos: kaikki kyllästyivät ja ihmettelivät mistä oikeutus moiseen käytökseen
Anteeks vaan, mutta traumat on jääny.
[/quote]
Ikävä kyllä jokaisen aatteen takana on silmät kiiluvina saarnaavia hulluja, myös lihansyöjien "leirissä". Kannattaa jättää sekopäät omaan varjoonsa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"]Animalia lienee hakemalla hakee näitä kurjuuksia ja epäkohtia. Menepäs itse vaikka tutustumaan johonkin tilalle jossa kasvatetaan vaikka lypsykarjaa, voin vannoa että suurimmaksi osaksi olot ovat erinomaiset. [/quote] Olen käynyt useilla tiloilla. Useimmissa paikoissa olot ovat paskaa, mutta on hyviäkin paikkoja. Pieniä lähitiloja, joissa on mukavat oltavat. Siksi tässö keskustelussa puhutaankin TEHOTUOTANNOSTA. Yksikään valtavirran lihaa tuottava tehotuotantotila ei ole eettinen.
[/quote]
Miksi otsikko sitten on "Miksi et ole vegetaristi", eikä "Miksi syöt tehotuotettua lihaa"?
Syön kalaakin ja kananmunia ja joitain maitotuotteita. Hirvi, karhu ja poro ovat suosikkejani.Naudanliha tulee lähitilalta.
Onko nää vegaanit ja eläintenoikeuksien puolustajat oikeasti vähän yksinkertaisia?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:14"]ööö , biohajoavat pussit, pahvilaatikko, sanomalehti?? Mihin sinä sitä muovia tarvitset?
[/quote]
No aika useat ruokapakkaukset ovat muoviin pakattua, samoin muut arjen välttämättömyydet ovat nätissä muovipaketissa, kuten vaikka shampoot ja hammasharja! Voi Jeesus sentään
[/quote]
[/quote]
:DDDDDDDD Huutonaurua! Kuulostaa siltä että kalikka on kalahtanut. Kerro ihmeessä lisää näistä vaihtoehdoista, kuuntelen mielelläni ja opin elämään ympäristöystävällisemmin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"]Animalia lienee hakemalla hakee näitä kurjuuksia ja epäkohtia. Menepäs itse vaikka tutustumaan johonkin tilalle jossa kasvatetaan vaikka lypsykarjaa, voin vannoa että suurimmaksi osaksi olot ovat erinomaiset. [/quote] Olen käynyt useilla tiloilla. Useimmissa paikoissa olot ovat paskaa, mutta on hyviäkin paikkoja. Pieniä lähitiloja, joissa on mukavat oltavat. Siksi tässö keskustelussa puhutaankin TEHOTUOTANNOSTA. Yksikään valtavirran lihaa tuottava tehotuotantotila ei ole eettinen.
[/quote]
Eläinlääkärien mukaan pienillä lähitiloilla eläinten olot on pahimmat. Liian pieni tila ei elätä ja se näkyy eläinten hyvinvoinnissa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:20"]
[/quote]
Miksi otsikko sitten on "Miksi et ole vegetaristi", eikä "Miksi syöt tehotuotettua lihaa"?
[/quote]
En ole ap, en osaa sanoa. Mutta aloitusviestissä painotetaan tehotuotantoa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 21:20"]
Koska pidän lihasta aivan älyttömän paljon. En näe lihantuotantoa ongelmana. Minusta se ei ole epäeettistä. Ymmärrän, jos sinun mielestäsi on. Me olemme eri mieltä. Se on ihan fine.
[/quote]
Tämä nyt on yhtä typerä väite kuin, että väittäisit merta keltaiseksi. Ei se tee asiasta totta, että sinä niin väität. Voit sanoa, että sinä ET VÄLIITÄ siitä, onko lihantuotanto eettistä. Sinua se kiinnosta. Se on oikea vastaus. Mutta eettistä se ei missään nimessä ole, eikä mitenkään päin, vaikka sinä niin sanoisitkin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"]Niin kuin tässäkin ketjussa huomaa, niin näillä vegeillä on kumma tarve moralisoida ja nostaa itseään muita ylemmäksi. Tästä syystä en kestäis sekuntiakaan tollasen seurassa. Meillä oli jo tällainen tilanne, kun suvussa oli näitä yli-innokaita hippejä, mutta suureksi onneksi he ymmärsivät ettei se oma näkemys ole ainoa oikea tässä maailmassa. Sanomattakin on selvää, ettei nämä henkilöt kuunnelleet mitään elämänkatsomuksellisia asioita muilta, kunhan puskivat sitä omaa sanomaansa läpi. Tulos: kaikki kyllästyivät ja ihmettelivät mistä oikeutus moiseen käytökseen Anteeks vaan, mutta traumat on jääny. [/quote] Ikävä kyllä jokaisen aatteen takana on silmät kiiluvina saarnaavia hulluja, myös lihansyöjien "leirissä". Kannattaa jättää sekopäät omaan varjoonsa.
[/quote]
Niinhän ap:n aloituskin on. Ensin kysellään kysymyksiä ja lopussa ollaan jo päätetty ettei mikää perustelu kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"]Niin kuin tässäkin ketjussa huomaa, niin näillä vegeillä on kumma tarve moralisoida ja nostaa itseään muita ylemmäksi. Tästä syystä en kestäis sekuntiakaan tollasen seurassa. Meillä oli jo tällainen tilanne, kun suvussa oli näitä yli-innokaita hippejä, mutta suureksi onneksi he ymmärsivät ettei se oma näkemys ole ainoa oikea tässä maailmassa. Sanomattakin on selvää, ettei nämä henkilöt kuunnelleet mitään elämänkatsomuksellisia asioita muilta, kunhan puskivat sitä omaa sanomaansa läpi. Tulos: kaikki kyllästyivät ja ihmettelivät mistä oikeutus moiseen käytökseen Anteeks vaan, mutta traumat on jääny. [/quote] Ikävä kyllä jokaisen aatteen takana on silmät kiiluvina saarnaavia hulluja, myös lihansyöjien "leirissä". Kannattaa jättää sekopäät omaan varjoonsa.
[/quote]
Niinhän ap:n aloituskin on. Ensin kysellään kysymyksiä ja lopussa ollaan jo päätetty ettei mikää perustelu kelpaa.
[/quote]
Jep.
Olen itse vegetaristi ja kyllä on tullut hävettyä muutaman kanssavegen takia tässä keskustelussa... Ei ihme, että meihin suhtaudutaan suurella ennakkoluulolla, kun osa on vähän.. no, ylidramaattisia ja intohimoisia asian suhteen.
Mun ajatusmaailma on se, että jokainen kantaa vastuun omista tekemisistään. Niin kauan kun mun ruokavalioon ei puututa, niin en mäkään muiden.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:24"]
Onko nää vegaanit ja eläintenoikeuksien puolustajat oikeasti vähän yksinkertaisia?
[/quote]
Miksi eläinten oloista välittäminen olisi yksinkertaista? Eikös se nimenomaan vaadi vähän enemmän älliä katsoa nenäänsä pidemmälle? Minusta taas se jos jokin on yksinkertaista, että ei ota asioista selvää ja tekee mitä lystää välittämättä muista ihmisistä, eläimistä, maapallosta...Todella putkinäköistä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:14"]ööö , biohajoavat pussit, pahvilaatikko, sanomalehti?? Mihin sinä sitä muovia tarvitset?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
:DDDDDDDD Huutonaurua! Kuulostaa siltä että kalikka on kalahtanut. Kerro ihmeessä lisää näistä vaihtoehdoista, kuuntelen mielelläni ja opin elämään ympäristöystävällisemmin.
[/quote]
Minkä ikäinen olet? 12. Jos todella välität ympäristöstä noin paljon niin löydät kyllä shampoon jota ei ole pakattu muoviin, perunat ja muut kasvikset voit ostaa itse kaupasta laittamalla ne biohajoaviin pusseihin tai vaikka siihen pahvilaatikkoon.
Taidat kuvitella olevasi fiksumpi kuin oletkaan. ;)
Lihankulutus on saatava laskuun tavalla tai toisella, jos haluamme tulevillekin sukupolville puhtaan elinympäristön. Teollistuvien maiden (esim. Kiinan!) lihankulutus kasvaa kovaa vauhtia lähemmäs länsimaista tasoa, joten yhä raaemmaksi menee nälkäpeli planeetallamme. Ruoka ei nytkään riitä kaikille, koska valtaosa viljelysmaista on karjan rehutuotannon käytössä.
Gmo ei ole ratkaisu. Jokainen ekosysteemeistä jotain tietävä ymmärtää etteivät nämä jättiyritysten markkinoimat ihmekonstit ratkaise mitään ongelmaa. Ne aiheuttavat vain useita uusia ongelmia: torjuntamyrkyille resistentit superrikkaruohot, muunnellun materiaalin leviäminen luonnonmukaiseen ympäristöön.. jne.
Se mitä jokainen meistä voi halutessaan tehdä itse lastenlastensa ja heidän lastensa eteen - erityisesti valmiiksi riistettyjen maiden ihmisten eteen - on kasvispitoisen ruoan suosiminen. Luomu on myös hyvä asia, puhdas maaperä kun on kaikki kaikessa. Luin juuri tutkimuksen, jonka mukaan koko Suomen ruoantuotanto voitaisiin toteuttaa luomusti jos eläintuotteiden osuus ruokavaliossa laskisi alle kahteenkymmeneen prosenttiin.
Uskon, että piintyneinkin hedonisti pystyy lastensa tai lähimmäisenrakkauden vuoksi lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossaan siten, että eläinkunnan tuotteita olisi 1/5 ja kasvikunnan 4/5.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:22"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:17"]Niin kuin tässäkin ketjussa huomaa, niin näillä vegeillä on kumma tarve moralisoida ja nostaa itseään muita ylemmäksi. Tästä syystä en kestäis sekuntiakaan tollasen seurassa. Meillä oli jo tällainen tilanne, kun suvussa oli näitä yli-innokaita hippejä, mutta suureksi onneksi he ymmärsivät ettei se oma näkemys ole ainoa oikea tässä maailmassa. Sanomattakin on selvää, ettei nämä henkilöt kuunnelleet mitään elämänkatsomuksellisia asioita muilta, kunhan puskivat sitä omaa sanomaansa läpi. Tulos: kaikki kyllästyivät ja ihmettelivät mistä oikeutus moiseen käytökseen Anteeks vaan, mutta traumat on jääny. [/quote] Ikävä kyllä jokaisen aatteen takana on silmät kiiluvina saarnaavia hulluja, myös lihansyöjien "leirissä". Kannattaa jättää sekopäät omaan varjoonsa. [/quote] Niinhän ap:n aloituskin on. Ensin kysellään kysymyksiä ja lopussa ollaan jo päätetty ettei mikää perustelu kelpaa. [/quote] Jep. Olen itse vegetaristi ja kyllä on tullut hävettyä muutaman kanssavegen takia tässä keskustelussa... Ei ihme, että meihin suhtaudutaan suurella ennakkoluulolla, kun osa on vähän.. no, ylidramaattisia ja intohimoisia asian suhteen. Mun ajatusmaailma on se, että jokainen kantaa vastuun omista tekemisistään. Niin kauan kun mun ruokavalioon ei puututa, niin en mäkään muiden.
[/quote]
Tällaiset ihmiset menestyykin muiden seurassa. Kun me nyt satutaan olemaan sosiaalisia olentoja, meidän täytyy miettiä vähän muitakin ja kommunikoida sen mukaan. Hyvässä lykyssä näytät itse hyvää esimerkkiä ja toimit inspirastion lähteenä. Mut vaikutus voi olla päinvastainen, jos toiminta on toisenlaista. Moniko jaksaa kuunnella jotai jehovan todistajaakaan ovella? Aika harva.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 20:56"] Jos olet tietoinen siitä, miten tehotuotanto a) saastuttaa aivan tajuttomasti ja b) kaltoinkohtelee eläimiä hirveällä tavalla eikä tarjoa niille muuta kuin kärsimyksentäyteisen elämän, Miksi yhä syöt lihaa? Miksi kissan tappaminen on hirveää, mutta tuhansien sikojen, lehmien ja kanojen kiduttaminen on ihan sama? En edes odota hyviä perusteluita. [/quote] Miksi murhaat kasveja? Ne on eläviä olentoja siinä kuin sinäkin, miksi pidät itseäsi niitä parempana, millä oikeudella asetat oman elämäsi niiden edelle? [/quote] Minimioin kasvien kärsimyksen määrän syömällä ainoastaan kasveja.
[/quote]
Ei tuo ole minimoimista. Jos tosissasi välittäisit floran ja faunan kärsimyksistä, vetäisisit ranteet auki ja poistaisit itsesi luontoa tuhoamasta.
Olet pelkkä teeskentelijä.
Tahtoisin olla vegetaristi mutta olen heikko. Liha on liian hyvää :( Heikkouden lisäksi olen mukavuudenhaluinen ja on vaikea muokata lapsesta opittua kaavaa ruokailuissa kun n. 90% syödyistä ruokalajeistani sisältää lihaa.