Miehellä on silmälasit joita ei kuitenkaan pidä ihmisten ilmoilla. Mikä trauma tämän taustalla voi olla?
Kotona pitää laseja. Kaukonäkö huono eikä erota esim muutaman metrin päästä enää kunnolla kasvoja. Työmatkan menee julkisilla mutta en kyllä uskaltaisi liikkua jos en näkisi kunnolla eteeni.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälääkäri sanoi,ettei haittaa jos ei aina käytä kaukolaseja,koska jos käyttää,silmät tottuvat niihin niin,ettei ilman niitä näe enää niin hyvin.Tietysti jos ei näe eteensä,se on jo vaarallista,mutta muuten voi välillä harjoituttaa silmiään ilman laseja.
Siis ihmisillä jotka sanoo tällaista ei varmasti ole laseja, ja jos on niin hyvin pienillä miinuksilla. Jos näkö on vaikkapa -4 luokkaa, eihän ilman laseja näe muutenkaan mitään. Ja jos silmissä on iso ero näkökyvyssä lasittomuudella saattaa aiheuttaa itselleen karsastuksen.
Juu, täysin samoilla linjoilla. Ymmärrän tuon laiskistumispointin siltä osin että jos nyt on joku -0.5 niin ei ole pakko laseja 24/7 pitää, mutta juuri aloittajan kaltaisilla -4 vahvuuksilla ei lasittomuudella saa juuri mitään hyötyä, korkeintaan silmät rasittumaan entisestään ja päänsäryn.
Mieheni sai trauman kun sanoin hänelle vau! Oot tosi komea!" kun hän ei pitänyt laseja. Nykyisin ei käytä laseja juurikaan kotona eikä kahdenkesken ulkona. Jouduin valmistaumatta totiseen kuulusteluun lasien vetovoimaisuudesta ja mies tulkitsi, etten pidä laseista vaikka olin mukana valitsemassa kehyksiä.
Itselläni syynä on yksinkertaisesti se, että inhoan silmälaseja syvästi. Ne rajoittavat näkökenttää ja urheillessa tai rakennellessa ovat vaarassa osua johonkin ja rikkoutua. Käytän niitä sisätiloissa tv:tä katsoessa ja tietokonetta käyttäessä etteivät silmät rasitu liikaa.
Minulla ei tietysti ole noin huono näkö kuin ap:n miehellä. Laser-leikkausta olen miettinyt, mutta silmälääkäri sanoi ettei itse tämän tasoisilla miinuksilla menisi leikkaukseen koska ikänäkö vaanii jo ikäiselläni horisontissa.
Vierailija kirjoitti:
Oma näköni on - 4 ja en pysty oleen kotonakaan ilman lasea. En todellakaan lähtisi ulos ilman niitä.
No ei todellakaan edes kotona pysty mitään järkevää ilman laseja tekemään tuolla näöllä. Tietokoneella istumisestakaan ei tulisi mitään, kun pitäisi olla kirjaimellisesti nenä kiinni ruudussa että näkisi jotain.
Miehelläsi on jotenkin huono itsetunto tai alemmuudentunne asiasta, kokee itsensä rumaksi lasit päässä, kokee että muut nauravat tai jotain tuollaista. Ihan selvä homma kun kerroit tarkemmin että nuorena rumat lasit jne. Minulla on kanssa ollut sama "kompleksi", luulin siis että näytin täydeltä idiootilta lasit päässä vaikka enemmistön mielipide oli todellisuudessa se, että lasit sopivat todella hyvin ja näytin hyvältä.
Siis ihmisillä jotka sanoo tällaista ei varmasti ole laseja, ja jos on niin hyvin pienillä miinuksilla. Jos näkö on vaikkapa -4 luokkaa, eihän ilman laseja näe muutenkaan mitään. Ja jos silmissä on iso ero näkökyvyssä lasittomuudella saattaa aiheuttaa itselleen karsastuksen.