Muita ketä ärsyttä turhanpäiväinen halailu?
Onko täällä muita jotka ovat lopen kyllästyneitä turhanpäiväiseen halailuun ystävien/tuttavien välillä? Olin juuri lounaalla muutaman ystäväpariskunnan kanssa ja halaukset vaihdettiin lounaan alkaessa ja päättyessä. Ymmärrän, jos viime näkemisestä on jo kulunut aikaa mutta vietimme juuri vappua yhdessä ja silloinkin tuli halailtua. Näemme muutenkin suhteellisen usein sillä asumme samassa kaupungissa. Tuntuu vain niin vaivaannuttavalta halata taas sitä ystävän uutta poikaystävää jota ei vielä tunne kovin hyvin ja sen jälkeen vielä seitsemää muuta seuruelaista. Halauksiin menee niin tolkuttomasti aikaakin! En kuitenkaan halua olla epäkohtelias ja jättää halaamatta muiden niin tehdessä. Miksi tälläinen amerikkalaismainen, tv-sarjamainen tervehdys onkaan vakiintunut suomalaiseen kulttuurin?? Eikö pelkkä tervehdys enää riitä? Ja ennen kuin joku ehtii sanoa niin ei, minulla ei ole mitään ongelmaa läheisyyden kanssa. Omaa miestäni ja lasta halaan mielelläni, lähinnä tuttavien halaaminen ärsyttää.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:17"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:57"] Mikä siinä halaamisessa on niin hirveän ärsyttävää? Onko teillä lapsuudenkodissa koskettu toisia ihmisiä? [/quote] Miksi sieltä lapsuudesta on aina tivattava selityksiä kun halutaan manipuloida muut käyttäytymään kuten itse haluaa? Jotkut eivät pidä tietyistä jutuista ja sillä hyvä. Minä en ainakaan pidä tarpeellisena selitellä syitäni enkä vaadi selityksiä niiltä joiden on aina pakko halailla. [/quote] Oho, aika kova defenssi sulla! [/quote] Näkyy olevan päivän muotisana ja yleispätevä vastaus kaikkeen. Mitä lapsuudessasi tapahtui, kun et oppinut kommentoimaan itsenäisesti? [/quote] Kun ihminen saa tuollaisen raivarin vastauksena ihan asialliseen kysymykseen, on taustalla yleensä jotain vähän tavallisesta poikkeavampaa... [/quote] Kerrohan mikä tarkalleen on se "raivari" tuossa kommentissani? [/quote] "Tivattava" "manipuloida" - aika aggressiivinen kuvaus esitetystä kysymyksestä...
[/quote]
No eipä se kysymyskään ollut neutraali. Psykologien temppu, kun ihminen halutaan tehdä haavoittuvaksi (vaikka itse eivät varmaan tuota sanaa käytä) aletaan puhua ihmisen lapsuudesta.
[/quote]
No ei kyllä minusta, sehän on ihan tutkittu juttu että lapsuudenkodin tapa esittää tietyt jutut vaikuttaa myöhempään tapaan ilmaista tunteitaan. Minusta lapsuudenkodin halaamattomuudessa ei ole mitään negatiivista tai haavoittuvaiseksi tekevää, samahan se on kuin kysyisi halailijoilta että halailtiinko teidän perheessä paljon kun se on sinusta luonnollinen osa tapaamista?
Amerikkalainen tekopirteä kulttuuri vaan tulee tulemistaan tänne. Kyllä suomessakin aina on halattu kun sille on ollut syytä. Ehkä tälläinen yltiö halailu vie hohtoa pois niiltä oikeilta hetkiltä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:40"]
Suomalainen on tullut amerikkalaiseksi, enemmän kuin he itse. Tv:stä oppii kaikkea.
[/quote]
Tai ehkä afrikkalaisiksi? Siellä halaillaan paljon ja kosketellaan toisia.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:33"]
Voivoi, kun täälläkin tarvitaan halauksia....
*ANTAA KAIKILLE HIEKKA... IIIIIISON HALAUKSEN* ja vielä moiskauksen poskelle!
[/quote]
Sä olet ahdistava (ahdisteleva) esimerkki ihmisestä, joka ei millään tavalla kunnioita toisten rajoja. Nautit ihmisten koskettelusta ja halailusta ehkä jopa kieroutuneella tavalla ja suutut, kun joku ei siitä pidäkään. Sitten alkaa tuo vähättely ja manipulointi. Aika moni todennäköisesti antaa periksi mielihaluillesi halailun ja koskettelun suhteen ja kestävät sitä vain koska on pakko.
Mitä SUN lapsuudessa tapahtui, kun haluat olla väkisin kosketuskontaktissa toisten kanssa vaikka he eivät haluaisi?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:35"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:17"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:57"] Mikä siinä halaamisessa on niin hirveän ärsyttävää? Onko teillä lapsuudenkodissa koskettu toisia ihmisiä? [/quote] Miksi sieltä lapsuudesta on aina tivattava selityksiä kun halutaan manipuloida muut käyttäytymään kuten itse haluaa? Jotkut eivät pidä tietyistä jutuista ja sillä hyvä. Minä en ainakaan pidä tarpeellisena selitellä syitäni enkä vaadi selityksiä niiltä joiden on aina pakko halailla. [/quote] Oho, aika kova defenssi sulla! [/quote] Näkyy olevan päivän muotisana ja yleispätevä vastaus kaikkeen. Mitä lapsuudessasi tapahtui, kun et oppinut kommentoimaan itsenäisesti? [/quote] Kun ihminen saa tuollaisen raivarin vastauksena ihan asialliseen kysymykseen, on taustalla yleensä jotain vähän tavallisesta poikkeavampaa... [/quote] Kerrohan mikä tarkalleen on se "raivari" tuossa kommentissani? [/quote] "Tivattava" "manipuloida" - aika aggressiivinen kuvaus esitetystä kysymyksestä... [/quote] No eipä se kysymyskään ollut neutraali. Psykologien temppu, kun ihminen halutaan tehdä haavoittuvaksi (vaikka itse eivät varmaan tuota sanaa käytä) aletaan puhua ihmisen lapsuudesta. [/quote] No mikä tässä halausasiassa on niin hirveän haavoittavaa?
[/quote]
Alat nyt puhua eri asiasta. Eli minä voitin?
Mutta havainnollistan vielä, että osataan jatkossa välttää aiheuttamasta "raivareita".
Kysy: "Miksi et pidä halailusta?" Älä kysy: "Mitä sinulle tehtiin lapsena kun mielipiteesi ovat nyt aikuisena niin vääriä?"
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:07"]
Inhoan halaamista ja ilmoitan, että minua ei halata. En näe yhtäkään syytä siihen, miksi joku saisi halata minulta voimaa ja energiaa. Kyse ei ole mistään sivistystavasta vaan yksikertaisesti siitä, että aikanaan halaamalla varmistettiin, että vastapuolella ei ole piilotettuja aseita. Läheisyydellä ja ystävyydellä ei ole mitään tekemistä tervehdyshalaamisen kanssa.
[/quote]
Ei vaan se energian virtaaminen on vastavuoroista. Ja monet herrasmiessäännötkin ovat olleet sellaisia, että pelkurimiehet ovat vain varmistaneet oman selustansa. Ei se silti tarkoita sitä, etteikö nykyään ole ihanaa ja kohteliasta, jos mies avaa oven tai antaa tietä naiselle. Sama asia halauksessa.
Itse olen monta halauksenvastaista saanut käännytettyä, kun he ovat ymmärtäneet, ettei siinä halua mitään pahaa. Parhaimmillaan jotkut ovat jopa kokeneet sen positiivisen energian virtauksen ja saaneet siitä hyvää fiilistä ja voimaa. Ihminen on sosiaalinen laumaeläin ja sosiaalisen laumaeläimen käytökseen soveltuu toisen koskettaminen.
[/quote]
Sosiaalisen laumaeläimen hengissäpysymiseen ei tarvita halaamista! Toisen koskettamiseen riittää reipas kädenpuristus, ei tarvitse ahtautua toisen syliin. Vaikka halaaja ei tarkoita pahaa, tulee hän kuitenkin sille reviirille, jonka terve itsesuojeluvaisto neuvoo pitämään vapaana.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:57"]
Mikä siinä halaamisessa on niin hirveän ärsyttävää? Onko teillä lapsuudenkodissa koskettu toisia ihmisiä?
[/quote]
Onko taas suurikin ihme, että ihmiset pitävät eri asioista? Meillä ei lapsuudenkodissa ikinä halattu tai koskettu muutenkaan. Ei ole ensimmäistäkään muistikuvaa, että olisin koskaan halannut äitiä tai muutakaan sukulaista. En pidä myöskään tanssimisesta, koska siinä pitää koskettaa vierasta ihmistä. Sairaanhoidolliset tutkimukset, hieronta tms. ovat ok, koska niillä on selkeä ja tarpeellinen funktio.
Ovatko halailijat sitten läheisriippuvaisia, joiden pitää päästä kaikkien iholle jollakin verukkeella?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:35"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:17"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:57"] Mikä siinä halaamisessa on niin hirveän ärsyttävää? Onko teillä lapsuudenkodissa koskettu toisia ihmisiä? [/quote] Miksi sieltä lapsuudesta on aina tivattava selityksiä kun halutaan manipuloida muut käyttäytymään kuten itse haluaa? Jotkut eivät pidä tietyistä jutuista ja sillä hyvä. Minä en ainakaan pidä tarpeellisena selitellä syitäni enkä vaadi selityksiä niiltä joiden on aina pakko halailla. [/quote] Oho, aika kova defenssi sulla! [/quote] Näkyy olevan päivän muotisana ja yleispätevä vastaus kaikkeen. Mitä lapsuudessasi tapahtui, kun et oppinut kommentoimaan itsenäisesti? [/quote] Kun ihminen saa tuollaisen raivarin vastauksena ihan asialliseen kysymykseen, on taustalla yleensä jotain vähän tavallisesta poikkeavampaa... [/quote] Kerrohan mikä tarkalleen on se "raivari" tuossa kommentissani? [/quote] "Tivattava" "manipuloida" - aika aggressiivinen kuvaus esitetystä kysymyksestä... [/quote] No eipä se kysymyskään ollut neutraali. Psykologien temppu, kun ihminen halutaan tehdä haavoittuvaksi (vaikka itse eivät varmaan tuota sanaa käytä) aletaan puhua ihmisen lapsuudesta. [/quote] No mikä tässä halausasiassa on niin hirveän haavoittavaa?
[/quote]
Mutta havainnollistan vielä, että osataan jatkossa välttää aiheuttamasta "raivareita".
Kysy: "Miksi et pidä halailusta?" Älä kysy: "Mitä sinulle tehtiin lapsena kun mielipiteesi ovat nyt aikuisena niin vääriä?"
[/quote]
Rauhoitu hyvä ihminen.
En pidä, mutta siedän. En tarvi mitään läheisyysvirtaa tuttavilta, koska päivät pitkät sylittelen lapsiani, ja yöt nukun sylikkäin mieheni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:33"]
Voivoi, kun täälläkin tarvitaan halauksia....
*ANTAA KAIKILLE HIEKKA... IIIIIISON HALAUKSEN* ja vielä moiskauksen poskelle!
[/quote]
Sä olet ahdistava (ahdisteleva) esimerkki ihmisestä, joka ei millään tavalla kunnioita toisten rajoja. Nautit ihmisten koskettelusta ja halailusta ehkä jopa kieroutuneella tavalla ja suutut, kun joku ei siitä pidäkään. Sitten alkaa tuo vähättely ja manipulointi. Aika moni todennäköisesti antaa periksi mielihaluillesi halailun ja koskettelun suhteen ja kestävät sitä vain koska on pakko.
Mitä SUN lapsuudessa tapahtui, kun haluat olla väkisin kosketuskontaktissa toisten kanssa vaikka he eivät haluaisi?
[/quote]
:D Mikä sua riivaa? Tämä on ketjun neljäs kirjoitukseni. Lähetän täältä nyt oikeinoikein paljon positiivista energiaa sinulle. Saat virtaa ja innostusta lähteä lasten kanssa ulos viihtymään. Tai vaikkapa antamaan miehellesi moiskauksen ja halauksen :)
Jos halaaminen edesauttaa energian siirtymistä kahden ihmisen välillä niin tottakai se, joka halauksen aloittaa ja joka halaamisesta pitää saa siitä halauksesta energiaa koska tämä joka halaamisesta ei pidä, menettää siinä energiaansa. Eli halaaminen on itsekästä energiansyöntiä tämän halaamisesta pitävän puolelta
Ei ede Jenkeissä tuntemattomat halaile toisiaan. Ilmasuukot poskille ovat hyvä tapa, eikä lainkaan niin intiimi kuin halaus.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:54"]
Ei ede Jenkeissä tuntemattomat halaile toisiaan. Ilmasuukot poskille ovat hyvä tapa, eikä lainkaan niin intiimi kuin halaus.
[/quote]
Käsi ylös, kuinka moni kadulla kävelee ja halailee tuntemattomia ihmisiä? Minä taas en halua mitään kuolaa poskelleni. Enkä minäkään mitään uusia tuttavuuksia halaile, heitä kättelen. Illan päätteeksi voin jo halatakkin, jos on sen verran juttu lentänyt. Useimmiten tosin heitän vain heipat.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:17"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:57"] Mikä siinä halaamisessa on niin hirveän ärsyttävää? Onko teillä lapsuudenkodissa koskettu toisia ihmisiä? [/quote] Miksi sieltä lapsuudesta on aina tivattava selityksiä kun halutaan manipuloida muut käyttäytymään kuten itse haluaa? Jotkut eivät pidä tietyistä jutuista ja sillä hyvä. Minä en ainakaan pidä tarpeellisena selitellä syitäni enkä vaadi selityksiä niiltä joiden on aina pakko halailla. [/quote] Oho, aika kova defenssi sulla! [/quote] Näkyy olevan päivän muotisana ja yleispätevä vastaus kaikkeen. Mitä lapsuudessasi tapahtui, kun et oppinut kommentoimaan itsenäisesti? [/quote] Kun ihminen saa tuollaisen raivarin vastauksena ihan asialliseen kysymykseen, on taustalla yleensä jotain vähän tavallisesta poikkeavampaa... [/quote] Kerrohan mikä tarkalleen on se "raivari" tuossa kommentissani? [/quote] "Tivattava" "manipuloida" - aika aggressiivinen kuvaus esitetystä kysymyksestä...
[/quote]
No eipä se kysymyskään ollut neutraali. Psykologien temppu, kun ihminen halutaan tehdä haavoittuvaksi (vaikka itse eivät varmaan tuota sanaa käytä) aletaan puhua ihmisen lapsuudesta.
[/quote]
No ei kyllä minusta, sehän on ihan tutkittu juttu että lapsuudenkodin tapa esittää tietyt jutut vaikuttaa myöhempään tapaan ilmaista tunteitaan. Minusta lapsuudenkodin halaamattomuudessa ei ole mitään negatiivista tai haavoittuvaiseksi tekevää, samahan se on kuin kysyisi halailijoilta että halailtiinko teidän perheessä paljon kun se on sinusta luonnollinen osa tapaamista?
[/quote]
Onko pakkohalaus jotain tunteiden ilmaisua? Minusta se on yksinkertaisesti pakkohalaamista, jossa se halaaja on päättänyt, että nyt tehdään näin. Lapsuudenkodin halausilmapiiristä tuo ei kerro mitään, koska kodeissa halaillaan omaa väkeä, ei satunnaisia kulkijoita.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:39"]
[/quote]
[/quote]
Tiedätkös kun kukaan ei sanonut että mielipiteet ovat vääriä. Ihmeteltiin aggressiivista suhtautumista toisten ihmisten halailuun.
Täällä on haukuttu halailua turhanpäiväiseksi, tekopirteäksi, tv:stä opituksi, feikiksi... On yksi asia ettei pidä halaamisesta, mutta toinen asia ärsyyntyä siitä niin paljon. En minäkään tykkää poskisuudelmatervehdyksistä, mutta en tunne tarveta haukkua poskisuudelmakulttuuria.
Minunkin mielestäni halailu joka kerta kun nähdään joku tuttu on turhaa puhumattakaan tuntemattomista. Ja tiedoksi vaan kaikille ettei minulla ole mitään läheisyysongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 16:57"]
Mikä siinä halaamisessa on niin hirveän ärsyttävää? Onko teillä lapsuudenkodissa koskettu toisia ihmisiä?
[/quote]
Onko taas suurikin ihme, että ihmiset pitävät eri asioista? Meillä ei lapsuudenkodissa ikinä halattu tai koskettu muutenkaan. Ei ole ensimmäistäkään muistikuvaa, että olisin koskaan halannut äitiä tai muutakaan sukulaista. En pidä myöskään tanssimisesta, koska siinä pitää koskettaa vierasta ihmistä. Sairaanhoidolliset tutkimukset, hieronta tms. ovat ok, koska niillä on selkeä ja tarpeellinen funktio.
Ovatko halailijat sitten läheisriippuvaisia, joiden pitää päästä kaikkien iholle jollakin verukkeella?
[/quote]
Jokaisella ihmisellä on oikeus omaan reviiriin ja koskemattomuuteen. Opiskellessani sosiaali-ja terveysalaa, meille jopa opetettiin, että oma reviiri on sama, kuin käden ojennus. Sen lähemmäs ei tarvitse ihmisiä päästää, ellei halua.
Halaan itselleni tärkeitä ihmisiä mielelläni, mutta en halua päästää outoja ihmisiä klähmimään minua. Minulla on reviiri ja oikeus omaan tilaan. Jos joku oudompi ihminen tulee halailemaan, ojennan käteni ja pidän hänet erillään minusta. Jos joku haluaa koskettaa minua väkisin, hän voi hieroa ja halailla sitten sitä käsivarttani
Toisen halaamiseen pitäisi kysyä minusta lupa. Kenelläkään ei ole oikeutta tulla kysymättä oman tilan sisäpuolelle. Jos halaaja nolostuu, kun torjun hänet käsivarrella, niin se on hänen ongelmansa. Miksi hän ei osaa kunnioittaa kenenkään omaa tilaa. Miksi pitää päästä outoja ihmisiä iholle. Selvittäkööt sitä asiaa itsensä kanssa.
Meillä oli pomolla tapana halailla alaisia. Mielestäni ei kuulu asiaan, mutta voiko siitä kieltäytyä?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Onko pakkohalaus jotain tunteiden ilmaisua? Minusta se on yksinkertaisesti pakkohalaamista, jossa se halaaja on päättänyt, että nyt tehdään näin. Lapsuudenkodin halausilmapiiristä tuo ei kerro mitään, koska kodeissa halaillaan omaa väkeä, ei satunnaisia kulkijoita.
[/quote]
Esitätpä asiat ah-niin-neutraalisti itse... "Pakkohalaus" on aina väärin, kyllä, mutta monet halailevat mieluusti kavereitaan ja esimerkiksi heidän puolisoitaan illan päätteeksi ihan vapaaehtoisesti.
Täällä ei juurikaankeskustella siitä, että on ärsyttävää kun ei saa kieltäytyä halauksista tms. vaan siitä, kuinka koko "turhanpäiväinen, tekopirteä amerikkalainen" halailukulttuuri ärsyttää.
Suomalainen on tullut amerikkalaiseksi, enemmän kuin he itse. Tv:stä oppii kaikkea.