Oisko huono synttärilahja?
Ajattelin antaa synttärilahjaksi "Toisenlaisen lahjan eli ammatti naiselle" - lahjoituksen Naisten Pankkiin. Kaverillani kun on kaikkea tavaraa, vaatteita, kippoja ja kuppeja, koruja sekä rahaa käyttää todella paljon. Matkustelee monta kertaa vuodessa etc. Ihan kelpo frendi, mutta en näe mitään järkeä ostaa mentaliteetillä "kuhan nyt jotain keksis lahjaksi -roinaa lisää."
Kommentit (47)
Muumiskumppapullo aikuiselle naiselle, pelkkää sokerilitkua??? WtF. Koruja ja roinaahan on kaapit täys ja paino-ongelma kaupanpäälle, joten suklaa ei hyvä ratkaisu.
Pitkällä tähtäyksellä on aina järkevämpää auttaa kehitysmaita näin, sillä se on paljon suurempi summa kun tulevat pakolaisina tänne kouluttamattomina. Parempi "antaa onki kuin lähettää kaloja" you see. Valtion kehitysmaarahat olisi syytä syynätä paljon tarkemmin, sillä itse avustettaville ne eivät kovinkaan usein päädy vaan välikäsille, aseisiin ja korruptioon.
On paljon tärkeämpää avustaa juuri naisia, sillä he käyttävät rahat perheen hyvinvointiin ja koulutukseen. Miehet sensijaan itseensä noppaa pelaten ja kadulla khatia pureskellen.
Mikäs siinä, jos ystäväsi tunnet ja tiedät hyväntekeväisyyden ilahduttavan häntä. Itse en sellaista lahjaa kuitenkaan ostaisi, enkä saajan roolissakaan ilahtuisi.
Tuo ei ole lahja muille kuin sille hyväntekeväisyysjärjestölle. Yrität kiillottaa omaa sädekehääsi muiden (ystäväsi) silmissä jos lähdet mainostamaan lahjoittaneesi sinne jotain muka hänen puolestaan. Toisen puolesta voi tehdä lahjoituksen vain jos toinen sitä nimenomaisesti etukäteen pyytää.
Ei siis sillä että hyväntekeväisyyteen lahjoittamisessa itsessään olisi mitään väärää, mutta ystävysten keskinäisiin lahjoihin ne eivät liity palaneen puupennin vertaa.
Vie vaikka vitosen reilun kaupan ruusukimppu mieluummin, ystävällesihän se lahja on tarkoitettu eikä random järjestölle tai itsellesi, oman olosi kohentamiseksi ja hyvä ihminen -syndroomasi hellimiseksi.
Elämyslahjat.fi tmv tarjoaa hyviä lahjoja monenlaisille lompakoille :)
Tai sitten kahvia/teetä/kukkia/arpoja tmv mikä ei jää kotiin pyörimään.
17 Täsmälleen näin. Erittäin hyvin sanottu!
Eihän sen lahjan aina tarvitse olla tavaraa, se voi olla vaikka elokuvalippuja. Vaikka ihmisellä olisi kuinka paljon rahaa tahansa, ei hän välttämättä tule ajatelleeksi elokuvissa käymistä, ainakaan kovin usein. Saadessaan liput ilahtuisi ehkä ja muistaisi "enpä olekaan pitkään aikaan käynyt elokuvissa".
Tämän ei tarvitse sopia ap:n tilanteeseen, mutta noin ylipäätään, lahjan ei aina tarvitse olla kukkapuska tai kahvia tai viinipullo...
Juuri nuo ystävien keskenäiset lahjat onkin se juttu.
Miksi pitää ostaa väen väkisin joku lahja hyvin toimeentulevalle ystävälle, kun itsellä ei olisi varaa siihen lahjomiseen. Arvostan ystävyyttämme ja se riittää minulle, enkä kaipaa mitään "ystävien lahjoja", jotka edes harvoin osuvat oikein ja kohdalleen puolin ja toisin, pelkkää rahan haaskausta. Kolmellakympillä ei saa kuin sitä turhaa roinaa, mutta jollekin se on suuri summa kun sen voi käyttää näin hyödyllisemmin.
Ja yleensähän lahjan saaja loihe lausumaan: No, eihän sun olisi pitänyt mitään ostaa...ja muuta lässyn lässyn. Eli siis jos ei oikeasti mitään edes kaipaa miten lahjalahjoitus sitten voisi häiritä?
Olisin itse tuollaisesta lahjasta hämmentynyt, mutta mä olenkin ihminen jolla "ei ole kaikkea". Itse tykkäisin vaikka jos saisin kukkasipuleita, tai jotain muuta ihan pientä ja edullistakin kunhan se olisi jotain henkilökohtaista....
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:22"]
Ja yleensähän lahjan saaja loihe lausumaan: No, eihän sun olisi pitänyt mitään ostaa...ja muuta lässyn lässyn. Eli siis jos ei oikeasti mitään edes kaipaa miten lahjalahjoitus sitten voisi häiritä?
[/quote]
Koska se on niin tekopyhää eikä liity lahjan "saajaan" millään tavalla. Toki jos saaja olisi sen hyväntekeväisyysjärjestön perustaja, niin sitten... Muuten painava ei tuollaiselle noloilulle.
Jos on oikeasti niin kamalan vaikeaa eivätkä ne ruusutkaan käy eikö olisi kiva jos veisi ystävänsä lahjaksi vaikka leffaan, kahville, minipiknikille tai mihin tahansa muulle kivalle retkelle?
-17
Ystävyys on henkilökohtaista, tavara ja roina ei, ainoastaan turhia. Ihmiset vain pitävät näitä ystävien keskenäisiä lahjoja monesti ystävyydenmittareina, joilla halutaan kilpailla kuinka paljon toista arvostaa ja välittää. Usein se myös muodostuu valtapeliksi. Minä ymmärrän ystävyyden toisin.
Tuli mieleen eräs Sinkkuelämää jakso, missä Carrie just laskeskeli kuinka kallis lahja pitää ostaa kun "ystävä" oli viimeksi hankkinut tietyn hintaisen lahjan. Aivan sairasta. Senvuoksi juuri tällainen ap:n tyylinen lahja on OK.
Ennemmin tarjoat vaikka baarissa drinkin tai ostat viinipullon, tai menette vaikka manikyyriin. Tommoset on ihan kakkalahjoja. Minä lahoitan muutenkin hyväntekeväisyyteen. Tulee teennäinen olo, jos joku minun kustannuksellani lahjoittaa rahaa, lahjoita omalla ajallas. Olen ennemmin ilman lahjaa, tai otan vaikka vain synttärikortin vastaan, kuin tuommoisen.
Siis ihan oikeestiko kukaan muu ei oo aidosti ilahtunut tuollaisesta lahjasta? Mä sain joskus sellaisen "lahjaksi lehmä" kortin, en muista mitä siinä tarkalleen oli lahjoitettu kehitysmaan lapselle. Minusta se oli liikuttava ja ihana lahja.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:22"]
[/quote]
Koska se on niin tekopyhää eikä liity lahjan "saajaan" millään tavalla. Toki jos saaja olisi sen hyväntekeväisyysjärjestön perustaja, niin sitten... Muuten painava ei tuollaiselle noloilulle.
Jos on oikeasti niin kamalan vaikeaa eivätkä ne ruusutkaan käy eikö olisi kiva jos veisi ystävänsä lahjaksi vaikka leffaan, kahville, minipiknikille tai mihin tahansa muulle kivalle retkelle?
-17
[/quote]
Miten niin ei liity?
Me saimme häälahjaksi juuri tällaisen hyväntekeväisyyslahjoituksen kohteelle, joka oli meille sydäntä lähellä. Voin sanoa että kyllä lämmitti mieltä vaikka opiskelijoita ollaankin eikä ole itselläkään "kaikkea".
Jos naisten asema tai globaali köyhyys ovat kaverille tärkeitä juttuja, niin tuohan on ihan loistava idea.
No niin, tässä se nähtiin. Lahjaa ei osata ottaa vastaan vaan aletaan heti arvostelemaan. Eikö juuri kaikki lahjat pitäisi ottaa kiitollisena vastaan, eikä alkaa marmattaa mielessään tyyliin; olisin ottanut mieluummin viini/viina pullon, suklaata,elokuvalippuja,manikyyrin... Tässä se juuri nähdään. Oli sitten lahjana ihan mikä hyvänsä aina löytyy vastaanottajan hymyn takaa toive mieleisemmästä lahjasta.
Mitähän teennäistä on tällaisellä "toisenlaisella lahjalla" sitten on verrattuna näihin väkisin hankittuihin oikeasti teennäisiin viini ym. lahjoihin. Pelkkää teeskentelyä siis kaikki.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:56"]
No niin, tässä se nähtiin. Lahjaa ei osata ottaa vastaan vaan aletaan heti arvostelemaan. Eikö juuri kaikki lahjat pitäisi ottaa kiitollisena vastaan, eikä alkaa marmattaa mielessään tyyliin; olisin ottanut mieluummin viini/viina pullon, suklaata,elokuvalippuja,manikyyrin... Tässä se juuri nähdään. Oli sitten lahjana ihan mikä hyvänsä aina löytyy vastaanottajan hymyn takaa toive mieleisemmästä lahjasta.
Mitähän teennäistä on tällaisellä "toisenlaisella lahjalla" sitten on verrattuna näihin väkisin hankittuihin oikeasti teennäisiin viini ym. lahjoihin. Pelkkää teeskentelyä siis kaikki.
[/quote]
Ei, vaan ennemmin ilman lahjaa, kuin jokin tekopyhä lahjoitus mukamas minun nimelläni. Kuka siellä järjestössä edes niitä nimiä katselee. "Ai nyt on Virtasen Liisakin ihan 10e antanut, vautsivau!"
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:59"]
[/quote]
Ei, vaan ennemmin ilman lahjaa, kuin jokin tekopyhä lahjoitus mukamas minun nimelläni. Kuka siellä järjestössä edes niitä nimiä katselee. "Ai nyt on Virtasen Liisakin ihan 10e antanut, vautsivau!"
[/quote]
Kertoo sinusta aika paljon että luulet lahjoituksia tehtävän siksi että järjestötyöntekijä ajattelisi vautsivau.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:02"]
[/quote]
[/quote]
Kertoo sinusta aika paljon että luulet lahjoituksia tehtävän siksi että järjestötyöntekijä ajattelisi vautsivau.
[/quote]
Ei vaan se minun nimelläni ja minun puolestani tehty lahjoitus on todellakin sitä lahjan antajan sädekehän kiillottamista. "Hei kun musta tuli nyt tämmöinen humanisti, niin ajattelin sun nimissä lahjoittaa teltan indonesiaan. Hyvää syntymäpäivää, mä nyt meen vähän saastuttamaan luontoa ja lennän Thaikkuihin, kun siellä on köyhät olot ja kaikki sen takia halvempaa, heippalihei!"
Minä lahjoitan ihan itse sellaisiin kohteisiin, jotka minua kiinnostaa. Lahjoita omassa nimessäsi johonkin banaaniplantaasille, jos haluat. Minä keskityn omiin hyväntekeväisyyksiini.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei vaan se minun nimelläni ja minun puolestani tehty lahjoitus on todellakin sitä lahjan antajan sädekehän kiillottamista. "Hei kun musta tuli nyt tämmöinen humanisti, niin ajattelin sun nimissä lahjoittaa teltan indonesiaan. Hyvää syntymäpäivää, mä nyt meen vähän saastuttamaan luontoa ja lennän Thaikkuihin, kun siellä on köyhät olot ja kaikki sen takia halvempaa, heippalihei!"
Minä lahjoitan ihan itse sellaisiin kohteisiin, jotka minua kiinnostaa. Lahjoita omassa nimessäsi johonkin banaaniplantaasille, jos haluat. Minä keskityn omiin hyväntekeväisyyksiini.
[/quote]
Miten se on lahjoittajan sädekehän kiillottamista kun hän ei luovu itse mistään, jotainhan hän niillä lahjarahoilla lahjansaajalle kuitenkin olisi ostanut?
Sinulla on ihan ihmeellisen aggressiivinen suhtautuminen tähän, en tajua miksi. Miksi arvelet että tuollaisen lahjan ostaja on vain feikki, joka lentää saastuttamaan Thaimaahan? Kaikki minun tuntemani ihmset jotka ovat näitä lahjoja minulle ostaneet (5 kpl) ovat ihan kansalaisaktiiveja muutenkin. Samoin minä itse.
Kuten kirjoitin jo aiemmin, lahja kannattaa valita lahjansaajan mukaan tässäkin tapauksessa. Jos banaaniplantaasit eivät Sinua kiinnosta, ei niille kannata lahjoittaa rahaa sinun nimissäsi. Samoin Sinua ei kannata viedä oopperaan jos vihaat oopperaa.
Se on varmasti Sinun ystävillesi selvää etteivät mene lahjoittamaan jollekin köyhälle rahaa nimissäsi vaan vievät Sinut piknikille, mutta ihmettelen miksi raivoat että koko idea on "noloilua", "ei liity lahjansaajaan mitenkään" ja muutenkin ihan paskaa yhyy
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten se on lahjoittajan sädekehän kiillottamista kun hän ei luovu itse mistään, jotainhan hän niillä lahjarahoilla lahjansaajalle kuitenkin olisi ostanut?
Sinulla on ihan ihmeellisen aggressiivinen suhtautuminen tähän, en tajua miksi. Miksi arvelet että tuollaisen lahjan ostaja on vain feikki, joka lentää saastuttamaan Thaimaahan? Kaikki minun tuntemani ihmset jotka ovat näitä lahjoja minulle ostaneet (5 kpl) ovat ihan kansalaisaktiiveja muutenkin. Samoin minä itse.
Kuten kirjoitin jo aiemmin, lahja kannattaa valita lahjansaajan mukaan tässäkin tapauksessa. Jos banaaniplantaasit eivät Sinua kiinnosta, ei niille kannata lahjoittaa rahaa sinun nimissäsi. Samoin Sinua ei kannata viedä oopperaan jos vihaat oopperaa.
Se on varmasti Sinun ystävillesi selvää etteivät mene lahjoittamaan jollekin köyhälle rahaa nimissäsi vaan vievät Sinut piknikille, mutta ihmettelen miksi raivoat että koko idea on "noloilua", "ei liity lahjansaajaan mitenkään" ja muutenkin ihan paskaa yhyy
[/quote]
Ymmärräthän hyvä ihminen että sekoitat nyt minun kommenttini johonkin toiseen kommentoijaan? Kannattaisi vähän katsoa mitä ja kenelle kommentoi, niin ei vaikuttaisi ihan niin... no arvaa miltä.
Ja se nimenomaan on lahjan antajan oman sädekehän kiillottamista, kun halutaan tukea hyväntekeväisyyttä ja päästä mainostamaan sitä mitä oudoimmissa yhteyksissä jopa yrittäen sekoittaa jotenkin mukaan täysin ulkopuolisia, merkkipäiväänsä viettäviä, ihmisiä.
-17
Riippuu ihmisestä. Mä tykkäisin! :)