Oisko huono synttärilahja?
Ajattelin antaa synttärilahjaksi "Toisenlaisen lahjan eli ammatti naiselle" - lahjoituksen Naisten Pankkiin. Kaverillani kun on kaikkea tavaraa, vaatteita, kippoja ja kuppeja, koruja sekä rahaa käyttää todella paljon. Matkustelee monta kertaa vuodessa etc. Ihan kelpo frendi, mutta en näe mitään järkeä ostaa mentaliteetillä "kuhan nyt jotain keksis lahjaksi -roinaa lisää."
Kommentit (47)
En pidä näistä hyväntekeväisyyslahjoista. Olen niitä saanut useamman kerran, ja minulla on riittävästi käytöstapoja olla näyttämättä mielipidettäni. Mielestäni ne ovat surkeita lahjoja, joka kertoo siitä että lahjoittaja ei keksi mitään ja ei viitsi nähdä vaivaa. Tässä nähdään helppo tapa kuitata asia hyväntekeväisyyden nimissä. Jokainen voi antaa hyväntekeväisyyten omia rahojaan, itsekin annan, eikä sekoittaa siihen merkkipäivän viettäjää. Jos mitään ei keksi, lahjan voi jättää antamatta. Voi tarjota vaikka drinkin tai leivoskahvit, jos haluaa jotenkin muistaa.
Minä tiedän että rikas rakas kallis ystäväni ajattelee naisten ja tyttöjen kouluttautumista tärkeänä asiana, joten en kiillottele omaani saati sitten muidenkaan gloriaa jos annan lahjan sijaan lahjoituksen. Tiedän hänen pitävän minua hyvänä ja rakkaana ystävänään eikä todellakaan närkästyisi "lahjastani". Hän tosiaan lentelee Thaimaahan ynnä muihin lomakohteisiin, mutta se on hänen valintansa enkä sitä arvostele. Minä en taas arvosta näitä lomakohteita enkä matkustele muutenkaan turistikohteissa. Jokainen elää arvomaailmansa mukaan.
Aika mielenkiintoista, että jos kynsihoidon hinnalla toinen voisi saada ammatin ja elannon perheelleen niin sitä pidetään lahjoittajan teeskentelynä ja oman itsensä nostamisena. Niinpä.
Ongelma kannattaa hoitaa paikan päällä eikä silloin kun se on omalla maalla.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:35"]
En pidä näistä hyväntekeväisyyslahjoista. Olen niitä saanut useamman kerran, ja minulla on riittävästi käytöstapoja olla näyttämättä mielipidettäni. Mielestäni ne ovat surkeita lahjoja, joka kertoo siitä että lahjoittaja ei keksi mitään ja ei viitsi nähdä vaivaa. Tässä nähdään helppo tapa kuitata asia hyväntekeväisyyden nimissä. Jokainen voi antaa hyväntekeväisyyten omia rahojaan, itsekin annan, eikä sekoittaa siihen merkkipäivän viettäjää. Jos mitään ei keksi, lahjan voi jättää antamatta. Voi tarjota vaikka drinkin tai leivoskahvit, jos haluaa jotenkin muistaa.
[/quote]
Huomionarvoista on sekin että monet pitävät noita helppoina lahjoina koska todellisuudessa he eivät ole edes tehneet sitä kehumaansa lahjoitusta, väittävät vain.
Itse tuskin olisin noin kohtelias (jollei "lahjan" antaja olisi jotenkin järjenjuoksultaan vajaa) vaan ihan ystävällisesti ilmaisisin mielipiteeni. Tai antajasta riippuen, pyytäisin sitä kuittia "lahjaksi" (käytännössä siis todisteeksi siitä että lahja on todella annettu) =)
-17
Minulle tuli tuosta mieleen äskettäinen kirjoitus, jossa kuvailtiin vitsillä kirpputoriromua kavereilleen lahjoittavasta ihmisestä. Tosiasiassahan kyse oli laiskuudesta, pihiydestä ja arvostuksen puutteesta.
Lahjoitus hyväntekeväisyyteen on sama kuin sanoisi, että annoinpa sinun lahjasi jollekulle tuntemattomalle, kun et sinä enää mitään itsellesi tarvitse. Eikä ele ole se tarkoitettu kaunis ele, kun tiedetään rahojen menevän ensisijaisesti järjestön omiin kuluihin ja johdon ökymaastureihin.
Vain jos kaveri on puhunut positiivisesti lahjoituksista kehitysmaihin, tuollainen lahjoitus on paikallaan. Muussa tapauksessa tarjoaisin päivänsankarille vaikka kahdenkeskisen illallisen ja/tai jotakin mukavaa tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:38"]
Minä tiedän että rikas rakas kallis ystäväni ajattelee naisten ja tyttöjen kouluttautumista tärkeänä asiana, joten en kiillottele omaani saati sitten muidenkaan gloriaa jos annan lahjan sijaan lahjoituksen. Tiedän hänen pitävän minua hyvänä ja rakkaana ystävänään eikä todellakaan närkästyisi "lahjastani". Hän tosiaan lentelee Thaimaahan ynnä muihin lomakohteisiin, mutta se on hänen valintansa enkä sitä arvostele. Minä en taas arvosta näitä lomakohteita enkä matkustele muutenkaan turistikohteissa. Jokainen elää arvomaailmansa mukaan.
Aika mielenkiintoista, että jos kynsihoidon hinnalla toinen voisi saada ammatin ja elannon perheelleen niin sitä pidetään lahjoittajan teeskentelynä ja oman itsensä nostamisena. Niinpä.
Ongelma kannattaa hoitaa paikan päällä eikä silloin kun se on omalla maalla.
[/quote]
Miksi koet ettet voi antaa sitä hyväntekeväisyyslahjaa ihan muuten vain omana itsenäsi? Miksi siihen pitää yrittää väen vängällä sekoittaa ulkopuolisia? Etkö silloin kehtaisi riittävästi mainostaa sitä kuinka tiedostava ja pyyteetön hyväntekijä olet?
-17
Mä sanoisin myös ei materialle mutta ei myöskin hyväntekeväisyydelle.. Itse tykkään ostaa/saada vaikka liput johonkin musa tai stand up keikalle tai vaikka teatteriin. Yhteistä tekemistä. Muistot on parempia kuin turhat mukahauskat krääsät! :)
No aloittaja sattui kysymään meidän mielipidettä lahjasta. Turha kiukutella, jos minun perustelut ei miellytä. Itse en ole onneksi tuommoista lahjaa saanut. Olen kyllä ollut juhlissa, jossa sankari on noita saanut ja nimenomaan sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät todellakaan ole itse valmiita tekemään mitään maapallon parantamiseksi. Paitsi tietty ostelemaan lahjoituksia toisen nimissä. Ja lahjansaajat ovat kyllä olleet melko pettyneitä moisesta tekopyhyydestä.
Ja siksihän noita "anna lahjaksi hyvä mieli" mainoksia on joka paikassa, että MAHDOLLISIMMAN MONI ostaisi niitä. Joten pelkät kansalaisaktivistit ei noita vain ostele.
Eri asia olisi tosiaan, jos puhuisin vaikka paljon rintasyövästä ja kuinka sinne tarvittaisiin rahaa ja tutkimuksia ja blaablaablaa, niin siinä vaiheessa olisin todella ilahtunut, jos joku olisi tehnyt rintasyöpäsäätiölle lahjoituksen, koska on inspiroitunut puheestani. Ei sitä tarvitse siltikään minun nimissäni tehdä, voi ihan omalla nimellä lahjoittaa.