Saunominen 3 ja 5v.n kanssa ei onnistu
Se on yhtä kärsimystä. Ensinäkään eivät halua istua lauteilla enempää kuin noin 10 sekuntia ja haluavat pois, on liian kuuma. Sitten menevät pesutiloihin johon olen laittanut heille kylpyammeet ja rupeavat käyttäytymään kuin olisivat vesipuistossa, riehuvat kiljuvat, roiskuttelevat suihkulla jne. Menen sanomaan että sauna on rauhoittumista varten, vesileikit on sitten erikseen, jos ei rauhalliset leikit onnistu , saunasta lähdetään pois. Ja yleensä lähdetäänkin. Innostuvat aivan liikaa siitä vedestä.
Pitääkö tämä saunominen lopettaa kokonaan? Ollaan käyty saunassa kerran viikossa esikoisen vauvaiästä asti ja vieläkin on tällaista. Mies ei enää tule mukaan ollenkaan, koska sauna on stressaava kokemus. Minä lähden yleensä pois väsyneempänä kuin sinne menin. Onko kellään vinkkejä miten saadaan tämä sujumaan. Asumme kerrostalossa ja meillä on yksi saunavuoro viikossa eli lasten erikseen vieminen ei ole mahdollista.
Kommentit (65)
Me aina lapsena isän kanssa laulettiin saunassa. Lapset istuu tarvittaessa alalauteella tai sylissä. Meillä saunottu vauvasta asti ja kaikki kyllä nauttii. Toki vahtimista kuten muutenkin lapsiperheessä. Ne teidän lapset varmaan haluaa vaan sinne suihkuun riekkumaan. Joten lopettakaa se suihkuriekkuminen niin jaksavat olla saunassakin. Nykyisin lasten kanssa käydään päivän tapahtumat läpi saunassa ja jutellaan tulevista menoista. Saunotaan joka ilta nopeasti.
Itse olen sitä mieltä että jos haluavat vesileikkiä, niin antaa vesileikkiä. Järjestetään vain asia niin että se onnistuu. Myöskin aikuisten esimerkki merkitsee paljon. Osaatko itse rauhoittua saunassa, vaikka tahtoisivat mitä vai lähdetkö mukaan peliin?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:41"]
Ei lapset viihdy saunassa eikä sinne tarvitse ketään pakottaa. Miksi kiusaatte koko perhettä tuolla? Saunokaa sitten kun lapset on niin isoja että ne voi olla keskenään.
[/quote]
Kyllä meillä viihtyvät, kaikki ovat alkaneet saunoa noin vuoden ikäisinä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:38"] Meillä ei ole kuin 3v lapsi ja aikamoinen show saunassa käynti on,miksi et vaan anna lasten lotrata ja huutaa? Kerrostalossa ei edes ole väliä vaikka laskisivat vettä koko saunareissun ajan. [/quote] En halua että huutavat. Minä en voi nauttia saunasta jos pesutiloissa kiljutaan niin että korvat särisee. ap [/quote] Kyllä se on kuule nyt sellanen juttu että; sinä olet ne lapset miehesi kanssa hankkinut. Yhteinen aika heidän kanssaan mennään pääosin heidän mukaan. Tottakai lapsi riehaantuu vesileikeistä. Miksi et voi ottaa sanunomista sen kannalta että lapset saavat oikein kunnolla roiskutella vettä ja leikkiä. Leiki sinäkin heidän kanssaan, käyttäkää se aika hyödyksi, tämän lapsesi tulevat aikuisena muistamaan kuinka mukavaa oli aina käydä äidin kanssa saunassa kun äiti keskittyi vain meihin. Rentoutua voit muualla, kun miehesi vaikka hoitaa lapsia. Ja voittehan vaikka jokatoinen viikko pitää saunavuoron yhdessä lasten kanssa heidän ehdoillaan ja jokatoinen kerta vanhemmat käyvät vaikka vuorotellen. Muutaman vuoden päästä lapset eivät todellakaan enää lähde kanssanne saunaan, silloin sauna on teidän.
[/quote]
Minusta tämä on juuri tätä marttyyriäidin uhrautumista. Aikuinen leikkii kiljuvia vesileikkejä lasten kanssa saunassa? Ei hyvää päivää. Kyllä lapsille pitää opettaa saunomisen säännöt ihan niinkuin muutkin tilannekohtaiset säännöt. Ei kai uimahallinkaan saunassa leikitä kiljuvia vesileikkejä (toivottavasti)? Mielummin saunominen normaalisti aikuisten kesken ja lapset leikkii vesileikkejä/kylpee ammeessa muualla. Jos ei tässä tilanteessa onnistu yrittäkää kun lapset ovat kasvaneet. Kyllä niitä kivoja yhdessäolon muistoja tulee lapsille muualtakin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:38"]
Meillä ei ole kuin 3v lapsi ja aikamoinen show saunassa käynti on,miksi et vaan anna lasten lotrata ja huutaa? Kerrostalossa ei edes ole väliä vaikka laskisivat vettä koko saunareissun ajan.
[/quote]
En halua että huutavat. Minä en voi nauttia saunasta jos pesutiloissa kiljutaan niin että korvat särisee.
ap
[/quote]
Kyllä se on kuule nyt sellanen juttu että; sinä olet ne lapset miehesi kanssa hankkinut. Yhteinen aika heidän kanssaan mennään pääosin heidän mukaan. Tottakai lapsi riehaantuu vesileikeistä. Miksi et voi ottaa sanunomista sen kannalta että lapset saavat oikein kunnolla roiskutella vettä ja leikkiä. Leiki sinäkin heidän kanssaan, käyttäkää se aika hyödyksi, tämän lapsesi tulevat aikuisena muistamaan kuinka mukavaa oli aina käydä äidin kanssa saunassa kun äiti keskittyi vain meihin. Rentoutua voit muualla, kun miehesi vaikka hoitaa lapsia. Ja voittehan vaikka jokatoinen viikko pitää saunavuoron yhdessä lasten kanssa heidän ehdoillaan ja jokatoinen kerta vanhemmat käyvät vaikka vuorotellen. Muutaman vuoden päästä lapset eivät todellakaan enää lähde kanssanne saunaan, silloin sauna on teidän.