Saunominen 3 ja 5v.n kanssa ei onnistu
Se on yhtä kärsimystä. Ensinäkään eivät halua istua lauteilla enempää kuin noin 10 sekuntia ja haluavat pois, on liian kuuma. Sitten menevät pesutiloihin johon olen laittanut heille kylpyammeet ja rupeavat käyttäytymään kuin olisivat vesipuistossa, riehuvat kiljuvat, roiskuttelevat suihkulla jne. Menen sanomaan että sauna on rauhoittumista varten, vesileikit on sitten erikseen, jos ei rauhalliset leikit onnistu , saunasta lähdetään pois. Ja yleensä lähdetäänkin. Innostuvat aivan liikaa siitä vedestä.
Pitääkö tämä saunominen lopettaa kokonaan? Ollaan käyty saunassa kerran viikossa esikoisen vauvaiästä asti ja vieläkin on tällaista. Mies ei enää tule mukaan ollenkaan, koska sauna on stressaava kokemus. Minä lähden yleensä pois väsyneempänä kuin sinne menin. Onko kellään vinkkejä miten saadaan tämä sujumaan. Asumme kerrostalossa ja meillä on yksi saunavuoro viikossa eli lasten erikseen vieminen ei ole mahdollista.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:38"]Meillä ei ole kuin 3v lapsi ja aikamoinen show saunassa käynti on,miksi et vaan anna lasten lotrata ja huutaa? Kerrostalossa ei edes ole väliä vaikka laskisivat vettä koko saunareissun ajan.
[/quote]
Niin, vesihän on tunnetusti ilmaista, kun maksu on kiinteä.
[/quote]
Kerrostalossa vesimaksu voi vaikka kolminkertaistua kun kaikki ottaa tuon asenteen. Aina sen veden joku maksaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:45"]
No mitä niille on seuraamuksena jos kirkuvat saunassa? Miettikää se osio kuntoon, kertokaa lapsille mitä kirkumisesta seuraa ja myös toteutatte minkä olette ilmoittaneet, jos lapset kirkuvat. Vika ei ole lapsissa vaan aikuisten toiminnassa.
[/quote]
Jos kirkuvat otan ensin saunajuomat pois. Saavat yhden mahdollisuuden yrittää uudestaan ja kuten sanoin, jos kirkuminen jatkuu niin lähdetään pois. Ja niin myös tehdään.
ap
No mitä järkeä tuossa on? Oletettavasti vielä maksatte siitä vuorosta? Minä en lähtisi sinne vaikka minulle maksettaisiin.
Kuinka pitkä teidän sauna-aika on? Entäs suihkuaika? Siis kuinka kauan saatte viettää taloyhtiön saunatiloissa aikaa?
Jakakaa se miehen kanssa puoliksi ja kumpikin ottaa yhden mukulan. Jatkatte kunnes pystytte yhtáikaa olemaan saunassa.
Opettakaa niitä lapsia. 5v jo ymmärtää puhetta. Samoin 3v
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:42"]
Mihin kellonaikaan teidän saunavuoro on? Jos on liian myöhäinen ja lapset ovat jo yliväsyneitä? Pystyisittekö vaihtamaan aikaisempaan vuoroon?
[/quote]
No on aika myöhään (19:30) ja varmaan ovatkin yliväsyneitä mutta kaikki muut vuorot ovat täynnä.
ap
[/quote]
Jos vuoronvaihto ei onnistu, ei lapsia ehkä kannata ottaa mukaan. Harva noin pieni lapsi jaksaa tuohon aikaan käyttäytyä siivosti.
Sano että saunavuoro loppuu jos suu ei pysy kiinni ja on viimeinen kerta kun tänne tullaan. Eihän tuo ole enää normaalia iloitsemista!! Lapsilla täytyy olla rajat ja säännöt joiden kanssa eletään. Ärsyttää kaikki uusavuttomat vanhemmat jotka antavat lasten määrätä tahdin. Näitä pentuja näkee tuolla marketeilla ihan tarpeeksi.
Saunotkaa vuorotellen niin voitte nauttia siitä rauhassa.
SJ
mee sinne saunaan korvatulppien kanssa ja anna lasten remuta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:53"]
No mitä järkeä tuossa on? Oletettavasti vielä maksatte siitä vuorosta? Minä en lähtisi sinne vaikka minulle maksettaisiin.
[/quote]
No ei kai olekaan mitään järkeä ja kyllä maksamme vuorosta. Vein lapsia sinne kun halusivat tulla mukaan, heistä se on ihanaa (vaikka me tapellaan se koko aika). Mutta kai sitten alan menemään yksin.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:55"]Sano että saunavuoro loppuu jos suu ei pysy kiinni ja on viimeinen kerta kun tänne tullaan. Eihän tuo ole enää normaalia iloitsemista!! Lapsilla täytyy olla rajat ja säännöt joiden kanssa eletään. Ärsyttää kaikki uusavuttomat vanhemmat jotka antavat lasten määrätä tahdin. Näitä pentuja näkee tuolla marketeilla ihan tarpeeksi.
[/quote]
Tää on niin totta! Mun tuli myös kauppareissut mieleen. Miksi on pakko raahata väsynyt lapsi päiväkodin jälkeen kauppaan mukaan, kun etukäteen tietää, ettei osaa käyttäytyä. Eikö voi jättää isän kanssa kotiin? Sama tämän sauna-asian kanssa. Tuohon aikaan lapset ovat jo niin väsyneitä, että turha odottaa lasten käyttäytyvän. Ja ei, tämä ei tietysti koske teitä yksinhuoltajat. Mutta tässäkin tapauksessa isä on kotona, joten lapset voisi jättää isän kanssa iltapalalle.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:39"]
Miksi pitäisi totuttaa saunaan? :D ei tietenkään tarvitse.
[/quote]Jos haluaa vaikka puhtaita lapsia
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:39"]
Miksi pitäisi totuttaa saunaan? :D ei tietenkään tarvitse.
[/quote]Jos haluaa vaikka puhtaita lapsia
[/quote]
Meinaat, että kotoa ei löydy suihkua?
EI saunassa riehuta. Se on pyhä paikka. Meillä malttaa jotenkin sen. On jo pienestä asti siitä puhuttu. Osaavat jotenkin ajatella sen. Miski se on pyhä paikka...ennen sauna oli se puhdas ja lämmin paikka. Seillä synnytettiin ja siellä pestiin vainajat.
Saunatonttua on hauska tarkkailla.
siellä ollaan rauhassa. Mulle mummo opetti niin ja mä opetan lapsille. Suihkuhuoneessa on eri. Saa siellä leikkiä, muttei juosta.
Tai riehuta ja juoksuta ne lapsesi ennen saunaa pihalla kunnolla. Sitten ovat saunassa rauhallisempia.
ja saunalimppar tai mehu on kiva rauhoitin...mut ei lasipulloja.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:55"]
Sano että saunavuoro loppuu jos suu ei pysy kiinni ja on viimeinen kerta kun tänne tullaan. Eihän tuo ole enää normaalia iloitsemista!! Lapsilla täytyy olla rajat ja säännöt joiden kanssa eletään. Ärsyttää kaikki uusavuttomat vanhemmat jotka antavat lasten määrätä tahdin. Näitä pentuja näkee tuolla marketeilla ihan tarpeeksi.
[/quote]
Niinpä sanonkin ja se ei toimi. Tottakai meillä on rajat, nimenomaan että saunassa ei riehuta ja kiljuta. Kertaamme säännöt joka kerta ennen sinne lähtöä ja myös seuraamukset. Ja muuten meidän lapset käyttäytyvät marketeissa ja myös ravintoloissa. Tämä saunominen on se joka ei toimi asetettujen rajojen sisällä.
ap
5v ei osaa käyttäytyä? Mikä kauhukakara se on? Onhan 5v jo iso lapsi ja pitäisi ymmärtää säännöt. Joko teillä on käytöshäiriöisiä lapsia tai ette itse osaa kasvattaa.
Mielikuvitusta kehiin! Ei lapsi jaksa istua paikoillaan saunassa kuin kirkonpenkisssä, kun muutenkin on vauhti päällä. Pientä puuhaa lapsille saunaan:
- pullasudilla voi maalata lauteita, kun on pienessä ämpärissä vettä.
- muovinen säiliöauto (plasto), jossa letku säiliössä. Sailiöön vettä ja letkulla kastelellaan hieman lauteita.
- muoviset traktorit, kuorma-autot
- muoviset lastenastiastot: kattila, lautasia ja kuppeja, muovilusikoita. Keittiöleikkejä vedellä.
- muovisia pikkueläimiä, nukkeja uitetaan ämpärissä
Otettiin ammekin välillä saunaan, en uskalla jättää lasta ammeeseen yksin, pian ollaan pinnan alla ja hukutaan.
Joskus oli vuorottelua vanhempien kesken saunan ja pesuhuoneen välillä.
Täällä on kyllähetetty taas sellaisia vuoden kasvattajia liikkeellä, että huh huh.
Ap, on hyvä, jos olet johdonmukainen. Olet lähtenyt pois ym.
Minä kuitenkin kokeilisin eristämistä tuossa. Suihkutilassa ei ole kuin yksi lapsi kerrallaan. Toinen lapsi odottaa alalauteella. Olet tiukkana tästä säännöstä. Vain, jos sinä olet suihkutilassa, lapset voivat olla molemmat siellä. Silloinkin, jos kiljutaan, katsot kumpi riehaantui ja provosoi ja rauhallisesti moittimatta sen enempää laskeudut sen lapsen tasolle, katsot silmiin ja sanot, että nyt on aika mennä kuivaamaan/saunan alalauteelle/mitä nyt näet järkeväksi.
Lapset eivät ymmärrä "älä kilju" -ohjeita, koska riemu on riemua. Siksi hommaa pitää aina ohjata lapsen tasolta ja ymmärrettävillä ohjeilla. Ohjaat lapset tekemään eri asioita "istu sinä ammeessa ja leiki tuolla, kohta on suihku" ja " sinä olet nyt suihkussa, kohta kuivataan" ja kerrot myös mitä itse teet "minä laitan nyt shampoon, varokaa vaahtoa"
Yhdessä olevaa leikkiaikaa ei tarvitse suihkussa olla -> lapset ohjataan peseytymään ja saunomaan. Sauna-aikaa tämä voi lyhentää, mutta pidemmäksi juoksussa maksaa itsensä takaisin.
meillä oli jossain vaiheessa tuon tapaista, tehtiin sitten niin että minä menin toisen lapsen kanssa saunaan heti vuoron aluksi ja mies tuli toisen lapsen kanssa vuoron lopuksi. Olin siis toisen lapsen kanssa pesuhuoneessa kun toiset olivat saunassa ja menimme sitten kuivattelemaan pukuhuoneeseen kun toiset tulivat pesulle. Se oli ihan mukavaa ja lapset sai sitä aikuisen huomiota mitä sillä jumalattomalla riehumisella varmaan hakivatkin.
Nyt käydään koko porukalla saunassa, lapset on ala-lauteella ja niillä on vadissa vettä ja leluja ja saavat leikkiä siinä, jos tulee kuuma niin kaatavat viileetä vettä päälleen siitä vadista mutta heti ei lähdetä pois. Sitten kun on kaikki yhdessä istuttu saunassa niin vanhemmat käyvät vielä vuorotellen sillä aikaa kun lapset leikkivät pesuhuoneessa. Yksin en niitä sinne uskaltaisi jättää, sen verran raisua se meno on. Meillä on leikkikeittiövälineitä kylpyleluina ja se tuntuu rauhoittavan leikkejä. Välillä on ollut vesipyssyt saunalla ja joskus on tehty vesi-ilmanpalloja. Se on toki välillä tosi hauskaa muttei aikuisille niin kovin rentouttavaa..
Mitä se hyvin kayttäytyminen on? Usein vanhemmat lyövät päätänsä seinään, kun keksivät aikuisten sääntöjä kuinka pitää käyttäytyä. "Sauna on pyhä paikka" Normaali lapsi liikkuu koko ajan ja hyvä niin!
Jos syteemi ei toimi, silloin pitää kokeilla uutta keinoa. Jos saunahetki on rauhoittumisen henkireikä, oma saunavuoro, tai joka toinen viikko lasten kanssa ja joka toinen ilman. Lapset ovat pieniä vain hetken aikaa, pian koittaa aika, jolloin eivät tule mukaan saunaan, vaikka pyytäisi!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 08:38"]Meillä ei ole kuin 3v lapsi ja aikamoinen show saunassa käynti on,miksi et vaan anna lasten lotrata ja huutaa? Kerrostalossa ei edes ole väliä vaikka laskisivat vettä koko saunareissun ajan.
[/quote]
Niin, vesihän on tunnetusti ilmaista, kun maksu on kiinteä.