Konginkangas - mten on mahdollista?
Konginkankaan turmapaikalle suositeltiin keskikaiteen rankentamista mutta sitä ei saatu aikaiseksi. Kaide olisi tänään voinut pelastaa kaksi ihmishenkeä.
Luulisi että jotain olisi opittu Suomen pahimmasta liikenneonnettomuudesta.
Kommentit (154)
Tai sitten siihen keskikaiteeseen olisi törmäilty jo kymmeniä kertoja.
Suomessa nuo suositukset ei oikein millään alalla näytä toimivan. Tarvittaisiin pakkoa.
Tai mitä jos ylinopeuden ajaminen ja turhat ohitukset kiellettäisiin ja valvontaa tehostettaisiin. Nopeuskameralla tuossa ohituskaistan lopussa olisi todennäköisesti estetty tämäkin onnettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten siihen keskikaiteeseen olisi törmäilty jo kymmeniä kertoja.
Törmäilty joo mutta säästytty ainakin tällä kertaa kuolemilta.
Moni ei ymmärrä kuinka hatara pito on jäisellä tiellä vaikka olisi uudet nastarenkaat. Jäisellä asfaltilla ei pidä hyvin mikään. Se on enemmän illuusio joka murtuu jos teet yhdenkin nopean liikkeen. Pito on vain murtunut ohittavassa autossa.
Liikaa vauhtia kun ohituskaistalla oli lunta ja jäätä. Ehkä yrittänyt kiihdyttää nopeasti eikä siinä eps:n välttämättä ehdi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tai mitä jos ylinopeuden ajaminen ja turhat ohitukset kiellettäisiin ja valvontaa tehostettaisiin. Nopeuskameralla tuossa ohituskaistan lopussa olisi todennäköisesti estetty tämäkin onnettomuus.
Tämä tottakai mutta kun täytyy säästää. Olisi tuo kaide toimittanut tässä ikään kuin köyhän miehen nopeuskameraa
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten siihen keskikaiteeseen olisi törmäilty jo kymmeniä kertoja.
Ajan tuosta työpäivinä kaksi kertaa joka päivä. Näillä keleillä on ihan arpapeliä miten siitä selvitään. Keskikaiteessa olisi muutama auto (varmaan viikottain jos ei päivittäin) ottanut kaiteeseen osumaa mutta varmasti ihmishengiltä olisi säästytty.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt 25 henkeä jo menetetty tuohon mäkeen?
Bussiturma tapahtui kylläkin mäen alla mutta rekan
heittelehtiminen alkoi mäessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt 25 henkeä jo menetetty tuohon mäkeen?
25 isoa, valkoista ristia tien vierelle niin eikohan ala vauhti hiljentya.
Nelostiellä ja juuri tuolla pätkällä ihmiset ajaa kuin sekopäät. En enää edes aja tuota kautta sentakia.
Eikä ole ainut kohta äänekoski-viitasaari pätkällä. Iso luotto omaan "laatu" aitoon kelistä ja näkyvyydestä huolimatta.
Enemmän vanhanaikaista nopeusvalvontaa, tai vaikka pöntöt pahimmiksi äänestetyille kohdille.
Ei nyt kuulu asiaan mutta silloin 2004 ajoimme miehen kanssa tuota reittiä samana iltana kun onnettomuus tapahtui. Pysähdyimme jollain bussipysäkillä kun tarvitsin jotain takaluukusta. Kun astuin ulos pysyin pystyssä ainoastaan roikkumalla ovessa kiinni, oli ihan älyttömän liukasta. En ihmettele että siinä kelissä onnettomuus tapahtui eikä tässä varmaan kovin paljon paremmat olosuhteet olleet.
Harmi ettei opittu tarpeeksi siitä ensimmäisestä, nyt 25 kuollut samaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei ymmärrä kuinka hatara pito on jäisellä tiellä vaikka olisi uudet nastarenkaat. Jäisellä asfaltilla ei pidä hyvin mikään. Se on enemmän illuusio joka murtuu jos teet yhdenkin nopean liikkeen. Pito on vain murtunut ohittavassa autossa.
Liikaa vauhtia kun ohituskaistalla oli lunta ja jäätä. Ehkä yrittänyt kiihdyttää nopeasti eikä siinä eps:n välttämättä ehdi auttaa.
Kannattaa ajaa nelivetoisella autolla, se pysyy varmemmin tiellä myös jäässä ja lumessa ja erityisesti ohitustilanteessa jos joutuu ajamaan lumivallin yli kovassa vauhdissa.
Aikaisemmin etuvetoisella oli huomattavasti epävakaampaa ja ihan tuurista kiinni etten joutunut onnettomuuteen, auto heittelehti etenkin tuon vallin yli ajettaessa monet kerrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt 25 henkeä jo menetetty tuohon mäkeen?
25 isoa, valkoista ristia tien vierelle niin eikohan ala vauhti hiljentya.
Ja valaistus. Näkyy pimeässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt 25 henkeä jo menetetty tuohon mäkeen?
Bussiturma tapahtui kylläkin mäen alla mutta rekan
heittelehtiminen alkoi mäessä.
Rekka rullaa massallaan alamäkeen eikä jarrutus olisi auttanut kun tie oli jäässä. Tai ehkä rekka olisi suistunut aiemmin tieltä. Olisiko heittelehtivä perävaunu voitu oikaista kiihdytyksellä. Tuskin vaikka nopeus olisi ollut 80km tunnissa mäen päällä se olisi kiihtynyt painon vuoksi 90km ja ylikin alamäessä. Totuus on ettei mitään ollut tehtävissä.
Paitsi tietysti ajaa koko matka 60km tunnissa.
Kiireisillä etelän miehillä ei ainakaan enää ole kiire.
Niin se kiire loppui nopeasti.
Olikohan edes mitään asiallista syytä olla tien päällä, kysyn mä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei ymmärrä kuinka hatara pito on jäisellä tiellä vaikka olisi uudet nastarenkaat. Jäisellä asfaltilla ei pidä hyvin mikään. Se on enemmän illuusio joka murtuu jos teet yhdenkin nopean liikkeen. Pito on vain murtunut ohittavassa autossa.
Liikaa vauhtia kun ohituskaistalla oli lunta ja jäätä. Ehkä yrittänyt kiihdyttää nopeasti eikä siinä eps:n välttämättä ehdi auttaa.
Kannattaa ajaa nelivetoisella autolla, se pysyy varmemmin tiellä myös jäässä ja lumessa ja erityisesti ohitustilanteessa jos joutuu ajamaan lumivallin yli kovassa vauhdissa.
Aikaisemmin etuvetoisella oli huomattavasti epävakaampaa ja ihan tuurista kiinni etten joutunut onnettomuuteen, auto heittelehti etenkin tuon vallin yli ajettaessa monet kerrat.
Ei pidä tuudittautua nelivedon tuomaan liiallisen turvallisuudentunteen harhaan. Tottakai se on etenemiskyvyltään parempi kuin vajaavetoinen, mutta ihan samat fysiikan lait koskevat sitäkin. Fiksumpi ihminen jättää ohittelut muille jos keli on sellainen että auto ei pysy hallinnassa muuta kuin tuurilla.
Surullista