Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sopiva ompelukone aloittelijalle?

Vierailija
01.08.2024 |

Aloitan ompeluharrastuksen ja pitäisi ilmeisesti hommata se kone että pääsee alkuun.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekaaninen vai elektroninen ja kannattaako sittenkin valita saumuri kertaheitolla?

Vierailija
2/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa keskihintainen kone. Halvan kanssa menee vaan hermot kun milloin mikäkin ei toimi, kalliissa taas on sellaisia ominaisuuksia mitä perus sunnuntaiompelija tuskin tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mikä vaan. jos jostain mummolata löytyy vanha kone ilmaiseksi, se on täydellinen harrastuksen aloittamiseen (yleensä vainhoihinkin koneisiin löytyy nykyään joku youtube video, missä neuvotaan huolto ja käyttö, jos ohjekirja on hukkunut). Alussa on AIVAN TURHA tuhlata isoja rahamääriä ompelukoneeseen, sillä voit vahingosa investoida itsellesi ihan turhiin ominaisuuksiin. Kaikenlaisilla koneilla on käyttäjäryhmänsä, etkä sinä vielä voi tietää, mihin niistä kuulut.

Sitten kun olet päässyt vähän aloittamista pitemmälle ja alat tietää, mitä juuri sinun ompeluksesi koneelta vaaativat, voit miettiä paremman tiedon kanssa, että millaisen koneen oikeasti tarvitset.

Vierailija
4/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mikä vaan. jos jostain mummolata löytyy vanha kone ilmaiseksi, se on täydellinen harrastuksen aloittamiseen (yleensä vainhoihinkin koneisiin löytyy nykyään joku youtube video, missä neuvotaan huolto ja käyttö, jos ohjekirja on hukkunut). Alussa on AIVAN TURHA tuhlata isoja rahamääriä ompelukoneeseen, sillä voit vahingosa investoida itsellesi ihan turhiin ominaisuuksiin. Kaikenlaisilla koneilla on käyttäjäryhmänsä, etkä sinä vielä voi tietää, mihin niistä kuulut.

Sitten kun olet päässyt vähän aloittamista pitemmälle ja alat tietää, mitä juuri sinun ompeluksesi koneelta vaaativat, voit miettiä paremman tiedon kanssa, että millaisen koneen oikeasti tarvitset.

Mitä on paljon ja vähän rahaa kun ostaa uuden koneen?

Vierailija
5/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma ensimmäinen koneeni oli 20€ pihin tätini vintiltä. Se oli vähän rahaa. Kymmenkunta vuotta ommeltuani ostin 1000€ phaffin, se oli paljon rahaa.

Minun nähdäkseni niiden 300 euron koneiden laatu on aika lailla sama kuin 100e koneiden, joten itse ostaisin aluksi niin halpiksenkuin mahdollista - mutta voin olla väärässä: yllä väitetään että eroa on ja että satasen koneeseen hermostuu. Mind you, olen minä hermostunut joskus tuohon 1000e koneeseenkin, kun se on esim alkanut solmuttaa lankoja - mutta vika on yleensä ollut ihan omani - koneesta pitää pitää huolta ja sen puhdistamisella on yllättävän tärkeä merkitys.

Vierailija
6/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma ensimmäinen koneeni oli 20€ pihin tätini

Onko noi elektronisia vai mekaanisia?

Vierailija
7/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta seuraan! Olen todellakin peukalo keskellä kämmentä, mutta kypsässä keski-iässä on herännyt ajatus, että josko sitä sentä kykenisi housunsa lyhentämään tms. Luulisi myös, että joidenkin "tavallisten" paitojen ompeleminen kaavoilla ei voisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa? Sen muistan äidin ompeluajoilta, että resoreiden ym. kanssa oli oma taistelunsa. 

Vierailija
8/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika perus Husqvarna, jolla saa tavalliseten suoran ja siksakin lisäksi jousto-ommelta ja napinläven tehtyä. On palvellut yhteensä jo vuodesta 1984, ensin mun äidillä ja nyt mulla. Yhden kerran on käytetty huollossa. Ainakin merkkinä uskallan suositella.

Ompelen lähinnä verhoja ja tyynynpäällisiä, lyhennän lahkeita ja kun lapset oli pieniä, ompelin enemmän paitoja ja housuja joustavista kankaista.

Vierailija
9/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin sen ekaan halvan koneeni 20 vuotta sitten ja silloin kaikki tatien vinteiltä löytyvät koneet olivat mekaanisia. Se 1000 euron phaffini on elektroninen, etkä välttämättä enää mistään täysin tai edes valtaosalta mekaanista konetta löydäkään. Takavuosina puhttiin paljon elektronisten ja mekaanisten koneiden kestävyyden eroista, mutta ne ovat mytologiaa, joka on ehkä johtunut siitä, että ne ensimmäisen eloektroniset halpiskoneet olivat aika huonoja. Nykyään nekin ovat parempia.

Vierailija
10/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin sen ekaan halvan koneeni 20 vuotta sitten ja silloin kaikki tatien vinteiltä löytyvät koneet olivat mekaanisia. Se 1000 euron phaffini on elektroninen, etkä välttämättä enää mistään täysin tai edes valtaosalta mekaanista konetta löydäkään. Takavuosina puhttiin paljon elektronisten ja mekaanisten koneiden kestävyyden eroista, mutta ne ovat mytologiaa, joka on ehkä johtunut siitä, että ne ensimmäisen eloektroniset halpiskoneet olivat aika huonoja. Nykyään nekin ovat parempia.

Eli kannattaako panostaa elektroniseen saman tien?

Vierailija
11/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytetty liikeestä. Mitä raskaampi kone sitä parempi kone. Eli metallinen runko kestää isältä pojalle.

Vierailija
12/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta käytetty liikeestä. Mitä raskaampi kone sitä parempi kone. Eli metallinen runko kestää isältä pojalle.

metallirunko kestää, mutta et sinä pelkällä rungolla voi ommella. Sen hienomman mekaniikan siellä sisällä pitää toimia myös.

Vierailija
13/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Bernina, joka on jo yli 60 vuotta vanha. Panosta siis laatuun. Käytettynä niitä voi saada ihan pilkkahintaan.

Vierailija
14/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Singer tai Husqvarna - osta jostain käytetty. Niissä ei ole saumureita mutta ne saumurit on hirveitä - sekoilet vaan kaikkiin lankoihin. Jos ostat sähkökoneen - siis poljettavallakin voit tietysti aloittaa jos rasvatun jostain löydät - niin siinä pitäisi olla siksak. Jotta kangas ei rispaannu niin siksakilla laitat / ompelet reunat. Jos on sellainen saumuri niin sillä saumurilla saa nämä reunat hienoksi kuin kaupoista ostetut vaatteet mutta se ei ole tarpeellista. Ei niitä asun sisäpuolla olevia kankaan osia kukaan katsele. Siis poljettavissa koneissa tuskin on siksakia - joutuu ompelemaan käsin? On olemassa saksia jotka leikkaa kankaan reunan siksakiksi joka ei purkaannu. En tiedä mistä saa ja saako enää ollenkaan. Kaavojen piirtämistä varten tarvitset kangasliidun ja sitten semmoisen 'metallirullan' (muistuttaa sellaista millä leikataan pikkuleipiä leivonnassa) jotta voit piirtää kaavat kankaalle. Kysy Eurokankaasta.

Noilla sähkökoneilla voit sitten tietysti ommella myös napinläpiä mitä saatat tarvita. Mäkään en ole ikinä tehnyt jotain napinläpiä jollain saumurilla. En yhtään tykännyt saumurista kun kerran jouduin käyttämään.

Jos ostat vanhana koneen niin katso että siihen on niitä puolia tarpeeksi. Siis ne on niitä metallisia tai joskus muovisia pyöreitä osia joihin kelataan lankaan lankarullasta ja laitetaan lanka tulemaan altapäin koneestä. Siis kaksi lankaa yhdistyy - rullasta ja sitten tästä puolasta.

Ei mitään aavistusta miten kaikki langat laitettaisiin jossain saumurissa... Jotain asioita voi tietysti ommella myös käsin. Saumurilla saa varmaan esim hameen helman mutta jos osaat pistoja niin melkein käsin ommeltuna helmasta tulee kestävämpi. Ainakin mulla on sellainen mielikuva että kaupasta ostettujen hameiden helmat saattaneet rispaantua.

Vinkki: BURDA kaavat millä saat vaikka mitä vaatteita leikattu ja eri kokoisille ihmisille. Perusjutut: yläosa, hame, housut... vaikka teinin voi laittaa ompelemaan 'yöpuku' / 'yöpaita' - aikuiselle tai lapselle...

Vinkki: Ompele kietaisuhame... pitkät saumat, erilaisista kankaista... kivaa, helppoa, käyttökelpoista...

Mulla on HUSQVARNA, VIHREÄ - katso jos löytyy kuvahakuna... tosi hyvä ompelukone... 

Vierailija
15/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaako panostaa elektroniseen saman tien?

Ei, kun mun pointti on, että joka tapauksessa ihan alkuvaiheessa on turha panostaa yhtään mihinkään. Tai no, panostaisin tässä vaiheessa siihen, että kankaat, joita alan ompelemaan ovat hyvälaatuisia ja helppoja ommella, ja ohjeet, joiden avulla alan tehdä niistä jotain, ovat selkeitä ja ymmärrettäviä ja tarpeeksi yksityiskohtaisia. Ompelukoneen suhteen panostuksen aika on vasta myöhemmin. Osta nyt vaan se, minkä halvimmalla saat. Ilmaiseksi joltain vanhalta sukuliselta olis paras.

Vierailija
16/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Bernina, joka on jo yli 60 vuotta vanha. Panosta siis laatuun. Käytettynä niitä voi saada ihan pilkkahintaan.

https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/11316387

tossa hyvä hinta/laatusuhde

Vierailija
17/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kirjonta? Kannattaako valita kirjontakone?

Vierailija
18/18 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eva Athena itselläni. Sain joululahjaksi, joten en voinut itse vaikuttaa. Paljon olen sillä ommellut ja hyvin toimii edelleen. Oli reilut 10 vuotta käyttämättäkin ja kun aloitin harrastuksen uudestaan, toimi edelleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi