Tiesittekö että lasta voi myös käyttää yksityisellä erikoislääkärillä
jos joku asia tai oire mietityttää. Vaikka tk on ilmainen, se ei ole lähellekkään paras tai luotettavin.
Kommentit (35)
Yleensä päivystävät lääkärit ovat yksityisiä. Tekevät keikkaa terveyskeskuksissa.
No älä! Mut tiesitkös, että siellä yksityisellä puolella voi myös valita, että kellä lääkärillä käy. Vähän sama juttu kuin vaikka kampaajallakin tai kaupassakin :D
Joo, voi ja voi. Biolapsia käytetäänkin, mutta meillä on nää nuorimmat meille sijoitettuja ja ei olla saatu lupaa käyttää yksityisellä. Joten päivystykseen sit vaan jonottelemaan kun on pakko. Kurjaa, kun lapset on eri asemassa eikä itse siihen voi vaikuttaa. Tai siis...omiani en vie kunnalliselle tuntien jonoon, ellei ole pakko (yö tms).
On niitä lääkäreitä, joilla on vastaanotto sekä TK:ssa ja yksityisellä lääkäriasemalla.
Lasten kanssa on tosin se etu, että yksityisellä puolella löytyy juuri lastenlääkäreitä kun TK:ssa on yleislääkäreitä.
Yksityiset lääkärikeskukset ovat silkkaa bisnestä. Ei niitä kiinnosta teidän lastenne terveys pätkääkään, ainoastaan teidän rahat. Tuottoa sitten säilötään veroparatiiseissa. Mutta tietty mielikuvasta, siitä että "meillä on varaa taata lapsellemme parempaa kuin naapurilla", toki siitäkin voi maksaa jos haluaa. Mutta ei sillä todellisuudessa ole mitään tekemistä parhaan mahdollisen hoidon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:46"]
Joo, voi ja voi. Biolapsia käytetäänkin, mutta meillä on nää nuorimmat meille sijoitettuja ja ei olla saatu lupaa käyttää yksityisellä. Joten päivystykseen sit vaan jonottelemaan kun on pakko. Kurjaa, kun lapset on eri asemassa eikä itse siihen voi vaikuttaa. Tai siis...omiani en vie kunnalliselle tuntien jonoon, ellei ole pakko (yö tms).
[/quote]
Kyllä, huutolaisten asema on huono. Mutta onneksi heidän vanhemmillaan on varaa ryypätä.
Tämä asia on monimutkaisempi kuin useat luulevat. Meillä lapsilla on vakuutus ja muutenkin olisi varaa käydä yksityisillä lastenlääkäreillä. Kokemuksemme vain niiden toiminnasta ovat tosi huonot. Lääkärit ovat osaavia, mutta labra- ym. hoitohenkilökunta ei. Esim. vauvan vieminen yksityiselle lastenlääkäriasemalle Helsingissä on silkkaa ajanhukkaa. Hoitajat eivät osaa ottaa vauvalta verinäytettä, eivät puhdasta pissanäytettä, saturaatiomittarit eivät pysy edes jalassa jne. Siksi vauvaa ei käytännössä voi viedä kuin lastenklinikalle, jos vähänkään huolestuttavampaa vaivaa on. Yksityinen lääkäriasema vastaa paljolti terveyskeskusta, koska hyväkään lääkäri ei voi diagnosoida oikein, jos mittaustulokset joko puuttuvat tai ovat ihan mitä sattuu.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:46"]
[/quote]
Kyllä, huutolaisten asema on huono. Mutta onneksi heidän vanhemmillaan on varaa ryypätä.
[/quote]Nimenomaan. Muutaman kerran vuodessa muistavat lasten olemassaolon ja soittelevat kännipäissään, sekä lupaavat ostaa karkkia. Mihin ei kuitenkaan ole varaa...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:10"]
Ne käyttää erikoislääkäreillä kellä on varaa, kaikilla ei, jos et ap tiennyt.
[/quote]
No kannattaako lasta hankkia jos ei ole muutamaa satasta lääkäriin varaan?
Ihan hyvät vastaukset oon saanut tk:ssakin lapsen kanssa, ja aina ajan samalle päivällekin. Kerran käytiin yksityisellä kun oli viikonloppu enkä millään jaksanut lähteä jonottamaan päivystykseen. Ei meillä ylimääräistä rahaa ole mutta olin väsynyt ja priorisoin aikani rahan edelle.
Tk:ssa on mun mielestä ollut aivan hyviä lääkäreitä, päivystyksessä ne on kiireisiä ja vittuuntuneita joten sinne ei kyllä huvita enää mennä.
"Ap.n pilkkaajat olet nyt vähän ulalla. Itse aikoinaan erehdyin ainokaiseni kaksi kertaa viemään julkiselle, kummallakin kertaa väärä diagnoosi. Oli mentävä yksityiselle, josta oikea diagnoosi ja apu saatiin heti. Näistä viisastuneena ei sen koomin lasta julkiseen viety, vaikka rahasta todella tiukkaa olikin. Asioilla nyt vaan on tärkeysjärjestys, meille lapsi oli/on ykkönen."
Monet terveyskeskuslääkärit pitävät myös yksityisvastaanottoa, ainakin jos kysymys on erikoislääkäreistä. Usein päivystykset ovat sairaaloiden yhteydessä, jolloin päivystyslääkärillä on alhainen kynnys ohjata potilas saman tein suoraan erikoislääkärin puheille. Mulla on ollut sama lääkäri jo vuosia, jos en saa aikaa julkiselle, tilaan sen sitten yksiteisvastaanotolle. Ja sama lääkäri kirjoittaa lähetteen esim. sairaalaa koetutkimuksia varten, joka mulle taas on ilmainen, toisin kuin yksityisellä.
Kela korvaa osan yksityislääkärin palkkiosta, mutta suurin ongelma on kokeissa, jotka yksityisellä maksavat maltaita ja Kelan osuus on niistä todella pieni, kun ovat aikaansa jäljessä esim. magneettitutkimus on usein useampi tonni, kun julkisella puolella se on ilmainen, jos vain malttaa odottaa ja saa lähetteen terv.kesk.lääkäriltä eli ap. tapauksessa ei ole mitään uutta, vaan sitä on käytetty jo vuosikymmeniä, ainakin 70-luvun alusta alkaen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:11"]
"Yksityinen"-liite tekee lääkäristä todella paljon ammattitaitoisemman kun terveyskeskuksen lääkärin ?
[/quote]
Ei, vaan "erikois"-liite.
(Ok, tiedän, että hyvällä tuurilla tk:ssa saattaa olla yleislääketieteen erikoislääkäri ;-P )
[/quote]
mun omalääkäri terveyskeskuksessa on yleislääketieteen erikoislääkäri, ikinä ei oo ollu tarvetta mennä toiselle lääkärille
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:46"]
Joo, voi ja voi. Biolapsia käytetäänkin, mutta meillä on nää nuorimmat meille sijoitettuja ja ei olla saatu lupaa käyttää yksityisellä.
[/quote]
Oikeastiko ei lupaa? Keneltä se lupa pitäisi saada? Vai tarkoitatko, että ette vain ole saaneet lupausta, että lääkärikulut maksetaan?
Itse sijotettuna nuorena lastenkotiin sain pienimuotoisen hermoromahduksen kun vuoden julkisella käyntien jälkeen en vieläkään saanut haluamaani tutkimusta jonka jo alusta asti osasin pyytää. Sanottiin vain että lastwnsuojelulla/kaupungilla ei ole varaaa maksaa yksityisellä suoliston kuvausta ja koepalaa. Julkisella lähettävät verikokeisiin missä ei mitään näy ikinä ja siihen se jääkin. Muissa asioissa esim neuvolassa luotan julkiseen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:11"]
"Yksityinen"-liite tekee lääkäristä todella paljon ammattitaitoisemman kun terveyskeskuksen lääkärin ?
[/quote]
Ei, vaan "erikois"-liite.
(Ok, tiedän, että hyvällä tuurilla tk:ssa saattaa olla yleislääketieteen erikoislääkäri ;-P )