Miten kosmetiikka kierrätetään?
Joillekin varmaan ihan selviö, mutta mitä teette vanhentuneelle tai sinulle epäsopivalle kosmetiikalle? Miten lajittelette jätteet?
Olen saanut lahjaksi kosmetiikkaa, jota en voi tai halua käyttää, esimerkiksi mikromuovia sisältävä kuorintavoide. Kaapeissa lojuu myös purkkien pohjalle jääneet, vanhentuneet voiteiden ja puhdistusjuttujen rippeet, kun käytän aika vähän kosmetiikkaa? Muovipullot voisi kierrättää, mutta esimerkiksi muovia sisältävää kuorinta-ainetta en halua viemärin kautta vesistöihin laittaa. Minne siis tyhjennän, vai laitanko sekajätteeseen sisältöineen päivineen?
Kommentit (3)
Jos haluat välttämättä kaapia vanhentuneet tuotejämät ja kierrättää pakkaukset niin toimi niin, muuten tosiaan sekajätteeseen sellaisenaan. Kosmetiikalle ei ole omaa kierrätystä.
Huonommat shampoot voi toki käyttää esim. käsisaippuana ja hoitoaine sopii ihokarvojen ajeluun vaahtojen sijasta.
Oon kans miettiny minne kosmetiikka hävitetään, mutta mulla kävi niin että ne hävitti ite ittensä. Keräsin yli sata toimimatonta kynsilakkaa, rasvoja ja meikkejä pussiin ja nostin sen käytävään, aattelin että vien autoon vähän ajan päästä kun oon muutenkin menossa. Se pussi oli kerenny lähteä siittä ennen sitä
Laitan ne loput aina hyötykäyttöön, eli meikkaan sohvalle sammuneen mieheni.