Jäisitkö pois töistä? Selkäni on tosi kipeä joka aamu klo 4 ja klo 6 mun on pakko nousta kivun takia
Jää yöunet liian lyhyiksi, lisäksi istuminen, jota työni pääasiassa on, pahentaa oireita.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt useamman selkäkipu tapauksen joka alkoi rokotteesta,
Minäkin mietin, että voisiko rokote olla provosoinut tämän… Syynä on osteopaatin ja erään toisen kehokäsittelijän mielestä vino lantion asento. Mutta ei se ole koskaan aikaisemmin oireillut. Sain 2.-rokotteen elokuussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiku enemmän ja laihduta
Mä tykkään istua. Neulon mieluiten ja katson you tubea /tv:tä. Minä olen jo oman osani vastenmielisesti liikkunut terveyteni eteen ilman tarvetta.
Nyt aion toki välttää tämän parannuttua istumista sen verran, ettei ongelma uusiutuisi. Kun tämä nyt vain paranisi!!!!! Grrrr.
ApEikö istuminen juuri pahentanut oireitasi?
Kyllä kyllä, en mä enää ole istunutkaan. Mä vastasin vain noihin liiku enemmän -höpinöihin, että tuskinpa alan koskaan liikkua paljon, koska tykkään istua. Mutta että… (lue vastaukseni loppu uudelleen)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kävisin lääkärissä ja jos lääkäri suosittelisi saikkua niin jäisin saikulle.
Tämä. Selkäkipu harvemmin on asiallinen syy jäädä kotiin, vaikka sairastapauksissa se olisi teillä normaalia, että oma ilmoitus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kävisin lääkärissä, jotta pääsisin tutkimuksiin ja saisin lähetteen fyssarille. Lääkäri varmaan osaisi katsoa, että tarvitaanko sairaslomaa. HR:n kanssa pitäisi sitten katsoa, että voisiko työtehtäviä muokata niin, että niissä ei selkä joutuisi niin koville.
Eli saattaisin jäädä akuuteimman kivun ajaksi sairaslomalla viikoksi-kahdeksi (jos lääkäri sen näkisi tarpeelliseksi), jotta selkä saisi levätä ja pahin menisi ohi. Samalla alkaisin kuntouttaa selkää.
Mikä on HR? Meillä ei mitään satulatuoleja tule, on niitä ennen minuakin pyydetty. Käytämme siis kaikki samoja työpisteitä.
Ap
Et halua liikkua ja parantaa selkää + muuta hyvinvointia, niin ei tuohon ole oikeen mitään ohjetta,lääkärilläkään.
Onko sentään paino normaali kuitenkin? silläkin suuri vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Selkäkipu harvemmin on asiallinen syy jäädä kotiin, vaikka sairastapauksissa se olisi teillä normaalia, että oma ilmoitus riittää.
Mutta jos istuminen pahentaa sitä?
Ja siis töissä ei voi seistä koko päivää, eikä sinne saa satulatuolia tai muutakaan ergonomiaa, koska työpisteet ovat kaikille yhteisiä. Ja siis koska osa ei mene niissä rikki, niitä ei muokata. Ei ole muillekaan kipeytyneille muokattu ennen minua.
Lisäksi tässä on ongelman ulottuvuutena unien paha kärsiminen.
Ap
Ap: en. Sun pitäis alkaa kasvattamaan lihaksia. Ne tukisivat selkääsi niin ettei se olisi niin kipeä. Suosittelen myös satsaamista kunnolliseen patjaan. Unohda jyskit.
Korjaa se virheasento. Kehittynyt vuosien kuluessa ja pitkään kivuton, kunnes kivut alkavat.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006006540.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis töissä ei voi seistä koko päivää, eikä sinne saa satulatuolia tai muutakaan ergonomiaa, koska työpisteet ovat kaikille yhteisiä. Ja siis koska osa ei mene niissä rikki, niitä ei muokata. Ei ole muillekaan kipeytyneille muokattu ennen minua.
Ap
Mene salille tai hanki painot himaan. Vahvista selkääsi treenaamalla säännöllisesti. Liiku vapaa-aikana enemmän. Vaihda työtä.
Ja ihan saat sinne satulatuolin itse sellaisen ostamalla. Voit laittaa sen verovähennyksiin.
Valittaminen ei auta mitään. Toiminta sen sijaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Et halua liikkua ja parantaa selkää + muuta hyvinvointia, niin ei tuohon ole oikeen mitään ohjetta,lääkärilläkään.
No siis mun varmaan ois ihanteellisinta painaa n. 60kg, BMI-taulukon yläraja on pituiselleni 65kg, painan 70kg. Syön vähän liikaa, lähinnä iltaisin, en ole kyennyt vähentämään. Olen kyllä yrittänyt. Osasyynä liikasyöminäseen on kärsimys työn määrästä. Olen nyt vapaalla ollessani kyllä syönyt vähemmän. Toki myös, kun en liiku nyt paljoakaan. Olen käynyt kävelemässä 3-5 km päivittäin ja sitten seisoskelen tai olen sängyllä vatsallani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kävisin lääkärissä, jotta pääsisin tutkimuksiin ja saisin lähetteen fyssarille. Lääkäri varmaan osaisi katsoa, että tarvitaanko sairaslomaa. HR:n kanssa pitäisi sitten katsoa, että voisiko työtehtäviä muokata niin, että niissä ei selkä joutuisi niin koville.
Eli saattaisin jäädä akuuteimman kivun ajaksi sairaslomalla viikoksi-kahdeksi (jos lääkäri sen näkisi tarpeelliseksi), jotta selkä saisi levätä ja pahin menisi ohi. Samalla alkaisin kuntouttaa selkää.
Mikä on HR? Meillä ei mitään satulatuoleja tule, on niitä ennen minuakin pyydetty. Käytämme siis kaikki samoja työpisteitä.
Ap
Minä ostin ihan oman  satulatuolin töihin koska katsoin terveyteni olevan sen arvoinen.
Mietipä sitä. Joskus voi olla oma-aloitteinen, satulatuoli ei niin paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin, että voisiko rokote olla provosoinut tämän… Syynä on osteopaatin ja erään toisen kehokäsittelijän mielestä vino lantion asento. Mutta ei se ole koskaan aikaisemmin oireillut. Sain 2.-rokotteen elokuussa.
Ap
Millaisia ohjeita sait virheasennon korjaamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMene salille tai hanki painot himaan. Vahvista selkääsi treenaamalla säännöllisesti. Liiku vapaa-aikana enemmän. Vaihda työtä.
Ja ihan saat sinne satulatuolin itse sellaisen ostamalla. Voit laittaa sen verovähennyksiin.
Valittaminen ei auta mitään. Toiminta sen sijaan auttaa.
Ai että kun meillä on yhteiset työpisteet, niin mä voisin sinne viedä sellaisen tuolin kuin huvittaa? Ei kyllä onnistu. Muut eivät halua istua satulatuoleilla, kun työssä pitää nousta ylös aika usein, se on satulatuolilta tosi hankalaa, kun pöytä on aika matalalla, ettei voi vain liukua alas tuolilta.
Eli en voi ostaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis mun varmaan ois ihanteellisinta painaa n. 60kg, BMI-taulukon yläraja on pituiselleni 65kg, painan 70kg. Syön vähän liikaa, lähinnä iltaisin, en ole kyennyt vähentämään. Olen kyllä yrittänyt. Osasyynä liikasyöminäseen on kärsimys työn määrästä. Olen nyt vapaalla ollessani kyllä syönyt vähemmän. Toki myös, kun en liiku nyt paljoakaan. Olen käynyt kävelemässä 3-5 km päivittäin ja sitten seisoskelen tai olen sängyllä vatsallani.
Ap
Kannattaisko miettiä työpaikan vaihtoa jos  duuni aiheuttaa moista.
Iltasyöminen muuten loppuu kun lopettaa iltasyömisen. Olen menestyksellä ite kokeillut.
Sä purat pahaa oloasi ja tylsyyttä iltasyömiseen. Lopeta se. Arvosta itseäsi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMillaisia ohjeita sait virheasennon korjaamiseksi?
Osteopaatilta en mitään, siltä toiselta jumppaliikkeitä. Selinmakuulla toinen jalka koukkuun lähelle vartaloa, sen puolen kankku ylös maasta, sitten kohti sitä polvea käsillä ja muita liikkeitä myös aika paljon. Mm. happy baby -joogaliike, tosin yksi puoli kerrallaan.
Näitäolen tehnyt ensin 1 x päivässä, sittemmin 2 x päivässä. Mutta siis vasta jotain 5 päivän ajan.
Ap
Mä olen kerran lähtenyt pois kesken työpäivän kipeän selän vuoksi. Kun ei siitä työn tekemisestä vaan tullut mitään. Mutta ei ollut mitään tuollaista mystistä niin kuin ap:llä, ihan vaan oli lihakset juntturassa kun olin mökillä riehunut pihahommissa liikaa. Lääkärissä kävin vaan että sain saikkulapun ja hoitoa hain hierojalta.
Ilman muuta ap:nkin kannattaisi käydä lääkärissä. Ja jos taustalla on vinossa oleva lantio, niin kai sillekin on joku hoito olemassa?
Synsamilla saa magneettikuvat aika halvalla. Itse kävin ottamassa alarangasta kuvat kun oli päällä joku selittämätön hermo-ongelma jalassa. Oikeassa jalkaterässä 2/5 hermoa oli pelistä pois, tai niissä ei ollut oikein voimaa. Hermoratatutkimuksessa ei löytynyt mitään, eikä kyllä magneetissakaan. Mutta siellä näkyi pieni välilevyn pullistuma ja jälki nuoruudessa sattuneesta selkärangan murtumasta, joka silloin oireili voimakkaana kipuna ja urheilu oli pari kuukautta tauolla. Ei sitä selkää silloin tietenkään mitenkään tutkittu, joten oli mielenkiintoista kuulla, että tällainen on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKannattaisko miettiä työpaikan vaihtoa jos duuni aiheuttaa moista.
Iltasyöminen muuten loppuu kun lopettaa iltasyömisen. Olen menestyksellä ite kokeillut.
Sä purat pahaa oloasi ja tylsyyttä iltasyömiseen. Lopeta se. Arvosta itseäsi enemmän.
Kaikki työt ammatissani ovat samanlaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMene salille tai hanki painot himaan. Vahvista selkääsi treenaamalla säännöllisesti. Liiku vapaa-aikana enemmän. Vaihda työtä.
Valittaminen ei auta mitään. Toiminta sen sijaan auttaa.Ai että kun meillä on yhteiset työpisteet, niin mä voisin sinne viedä sellaisen tuolin kuin huvittaa? Ei kyllä onnistu. Muut eivät halua istua satulatuoleilla, kun työssä pitää nousta ylös aika usein, se on satulatuolilta tosi hankalaa, kun pöytä on aika matalalla, ettei voi vain liukua alas tuolilta.
Eli en voi ostaa.
Ap
Kuinka tyhmä sä olet? Tuolin toki viet sille työpisteelle jolla itse työskentelet, sijaisi se missä konttorin nurkassa tahansa.
Aivan taatusti onnistuu tuolin vieminen sinne, sä vaan vänkäät vastaan etkä  ees halua kysyä esihenkilöltä.
Mulle oma terveys oli sen verran arvokas juttu että ostin oman.
Ja muuten, jos ei muuten muka onnistu niin yhteys työterveyteen tai työsuojeluvaltuutettuun. Ergonomia on työturvallisuusasia  ja sen laiminlyönnistä voi tulla työnantajalle seurauksia. Työpaikkaselvityksessä kuuluu selvittää moiset asiat ja kirjata ne ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKannattaisko miettiä työpaikan vaihtoa jos duuni aiheuttaa moista.
Sä purat pahaa oloasi ja tylsyyttä iltasyömiseen. Lopeta se. Arvosta itseäsi enemmän.Kaikki työt ammatissani ovat samanlaisia.
Ap
Opiskele uusi ammatti. Alat kuulostaa vaan valittajalta.
Eikö istuminen juuri pahentanut oireitasi?