Kysy neuvolan terkkarilta - vastaan hetken
Kysymyksiä neuvolan aihepiiriin liittyen, joita et uskalla tai voi oikeasti kysyä. :-)
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:35"]
Mikä on aterian lihamäärä juuri yksi vuotta täyttävälle? (Taidat tykätä työstäsi kun vapaa-ajallakin viitsit)
[/quote]
Jos lapsi juo maitoa/saa rintamaitoa, syö päivittäin kanaa/kalaa/jauhelihaa, nauttii esimerkiksi maustamatonta jugurttia/juustoa tavallisella ruokavaliolla riittävä proteiinin saanti on turvattu, mikäli lapsi kasvaa lisäksi hyvin. Myös pavut, raejuusto, kananmuna ovat ihan ok proteiinin lähteitä. Maitotuotteiden suositus on n 1 dl per ateria.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:40"]
Uskallanko tuoda neuvolassa esiin epäilyni siitä että olen sairastumassa/sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen? Miten vaikuttaa th:n asenteeseen, kyseenalaistetaanko kykyni hoitaa lasta?
[/quote]
Ota ihmeessä puheeksi, voit saada tukea ja keskusteluapua/kotiapua, jos sitä tarvitset lisäksi. Vauva-aika on niin tärkeää kehittyvällä pienokaiselle ja äidin masennus voi vaikuttaa vauvaankin, joten voit huoleti ottaa puheeksi. Kuten itsekin kerrot, ettet koe vauvanhoidon suhteen jaksamistasi ongelmalliseksi, ei ole huolta, että sinua kyseenalaistettaisiin äitinä. Apua on tarjolla ja sitä kannattaa hakea. Voimia sinulle! Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen masentunut äiti, vaikkapa harvemmin äidit siitä puhuvat. Onko ÄIMÄ sinulle tuttu? Hormonitoiminnan muutokset voivat osalle naisista tehdä masennusoireita.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:42"]
Onko mahdollista saada nähtäväksi, mitä neuvolassa on järjestelmään kirjattu lapsen kehityksestä? Mihin tahoon tulee ottaa yhteyttä?
[/quote]
Ota terveydenhoitajien esimieheen yhteyttä ja hänen kauttaan on mahdollisuus hakea lupaa ja saada kirjaukset kotiin. Rokotuksista ja kasvutiedoista saat vaikkapa neuvolakäynnillä tiedot.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:35"] Mites medium-pihvi, uskaltaako syödä? [/quote] Itse en ehkä uskaltaisi syödä.. :( [/quote] Miksi et? Jos on kotimaista naudanlihaa ja ravintolassa valmistettu.
[/quote]
Sisältää osittain raakaa lihaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:35"] Mites medium-pihvi, uskaltaako syödä? [/quote] Itse en ehkä uskaltaisi syödä.. :( [/quote] Miksi et? Jos on kotimaista naudanlihaa ja ravintolassa valmistettu.
[/quote]
Sisältää osittain raakaa lihaa.
[/quote]
Niin, ja mikä riski siinä sitten on?
Pitääkö neuvolaan kertoa, että ollaan eroamassa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:28"]
[/quote] Ei ole tyhmä kysymys. Niitä voi olla eri pituisia. Jos kipuilu jatkuu, ota puheeksi neuvolassa Joskus emätintulehdus voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Voidaan ottaa näyte ja tutkia siitä [/quote] Kiitos, kysyn neuvolasta, jos noi tuntemukset jatkuu. Noiden supistusten suhteen mietin siis lähinnä sitä, et voiks ne olla niin pieniä/lyhyitä että en vaan tajua? Kun aina vaan sanotaan, et kyl sen sit tietää kun supistaa, niin tietääköhän kuitenkaa...
[/quote]
Minulla oli noita kivuttomia supistuksia raskauden aikana ja mietin juuri samaa kuin sinä. Tajusin vasta että miltä ne tuntuvat kun olin äitiyspolilla käyrillä tarkkailtavana verenpaineen takia ja siinä näkyi supistukset kanssa. Ei tuntunut oikein miltään, maha vain kovettui ja se oli siinä.
Synnytyssupistukset olikin sitten asia erikseen. Siinä tajusin heti että nyt alkaa tapahtua. Minulla tuntui menkkakivuilta, vatsa kovettui ja alaselkään säteili. Ja ajan mittaan sitten voimistuivat koko ajan. En osaa sanoa tarkkaan mikä oli supistusten väli ja kauanko ne kestivät, olin jotenkin huono siinä kellottamisessa. Osa taitaa tuntea noita käsittääkseni myös takamuksessa ja reisissä.
Sanoisin että useimmiten ihmiset tietävät kun supistaa, varsinkin kun synnytyksestä on kyse. Ne kivuttomat käsittääkseni valmistelevat kehoa tulevaan synnytykseen.
Noista emättimen kivuista, minulla tuntui ajoittain semmosta pistävää kipua, kun joku olisi sukkapuikon tuikannut sinne. Meni nopsaan ohi. Tulehduksia ei minulla ollut, ajattelin kuuluvan raskauden ihme kolotuksiin. Mutta kuten tuo terkka jo sanoi, ota puheeksi neuvolassa niin tarkistavat paremmin!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:42"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:35"] Mites medium-pihvi, uskaltaako syödä? [/quote] Itse en ehkä uskaltaisi syödä.. :( [/quote] Miksi et? Jos on kotimaista naudanlihaa ja ravintolassa valmistettu. [/quote] Sisältää osittain raakaa lihaa. [/quote] Niin, ja mikä riski siinä sitten on?
[/quote]
Riski ruokamyrkytyksestä - On näyttöä, että listeria voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen, sikiön kehityshäiriöitä esimerkiksi. Oksentelu/ripulointi aiheuttavat joillekin ennenaikaisia supistuksia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:57"]
Pitääkö neuvolaan kertoa, että ollaan eroamassa?
[/quote]
Miten itse haluatte, neuvolan kautta voi saada keskusteluapua/voitte olla halutessanne perheneuvolaan yhteydessä. Pakko ei ole tietenkään kertoa, ellette itse halua.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:35"]
Mikä on aterian lihamäärä juuri yksi vuotta täyttävälle? (Taidat tykätä työstäsi kun vapaa-ajallakin viitsit)
[/quote]
Jos lapsi juo maitoa/saa rintamaitoa, syö päivittäin kanaa/kalaa/jauhelihaa, nauttii esimerkiksi maustamatonta jugurttia/juustoa tavallisella ruokavaliolla riittävä proteiinin saanti on turvattu, mikäli lapsi kasvaa lisäksi hyvin. Myös pavut, raejuusto, kananmuna ovat ihan ok proteiinin lähteitä. Maitotuotteiden suositus on n 1 dl per ateria.
[/quote]
maitotuotteet on kielletty tällä hetkellä allergiaepäilyn vuoksi. Saa kaiken maidon rinnasta.
Kuuluuko lapsen sairastuessa soittaa omalle terkalle vai yleiselle puolelle?
Mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu? Miksi aikaa varatessa terveydenhoitaja laski lasketun ajan 28 päivän kierron mukaan, vaikka sanoinkin, että kiertoni on 32 päivää ja tiedän, koska ovulaatio on tapahtunut (ovulaatiotestit ja selkeät ovulaatiokivut)? Jos arvio heittää neljällä päivällä, muutetaanko laskettua aikaa esim. Np-ultran jälkeen?
t. Ensimmäistä odottava
Voiko äitiysneuvolassa käydä vain pari kertaa? haluan lapseni parasta, mutta ei oikein iske äitiysneuvolapalvelut? Joudunko johonkin erityistarkkailuun, jos kieltäysyn käymästä joka kuukausi? :D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:28"]
[/quote] Ei ole tyhmä kysymys. Niitä voi olla eri pituisia. Jos kipuilu jatkuu, ota puheeksi neuvolassa Joskus emätintulehdus voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Voidaan ottaa näyte ja tutkia siitä [/quote] Kiitos, kysyn neuvolasta, jos noi tuntemukset jatkuu. Noiden supistusten suhteen mietin siis lähinnä sitä, et voiks ne olla niin pieniä/lyhyitä että en vaan tajua? Kun aina vaan sanotaan, et kyl sen sit tietää kun supistaa, niin tietääköhän kuitenkaa...
[/quote]
Minulla oli noita kivuttomia supistuksia raskauden aikana ja mietin juuri samaa kuin sinä. Tajusin vasta että miltä ne tuntuvat kun olin äitiyspolilla käyrillä tarkkailtavana verenpaineen takia ja siinä näkyi supistukset kanssa. Ei tuntunut oikein miltään, maha vain kovettui ja se oli siinä.
Synnytyssupistukset olikin sitten asia erikseen. Siinä tajusin heti että nyt alkaa tapahtua. Minulla tuntui menkkakivuilta, vatsa kovettui ja alaselkään säteili. Ja ajan mittaan sitten voimistuivat koko ajan. En osaa sanoa tarkkaan mikä oli supistusten väli ja kauanko ne kestivät, olin jotenkin huono siinä kellottamisessa. Osa taitaa tuntea noita käsittääkseni myös takamuksessa ja reisissä.
Sanoisin että useimmiten ihmiset tietävät kun supistaa, varsinkin kun synnytyksestä on kyse. Ne kivuttomat käsittääkseni valmistelevat kehoa tulevaan synnytykseen.
Noista emättimen kivuista, minulla tuntui ajoittain semmosta pistävää kipua, kun joku olisi sukkapuikon tuikannut sinne. Meni nopsaan ohi. Tulehduksia ei minulla ollut, ajattelin kuuluvan raskauden ihme kolotuksiin. Mutta kuten tuo terkka jo sanoi, ota puheeksi neuvolassa niin tarkistavat paremmin!
[/quote]
Hei kiitti kun vastasit! Ehkä vähän tollasia sukkapuikko tyylisiä on ne munkin tuntemukset, ei mitenkään hirveen kipeitä kyllä. Eikä niitä oo jatkuvasti. Mut kysyn neuvolasta kuitenkin.
Noi supistukset on kyl mysteeri. Tunnen sikiön liikkeitä jo aika paljon, mut välillä oon miettiny, et voiko jotkut niistä muljahduksista olla supistuksiakin. En tiiä. Rakenneultra on ens viikolla, ehkä kyselen sielläkin näitä.
Jos äiti on masentunut ja hakee apua, otetaanko aina automaattisesti yhteyttä lastensuojeluun? Lapseni on parivuotias.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:42"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:35"] Mites medium-pihvi, uskaltaako syödä? [/quote] Itse en ehkä uskaltaisi syödä.. :( [/quote] Miksi et? Jos on kotimaista naudanlihaa ja ravintolassa valmistettu. [/quote] Sisältää osittain raakaa lihaa. [/quote] Niin, ja mikä riski siinä sitten on?
[/quote]
Riski ruokamyrkytyksestä - On näyttöä, että listeria voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen, sikiön kehityshäiriöitä esimerkiksi. Oksentelu/ripulointi aiheuttavat joillekin ennenaikaisia supistuksia.
[/quote]
Eikö toksoplasmoosi ole isompi riski raa'assa lihassa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:03"]Mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu? Miksi aikaa varatessa terveydenhoitaja laski lasketun ajan 28 päivän kierron mukaan, vaikka sanoinkin, että kiertoni on 32 päivää ja tiedän, koska ovulaatio on tapahtunut (ovulaatiotestit ja selkeät ovulaatiokivut)? Jos arvio heittää neljällä päivällä, muutetaanko laskettua aikaa esim. Np-ultran jälkeen?
t. Ensimmäistä odottava
[/quote]
Np- ultrassa määritellään laskettu aika sikiön mittojen perusteella.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:03"]Mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu? Miksi aikaa varatessa terveydenhoitaja laski lasketun ajan 28 päivän kierron mukaan, vaikka sanoinkin, että kiertoni on 32 päivää ja tiedän, koska ovulaatio on tapahtunut (ovulaatiotestit ja selkeät ovulaatiokivut)? Jos arvio heittää neljällä päivällä, muutetaanko laskettua aikaa esim. Np-ultran jälkeen?
t. Ensimmäistä odottava
[/quote]
Neuvolassa keskustellaan terveystottumukset, raskauden oireet, perheen tilanne ja toiveet/ ajatukset tulevasta. Laboratorioon saa lähetteen verikokeita varten. Katsotaan verenpaine, paino, saa neuvolakortin, ohjeita ruokailusta ja liikunnasta.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:06"]Voiko äitiysneuvolassa käydä vain pari kertaa? haluan lapseni parasta, mutta ei oikein iske äitiysneuvolapalvelut? Joudunko johonkin erityistarkkailuun, jos kieltäysyn käymästä joka kuukausi? :D
[/quote]
Mikä syynä ettei iske? Yleensä valveutuneet äidit käyvät ja ovat kiinnostuneita omasta ja lapsensa hyvinvoinnista. Suosittelen käymään,
Onko mahdollista saada nähtäväksi, mitä neuvolassa on järjestelmään kirjattu lapsen kehityksestä? Mihin tahoon tulee ottaa yhteyttä?