Kysy neuvolan terkkarilta - vastaan hetken
Kysymyksiä neuvolan aihepiiriin liittyen, joita et uskalla tai voi oikeasti kysyä. :-)
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 18:58"]Mitä voi olla sellaset ihme vihlasut, jotka tuntuu mun mielestä emättimessä? Oon rv 20+5.
[/quote]
Onko sinulla tulehdusoireita? Kutinaa, kirvelyä ulkosynnyttimissä? Supistuksia?
[/quote]
Ei kutinaa, ei kirvelyä. Valkovuoto runsasta, mut ollu koko raskausajan. Supistuksista en oikeesti tiiä, miltä ne tuntuu (eka lapsi), mut olettasin että ei oo. -2
[/quote]
Kovettuuko vatsa/ kohtu? Ovat kivuttomia supistuksia silloin.
[/quote]
Ei. Miten pitkään se yks supistus kestää? Joo, oon tyhmä. -2
[/quote]
Ei ole tyhmä kysymys. Niitä voi olla eri pituisia. Jos kipuilu jatkuu, ota puheeksi neuvolassa
Joskus emätintulehdus voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Voidaan ottaa näyte ja tutkia siitä
Miksi th:t eivät osaa antaa kunnon imetysohjausta? Eivät ohjeista imetyksen tehostamiseen vaan suosittelevat korvikkeen antoa, jos vauva kasvaa huonosti, näin esimerkkinä. Ja miksi moni terveydenhoitaja neuvoo vastoin THL:n suosituksia 6kk:n täysimetyksestä?
Sukupuolitautitestit, mitä niistä selviää jos vaikka terveyskeskuksessa tehdään ilman sen erityisempää tietoa että onko altistunut jollekin tietylle sairaudelle? Miten luotettava ja kattava testitulos on, siis jos vaikka uuden kumppanin kanssa haluaa jättää kondomin pois, mitä sukupuoliteitse tarttuvia sairauksia voi saada vaikka testi näyttäisi puhdasta?
Hävettääkö sinua koskaan olla terveydenhoitaja kun muitakin mahdollisuuksia on? Ohis
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:05"]Miksi meidät haukutaan aina neuvolassa sen vuoksi,että lapsi kulkee käyrillä?
[/quote]
Millä tavoin haukkuminen ilmenee?
[/quote]
Terveydenhoitaja epäilee minun valehtelevan ja etsimällä etsii lapsesta vikaa, koska kukaan ei voi kuulemma olla käyrillä. Tosin täti käyttää vain epäkohteliasta ilmaisutapaa puheessaan :)
[/quote]
Kuulostaa erikoiselta. Monet kasvavat käyrillä. Kurjaa jos koet käynnit sellaisina. Tarkoitus on tukea vanhemmuutta.
En juo tarpeeksi ja elimistöni kuivuu päivittäin...yritän opetella juomaan vettä päivittäin mitta ikinä en muista..
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:07"]Kuinka paha/vaarallista se on, jos odottavalla äidillä on noin 10kg ylipainoa?
En ole vielä raskaana ja laihdutan koko ajan, mutta kun mietin että aikanaan menen neuvolaan ja jos olen ylipainoinen, tuntisin varmasti häpeää. Miten sinä suhtaudut asiaan?
[/quote]
Asiaa ei hävetä. Raskauden aikana on tietysti suositeltavaa, ettei paino kovinkaan paljon nouse jos on ylipainoinen. Osa ylipainoisista hoikistuu alkuraskauden aikana, koska kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon
Tsemppiä ja onnellista tulevaa odotusta!
[/quote]
Kiitos paljon! :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:23"]Hävettääkö sinua koskaan olla terveydenhoitaja kun muitakin mahdollisuuksia on? Ohis
[/quote]
Miksi sitä pitäisi hävetä? Minulla on mieluisa työ, hyvin suoritetut opinnot, mukavat asiakkaat... halusin terveydenhoitajaksi. Elän myös itse terveellisesti.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:25"]En juo tarpeeksi ja elimistöni kuivuu päivittäin...yritän opetella juomaan vettä päivittäin mitta ikinä en muista..
[/quote]
Entäpä jos otat tavaksi aina ruokailun yhteydessä ruokajuoman lisäksi juoda vettä?
[/quote]
Ei ole tyhmä kysymys. Niitä voi olla eri pituisia. Jos kipuilu jatkuu, ota puheeksi neuvolassa
Joskus emätintulehdus voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Voidaan ottaa näyte ja tutkia siitä
[/quote]
Kiitos, kysyn neuvolasta, jos noi tuntemukset jatkuu. Noiden supistusten suhteen mietin siis lähinnä sitä, et voiks ne olla niin pieniä/lyhyitä että en vaan tajua? Kun aina vaan sanotaan, et kyl sen sit tietää kun supistaa, niin tietääköhän kuitenkaa...
Kuka tahansa voi palstalla esiintyä neuvolan terkkarina. Sinäkin.
Onko siitä jotain haittaa naisen elimistölle, että kuukautiset ovat pitkään pois synnytyksen jälkeen? Vauva on yli vuoden ja kuukautiset eivät ole alkaneet. Imetän vielä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:23"]Hävettääkö sinua koskaan olla terveydenhoitaja kun muitakin mahdollisuuksia on? Ohis
[/quote]
Miksi sitä pitäisi hävetä? Minulla on mieluisa työ, hyvin suoritetut opinnot, mukavat asiakkaat... halusin terveydenhoitajaksi. Elän myös itse terveellisesti.
[/quote]Onnea vaalitsemallasi tiellä buaaaahhhahaaaa
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:17"]Miten voisin edistää raskauden mahdollisuutta?
Onko 8 kuukautta aktiivista yrittämistä pitkä aika keskimäärin yritykselle ilman että vikaa kummassakaan? Ei ylipainoa, en tupakoi, lenkkeilen ja syön vitamiinilisiä. 2 kk työttömänä joten ei akuuttia stressiä. Olen kumppanini kanssa alle 30 v molemmat.
T.kasvissyöjä
[/quote]
Onko sinulla normaali bmi? Ylipaino ja alipaino molemmat voivat heikentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Mikäli vuoden yrityksestä huolimatta vauvaa ei kuulu, kannattaa hakeutua lääkäriin. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:29"]Kuka tahansa voi palstalla esiintyä neuvolan terkkarina. Sinäkin.
[/quote]
Näinhän se on. Neuvolan työkokemusta n viisi vuotta, vakituinen työpaikka
Minkälaista negatiivista palautetta olet saanut joko suoraan tai pomon kautta?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:22"]
Miksi th:t eivät osaa antaa kunnon imetysohjausta? Eivät ohjeista imetyksen tehostamiseen vaan suosittelevat korvikkeen antoa, jos vauva kasvaa huonosti, näin esimerkkinä. Ja miksi moni terveydenhoitaja neuvoo vastoin THL:n suosituksia 6kk:n täysimetyksestä?
[/quote]
Aika provosoiva kirjoitus/ asenne sinulla. Kurjaa, että olet kokenut noin. Useissa neuvoloissa th:t ovat saaneet imetysohjaajan koulutuksen ja jatkuvaa koulutusta imetykseen liittyen on ainakin pk-seudulla. Periaatteessa ohjeet ovat samanlaiset, mutta luonnollisestikin jokainen tekee työtä myös omalla persoonallaan. Suosittelemme edelleen 6kk täysimetystä :) Ihokontakti, pesiminen vauvan kanssa alkuvaiheessa, imetykset vähintään 8-12 krt/vrk, keskittyminen imetykseen ja vauvan hoitoon... heitänpä hieman takaisin. Mihin nykyäideillä on niin kiire, että imetyskertoja on yleensä liian vähän? :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:03"]
Minkälaista negatiivista palautetta olet saanut joko suoraan tai pomon kautta?
[/quote]
En koskaan mitään! Uskomatonta, mutta totta... voi olla, että en ole kummankaan kautta saanut, mutta ehkäpä jollekin muulle on mainittu jotain negatiivista. Yksi ainoa asiakas on vaihtanut toiselle th:lle, en tiedä miksi. :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:12"]Miksi en tunne sikiön liikkeitä kunnolla? Eka lapsi, rv 19+3. Kohtu on kallistunut taaksepäin, np-ultrassa liikkui hyvin mutta hiukan pieni ikäisekseen. Tunnen välillä jotain pieniä "muljahteluita", onko ne liikkeitä? Vai enkö vain keskity kunnolla liikkeiden kuulostelemiseen?
[/quote]
Kaikki eivät vielä tuossa vaiheessa tunne. Usein ensimmäiset liikkeet tuntuvat parhaiten kun itse olet levossa.