LA Tammikuu 2016
Joko löytyy muita, joilla tulossa vuoden ekoja/vikoja lapsosia :)
Zaron 4+3
Kommentit (369)
Laitoin INVIS sulle s-postia koskien facebook ryhmää. :)
Heips pitkästä aikaa. Kaikki kai ok täällä, pahoinvointi ei ole vieläkään loppunut vaikka viikkoja jo 14+1. Niskaturvotusultrassa kaikki ok ja mukula vastas viikkoja miltei täysin. Kauhee vilske kävi mutta ei meinannu millään näyttää niskaansa :D ultratessa meniki sit liki 30 min, ensin sisäkautta ja sitten mahan päältä, ennenku saatiin lukema. Lääkäri vielä tarkisti paikat varmuudeks kun aiemmissa raskauksissa on ollu ongelmia supistusten kanssa. Vielä onneks oli kohdunkaulaa paljon ja napakat paikat.
Kuulin tossa myös että veljelle ja sen avokille on tulossa toinen yhteinen. Meidän lasketuilla ajoilla on eroa vaan muutama viikko.
Me mentiin miehen kans naimisiin kesäkuussa ja ens vkonloppuna lähdetään pikkuselle häämatkalle Tallinnaan. :)
Joku puhu dopplereista... mä bongasin kirppikseltä muutamalla eurolla sellasen. Piti ostaa pois :) isoveljet olis kovin innoissaan kuuntelemassa mut ei olla saatu vielä kuulumaan mitään. Toki istukka on kuulemma etuseinässä, joka varmasti hankaloittaa kuulumista. Nyt näyttää isoveikat sopeutineen asiaan. Myös vanhempi. Loukkaantu oikein ku kuuli että ei pääse synnytykseen mukaan :,)
kantoliinoja oon kattellu viimeaikoina enemmä. Sellanen oli sillo aikoinaan poikienkin kanssa ja tykkään kantamisesta enemmän kun vaunuilusta. Nyt vielä edessä isompien poikien pelireissut jne joilla rattaat on liian isot ja hankalat.
Joko teillä on kutsumanimi pienelle? Meillä se on ristitty Pirkaksi (en se minä ollut, se oli Pirkka) :D
Minua myöskiinnostaisi tuo Face ryhmä =)
T; r
Minua myöskiinnostaisi tuo Face ryhmä =)
Löysin ohjeen ryhmien puolelta:
"Mä tein ryhmän. Se on nimellä "tammivaavit 2016 "<3", mutta koska se on nyt tosiaan salainen ryhmä, niin vain jäsenet voi löytää sen.
Eli ketkä haluaa siihen ryhmään liittyä, niin laittakaa joko tänne tai mun sähköpostiin (plv75@luukku.com) nimi, jolla teidät Facebookista löytää sekä mielellään kerrotte vähän minkälainen profiilikuva teillä on, sillä jos saman nimisiä on useampia, niin osaan sitten lisätä oikeat henkilöt sinne ryhmään :)
Invis"
Tammikuisten fb-ryhmä on nyt valitettavasti täynnä, joten uusia jäseniä ei ryhmään enään oteta lisää! :)
Onpa harmi. Jaksaako joku perustaa uuden ryhmän meille muille,jotka jäätiin ulos?
Ainakin kaksplussan puolella on fb ryhmä, jonne käsittääkseni mahtuu vielä.
Minäkin uskaltauduin juuri tänne liittymään, kun Rv 12+3 ja La 20.1.2016 <3 Muakin kiinnostaisi ryhmä, jossa voisi fbn puolella vaihtaa fiiliksiä :)
Heips. Ilmoittaudun mukaan. LA menkkojen mukaan 28.1.16 mut terkkari laitto 30.1.16 en tie miks eikä sen väliä. En jaksa kaikkia viestejä käydä läpi niin kysyisin josko jollain aikaisempaa kokemusta. nyt siis rv12+1 ja rv 12+5 ois eka ultra. Pari viikkoa sitten kävin lääkärillä(9+5) ja tuli sellainen olo että tietääkö se tytteli(tais olla just valmistunu, max 25v.likka) mitään raskaudesta. Kyseli että joko oot tuntenu lapsen liikkeitä jne.. Omien tietojeni mukaan liikkeitä voi tuntea aikaisintaan rv 17 ja sillonki heikosti. halusi se lääkäri myös kuunnella sydänääniä, ja kun ei löytänyt kysyi jaksanko odottaa vai kurkataanko heti. no totta himputissa halusin kurkata heti kun pelotti pelkkä ajatus että jos ei siellä olekaan ketään. lääkärillä kesti ja kesti enennku löysi sykkivän sydämen. jännää täs on se et nyt eilen kuulin että viikolla 12 voi aikaisintaan kuulla sydänäänet.
haluasin siis tällä epäselvällä tekstilläni kysyä oliko mahdollista että lääkäri olisi löytänyt sydänäänet jo 9+5 viikoilla?
ihan mielenkiinnosta kysyn miten joku ryhnä voi tulla täyteen?
LA 28 1 2016 käsitykseni mukaan sydän alkaa lyödä rv 6 puolivälissä. Itse kävin varhaisultrassa rv 7+4 ja hyvin näkyi pumppaava sydän monitorilta. Eli emme kuulleet vaan näimme tuon pumppaavan sydämen. Sitä tässä itse mietinkin, että voiko varhain jo mahdollista kuulla äänet. Vai riippuuko siitä kuinka hyvällä laitteella tutkitaan. Sun lääkärikäynti kyllä vaikuttaa vähä oudolta, eli se että on jo kysytty, että tunteeko liikkeitä :) Harmi, että jouduit tuollaisen kokemattoman lääkärin vastaanotolle. Meillä oli rv 12+3 tuo niskapoimu ultra, jossa sitten saimme myös kuulla sydämen sykkeen. Tässä tutkimuksessa olikin sitten ihan todella hyvät laitteet, kun saimme mukaan pikkuisesta 4D kuvia.
Hilkka K. rv 14+3
toivottavasti ei tarvi sen lääkärin luona enää käydä. ainaki tänää neuvolas puhu jostain mies lääkäristä joka on nyt viel lomal mut tulee vissii ens viikol takas töihi. toivottavasti ultrassa on osaava henkilökunta ja saan kuulla ja nähdä vauvan. itse en siitä ruudulta sillon lääkärin katsoessa nähnyt sydämen sykettä.
lääkäri sano vaan et on aika vaikee löytää sitä sydäntä ku on nuppineulan kokoinen.
Hei,
Olen 30-vuotias esikoistaan odottava nainen Turun seudulta. Rekisteröidyin tänään foorumille ja aloin etsiskellä tietoa mahdollisista facebook-ryhmistä. Minulla on la 3.1.16. Kuinka moni täällä vielä on vailla ryhmää? Tai onko jotain ryhmää, mihin vielä mahtuisi? Kiva olisi päästä jakamaan kokemuksia! :) -IINI
Loin uuden ryhmän, joka on suunnattu joulukuussa 2015 ja tammikuussa 2016 syntyvien äideille. Jos haluat ryhmään mukaan, laita sähköpostia iinis85@yahoo.com. Kerro nimesi facebookissa ja millainen profiilikuva sinulla on, jotta pystyn lähettämään kutsun oikealle henkilölle :) Toivottavasti onnistun kutsumaan, vaikka ette olekaan facebook-kavereissani. Vähän uusi juttu minulle.
Voi olla että ryhmään lisääminen ei onnistu jos ei ole kavereissa,mutta pyydä kaveriksi->kutsu ryhmään ja sitten voit poistaa kavereista :)
Hei kaikki!
Täällä taas pitkästä aikaa kirjoittelen.
Minulla meneillään tällä hetkellä rv 15+5, ja tänään oli ensimmäinen lääkärikäynti. (Tähän saakka ollut 2 ultraa, eka yksityisellä ja toinen kunnallisella, ja sitten yksi hoitajalla käynti).
Käynti oli tänään aika traumaattinen, näin suoraan sanoen. Hyviä asioita oli ne, että vauvan syke oli upea, ja vauvan koko vastasi viikkoja, mutta kaikki muu menikin sitten niin pieleen, kuin vain mahdollista.
Ensinnäkin; lääkäriaikani alkoi 30 min (!) myöhemmin kuin piti, ja tähän en saanut mitään syytä. Toiseksi; tämä lääkäri oli nyt sitten tällainen opiskeleva lääkäri tai vastavalmistunut. Näin heti huoneeseen päästyäni, että lääkäri oli kokemattoman oloinen ja ammattitaito oli hakusessa, koska hän tiputteli papereita, ei saanut konetta aluksi käynnistymään, ja oli minua vain hieman vanhemman näköinen (minä olen 25v).
Noh, hän vaikutti samaan aikaan sekä hermostuneelta, että välinpitämättömältä, ja "keskustelut" välillämme olivat hyvin kiusallisia, koska hän vain luki jostain paperilta muutaman kysymyksen, joihin minä vastasin, ja that's it. Muuta ei keskusteltu. Kiinnostusta ei kummemmin tuntunut löytyvän, ja hän vaikutti jotenkin kiireiseltä, ja tosi välinpitämättömältä. Hän ei mm. kysynyt voinnistani mitään, tai että onko ollut vuotoja, tai mitään tällaista. Kyseli vain että olenko liikkunut viimeaikoina, ja paljonkon painoni on..
Noh, sitten kuunneltiin nopeasti sykkeet, ne olivat onneksi ok, eli vauva ok. Sitten siirrytiinkin suoraan sisätutkimukseen, ja siitä alkoi helvetti. En ole koskaan, siis KOSKAAN, ollut niin kivuliaassa sisätutkimuksessa, kuin mitä se tutkimus oli. Aloin itkeä, koska pelästyin kipuja niin paljon. Kipu oli hyvin voimakasta ja lääkäri oli tosi kovakourainen. Lääkäri ei kuitenkaan välittänyt itkustani ja siitä, kun kerroin että nyt sattuu tosi paljon, vaan jatkoi tutkimusta edelleen hyvin kovakouraisesti eikä kommentoinut minulle mitään. Noh, siinä kävi sitten niin, että jossain vaiheessa sisätutkimusta minusta suorastaan "hulahti" verta. Lääkäri kommentoi tähän, että "jahas, vähän tiputtelee verta, pyyhitääs pois". Tunsin kuitenkin, että verta valui ihan kunnolla, koska tunsin, että allani olevai tutkimustuoli kastui. No sitten lääkärikin alkoi vähän ehkä hermostumaan tilanneteesta, ja varoitteli, että "nyt verta tulee näköjään enemmän, pyyhitään pois ja laitetaan sitten alushousuihin side". No, kun nousin tutkimuspenkiltä pois, verta tippui edelleen lattialle, ja se sai minut itkemään entisestään ja aloin olemaan aika hysteerinen. Tämä on ensimmäinen raskauteni, joten kaikki on uutta ja pelottavaa, joten olin aika shokissa näkemästäni verimäärästä. Ja kun minulta ei ole tullut tipan tippaa verta koko näiden 15 raskausviikon aikana, ja yhtäkkiä sitä tulee tosi paljon, niin luonnollisestikin olin aika shokissa ja ihmeissäni.
No, lääkäri kuitenkin jatkoi samalla linjalla, eli välinpitämätön oli ja empatiaa ei löytynyt, ja kommunikointi oli hyvin heikkoa. Hän ei kertonut, että miksi vuosin verta niin paljon, vaikka asiaa kysyin!, sanoi sen vain olevan "normaalia", ja sitten sanoi että ei muuta kuin pöksyt jalkaan ja se oli sitten siinä. Näytti ovea siis minulle, ja sanoi, että tämä oli tässä.
?!
Olin niin shokissa, etten osannut sanoa lääkärille mitään, enkä osannut kysyä mitään, vaan lähdin vain itkien pois lääkärin huoneesta, ja hän ei reagoinut siihenkään mitenkään.
Istuin sitten käytävällä hetken aikaa yksin, itkin, ihmettelin tapahtunutta ja oloni oli jotenkin todella loukattu. Tunsin, että verta tippui siteeseen edelleen. Koin että minua oltiin satutettu ensin, ja sitten sen jälkeen minulle ei oltu selitetty vuodon syytä, eikä lääkäri ollut tippaakaan kommunikointi- tai empatiakykyinen.
Sitten joku hoitaja tuli siihen, ja kysyi, että onko kaikki ok. Sanoin että ei oikeastaan ole, ja aloin taas itkeä. (Jooo, olen aika herkkä!)
Hoitaja otti minut mukaansa ja istuttiin hoitajan kanssa hänen huoneessaan vartin verran. Sain hoitajalta KAIKEN SEN tiedon ja ymmärryksen, mitä olin kaivannutkin, eli kommunikaatiota, kuuntelevaa korvaa sekä ammattitaitoa ja empatiaa. Hän kertoi, että potilastietoihini lääkäri oli kirjottanut "kohdunsuulla ektopiaa", eli kohdun limakalvoa on kasvanut hieman kohdunsuun ulkopuolelle, joten on normaalia, että sisätutkimuksen vuoksi se limakalvo siellä ärsyyntyy, ja sitten sen voi alkaa vuotaa paljonkin verta. Se ei kuitenkaan ole vaarallista, ja se on hyvin yleistä. Noh, tämän olisin mielelläni lääkäriltäkin kuullut! Mutta tiedon sain vasta hoitajalta. Ja hoitaja lohdutti minua, kuunteli minua, ja sanoi lopuksi, että jos jostain syystä verentulo jatkuu vielä huomenna tai on vatsakipuja, niin minun tulee sitten soittaa sellaiseen synnytyspolin päivystävään numeroon, sieltä saa apua, jos on tarve, mutta hoitaja uskoi, että verentulo loppuisi kyllä ihan pian. Ja niin se on nyt loppunutkin (3 h kulunut sisätutkimuksesta).
Kiitin hoitajaa miljoonasti, ja lähdin kotiin. Silti kotonakin olin vielä ihan järkyttynyt saamastani kohtelusta ja tapahtuneesta, huhhuh, ei ole sanoja! Näinkö ensiodottajia kunnallisella kohdellaan?
Onkos muilla mitään tällaisia vastaavia kokemuksia? Tämä tapahtunut todella pelästytti minut ja sai taas muistamaan, miksi kunnallisen lääkäripalvelut ottavat joskus päähän ihan törkeästi.
Ja ai niin; alapäätä aristaa edelleen, 3 h tutkimuksesta, näin ei ole KOSKAAN ENNEN OLLUT!, joten se oli kyllä ihan oikeasti aika kovakourainen tutkimus.
Saarasofia, kauheaa lukea sinun järkyttävästä lääkärikäynnistä! Vähemmästäkin varmasti pelsästyisi. Vaikuttaa siltä, että lääkäri oli vielä hyvn kokematon ja hänellä meni varmaan kaikki energia siihen, että sai tutkimuksen hoidettua. Ja hän sitten unohti kokonaan asiakkaan ja tämän tuntemukset, reagoinnin. Ikävä kyllä lääkärikuntaankin hakeutuu näitä epäsosiaalisia tapauksia, joilla kyky ihmisläheiseen vuorovaikutukseen puuttuu. Todella hienoa, että pääsit sitten hoitajan juttusille ja asiat selvitettyä. Toivottavasti tämä hoitaja antaa palautetta tälle lääkärille! Mistä päin Suomea asut?
Itsellä tällä hetkellä rv 14+6 ja seuraava eli toinen neuvolakäynti sovittu 3.8. Tässä juuri tuli mieleen, että milloinkohan minä menen lääkärin tarkastukseen. Tästä ei ollut puhetta ekalla neuvolakäynnillä. Rakenneultra on sovittuna 7.9. Niskapoimu ultra oli 6.7 ja silloin todettiin kaiken olevan kunnossa.
Vauvalle on ostettu jo muutama vaate. Enemmän hankintoja tehdään sitten, kun on rakenneultra ollut :)
Minulla rv 15+0,lääkäri käynti oli viikko sitten 13+6.Oma kokemukseni oli ihan ok,sain tarvitsemani tiedon ja sisätutkimuskin ok,mutta huomasin että sekä hoitaja jolla kävin ensin että lääkäri olivat molemmat TODELLA nuoren ja kokemattoman oloisia.Epäilen että nämä meidän käynnit osuu just tähän pahimpaan kesäloma sesonkiin ja siksi nuoria kokemattomia tuuraajia kunnallisella :( Mutta silti en sinuna Saarasofia jättäisi tuota asiaa tuohon vaan tekisin virallisen valituksen,tuo on jo törkeää ja varmasti myös traumatisoivaa! :(
Heippa! Tiedätteköhän, onko faceen perustettu salaista tammikuisten ryhmää? Olisin itse kiinnostunut liittymään, mutta en löydä ryhmää mistään (juurikin varmasti siksi, että se on salainen). Jotain puhetta oli ollut tämän keskustelun alussa, mutta onkohan se edennyt puheita pidemmälle? :) Olen ollut koko raskauden ajan toisella vauvafoorumilla, mutta ko. foorumilla kaikki keskustelut faceen liittyen on kiellettyjä. Kovin montaa foorumia itse en ehdi seurata, mutta facen ryhmään haluaisin liittyä :) Itsellä tänään rv 14+1 ja LA 3.1.2016