LA Tammikuu 2016
Joko löytyy muita, joilla tulossa vuoden ekoja/vikoja lapsosia :)
Zaron 4+3
Kommentit (369)
Mä sain juuri heinäkuussa vakipaikan töistä ja kaippa siellä ehtii joulukuuhun asti olemaan, jos vaan kunto kestää. :)
En oo vielä hinkunut vauvantarvike-ostoksille, lähinnä olo on kokoajan hyvin epätodellinen, kun juuri mitään ei vielä näy eikä tunnu. Koko raskaus on ollut todella oireeton, rinnat olivat alussa hyvin kipeät ja nyt ne jo tursuilevat liiveistä pihalle, joten taitaapi tulla lähtö liivikaupoille ensimmäisenä. :D
Oireettomuudesta huolimatta tietää, että kantaa jotain arvokasta, jota tahtoo suojella ja murehtii kovasti miten siellä vattassa voidaan.
Ultrissa oon aina ihan lumoutunut pienen liikkumisesta ja touhuilusta, voiko se oikeasti kasvaa mun sisällä kun mitään ei tunnu? :D Alkuviikosta sain taas todisteen pienen olemassaolosta, kun kävin neuvolassa lääkärillä ja kuunneltiin sydänäänet. :) Muutenkin kaikki oli terveyden suhteen ok, ja painokin oli vielä pysynyt samoissa lukemissa vaikka jäätelö ja suklaa on maistunut erityisen hyvältä viime aikoina. :P
Rakenneultra olis 17.9. Jännittää!
Onkos muilla jo vattat näkyvissä tai havaintoja vauvan liikkeistä?
Mullakin oli koko alkuraskaus lähes oireeton. Rinnat oli todella kipeet viikko ennenku tein plussatestin, ja hieman ne on arat ollu täs koko ajan. nyt vaan nännit niin kipeet et hyvä jos pystyy liivit pukee päälle. kai se on normaalia?? ei mitään pahoinvointeja tai haju herkkyyksiä oo ollut. maustekurkku on ainut mitä on pitäny lähtee ostamaan :D
mä luulen et tunsin pikkuisen liikkeet muutama päivä sit kun makasin illal vattallani. en tie onko se mahdollist mut tuli sillane olo. ihanku jotta kuplii ois menny vattas.
kuunnellaanko muuten terkkarilla noita sydänääniä jotenki säännöllisesti? tai miten ne varmistaa et lapsi on elossa kun ei vielä tunne liikkeitä ja seuraavaan ultraan on aika paljon aikaa(14.10)
Käsittääkseni nyt jokaisella neuvolakäynnillä jatkossa kuunneellaan sydänääniä. Mulla 2. neuvolakäynnillä teveydenhoitaja tunnusteli kohtua mahan päältä samalla, kun sydänääniä kuunneltiin doplerilla. Mä en ole vielä mitään liikkeitä tuntenut, tai ehkä olen saattanut tunteakin, mutta olen ne tulkinnut "suoliston toiminnaksi" :) Mulla on seuraava neuvolakäynti syyskuun puolivälissä, jolloin käydään mm. läpi myös noita Kela-asioita. Syyskuun alussa (7.9) on sitten rakenneultra, jota odottelen kyllä jännittyneenä.
Mulla on kyllä vatsa sellanen "pallo" jo, että voisi luulla et olen pidemmälläkin tässä raskaudessa :) Mulla on jotenkin sellanen "kutina", et voisi olla poika tulossa :) Jos on yhtään uskominen vanhoja "uskomuksia" ja muita sun muita taikauskoisia/humpuuki ennusteita :) Jotenkin kuitenkin tytön nimivaihtoehtoja on ollut helpompi keksiä. Saa nähdä miten käy, kumpikin tyttö tai poika ovat molemmat tervetulleita. Mies sanoi, että toivoisi eniten poikaa, mutta uskoo että on tyttö tulossa :) Terve lapsi kuitenkin se pääasia.
Mulla ei ole oikeastaan ollut mitään "ruokahimoja". En sitten tiedä, että onko sillä vaikutusta et on jo ennestään ruokavalio niin monipuolinen. Saas nähdä miten käy, kun raskaus etenee :)
Hilkka K rv 17+0
Mulla on tunne että on tyttö, en tie miks, kai ku oon aina halunnu pojan. Mul on jo tytölle nimi valmiina, mut miellyttävää pojan nimee ei tuu millää vastaan. Mun äiti ja lähes kaikki sukulaiset sanoo et on poika, kun meijän suvus nuorin tyttö olen minä, 25v :D
Toivottavasti ne sydänäänet kuulis taas ens viikol ku on neuvolakäynti, mul on taas aika epävarma olo, ultrasta jo sen verra aikaa et taas on vaikee uskoo et siel sydäntä on.
Hankinnoista puhuttu täällä. Saatiin lainaan mun veljen perheeltä vaunut ja turvakaukalo. Ajattelin ostaa kaukaloon sopivat matkarattaat ja ehkä toisen telakan...riippuu myynkö oman autoni pois vai en. Mies on hyvin autoriippuvainen, joten vielä vähän kyseenalaista kuinka paljon mulla olisi mahdollista käyttää hänen autoaan jos myisin omani pois. Pinnasänky saadaan myös käytettynä eli pelkkä hoitopöytä tarvii ostaa näistä isommista hankinnoista. Vaatteita olen ostellut muutaman pienen kirpparilta ja kesälomareissulta Ranskasta alennusmyynneistä. Tilasin myös Stokken kokoontaitettavan kylpyammeen.
En halua ajatella että vielä ei saisi, sillä tuntuu ihan kuin manaisi itse huonoa onnea. Mies ei käsitä miksi raahasin jo nuo tavarat veljeni luota ja hädin tuskin suostui katsomaan niitä. Missä tahansa vaiheessa raskautta voi tapahtua jotain ikävää ja synnytyskin on aina riski...joten...
Ruoista olen koittanut olla tarkka. Pestä hedelmät ja vihannekset ja välttää homejuustoja ja raakaa kalaa. Sain siskoltani tästä haukut (juu olen vainoharhaimen kuulemma).
Tässä vaiheessa raskautta on mukava olla!! Maha on kasvanut mutta olo hyvä ja jaksaminen hyvä! :)
- Aniit 16+4
Täällä menossa nyt rv 17+2,pientä liikettä tuntunut muutamana iltana,mutta ei vielä ulospäin :)
Hankintoja on jonkunverran tehty,koska olen niiiin malttamaton ja pakko saada kaikki nyt ja heti!Brion Smile travelsystem hankittu,eilen hain postista kopan,kaukalon ja telakan,ratasosan toimitus myöhemmin.Olen myös jo löytänyt hoitolaukun,lämpöpussin ym,jotka olis must have,mutta kuosin takia pitänee odotella 31.8 olevaa rakenneultraa jossa toivottavasti sukupuoli selviää! Jonkunverran neutraalin värisiä vaatelöytöjä tehty myös! Täällä kans maha on kasvanut,mutta melko vähän vielä,paino ei ole vielä hirveään nousukiitoon lähtenyt ja olokin on tosi virkeä :)
Moi kaikki!
Täällä mennään rv 18+0 tänään. Vauvan liikkeitä tuntuu päivittäin ja tänään taas vatsa kohoili silminnähden toiselta puolelta kaksi kertaa, kun vauva jotain siellä jumppasi. Iltaisin varsinkin nukkumaan mennessä alkaa vatsassa disco.
Me emme ole tehneet vielä muita hankintoja, paitsi ostettiin Brion yhdistelmävaunut käytettynä, kun tulivat netissä vastaan. Uudehkot, hyväkuntoiset, edukkaat! Mutta thats it. Vähän kutkuttelisi kaikenlaiset muutkin hankinnat, mutta halutaan silti odotella vielä hetki. :)
Rakenneultra on 2,5 viikon päästä. Jännittää vähän. Sekä se, että kunpa vauva olisi terve, kuin myös sukupuoli. :) Meillä ei ole mitään toiveita sukupuolen suhteen, ei niin mitään väliä! Mutta olisi se sukupuoli kiva tietää, olisi kiva luoda vähän vielä "syvempi" suhde tuohon lapseen.
Olo on ihan ok minulla. Väsyttää edelleen tosi paljon vähän pitkin päivää, mutta se onkin kai isoin oire. Muuten kaikki ok.
Laskettu aika minulla 9.1., jäisin äitiyslomalle Kelan laskurin mukaan heti joulukuun alusta. Olen nyt elokuun kesälomalla, eli kun palaan lomilta töihin, on töitä enää max 3kk! Tajutonta! Ei voi käsittää.
Kolmatta lasta odottelen ja miehelleni on ensimmäinen. Tammikuun lopulla olisi laskettuaika. Olisin kiinnostunut kanssa liittymään fb ryhmään. Mukavampi siellä olisi kirjoitella :)
Heippa. Nyt 17+2. Liikkeitä tuntunu hissukseen pariviikkoa. Nyt kolme päivää ollut hiljaiseloa vauvalla. Toivottavasti kaikki hyvin..taijan huomenna käydä sydänäänet kuunteluttamassa. Saa mielenrauhan itselle. Voihan olla kun torstaina senverran itseä masussa pyöritteli että kääntyi jotenkin selkäänpäin. Olo on ollut hyvä. Lähinnä väsymystä. Nyt vain koittaa nauttia hyvästä olosta ja raskaudesta ♡
Aurinko 87 kävitkö kuunteluttamassa?
itse olin tänään neuvolassa ja kuunneltiin sydänäänet. kaikki kunnossa siellä.
mulla on verenpaineet aika korkeella. ens vk lääkäriin.
Täällä helteinen ilma on aiheuttanut jonkon verran jalkojen turvotusta nilkasta alaspäin. Huomasin eilen, kun menin jumppatunnille niin sai kunnolla "ähertää" jumppakenkien kanssa, et sai ne jalkaansa. Ja st ne puristi ikäväst. Ei kiva :/ Tänään tullut sellainen uusi "vaiva", että pidempi istuminen aiheuttaa hieman nippailua nivusisa tai alavatsalla, helpottaa kun siirtää asentoa tai nousee ylös. Viime yön nukuin alkuyöstä ok, mutta kun 04.00 akaan kävin vessassa niin sitten en enää saanutkaan unta. Raskauden myötä täytyy nyt käydä 2 krt vessassa yöllä. Ennen raskautta olin kyllä muutenkin öinen vessailija (1 krt yössä) :)
Mulla on verenpaineet pysyneet ihan kohdillaan ainakin toistaiseksi. Mittailen niitä itse kans kotona. Kun toinen mittaa, niin on paineet ihan huippulukemissa. Kärsin siis "valkotakkiverenpaineesta" :)
Hilkka K rv 17+4
Hilkka K 2 kertaa vessassa yössä kuullostaa ihanalta. Mulla on ensimmäinen tunti sänkyyn menon jälkeen 15 min välein ihan älytön pissahätä(vaikka ei edes tule ku pari tippaa), sen jälkeen noin 2-3tuntia ja herää siihen et on ihan oikeesti hätä. sit pääsee ehkä jonnekki klo 6-7 ja taas hätä. mä pääsen viel senki jälkee nukkuu 2-3 tunniks ja eiks se viimisen kerran hätä tuu just ennenku kello soi... ennen raskautta kävin 1-2 kertaa yös.
Sain tänään kuulla et mieheni serkku saa kans lapsen, ei osannu sanoo et kuin pitkäl on mut luultavasti noin 3-4kk et LAt on aika lähekkäin. En tie onko se hyvä vai ei. Ettei luule et alan siel hengailee vauvan kans..
Mulla alko toi vessaramppaaminen kesälomalla ja tuossa rv 12-16 oli pahimmillaan ja valvoin öisin moneen otteeseen. Onneksi nyt kun työt alkoi ja oon selkeesti väsyneempi enkä ehdi päikkäreitä nukkumaan niin on riittänyt yksikin vessakäynti. Toisaalta juon vettäkin nyt vähemmän kun reissussa helteessä tuli juotua litratolkulla, eli varmasti sekin vaikuttaa. Illalla pitää käydä aina varapissan varapissa jotta voi rauhallisin mielin alkaa nukkumaan :D
Täällä ilmottautuu yksi ensi odottaja. LA olisi 28.1 tänään viikkoja 15+6.
np ultrassa todettiin viikkoa vanhemmaksi mitä oletettu oli. Kova ois himo jo ostelemaan kaikkea mahdollista mutt yritän pinnistellä rakenneultran jälkeen, rakenneultra olisi 15.9.
Täällä raskaus ei mitenkään kovin helppo ole ollut. Todella voimakasta pahoinvointia, istumatyö ja istuminen koskee tosi kovasti mahaan. Liikkuminenkaan ei mitenkään mukavaa ole ja alkuraskaudessa aiheuttikin minulle vuotoja. Säikytellyt on pikkuinen moneen kertaan mutta kaikki onneksi ainakín viimevkolla oli hyvin. (kävin siis ultrassa todella kovien mahakipujen takia). Mukavaa odotusta kaikille :)
Heips la 28 1 2016, tänään kävin vasta kuunteluttamassa. Ajattelin että kohtu kasvaa ja vauvalla enemmän tilaa liikkua. Mutta kuitenkin mietitytti vaikka hentosia liikkeitä tuntuukin niin sainpa mielenrauhan kun neuvolassa kävin :) Ja kaikki hyvin <3 Mulla on maha alkanut nyt kasvamaan hurjaa vauhtia ja liitoskivut/selkäkivut tulleet mukana. Huimaus on palannut kahta kauhempana. Toissailtana nousin sängystä niin suorilta kaaduin takasin kun päässä heitti. 3viikkoa vielä rakenneultraan. Aika mennee nopeaa vaikka välillä tuntuukin että se matelee :D Tosiaan vessassa saa rampata 1-4 kertaa yössä.
Nyt 17+6, kohta puoliväli häämöttää :)
Täällä on ollut jännittäviä tuntemuksia tänään. Ensimmäistä kertaa luulen, että olen nyt tuntenut vauvan potkuja. Ajoittain tuntunut ns. kuin joku olisi sormilla "taputtanut" vatsaa. Eilen mietin, että nyt on kovin "outo" vaihe raskaudesta menossa, kun vatsa vain kasvaa ja tuntemuksia potkuista vielä odottelen. Toivottavasti nuo kivat vatsan "taputukset" tässä tulevat kokoajan selkeämmiksi, niin voi olla asiasta ihan varma :) Jalkoja on edelleen turvottanut, erityisesti työpäivän jälkeen kun on laittanut ballerinat takaisin jalkaan. Aamulla en ole turvotusta havainnut. Kuten Aurinko 87, minullakin vielä noin 3 vk rakenneultraan.
Huomasin, että nyt lastentarvikekaupoissa meneillään hyviä alennuksia. Toivottavasti olisi vielä tarjouksia syyskuun puolella, kun on rakenneultrassa käyty. Tutustuin tässä myös hieman vauvavakuutuksiin ja kyselin vakuutusyhtiöstä. Kertoivat, että vasta rakenneultran jälkeen on vakuutuksen hankinta mahdollinen.
Hilkka K rv 17+6
Aurinko 87 hieno juttu että kaikki kunnossa :)
Mun mies sanoo että mun masu on kasvanut paljon, mut ei sitä kyl mun mielest vois huomata ku on tota pehmikettä päällä. tiiä sit kuvitteleeko se vaan. mä tääl mietin et kohta jo 4kk takana, ei toi vk15+ tunnu samalta ku kun aattelee kuukausissa :D
Meil menee viel yli 8vko seuraavaan ultraan.
Hilkka K mä oon kans tehny havaintoja et on ollu alennuksia vauvan tarvikkeissa. Mein lähikaupas oli viel vko sit turvakaukalo 60€ alennukses. Eilen ku halusin miehel näyttää sen ni ei enää ollu koko kaukakoo siel, tais olla viiminen kappale. Onneks mun ei tartte vaattei ostella ihan heti. mä inhoon(ainaki viel toistaseks) vaate kauppoja ja vaatteiden ostamista.
Heips. Onpas täällä hiljaista.
Kävin tossa viikolla lääkärillä ja se kielsi mua matkustamasta. Verenpaineen takia.
Vauvalla kaikki kuitenkin hyvin.
Täällä jotenkin eletään vain niin odottavissa tunnelmissa, vielä parin viikkoa saa odottaa rakenneultraa :) Välillä on kyllä mielialat heitellyt laidasta toiseen. Joskus harmistuu tai liikuttuu jostain asiasta aivan älyttömästi ja alkaa itkemään. Omat reaktiot on jotenkin paljon voimakkaampia kuin ennen. Onneksi ihana mieheni kuuntelee ja lohduttaa, osaa sanoa juuri oikeat sanat jotka helpottaa oloa :) Tänään ajattelin, että onkohan jokin hiivatulehdus tulossa, kun kutisee alapäässä. Ostin varmuudeksi cannestenia lääkekaappiin. Tosin limakalvot on tosi kuivat, joten arvelen että kutina johtuu kuivuudesta, joten tähän ostin kosteuttavaa vagisan voidetta. Ainakin nyt tuntuu kutina helpottaneen, kun tuota voidetta laitoin. Välillä tuntuu ns. kuplintaa vatsassa, jotka olen ainakin osaksi mieltänyt vauvan potkuiksi :) Miten teillä muilla, onko potkuja tuntunut?
Toivottavasti LA 28 1 2016 saat verenpaineet laskemaan. Miten olette muut voineet?
Hlkka K rv 19+1
täälläkin on vaikka mitä mielessä. mulla on tosiaan itselläni tuota mahaa jo omasta takaa jonkun verran niin soittelin tossa jo neukkuun ja kyselin et koska toi vattallaa makaamine pitäis lopettaa :D olin menos hierojal enkä tienny et näkyiskö jos ois normipainone. tänää sain myös tietää että ravitsemusterapeutti ei ehdi ottaa mua vastaa ennenku lapsi syntyy. se ois ollu tosi tärkee mulle kun mä oon aika ruoka rajoitteinen. on paljon allergioita ja ruokavalio siis ykspuolinen. nyt viel ton diapeteksen takiaki ois ollu kiva päästä sinne.
voi olla et en mäkää ihan jaksa odottaa tonne joulun tois puol noitte hankintojen kans. täytyy vaa vähä kysellä et mitä esim tuleva pappa on halukas ostamaan :D mä niin haluisin mennä jo ostaa turvakaukalon kun on nyt tarjoukses, mut en uskalla vielä.