Miksi työelämä on nykyisin sellaista että erittäin monet on koko ajan ihan äärirajoilla?
Ei mielestäni ollut tavanomaista 70- tai 80-luvuilla tällainen suomalaisessa työelämässä. Työ oli enemmän vain yksi osa elämää silloin.
Eikö asioiden pitäisi mennä parempaan eikä huonompaan suuntaan?
Miksi näin on tapahtunut?
Onko asiaa tutkittu kunnolla?
Kommentit (1097)
Vierailija kirjoitti:
Rajansa kaikella kirjoitti:
Oli tarkoitus työskennellä eläkkeelle saakka, mutta sitten kun yksikään työkaveri ei enää puhunut suomea eikä juurikaan edes englantia, lopetin ja 4 vuotta olen nyt istunut kotona ja korvaus on ihan sama.
Miten tuo on mahdollista. Minulla on ollut neurologinen sairaus lapsena ja OCD ja cv on 2 sivua. Työkkäri on laittanut jo 4 työpaikkaan 5 vuoden sisällä ja aina pitää opetella työt ja on 2 lasta.
OCD ihmiselle olisi helpompaa olla samassa työpaikassa, kun on nuo pakko-oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tarkoitus työskennellä eläkkeelle saakka, mutta sitten kun yksikään työkaveri ei enää puhunut suomea eikä juurikaan edes englantia, lopetin ja 4 vuotta olen nyt istunut kotona ja korvaus on ihan sama.
Miten tuo on mahdollista. Minulla on ollut neurologinen sairaus lapsena ja OCD ja cv on 2 sivua. Työkkäri on laittanut jo 4 työpaikkaan 5 vuoden sisällä ja aina pitää opetella työt ja on 2 lasta.
OCD ihmiselle olisi helpompaa olla samassa työpaikassa, kun on nuo pakko-oireet.
Ja oma työrauha. Keskittymistä haittaa esim. avokonttori.
Olemme nostaneet miljardien ihmisten elintasoa, Myös Suomessa elintaso on noussut huimasti 70-luvulta.
Kodit ovat aivan toisella tasolla ja täynnä krääsää. Lomailemme ympäri maailmaa. On kesämökkejä ja useita autoja, moottoripyöriä, mönkijöitä ja ties mitä. Lasten harrastukset maksavat saman verran kuin kuukausipalkka 70-luvulla.
Tuo kaikki vaatii tehokkuutta ja kovempaa työntekoa.
Jos elintason tiputtaa 70-luvulle, riittää pelkät sosiaaliturvamaksut ja töitä ei tarvitse tehdä lainkaan. Sosiaaliturvallakin elintaso on korkeampi kuin 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran myös terveystarkastuksessa tykkäristä, ei saanut syödä 12 tuntiin ja minulta otettiin verensokerit ja ne ovat kuulemma alhaiset minkä vuoksi kärsin myös väsymyksestä. Eli vaikka syön lämpimän aterian niin verensokeri on sen jälkeen 2 minulta on mitattu sokeri myös syömisen jälkeen. Tämä on sukusairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran myös terveystarkastuksessa tykkäristä, ei saanut syödä 12 tuntiin ja minulta otettiin verensokerit ja ne ovat kuulemma alhaiset minkä vuoksi kärsin myös väsymyksestä. Eli vaikka syön lämpimän aterian niin verensokeri on sen jälkeen 2 minulta on mitattu sokeri myös syömisen jälkeen. Tämä on sukusairaus.
Suomessa osa sairastaa tuota eli ei ole diabetes, mutta verensokerit on alhaiset eikä nouse vaikka syö. Verenpaine lisäksi 90, alapaine 70.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa osa sairastaa tuota eli ei ole diabetes, mutta verensokerit on alhaiset eikä nouse vaikka syö. Verenpaine lisäksi 90, alapaine 70.
Aiheuttaa järkyttävää väsymystä. Ihminen ei ole välttämättä laiska vaan elimistö ei toimi niinkuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Tosin me nuoremmat voimme päättää, että emme hoida eläkeläisiä. Ei ole lakia joka pakottaisi. Itsellä toinen vanhempi kuollut ja anoppi saa olla yksin eläkepäivänsä, olisi tehnyt lapsia enemmän kuin 1
Ette hoida eläkeläisiä, o.k.
Kun itse olette eläkeiässä; kuka teidät silloin hoitaa?
Ei kukaan!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa järkyttävää väsymystä. Ihminen ei ole välttämättä laiska vaan elimistö ei toimi niinkuin muilla.
Nuo sairaudet ei näy ihmisen ulkonäössä mitenkään.
Mutta haukutaan laiskaksi loiseksi.
Nyt kun olen kohta 50 niin alan olemaan ihan loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin me nuoremmat voimme päättää, että emme hoida eläkeläisiä. Ei ole lakia joka pakottaisi. Itsellä toinen vanhempi kuollut ja anoppi saa olla yksin eläkepäivänsä, olisi tehnyt lapsia enemmän kuin 1
Ei kukaan!!!!!!
Minulla on tuo OCD ja verensokeri ongelma, minunko pitäisi tehdä koko ajan palkatonta työtä, hoitaa kaikki ilmaiseksi ja olla haukuttuna.
Hiljaa köyhät, oikeisto puhuu nyt!
Oma havainto on, että digi-kiimaan vuoksi kaikkea yritetään kehitetään samaan aikaisesti ilman prioriteetteja sellaisten ihmisten johdolla, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Kun sitten kaikki sekoilee, väärinymmärtää toisiaan kalenterit tukkineissa status-palsuissa ja yrittää toimia jo lähtökohtaisesti epärealistisissa aikatauluissa, niin soppa on valmis. Eurot ja aika juoksee, paineet kasvaa ja ainut mikä edistyy on kaikkien stressitasot.
Nykyään ratkaisee vain tulokset. Mennään ihminen edellä. Ennen työntekijälle kun annettiin arvoa, nykyään jokainen on korvattavissa. Vaikuttamaan myös millaisessa yhteiskunnassa me ollaan nykyään. Kaihoisasti mietin menneisyyttä, kaikesta on tullut niin outoa ettei voi edes mainoksia katsoa etteikö siellä ole jotain sairasta. Ei ihme että nuoretkin voi huonommin koko ajan:(
Vierailija kirjoitti:
Tätä mentaliteettia olen ihmetellyt. Ollaan vaan pikkuhiljaa suostuttu kaikenlaisiin heikennyksiin.
Mihin? Juurihan on käynnissä palkkaneuvotteluja ja jokaisessa on tähän asti tuloksena ollut korotukset ym etuja. Sipilän hallituksen aikaan oli nollakorotus, ei miinusmerkkinen. Vai onko toveritiimille vasta kymmenen prosentin korotus vain nollakorotus? Mitäs hyväksytte paskat ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kokoomuslaisen tuottavuuden kasvattamiseen tähtäävän politiikan seurausta.
0rpo olisi ollut onnessaan 1918.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan!!!!!!Minulla on tuo OCD ja verensokeri ongelma, minunko pitäisi tehdä koko ajan palkatonta työtä, hoitaa kaikki ilmaiseksi ja olla haukuttuna.
Kyllä, kun toinen lapsi on 700 eikä siitä saa tukea niin saa työmarkkinatuen 600 ja lapsilisää 100 euroa
Puoliso pienipalkkainen eikä osallistunut lasten eikä kodin hoitoon. Yrität OCD ja alhaisten verensokerien kanssa työkokeiluissa ja palkkatukitöissä välillä, maksat vuokraa.
En kyllä pienustä rahoista maksa bensoja ilkeän anopi luo, kun matkaa 60 km eikä kulje mitään linja-autoja.
Lisäksi olen hoitanut naapurin lapsia, kun naapurin yh masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan!!!!!!Minulla on tuo OCD ja verensokeri ongelma, minunko pitäisi tehdä koko ajan palkatonta työtä, hoitaa kaikki ilmaiseksi ja olla haukuttuna.
Kyllä, kun toinen lapsi on 700 eikä siitä saa tukea niin saa työmarkkinatuen 600 ja lapsilisää 100 euroa
Puoliso pienipalkkainen eikä osallistunut lasten eikä kodin hoitoon. Yrität OCD ja alhaisten verensokerien kanssa työkokeiluissa ja palkkatukitöissä välillä, maksat vuokraa.
En kyllä pienustä rahoista maksa bensoja ilkeän anopi luo, kun matkaa 60 km eikä kulje mitään linja-autoja.
Siis toinen lapsi nyt 17. Elämä on ollut pelkkää helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ei ymmärrä, että ei nuoremmalla sukupolvella mitään bensarahoja ole ja jos tulee sähköauto niin miten puoliso käy vuorotöissä kun 4 henkeä ja toinen saa työmarkkinatukea 600 ja 100 euroa lapsilisää. Ei 17 vuotiaasta enää tukea saa ja puolison palkka 1600. Ei me mitään sähköautoa voida ostaa ja linja-autot ei kulje. Kuolen stressiin.
Ei ole mitään helppoa OCD ja alhaisten verensokerien kanssa.
Ja mun sairaudet ei kuulu naapureille vaikka yh n lapsi soitti koko ajan meillä ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkkääoikke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kokoomuslaisen tuottavuuden kasvattamiseen tähtäävän politiikan seurausta.
Juurikin näin. Piste. Tämän takia kävinkin juuri entisenä kokoomuslaisena äänestämässä vasemmistoliittoa aluevaaleissa. Tuntuu, että kokoomus yrittää nykyään vain polkea työntekijöiden oikeuksia ja alentaa palkkoja. Millä ihmeellä täällä Suomessa tulee enää toimeen, kun kaikki tulot tavallisesta työstä menee asumiseen, perheen ruokaan ja päiväkoti maksuihin ja lasten (2kpl) vaatteisiin. Espoossa kerrostalossa asuvana nelihenkisenä perheenä ei ole mahdollista lomailla Suomessa muuta kuin Linnanmäellä kerran kesässä. Toisen vanhemman työn takia meillä on oltava myös auto, joka syö tuloista suuren osan. Lasten saamisen jälkeen ei ole voinutkaan kuvitella ulkomaanmatkoista. Asumme vuokralla, koska emme saa tuloillamme niin isoa lainaa, että saisimme edes kolmiota järkevältä alueelta. Vaihtoehtona olisi muutto pienelle paikkakunnalle, jossa asuntojen hinnat olisivat pienempiä, mutta lapsilla on koulut ja ystävät ja molempien perhe ja ystävät Espoo-Vantaa - alueella. Pitempi työmatka ja asuisimme kauempana olisi yksi vaihtoehto. Mutta sitten olisi tarve kahdelle autolle riippuen kodin sijainnista ja lapsilla menisi elämä uusiksi. Emme toisaalta halua sitäkään. Jos ei olisi lapsia, voisin periaatteessa muuttaa vaikka Rovaniemelle :D mutta kyllä kannattaa miettiä, ketä vaaleissa äänestää. Vielä lisään, että meillä vaimolla akateeminen koulutus ja itsekin myös keskituloinen. Onneksi Suomessa on sentään progressiivinen verotus. Miettikääpä sitä, jos maksaisimme lääkärikäynnit, lasten koulun, hammaslääkärit ym itse. Näin esim jenkeissä, joissa ystäväpariskunta asuu. Heillä on työpaikan vakuutus ja hammaslääkärikäynti oli juuri perheen aikuisella yli 2000 dollaria, vaikka ei tehty ihmeellisiä toimenpiteitä. Meillä esim ei ole varaa ostaa vakuutuksia itselle ja lapsille, ne tekisivät vuodessa noin 1500 euroa. Toki sillä pääsisi yksityiselle, mutta onneksi toistaiseksi julkisellekin pääsee ja julkinen hoito usein parempaa vaikka hitaampaa. Mutta mitä enemmän menemme oikealle kokoomuksen suuntaan, sitä enemmän ihmisten elämä työpaikoilla vaikeutuu, työtahti kiihtyy, palkatkin tippuvat monilla aloilla kun taas toiset kaahailevat kalleilla katumaastureilla ja matkaavat vuosittain ulkomailla, käyvät hieronnoissa jne. Täysin utopiaa meidän perheessä tuollainen. Emmekä juo juurikaan alkoholia, emme polta ja elettävä säästäen, koska aina jokin ennakoimaton kulu vie sen pienen puskurin. Tälläista on tämä keskituloisen elämä Suomessa. Ihan hyvin meillä menee, mutta kaikki tulot elämiseen. Tällä työmäärällä, mitä teemme, elämme molemmat kovahkossa paineessa työssämme molemmat perheen aikuiset. Paremoipalkkaista työtä voisi etsiä, mutta hyvä huomata, että me elämme kuitenkin hyvin. Meillä on Ikean siistit huonekalut, ruokaa pöydässä, joku harrastus kin ja ystävät, mutta mitään ekstraa ei elämässä voi tehdä meidän tuloilla. Säästäminenkin on käytännössä mahdotonta. Mutta en sääli perhettämme. Meillä on hyvä perhe, rakkautta, ystäviä, mutta kieltämättä nykymeno harmittaa ja koska meillä on rajoitettu aika täällä pallolla, olisi kiva perheen kanssa tehdä enemmän asioita ja päästä vaikka käymään joskus Kanariansaarilla tms. Mutta ei näillä spekseillä, ehkä sitten kun lapset muuttaneet kotoa ja toivottavasti heillä elämä kantaa. Ainakin yritämme heille antaa hyvät eväät elämään ja ohjata äänestämään oikein.
Keskiluokka on köyhä suomessa.
Syynä on vasemmiston ajama pahan politiikka.
Eli sosialistit nostavat veroja ja maksuja koko ajan. Keksivät pää punaisina uusia maksuja vuosittain.Tämän vuoksi siis ostovoima vain laskee ja kansa köyhtyy.
Selvästi aidolla oikeistopolitiikalla työllisyys paranisi ja verot laskisivat. Siten koko kansakunnan ostovoima ja vauraus kasvaisi.
Juuri näin! Tämä vasemmistolaistunut espoolainen ei ole tajunnut että nykyvasemmisto ei aja perusduunarin asemaa vaan muualta tulleiden ja työhaluttomien ja vastaavien.
Pienituloinen palkansaaja maksaa kaiken itse kun ei-työssäkäyville maksetaan kaikki.
Ja vasemmiston etu on että tätä kurjuutta riittää jos menisi kansalla liian hyvin nehän äänestäis porvareita!
Herrojen "työn" verotuksen keventäminen hyödyttää vain hyväosaista.
Vierailija kirjoitti:
Olemme nostaneet miljardien ihmisten elintasoa, Myös Suomessa elintaso on noussut huimasti 70-luvulta.
Kodit ovat aivan toisella tasolla ja täynnä krääsää. Lomailemme ympäri maailmaa. On kesämökkejä ja useita autoja, moottoripyöriä, mönkijöitä ja ties mitä. Lasten harrastukset maksavat saman verran kuin kuukausipalkka 70-luvulla.
Tuo kaikki vaatii tehokkuutta ja kovempaa työntekoa.
Jos elintason tiputtaa 70-luvulle, riittää pelkät sosiaaliturvamaksut ja töitä ei tarvitse tehdä lainkaan. Sosiaaliturvallakin elintaso on korkeampi kuin 70-luvulla.
Tässä tuli asiaa ja totuuksia.
Itse ihmettelen, miksi tätä liian korkeaa elintasoa pidetään yllä, kun se ei ole kestävää, maailma saastuu, energiaa hukkuu, ilmasto tuhoutuu jne. Silti vain valmistamme lisää ja lisää ja kokoajan tulee uusia houkutuksia: uusia autoja, puhelimia, karkkeja, vaatteita, muoteja ja vaikka ihan rajattomasti vaikka mitä.....