Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, että yo-todistuksesi on MITÄTÖITY!!

Vierailija
02.05.2015 |

Niin, olet kirjoittanut ylioppilaaksi 6 laudaturilla, vuonna 1994 tai ennen. Arvaappa mitä? Saat pyyhkiä sillä paperilla PERSETTÄSI! SITÄ EI ENÄÄ OLE. EIKÄ HYVÄKSYTÄ. Sillä et tee yhtään mitään, sinut arvioidaan samassa kategoriassa kuin peruskoulupohjaiset hakijat korkeakouluun! Saat NOLLA pistettä tuosta läpyskästä haussa!

Näin se on vaan, kullanmurut. Jos haluat että sinut valitaan yliopiston haussa samalta viivalta kuin muut ylioppilaat (nuoret) joudut KIRJOITTAMAAN UUDESTAAN YLIOPPILAAKSI! Ja se on tietenkin estetty!! Et saa yhtäkään lähtöpistettä haussa. Et ole enä ylioppilas! Olen peruskoulun suorittanut!! Tämä on tätä ja täysin laillista !!!

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistot voi ihan itse päättää opiskelijavalinnan kriteereistä. Ei yli 20 vuotta vanhalla ylioppilastutkinnolla oikeasti ole yhtään arvoa hakiessa nykypäivän yliopistoon. Siksi on mm. valintakoekiintiö, avoimen yliopiston väylä yms. et ihan turha valittaa. Todistuksen ikään perustuvaa syrjintää, anna mun nauraa! :D

Vierailija
2/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on nimenomaan oikeudenmukaista näitä nykyisiä ylioppilaita kohtaan. Ei ole realistista ajatella, että 20 vuotta sitten hankkimasi tieto olisi yksi yhteen tänä päivänä opiskeltavan tiedon kanssa, saati että sinun omakaan osaamisesi olisi sillä tasolla, että 20 vuotta sitten oppimillasi asioilla kirjoitettaisiin tänä päivänä laudaturin paperit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet tehnyt nämä 20 vuotta? Aika pitkä aika opintojen välillä.

Pääseekö yliopistoon nykyään suoraan peruskoulusta? :D

Vierailija
4/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUH, tajusin ensin että -94 tai ennen sitä SYNTYNEIDEN  mutta se olikin että silloin kirjoittaneiden. Eli tosiaan eipä niin vanhoilla todistuksilla pitäisi kyllä enää arvoa ollakaan...siis minun mielestäni.

Vierailija
5/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että aloitusviestistä ja koko ketjusta muutenkaan ei saa mitään tolkkua. Minkä yliopiston millaisista valintakriteereistä tässä oikein puhutaan?

Itse hain vuoden 1995 yo-todistuksella yliopistoon vuonna 2012, ja sain ajalta ennen eximiaa olevilla laudatureillani hyvät pisteet. Onko jokin siis muuttunut vuoden 2012 jälkeen?

Vierailija
6/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkokin on ihan harhaan johtava. Aloittaja ei ole tainnut lukionsa jälkeen opiskella ollenkaan.

Vierailija
7/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:23"]

Harmi, että aloitusviestistä ja koko ketjusta muutenkaan ei saa mitään tolkkua. Minkä yliopiston millaisista valintakriteereistä tässä oikein puhutaan?

Itse hain vuoden 1995 yo-todistuksella yliopistoon vuonna 2012, ja sain ajalta ennen eximiaa olevilla laudatureillani hyvät pisteet. Onko jokin siis muuttunut vuoden 2012 jälkeen?

[/quote]

Yhteishakua muutettiin viime vuonna.

Vierailija
8/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina saanut pyyhkiä sillä paperilla perseeni. Taidealalla. No problem.

Älytnötä rääkyä jostain arvosanoista.

Vierailija
9/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan tosijuttu? Kuulostaa ika oudolta: Toisaalta kyllä voisin ymmärtää mihin tuo perustuu. Äitini kirjoitti ylioppilaaksi -88 vai -89 ja hän monesti ihmetteli, minun ja veljeni ollessa lukiossa, kuinka vaativaa lukio nykyään on. Hänen aikanaan lukiossa opetettiin samoja asioita kuin meidän yläasteella. Sen puoleen ymmärrän että 80-luvulla kirjoittaneella ei ole tänä päivänä samoja tietoja kuin -00 tai -10 luvulla kirjoittaneella, ellei sitten ole hankkinut tietoja itse tai muusta koulusta. Toisaalta taas lukio ja yo-kokeet on tietenkin suhtautettu aikaan ja tietoon mikä silloin on oleellista ylioppilaalle. Typerää jos 30 vuoden kuluttua minunkin raskas työni pyyhitään pois :(

Vierailija
10/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt enää ylioppilastodistusta vuodelta 94 miettii. Maisterin paperitkin saatu taskuun jo 15 vuotta sitten.

Vierailija
11/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:32"]

Onko ihan tosijuttu? Kuulostaa ika oudolta: Toisaalta kyllä voisin ymmärtää mihin tuo perustuu. Äitini kirjoitti ylioppilaaksi -88 vai -89 ja hän monesti ihmetteli, minun ja veljeni ollessa lukiossa, kuinka vaativaa lukio nykyään on. Hänen aikanaan lukiossa opetettiin samoja asioita kuin meidän yläasteella. Sen puoleen ymmärrän että 80-luvulla kirjoittaneella ei ole tänä päivänä samoja tietoja kuin -00 tai -10 luvulla kirjoittaneella, ellei sitten ole hankkinut tietoja itse tai muusta koulusta. Toisaalta taas lukio ja yo-kokeet on tietenkin suhtautettu aikaan ja tietoon mikä silloin on oleellista ylioppilaalle. Typerää jos 30 vuoden kuluttua minunkin raskas työni pyyhitään pois :(

[/quote]

Siksipä onkin tärkeää opiskella itselleen tutkinto ja työssäollessaankin jatkuvasti ylläpitää ja kehittää omaa osaamistaan, esim. osallistumalla erilaisiin koulutuksiin, jotta olisi muutakin näyttöä omasta osaamisestaan kuin jotkut 30 vuotta sitten tehdyt yleissivistävät opinnot.

Vierailija
12/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo paljon haittaa. Tämä L:n papereilla kirjoittanut haki yliopistoon toissakeväänä ja pääsi sisään heittäen vanhalla todistuksella. Nyt on paikka odottamassa, jos joskus opiskelukärpänen iskee.

Vierailija
13/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:06"]

Niin, noh. Ei sekään ole reilua, että kun minä 2000-luvulla kirjoitin yhden vahvan eximian, niin sinun aikanasi se olisi ollut laudatur. Eli sinun 90-luvun laudaturisi saattavat myös olla oikeasti eximioita.

[/quote]

Tosiasiassa sinun eximia cumisi saattaisi vastata vielä vanhemman asteikon cum laudea.

Vierailija
14/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:23"]

[/quote] Vastaan itse itselleni. Kauppatieteiden valintakriteereissä ei ole eroteltu mitenkään eri vuosien yo-arvosanoista saatavia pisteitä. Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä oli eroteltu eri vuosina saadut arvosanat kolmeen eri kategoriaan. Jopa ikivanhoilla 1970-luvun papereilla saa pisteitä, tosin hieman vähemmän kuin tuoreemmilla.

Vierailija
15/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksenne: minä olen opiskellut yliopistossa kirjoitusten jälkeen , sekä muualla, mutta harkinnut alan vaihtoa. Raadoin niska limassa laajaa matikkaa, laaja fysiikkaa, ylimääräisiä kieliä jne lukiossa. Ja nyt minut viskattaisiin johonkin max 5 hengen kategoriaan sisäänpääsyissä , kun muita loosereita otetan 200 henkeä!! Voi v......tämä ap:lta. Yksikään nuorena lukemani asia ei ole unohtunut koska minulla on korkea äo. Ei voi muuta kuin kirjoittaa uudelleen vaikka salanimellä jos estetään muutoin!!

Vierailija
16/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliop. Oikseen pyrkinyt nosti oikeusjutun ja Voitti koska haussa suosittiin uusia ylioppilaita! Näin sitä pitää!! Yliopisto joutui taipumaan oikeuden edessä!!

Vierailija
17/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="02.05.2015 klo 13:44"]

Eipä tuo paljon haittaa. Tämä L:n papereilla kirjoittanut haki yliopistoon toissakeväänä ja pääsi sisään heittäen vanhalla todistuksella. Nyt on paikka odottamassa, jos joskus opiskelukärpänen iskee.

[/quote]

Ei se paikka siellä sua odottele. Seitsemässä vuodessa pitää tulla valmista, muuten sut heitetään ulos.

Vierailija
18/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 14:33"]

Tiedoksenne: minä olen opiskellut yliopistossa kirjoitusten jälkeen , sekä muualla, mutta harkinnut alan vaihtoa. Raadoin niska limassa laajaa matikkaa, laaja fysiikkaa, ylimääräisiä kieliä jne lukiossa. Ja nyt minut viskattaisiin johonkin max 5 hengen kategoriaan sisäänpääsyissä , kun muita loosereita otetan 200 henkeä!! Voi v......tämä ap:lta. Yksikään nuorena lukemani asia ei ole unohtunut koska minulla on korkea äo. Ei voi muuta kuin kirjoittaa uudelleen vaikka salanimellä jos estetään muutoin!!

[/quote]

No sitä suuremmalla syyllä kyllä kuulutkin tuohon marginaaliseen kategoriaan: jos ne lukio-opinnit vaati sulta silloin 20 vuotta sitten raatamista niska limassa, niin tuskin edes selviäisit nykymuotoista lukiota läpi. On nimittäin sen verran haastavammaksi mennyt.

Vierailija
19/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei selkeästi tiedä mistään mitään, ja kiva kun muut komppaa! Ylioppilastodistuksista, vanhoistakin, saa edelleen pisteitä kuin yliopistoon hakee. Ainakin useimpiin paikkoihin, ehkä sitten juuri ap:n haluama hakukohde on päättänyt toisin. Mutta esimerkiksi Helsingin oikeustieteellinen antaa pisteitä ihan kuinka vanhasta ylioppilastutkinnosta tahansa, samoin Oulun lääketieteellinen, tässä nyt muutaman esimerkin mainitakseni: 
http://www.helsinki.fi/oikeustiede/opiskelijaksi/valintakokeet/2015-uusi/valintamenettely.html
http://www.oulu.fi/sites/default/files/content/LTK%20Valintaperusteet%202015.pdf

Ehkäpä ap:n kannattaisi kertoa, mikä hakukohde EI anna pisteitä vanhasta yo-tutkinnosta?

Vierailija
20/61 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 14:38"]

Helsingin yliop. Oikseen pyrkinyt nosti oikeusjutun ja Voitti koska haussa suosittiin uusia ylioppilaita! Näin sitä pitää!! Yliopisto joutui taipumaan oikeuden edessä!!

[/quote]

Onko sulla linkkejä tms. uutisointiin, kiinnostaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan