Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniäni suuttui minulle

Vierailija
01.05.2015 |

Miniäni suuttui kun syötin vahingossa vauvaa lusikalla jolla olin itse syönyt hetki sitten. Hän oli mäkättänyt pojalleni siitä ja sain juuri kuulla pojaltani kauheat saarnat. Hyvää vappua. Olenko huono isoäiti? 

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:49"]

Minua on suojeltu kariekselta, ja sainkin ensimmäisen reikäni vasta 19-vuotiaana. Tulikohan se karies suutelemisen kautta joltakin mieheltä...? Joka tapauksessa olin iloinen, ettei sitä ennen ollut mitään!

[/quote]

Minulle tuli eka reikä vasta 42-vuotiaana, eikä taatusti suojeltu miltään kariekselta! Kumma kun toisilla on vahvemmat hampaat. Niin, eikä harjaaminen oli nuorena mitä sattuu periaatteella. Hammaslankaa olen käyttänyt vasta muutaman vuoden.

T: 5-kymppinen

Vierailija
2/95 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:49"]

Minua on suojeltu kariekselta, ja sainkin ensimmäisen reikäni vasta 19-vuotiaana. Tulikohan se karies suutelemisen kautta joltakin mieheltä...? Joka tapauksessa olin iloinen, ettei sitä ennen ollut mitään!

[/quote]

Minulle tuli eka reikä vasta 42-vuotiaana, eikä taatusti suojeltu miltään kariekselta! Kumma kun toisilla on vahvemmat hampaat. Niin, eikä harjaaminen oli nuorena mitä sattuu periaatteella. Hammaslankaa olen käyttänyt vasta muutaman vuoden.

T: 5-kymppinen

[/quote]

Reikiintymiseen on muitakin syitä kuin kariesbakteeri. Ei reikiä välttämättä tule vaikka bakteeri suussa majaileekin. Suurimmalla osalla se on. Mutta toisilla käy niin ikävästi, että bakteeri tulee ja oman syljen koostumus on huono tai vähäinen, siihen päälle lauantain karkkipäivä tai anopin tuomat makeiset ja avot: joka hammas rikki vaikka koko muulla suvulla ei olisi yhtään reikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 00:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 00:33"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:47"] Vertaa siihen, että olet onnettomuudessa, mutta sinut pelastettiin HIV-verellä. Olisitko kuinka kova mäkättämään sairaalalle/lääkäreille/hoitajille sen jälkeen? [/quote] Tämä vertaus ei nyt avaudu. Vertaatko mahdollista iso-äidiltä saatua kariesta HIV-tartuntaan? Ovat ihan pikkusen eri asia mielestäni. [/quote]nykyään hiv on suht helposti hoidettavissa lääkityksellä, jotka taitaa viel saada nopeasti ja ilmaiseksi tai ainakin lähes. Streptococcus mutans taas aiheuttaa elämän aikana paljon vaivaa, varailet ja jonottelet aikoja joita ei ole, jokainen paikkaus maksaa, reiät ovat todella kipeitä, isommat toimenpiteet saattaa maksaa satoja euroja per hammas ym ym.

[/quote] Ei se HIV nykyäänkään ole vielä pikkujuttu, jos niin väität, et tunne koko asiaa. Se karies ei nyt tavallisesti tunnu jokapäiväisessä elämässä ;) niinkuin on laita HIV:N kanssa.  Moniko meistä sanoo, kun tiedustellaan terveydentilaa, että no karies on ollut pahana, vai oletko kuullut?
[/quote]ei ole karieskaan pikkujuttu, jos niin väität et tunne asiaa. Hi-viruksen osalta voit päivittää tietämystäsi vaikka terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta, esim lausunto 24.2.2013, niin ei tarvi elää menneisyydessä. Lääkkeet ja hoidon saa ilmaiseksi, tila ei juurikaan vaikuta elinajan ennusteeseen, voi hankkia lapsia, elää ihan normaalia elämää jne.

Vierailija
4/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Muakin ällöttäisi.

Vierailija
5/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Et ole.

Vierailija
6/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök, inhottava ajatus. Nyt sillä lapsellasi on sinun karies-bakteerisi.

Vierailija
7/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat tartuttaa lapsenlapsellesi tauteja? Ei ole iso vaiva kaivaa puhdas lusikka.

Vierailija
8/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vahingossa"

Vierailija
9/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet huono isoäiti, varsinkin jos et kadu lapsen hampaiden pilaamista (ota selvää kaikista hampaiden huonon kunnosta aiheutuvista sairauksista), vaan pidät sitä saaranana ja jäpätyksenä.

Vierailija
10/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaytat omaa lusikkaasi vauvalle? Kayttaisitko sita muulle sukulaiselle tai naapurin miehelle? Et varmaan ole huono iso-aiti, ainoastaan ajattelematon. Ala tee sita uudestaan. 

Vierailija
11/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaa siihen, että olet onnettomuudessa, mutta sinut pelastettiin HIV-verellä. Olisitko kuinka kova mäkättämään sairaalalle/lääkäreille/hoitajille sen jälkeen?

Vierailija
12/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa varjella lastaan parhaimmillaan useampi vuosi kariekselta (kyllä siinä saa tarkkana olla ja töitä tehdä) ja sinä menet tärvelemään kaiken työn kertaheitolla. Todellakin suuttuisin itsekin!

Vierailija
13/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:45"]Miksi kaytat omaa lusikkaasi vauvalle? Kayttaisitko sita muulle sukulaiselle tai naapurin miehelle? Et varmaan ole huono iso-aiti, ainoastaan ajattelematon. Ala tee sita uudestaan. 
[/quote]
No varmaan nyt hyvä sanoa. On huono isoäiti, ties mitä muuta mokaa vauvan kanssa kun on noin huolimaton ja väliinpitämätön.

Vierailija
14/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:47"]

Vertaa siihen, että olet onnettomuudessa, mutta sinut pelastettiin HIV-verellä. Olisitko kuinka kova mäkättämään sairaalalle/lääkäreille/hoitajille sen jälkeen?

[/quote]

no haloo. karieksen ja hivin vertaaminen on kyllä av-hysteriaa pahimmillaan.

Vierailija
15/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän äitiä. Vaikka juttu ei vaikuta kovin isolta, lasten suunterveyttä kannattaa suojata kariekselta mahdollisimman pitkään, se bakteerikanta kun jää pysyväksi.

Vierailija
16/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Koko vauvan elämä on nyt ihan pilalla ja suu täynnä kariesta.

Vierailija
17/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sellainen juttu josta nykypäivänä neuvolassa varoitellaan paljon. Kariesbakteerit siirtyvät vauvan suuhun herkästi juuri sillä tavalla että syöttää lasta samasta lusikasta millä aikuinen on syönyt. Miniää harmittaa kun hän on varjellut huolella lapsen tulevia hampaita - nyt hän ei voi olla enää varma onko "peli jo menetetty". Eihän tuo maailman vakavin juttu ole, mutta lapsen terveyteen mahdollisesti vaikuttava kuitenkin.

Et ole huono isoäiti! Sinun aikanasi neuvoloissa on ollut toisenlainen ohjeistus etkä ehkä ole tienyt tällaisesta kiellosta mitään - tai et ole pitänyt asiaa kovin merkityksellisenä. Et varmasti tahallasi ole kiusaa tehnyt tai vahinkoa aiheuttanut. Hyviä aikuisia on toki lapsista kasvanut myös niillä sinun lapsesi neuvola-ajan opeilla. Tämän päivän nuorille äideille uudet ohjeistukset taas ovat se standardi jota he pyrkivät noudattamaan.

Toivottavasti saatte riidan sovittua. :)

Vierailija
18/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miniäni ei itse sanonut asiasta? Katsoi vain vierestä. Olen tuntenut miniäni jo 15 vuotta.. T. Aloittaja 

Vierailija
19/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:47"]

[/quote]

no haloo. karieksen ja hivin vertaaminen on kyllä av-hysteriaa pahimmillaan.
[/quote]
Pitää kärjistää, että tyhmemmätkin tajuaa pointin.

Vierailija
20/95 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ajattelematonta, kyllä minäkin suuttuisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi