Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä työhaastattelukokemus on jäänyt sinulle mieleen?

Vierailija
08.01.2022 |

Tulitko valituksi vastoin kaikkia odotuksia vai jäitkö täpärästi valitsematta? Kysyttiinkö jotain epämiellyttävää tai oliko haastattelija humalassa? Ei mainita nimiä.

Kommentit (1040)

Vierailija
961/1040 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen haastattelijoista oli nuori nainen, jolta olin ostanut useamman kerran maksullisia se*sipalveluita. Aika yllättävä ja epämukava kohtaaminen. En tullut valituksi. 

Siinä tapauksessa olisi ollut vähintä, että haastattelija olisi antanut kiksauttaa ilmaiseksi. Etkö edes kysynyt?

Vierailija
962/1040 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelin meille avustaviin tehtäviin henkilöä, työtehtävät lähinnä keittiötyötä ja pyykinpesua sekä pienimuotoisia siivoustöitä. Hakuilmoituksessa oli toivottu hakijalta hygieniapassia ja kokemusta keittiötyöstå. Ei siis mitään koulutusvaatimuksia tai vastaavia. Heti ensimmäinen haastatteluun tullut oli selkeästi tullut väärään paikkaan. Kysyin ensimmäisenä, millaista kokemusta sinulla on keittiötyöskentelystä. Ei ollut minkäänlaista, ja hakija jopa ilmoitti, että hänellä ei ole ruuanlaittotaitoja eikä hän itse kotona tee mitään keittiössä, mutta kyllä hän tiskikonetta osaa käyttää. Innostuin, että jotain sentään, mutta kävi ilmi, ettei hän ikinä ollut edes nähnyt ammattilaiskäyttöön tarkoitettua tiskikonetta. Ja hygieniapassiakaan ei ollut. Kysyin melko nopeasti, miksi hait tätä tehtävää, kun eihän hänellä ollut niitä kahta haettua ominaisuutta (ei hygieniapassia eikä kokemusta keittiötyöskentelystä).  Hän vastasi, että te-virkailija on sanonut, että tuossa on sinulle sopiva työpaikka. Kiitin haastattelusta ja sanoin jo siinä vaiheessa, että valitettavasti etsimme henkilöä, jolla on hygieniapassi ja muutoinkin kokemusta keittiön hoitamisesta. Haastattelun jälkeen soitin te-palveluihin ja sanoin, että älkää viitsiikö lähettää tänne enää ketään. Me haemme ihmistä, jolla on hygieniapassi ja kokemusta keittiöstä, eikä tänne tarvita sellaista henkilöä, jolla ei ole. Toisen yksikön päälliköltä kuulin, että he eivät enää laita te-palveluiden kautta avoimeksi työpaikkoja, koska joka kerta ohjataan hakemaan heitä, joilla nimenomaan ei ole sitä mitä hakemuksessa pyydetään.

Sori vaan, mutta tarinasi on typerä ja ihmettelen saamiasi yläpeukkuja. Syytät te-toimistoa vääränlaisen ehdokkaan lähettämisestä, vaikka vika on ihan teissä itsessänne. Miksi annoitte toimeksiannon te-toimistolle, ettekä hakeneet ja käsitelleet hakemuksia ihan itse? Jos olisitte tehneet niin, kukaan ei olisi lähettänyt teille ehdokkaita, vaan olisitte hakemusten perusteella voineet valita haastatteluun sellaiset hakijat, jotka vastaavat vaatimuksianne. 

Työpaikkailmoitus TE-toimiston nettisivuilla ei edes tarkoita sitä, että niihin haetaan vain TE-toimiston osoittamina, vaan kuka tahansa voi niitä hakea. Miten et edes tuota tiennyt? Ei ole teitä älyllä siunattu, joten luulen, että tuokin tyyppi oli onnekas, ettei joutunut teille töihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli syksy vuonna 1966. Olin keväällä lopettanut keskikoulun vaatimattomalla todistuksella ja ollut kesän supparina ruokakaupassa. Nyt kurvasin pappatunturilla työpaikkahaastatteluun suuren tehtaan laboratorion edustalle. Oli sateinen ilma ja minulla senmukaisesti kumpparit, farkut ja pusakka - tietysti hieman märät. Oven edustalla odotteli monikymmenpäinen joukko pukutakeissaan ja leningeissään, kuten silloin tapana oli. Puheensorinasta päätellen useimmat olivat tuoreita ylioppilaita, joten oloni oli hieman epävarma. Haastattelu sujui kuitenkin positiivisissa merkeissä  ja lopuksi hän totesi minulla olevan verrattain hyvät mahdollisuudet tulla valituksi. Päätös tehtäisiin viikon kuluttua. Jatkoin tulevan viikon töitäni kaupassa ja päätöstä edeltävänä päivänä jouduin puhdistamaan jotain limaisia ja homeisia kippoja. Se oli hyvin vastenmielistä, sillä minulle tuli oksennusreaktio. Kauppias moitiskeli minua ja sanoi, että jos ei työ kelpaa niin on parempi katsella toista työtä. Seuraavana päivänä sain tietää, että minut oli valittu Labran työntekijäksi ja voitte kuvitella sitä ilon päivää kun sain sanoa sille kauppiaalle, että huomisesta lähtien joku muu saa tiskata limaiset kipot. Lopettaminen kaupassa johti kummalliseen tapahtumaketjuun, mutta se on oma tarinansa.

Vierailija
964/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret vaikuttajat kysyivät olenko punapää joka paikasta... juoksin ulos ovet paukkuen

Ihan varmasti joo.

Vierailija
965/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelija soitti minulle, että olin tosi hyvä hakija ja hän olisi halunnut valita minut, mutta paikka oli päätetty (ilmeisesti jo ennalta) täyttää sisältä Oli niin vilpittömän oloinen, että ei varmaan koskaan ole kielteisen päätöksen jälkeen tuntunut yhtä hyvältä.

Minulle kävi samoin. Oli jotenkin mahtava haastis.  Aurinko paistoi, kevätperjantai, haastattelija kysyy jonkun vaikean terminologiajutun ja selitin sattumoisin juuri tämän minua kiinnostaneen asian äärimmäisen selkeästi....haastatteliajalta pääsee nauru ja toinen selittää että tämä olikin paras vastaus jota olimme tähän saanut. En saanut työpaikkaa.  

Vierailija
966/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työhönottajabimbo veti selälleen työpöydälleen hameet korvissa ja käski astua.

Astuin. Sain työn.

Vierailija
967/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena miesvaltaisella alalla. Menin haastateluun ja koska minulle oli tehty haastattelun jälkeisiä ohareita aika monta siihen aikaan niin kysyin aikataulua milloin tekevät päätöksiä ja saanhan siitä ilmoituksen.

Haastatteleva mies (oli vähän ns. limainen) alkoi kehumaan kuinka juuri firman pikkujouluissa oli firman naiset kehuneet häntä herrasmieheksi kun oli ollut niin hyvä tyyppi ja tokihan hän tietenkin ilmoittaa.

Tein mielessäni vedon että tuskin ilmoittaa ja niinhän siinä kävi.

Joku vuosi sen jälkeen näin jutun jossa tämä samainen "herrasmies" valitti kun ei ole sopivia hakijoita heidän yritykseen. Ajattelin että en tainut olla ainoa jolle jätti ilmoittamatta ja muutenkin olen kuullut kyseisestä yrityksestä että siellä silloin ja nykyäänkin käy ovi aika kovasti molempiin suuntiin

Vierailija
968/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleenpainuvin oli se jossa jäin samantien töihin. Oli kiireellinen projekti ja haastattelija kysyi että voisitko heti aloittaa.

Vierailija
969/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelija kysyi-

-osaatko mitään

-osaatko ajatella itsenäisesti

-uskotko muita kuin meitä sekä puhut järkeviä

Vastasin 

EN

-TERVETULOA VIHREISIIN

Sofia Virta

Vierailija
970/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitos etelä-savossa, kaksi haastattelijaa, opettajan pesti. Toinen haastattelija kyselee tyyliin "osaatko korjata mopoja" ja kommentoi tyyliin "olet aika nuori" ja toinen haastattelija on vaan hiljaa ja syö koko haastattelun ajan pöydällä olleita keksejä. En tullut valituksi eikä haitannut. Harmitti se, että olin pitkän matkan päästä vaivautunut matkustamaan haastatteluun.

Vierailija
971/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pakotettiin IT insinöörin paikkaa hakemaan (60 +). Sanoin että en osaa mitään IT stä , ja sain haukut työnvälityksestä tästä sanomisesta. 

Työnantaja raportoi että minua ei kiinnostanut työ.

Vierailija
972/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun minkäänlaisia koulutusta ei tehtävään vaadita." Ja nyt siis ihmettelet, miksi epäpäteviltä hakijoilta ilmestyy hakemuksia ja kutsut heidät haastatteluun? Onkohan hakuilmoitus tehty hieman hätäisesti? Te-toimisto katsoo, että kun koulutusvaatimusta ei vaadita (siis nimenomaan ei vaadita), niin tehtävään kelpaa kuka tahansa kaduntallaaja, kun kyse on avustavista työtehtävistä.

Vierailija
973/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelija ei kysellyt juuri mitään, vähän juteltiin niitä näitä. Haastattelija antoi vaan täytettäväksi lapun, joka oli täynnä laittomia kysymyksiä esim. lasten määrä ja syntymävuodet, siviilisääty, asepalvelukseen liittyviä kysymyksiä, terveysasioista kyseltiin yms. Ja tämä tapahtui viime vuonna, ja haastattelija oli kolmekymppinen toimitusjohtaja.

Vierailija
974/1040 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykyinen. Haastattelija ja firman omistaja kysyi esittelyiden jälkeen, että tuletko hommiin tällä vai ensi viikolla. 

Joskus on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. 

Vierailija
975/1040 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kokemus: Haastattelu johon liittyi työpaikkailmoitus jossa mainittiin mm. työyhteisö joka arvostaa avoimuutta ja erilaisia työntekijöitä. Kyseisen töypaikan sivuilla on myös työyhteisöä kehuvia kirjoituksia. No eipä jäänyt haastattelusta tuollaista mielikuvaa työpaikasta. Haastattelussa selvitettiin kautta rantain, miten sopeudun työyhteisöön ja miten suhtaudun erilaisiin tilanteisiin. Esim. miten olet kotiutunut nykyiseen asuinpaikkaan. Miksi muuti nykyiseen asuinpaikkaan. Mainittiin etten hymyile paljoa, mikä on mielestäni todella kyseenalainen tapa selvittää minkälainen joku ihminen on. Haastattelija kysyi tavalliset kysymykset sillä tavalla, että minulle tuli todella epävarma olo ja etten osaa yhtään mitään. Kirjallisen palautteen antoi, niin ettei suoraan sanonut miksi minua ei valittu, vaan rivien välistä piti ymmärtää se. Onneksi en päässyt kyseiseen paikkaan töihin...

Hyvä mieleen jäänyt kokemus liittyi toiseen haastatteluun, joka ei johtanut työpaikkaan. Haastattelija kysyi kysymykset suoraan keskittyen olennaiseen eikä udellut mitään asioita verhottuna small talkiin. Haastattelija keskittyi suoraan siihen mitä osaan ja mitä hän työntekiijältä haluaa. Kyseisen työpaikan saaminen kaatui siihen että kyseessä oli järjestö, joka joutuu palkkaamaan 100 % palkkatuen avulla lisätyövoimaa.

Vierailija
976/1040 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelin meille avustaviin tehtäviin henkilöä, työtehtävät lähinnä keittiötyötä ja pyykinpesua sekä pienimuotoisia siivoustöitä. Hakuilmoituksessa oli toivottu hakijalta hygieniapassia ja kokemusta keittiötyöstå. Ei siis mitään koulutusvaatimuksia tai vastaavia. Heti ensimmäinen haastatteluun tullut oli selkeästi tullut väärään paikkaan. Kysyin ensimmäisenä, millaista kokemusta sinulla on keittiötyöskentelystä. Ei ollut minkäänlaista, ja hakija jopa ilmoitti, että hänellä ei ole ruuanlaittotaitoja eikä hän itse kotona tee mitään keittiössä, mutta kyllä hän tiskikonetta osaa käyttää. Innostuin, että jotain sentään, mutta kävi ilmi, ettei hän ikinä ollut edes nähnyt ammattilaiskäyttöön tarkoitettua tiskikonetta. Ja hygieniapassiakaan ei ollut. Kysyin melko nopeasti, miksi hait tätä tehtävää, kun eihän hänellä ollut niitä kahta haettua ominaisuutta (ei hygieniapassia eikä kokemusta keittiötyöskentelystä). Hän vas

Miksi tänne on kirjoitettu tällaista, koska työkkärihän hakijan oli määrännyt hakemaan työpaikkaa. Ja jos työtön ei sitä hae niin työtön saa siitä sanktiota..

Vierailija
977/1040 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelija ei millään uskonut, että minulla ei ole mitåån spesiaalialaa missä olisin paras. kun olen tehnyt vähän kaikenlaista, muutenkin tuntui, että kuin olisin ollut poliisikuulustelussa.

Vierailija
978/1040 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia riittää

- Myyjän työ. 3 erillistä haastattelua. Lähimmän pomon puheista tuli kuva, että potkut tulee viikossa ellei ylitä tavotteita aina ja ikuisesti. Kyseisessä kaupassa myytiin terveystuotteita ja -palveluja. Pomon puheista päätellen sielä olisi myös pitänyt mieluiten myydä joku leikkaus vaikkei asiakas sitä tarvitsisi eikä räpeltää "halpojen" tuotteiden kanssa.

- Työpaikkailmoituksessa sanottiin, että työaika on yleensä arkisin klo 8-17 välillä, joskus voi olla muitakin aikoja. Haastattelussa kysyttiin, että onko minulla harrastuksia tai muita syitä mitkä estäisivät työskentelyn vuorotyössä ma-su klo 7-21. Työ siis muuttui haastattelussa yhtäkkiä virastotyöajasta vuorotyöksi.

- Opiskeluaikana hain kesätöihin kotikaupunkiini. Opiskelupaikka oli siis toisessa kaupungissa. Haastattelu oli varsinainen grillaus. Oli monta haastattelijaa, jotka eivät reagoineet mitenkään mihinkään vastauksiini. Haastattelijat alkoivat jankkaamaan asumisestani. Kyselivät moneen kertaan, että miten aion järjestää asumiseni, kun työ pitää tehdä toimistossa eikä ole etätyömahdollisuutta. Sanoin vain, että minulla on mahdollisuus asua työn ajan ko. kaupungissa. Eivät sulattaneet vastausta, jatkoivat vain, että en voi tehdä työtä opiskelupaikkakunnalta käsin. Olisivat varmaan halunneet tietää, että missä asun ja kenen kanssa, mutteivät sentään suoraan kysyneet, kun eihän se heille kuulunut. Olisin majaillut vanhempieni luona, mutten sitä kertonut, koska se utelu ja tyyli tuntui todella oudolta.

Vierailija
979/1040 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia riittää

- Myyjän työ. 3 erillistä haastattelua. Lähimmän pomon puheista tuli kuva, että potkut tulee viikossa ellei ylitä tavotteita aina ja ikuisesti. Kyseisessä kaupassa myytiin terveystuotteita ja -palveluja. Pomon puheista päätellen sielä olisi myös pitänyt mieluiten myydä joku leikkaus vaikkei asiakas sitä tarvitsisi eikä räpeltää "halpojen" tuotteiden kanssa.

- Työpaikkailmoituksessa sanottiin, että työaika on yleensä arkisin klo 8-17 välillä, joskus voi olla muitakin aikoja. Haastattelussa kysyttiin, että onko minulla harrastuksia tai muita syitä mitkä estäisivät työskentelyn vuorotyössä ma-su klo 7-21. Työ siis muuttui haastattelussa yhtäkkiä virastotyöajasta vuorotyöksi.

- Opiskeluaikana hain kesätöihin kotikaupunkiini. Opiskelupaikka oli siis toisessa kaupungissa. Haastattelu oli varsinainen grillaus. Oli monta haastattelijaa, jotka eivät reagoineet mitenkään mihinkään vastauksiini. Haa

Unohtui vielä tämä:

Hain nuorena tyttönä ensimmäisiä kesätyöpaikkoja. Menin haastatteluun ja työhaastattelija miehen työhuoneen seinällä oli p o r n o kalenteri. Ei nyt mitään alastomia naisia, mutta melkein. Oli vielä pulju joka vuosittain palkkasi useita nuoria töihin, muttei mitään tajua, että tuo ei ole kauheen sopivaa.

Vierailija
980/1040 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja opiskelin miesvaltaisella alalla, ja hain ekana opiskeluvuotena erääseen isoon metsäteollisuuden yritykseen. Saman firman sisällä oli toinen työtehtävä, johon minut rekrypoolista sitten kutsuttiin haastatteluun vaikken siihen tehtävään ollut edes hakenut. Haastattelussa sitten pyrin olemaan asiallinen ja neutraali, sillä tietystihän halusin kuulla miksi minun arveltiin sopivan juuri siihen työhön ja kyselin paljon työstä. Kerroin oman mielipiteeni, että kyseinenkin työ voisi olla hyvä alku uralle ja osoitin aitoa mielenkiintoa paikkaa kohtaan. Noh, haastattelua pitäneet miehet sitten kysyivät minulta haastattelussa tyhmiä kuten juonko kahvia vai teetä, olenko kissa vai koiraihminen ja minkälaiset työvaatteet minulla aiemmassa työssä oli ollut. Vastasin naurahtaen nuo kahvi ja koira kyssärit läpi, vaatetukseen totesin asiallisesti, että käytin firman antamia työvaatteita. En hätkähtänyt. Minulle kun sitten myöhemmin soitettiin etten saanut paikkaa, kerroin rehellisesti, että totesin itsekin haastattelun jälkeen etten ole ko työstä kiinnostunut ja en uskonut sopivani työyhteisöön. En tiedä miksi minut otettiin haastatteluun (vaikutin kuulemma hyvältä tekijältä ko työhön), epäilen että piti haastatella kiintiö X määrä henkilöitä jotta voidaan valita joku tietty hakija. Myöhemmin samalla alalla olen saanut paljon arvostusta ja edennyt päällikön tehtäviin, eikä kukaan ole naiseudestani häiriintynyt, vaikka 90% työkaverini ovat olleet +45v miehiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi