Mikä työhaastattelukokemus on jäänyt sinulle mieleen?
Tulitko valituksi vastoin kaikkia odotuksia vai jäitkö täpärästi valitsematta? Kysyttiinkö jotain epämiellyttävää tai oliko haastattelija humalassa? Ei mainita nimiä.
Kommentit (1040)
Vierailija kirjoitti:
Se kun haastattelija kysyi lapsihaaveista. Olin erittäin kovasti vauvakuumeinen silloin ja se meni ihon alle ja aloin itkemään. Taisin silti kuitenkin saada paikan.
Multa kyseltiin samaa kun hain varastonhoitajan paikkaa. Olin jäänyt juuri leskeksi :) Että ihan kiva kysymys..
Hain kasikytluvun puolivälissä yo-tyttönä kartanoon keittiöapulaiseksi.
Matkakulut, juna-ja bussikulut, noin satakaksikymmentä markkaa, luvattiin
korvata. Olin lähdössä pois tutustuttuani paikkaan.
Kysyin matkakorvauksiani. Emäntä sanoi, että tuossa pöydällä.
Pöydällä oli kaksi sadan markan seteliä päällekkäin. Otin yhden
snelmannin. Testattiin hakijan rehellisyys.
En ottanut paikkaa,
oli vain haluja päästä töihin jonnekin ihmisten ilmoille eikä mahtavat,
minulle uudet
maalaismaisemat innostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ajanhaaskaaja tehtävään johon oli etukäteen valittu tekijä mutta näön vuoksi piti pitää haastattelu. Molempien varsinkin haastateltavan aikaa tuhlaantui kun joutui 200 km päähän "työhaastatteluun".
Opetusala?
Olipa kerran avoinna oleva työpaikka,
mikä oli myös käytännön työhön
osallistuva siivousesihenkilön paikka.
Minulla meni pasmat sekaisin, kun oli kööri haastattelijoita ja tuli
alistavaa tekstiä ollessani tentattavavna:
Osaako tuo edes siivota?- kysymys/kommentti tuli korvilleni.
Asiapaperisalkku oli käytännöllisesti mukana näyttääkseni
alkuperäiset koulu-ja työpaperit.
Hain hyvin nuorena aikoinaan Elannon konttoriin johonkin paikkaan, kolme vanhempaa miestä haastatteli minua. Tuli esille, että äitini on heillä palveluksessa. Yksi miehistä sanoi, että pitäähän sitten minunkin päästä.
En päässyt, mutta sain muualta työpaikan.
Onhan näitä kertynyt vuosien varrella. Näissä kaikissa olin alle 30 vuotias, mutta minulla oli jo useampi vuosi työkokemusta, eli en ollut hakemassa ensimmäistä työpaikkaa.
Valtiolle hain yhteen virastoon töihin kirjanpitäjäksi ja siellä haastattelussa kyseltiin kaikkea omituista, mm. Mitä sinulle tarkoittaa nöyryys? Mitä tarkoittaa jos työ alkaa klo 8?
Yhdessä tilitoimistossa kyseltiin, että onko äitini kirjoittanut työhakemukseni....ei, enkä ollut edes asunut kotona enää vuosiin.
Yhdessä paikassa toinen haastattelija oli kipeä ja tiuski minulle siitä että olisi lähtenyt kotiin, jos ei olisi ollut tätä haastattelua. Toinen haastattelija kävi läpi lukion todistuksen numero numerolta läpi ja haukkui ne. Minulla oli kyllä muutakin koulutusta lukion jälkeen, jossa arvosanat olivat kiitettäviä, mutta se ei kiinnostanut.
Olen käynyt haastattelussa vuokrafirmaan työttömänä ollessani ja matkustanut turhaan Helsinkiin, koska heillä ei ollutkaan mitään avoimia paikkoja juuri sillä hetkellä.
Psykologisissa testeissä olen saanut aivan päin vastaiset tulokset, että olen täysin avuton, enkä pysty tekemään mitään itsenäisesti ja että olen vaarallisen älykäs ja vaaraksi yritykselle. Olen täysin itsenäiseen työhön kykenevä ja ehkä hieman tavallista älykkäämpi...joten en ymmärrä noita tuloksia. Muissa vastaavissa testeissä olen saanut ihan "normaalit" tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseltiin erittäin outoja asioita yksityiselämästäni.
Seurakunta?
Bingo!
Viimeisimmästä haastattelusta tuli jäätävä morkkis. Haastattelijat olivat asiallisia eikä se joutunut heistä. Menin vaan lukkoon jännityksestä enkä muistanut niitä juttuja, mitä oli tarkoitus kertoa. Olin miettinyt kysymyksiäkin, mutta muistin niistä vain yhden. Olin aivan masis koko loppupäivän ja vaan selasin av:ta sängyllä ja söin herkkuja.
Suurin osa on ollut aivan tuiki tavallisia ja ns normaaleja haastatteluja, mutta yksi oli mieleenpainuva siksi, kun työhaastattelija oli odottamattoman vuolaspuheinen ja tuttavallinen, keskustelimme 5 minuuttia työpaikasta ja 55 minuuttia joistain aivan muista asioista, kuten perhesuhteistamme. Sain paikan.
Kunnalle hakiessa ryhmähaastattelu, jossa ensin peruskaavan mukaan kukin vastasi vuorollaan toisella puolella huonetta istuvan nelihenkisen haastattelijarivin kysymyksiin, ja sitten meidät ohjattiin pareittain keskustelemaan ja ratkomaan jotain kuvitteellista keissiä kuin jossain ammattikoulussa. En pelkää jutella tuntemattomille, mutta minusta tällainen on aivan käsittämätön tapa arvioida sitä, millainen työnhakija on osana työyhteisöä ja kuinka hyvin hän tekee työnsä, se miten ihminen sopeutuu siihen oikeaan työyhteisön ja toimii siellä ei mielestäni tule erityisen hyvin tällaisella teatterituokiolla. Jäin jollekin varasijalle lopulta.
Joku vanha pieru haastatteli joka oli ollut koko elämänsä samalla työpaikalla. Tämä rusina oli viittä vaille itse eläkeiässä. Hän kauhisteli kovasti CV:täni josta selvisi että olen käynyt monta eri koulua ja työtodistuksia moniin eri työpaikkoihin. Minulle tuli uutena tietona että se on muka huono asia. Taisi tämä herra olla vaan kateellinen. Taitaa olla hölmöjä kaikki ketä ovat minut joskus palkanneet. Ei ihme että Suomessa ei työllistytä koska työntekijöitä ei arvosteta. Kuulemma laiskoja työnvieroksujia kaikki joille palkkaa ei haluta maksaa ollenkaan.
Hain kerran urheilukauppaan töihin. Luin eräänä päivänä sähköposteja ja huomasin että ei hitto tänään olisi ollut klo. 9.00 ryhmähaastattelu tähän työpaikkaan. Olin vaan onnellinen että meni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Joku vanha pieru haastatteli joka oli ollut koko elämänsä samalla työpaikalla. Tämä rusina oli viittä vaille itse eläkeiässä. Hän kauhisteli kovasti CV:täni josta selvisi että olen käynyt monta eri koulua ja työtodistuksia moniin eri työpaikkoihin. Minulle tuli uutena tietona että se on muka huono asia. Taisi tämä herra olla vaan kateellinen. Taitaa olla hölmöjä kaikki ketä ovat minut joskus palkanneet. Ei ihme että Suomessa ei työllistytä koska työntekijöitä ei arvosteta. Kuulemma laiskoja työnvieroksujia kaikki joille palkkaa ei haluta maksaa ollenkaan.
Ehkä siinä ylikoulutetun vieromisessa on se, että ajattelevat sinun het vaihatavan paikkaa kun saat tasoasi vastaavaa eli oot epävarma nakki.
Vanhahkona seurakunnan hautikselle kesäduuniin (työkkäri pakotti kysymään) vaikka tiesin jo etukäteern että ottavat vain nuoria.
Liekö ollut kahvitauon aika, mutta haastattelijan lisäksi siihen tuijottamaan pari muuta työntekijää, kai ajankulukseen, josta sitten meitille hikoilu- ja hermoilukohtaus päälle.
Tosissaan teki mieli sanoa että hiihtäkää nyt jo vattuun siitä grillaamasta.
Yksi huijari innostui minusta kun kuuli että olin ollut kaksi viikkoa työttömänä. Hänellä oli sellainen suunnitelma että haetaan palkkatukea ja hän maksaa sen palkan mitä olemme yhdessä sopineet. Aloitin työt ja ihmettelin miksei työsopimusta ole tehty. Työnantaja ilmoitti hämmästyksekseni että hän on jo työsopimuksen työkkärin kanssa allekirjoittanut. Kerroin hänelle että minun on nähtävä sopimukset ja allekirjoitettava ne ensin. Yllätys yllätys tämä sankari oli kirjannut kuukausipalkaksi ihan mitä sattuu eikä suostunut korjaaman sitä. Ilmoitin asiasta työkkäriin mutta he olivat juonessa mukana ja sanoivat että eivät voi asialle mitään. He olivat onnistuneet kun saivat hamsterin pyörimään oravanpyörään. No on sanomattakin selvää että puolen vuoden koeajan jälkeen en uusinut sopimusta ja lähdin ovet paukkuen menemään.
Hain Kokoomuksen nuorisojärjestöön. Niinistö oli hävinnyt Haloselle tuolloin.
Haastattelu alkoi kysymyksellä kumpaa äänestin. Vastasin, ettei minun tarvitse sitä kertoa.
Haastattelija on ministeri tänä päivänä.
Tulin toiseksi. Myöhemmin minulle soitettiin että se ekaksi tullut ei halunnutkaan paikkaa joten pääsenkö minä. En mennyt :D
En muista olenko jo kertonut tässä ketjussa, mutta jouduin neljännen asteen kuulusteluun eräässä vuokrafirmassa kun hain käsilumityön tekijän paikkaa. Kyseltiin suurimpia saavutuksiani ja haastattelija tivasi varmaan kolme kertaa, miksi en päässyt töihin sinne missä olin ollut kolmena kesänä kesätöissä. Ja minä kerroin jo ekan kysymyksen kohdalla, että heillä ei ollut avoimia työpaikkoja eikä tarvetta kesälomitusten jälkeen. Tokihan sitä kysyä saa mutta kyseessä oli lumen kolaamista nollatuntisopimuksella lumen tulon mukaan eikä mikään vaativa tehtävä...
Työhaastattelija kysyi mikä on sun mielestä huono työpaikka ja kerroin asiallisia esimerkkejä siitä mitä olin kokenut ja nähnyt vuosien varrella.
"no tota, tää oli vähän niin kuin kompakysymys, et ei ole olemassa huonoja työpaikka"
Toinen hassu tapaus missä esimies sanoi heti alkuun että koitetaan hoitaa haastattelu mahdollisimman nopeasti kun tunnin päästä hänellä on palaveri ja sen mukaisesti kotiin lähtö.
Haastattelun lopussa sitten tokaisi "katotaan otetaanko me sut kun mul on viel pari tyyppii tulos tos haastatteluun"
Ei tainnut tulla paria tyyppiä kun soitti samana iltana
Haastattelija (nainen) kysyi katsonko animea, oivalsi sen varmaan anime t-paidastani. Vastasin kyllä niin hän rupesi strippaamaan edessäni. Erittäin kaunis nainen, mustat hiukset takana nötteröllä, mustasankaiset silmälasit, kalpea iho, pieni luomi suun vieressä, punainen huulipuna, lyhyt mustahame jossa ohuita valkoisia raitoja, erittäin paljastava pikkutakki, mustat sukkahousut. Jouduin tietysti makaamaan hänen kanssaan koska halusin tämän työpaikan. Kerroin kyllä heti työn saatuani että emme vo tehdä tälläistä enää toisten koska olen kiinnostunut vain japanilaisista naisista. Nainen alkoi itkemään, mutta minkäs teet, ei voi mitään. Olen nyt tässä kyseisessä yrityksessä tärkeässä johtoportaassa ja saan 6tuhatta euroa tilille kuussa. Kannatti sen kerran harrastaa moista haurautta suomalaisen naisen kanssa.
M28
Hain Alepaan töihin. Haastattelija kysyi tykkäänkö bilettää(?). Sanoin etten erityisemmin. En tiedä oliko oikea vai väärä vastaus, ehkä "väärä" . En ainakaan saanut paikkaa. Parempi niin.
Varmaan se missä ensin pyörryin ja sitten oksensin. Joo, olin raskaana ja seisoin turhan pitkään.