Ystävä pyysi syömään, mutta ei soita!
Olen sinkku, ystäväni on naimisissa.
Noin viikko sitten hän pyysi syömään heille vappupäivänä. Soitin hänelle keskiviikkoiltana, ja hän luetteli ruokia, mitä heillä on, ja minä kyselin, mitä voisin tuoda, suunnitelman piti olla selvä.
Olen nyt tässä meikannut ja odotellut soittoa.
En minä voi soittaa, ja kutsua itseäni kylään. Minun mielestäni hänen pitäisi soittaa, kertoa aikataulusta jne. Tuntuisi, että kutsun itseni kylään, jos menen taas soittamaan.
On jo iltapäivä, eikä soittoa ole tullut. Olen meikannut ja olisin valmis lähtemään. Itkettääkin vähän.
Olemme tosi hyviä ystäviä. Hänellä on perheensä, mieskin on kotona. Tuntisin itseni tunkeilijaksi, jos soittaisin.
Soitin itse viimeksi siis keskiviikkona, senkin puolesta katson, että hänen tulisi nyt olla aktiivinen, ja ottaa yhteyttä. On paha mieli.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:42"]
Laita viestiä
[/quote]
No, se olisi käytännössä sama, kuin soittaisin. Olenhan oikeassa, että hänen tulisi nyt olla aktiivinen?
Hän toimii kuten nykyiset työnantajat. Antaa ymmärtää että paikka olisi auki, mutta samalla odottaa jotain vitun aktiivisuutta ja nöyristelyä, eli sinun pitäisi nyt soitella sinne pää märkänä ja laittaa tekstaria yms. Osoita olevasi kiinnostunut paikasta. Muuten voi mennä 'hyvä' tilaisuus sivu suun.
No minä ainakin menisin ja marssisin ystävälleni eväiden kanssa ilman mitään soittoja. Ei heillä varmaan ole tarkempaa aikataulua ja odottavat sinun vain saapuvan jossakin vaiheessa. Mutta ei nyt luulisi yhden soiton olevan niin vaikeaa, jos kerran hyvä ystävä kyseessä..
Mitä ihmettä? Sinuthan on jo kutsuttu viikko sitten. Yleensä ainakin itse kysyn jo siinä vaiheessa monenko aikaan sopii tulla ja mitä voin tuoda mukanani. Keskiviikkona olette olleet yhteyksissä ja sinulla on tuomisetkin olemassa.
Nyt vaan reippaasti kysymään ajasta.
Ymmärrän aapeeta hyvin. Mulle on pari kertaa käynyt niin että jotain on sovittu ja toinen on sitten täysin unohtanut sen. Ikävä sellaisessa tilanteessa mennä koputtelemaan ovelle ja saada kuulla että voi mä unohdin ihan täysin, me ollaan just lähdössä Maken vanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:41"]
[/quote]
Niin varmasti heti aamusta meikkasit ja jäit odottamaan kutsua, josta ei sovittu mitään ja saattoi tarkoittaa vaikka klo 21.
Odottaa ehkä, että ilmoitat, milloin sinulle sopii? Jos ajattelee sinun olleen eilen baanalla?
Erikoista että kutsun saadessaan aloittaja itse ei kysynyt kellonaikaa tapaamiselle.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:57"]
[/quote]
Niin varmasti heti aamusta meikkasit ja jäit odottamaan kutsua, josta ei sovittu mitään ja saattoi tarkoittaa vaikka klo 21.
[/quote]
No päivällä oli tarkoitus, ystäväni ei käytä alkoholia, joten kysymys ei ole illanistujaisista. Ja puhelin hänellä on aina käden ulottuvilla. Miksi minun pitäisi tyrkyttäytyä? Ystävälläni on aina puhelin "käden ulottuvilla", pieni vaiva olisi hänelle soittaa.
En voi tietää, jos esimerkiksi hänen miehensä on ollut toista mieltä tulostani. En voi tietää, onko ystäväni niin väsynyt (hänellä on fyysinen sairaus), ettei jaksakaan. Heillä on ainakin yksi ystäväpariskunta, ehkä ovatkin menneet sinne tai pariskunta on tullut heille. Ehkä tuloani ei vaan pidetty tärkeänä.
En voi tietää, ystävältäni olisi aika helppo juttu soittaa, minä soittaisin ainakin, että missä viivyt, miksi et tule, jos olisin kutsuja.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:42"]
Laita viestiä
[/quote]
Mietit liikoja. Soita nyt vaan tai laita viesti. Voihan se olla että ystäväsi häärää hiki päässä keittiössä eikä muista soitella sulle.
No, se olisi käytännössä sama, kuin soittaisin. Olenhan oikeassa, että hänen tulisi nyt olla aktiivinen?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:50"]
Ymmärrän aapeeta hyvin. Mulle on pari kertaa käynyt niin että jotain on sovittu ja toinen on sitten täysin unohtanut sen. Ikävä sellaisessa tilanteessa mennä koputtelemaan ovelle ja saada kuulla että voi mä unohdin ihan täysin, me ollaan just lähdössä Maken vanhemmille.
[/quote]
Sama juttu, mutta minulle noin on käynyt useammin kuin pari kertaa. Eräässä small talk -kulttuurimaassa asuessani olin jatkuvasti ihan pihalla näistä kutsuasioista. Jollain lailla paikalliset osasivat erottaa toisistaan lumekutsut ja oikeat, mutta minä en oppinut sitä koskaan. Esimerkiksi "kello 7 illalla ensi torstaina siinä-ja-sinä paikassa" on minun mielestäni sovittu asia, mutta ei se ollut.
Suomessa on käynyt muutaman kerran samoin. Ja toisinkin päin; lehdissä on viime aikoina kerrottu, kuinka lapset niin pettyvät, kun synttäreille ei tulekaan ketään, mutta kyllä se tuntuu pahalta aikuisestakin.
Ap, kuinka hyviä ystäviä olette, mikäli kylässä käyminen on näin ongelmallista? Onko teistä hommalla kummalla ollut tapana perua viime tipassa?
Itselleni on käynyt niin, että kutsuin erään toisella paikkakunnalla asuvan tuttuni käymään tiettynä lauantaina ja oli tarkoitus lähteä luotani yhteen tapahtumaan, jonne minulla oli kaksi lippua.
Olin ostanut myös ruokaa ja juomaa, sillä hänen piti tulla yöksi. Soitin sitten itse hänelle, kun häntä ei alkanut kuulumaan. Selvisikin, että hän oli sitten mukamas odottanut minulta jotain "varmistusviestiä", että onhan kutsu voimassa.
Itselle tuli lähinnä olo, että olipa kiva kun olin nähnyt vaivaa, mutta kai sitten kuitenkin oli ollut joku väärinkäsitys. Eli sekin on mahdollista, että ystäväsi ihmettelee ruokien kanssa, että olikohan lainkaan tulossa.
Päätin tässä, että laitan kolmelta viestiä, että "onko kaikki ok, kun et oo soittanut". Hänellä kun on se sairauskin ja on välillä väsynyt, niin tuohan voisi olla sellainen neutraali tapa kysyä asiaa.
Mitä mieltä olette?
Ap.
Siis hä? Pyytänyt sinut jo kylään ja sinä et mene? Odotat, että vielä tänään erikseen soittaa?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:05"]En voi tietää, ystävältäni olisi aika helppo juttu soittaa, minä soittaisin ainakin, että missä viivyt, miksi et tule, jos olisin kutsuja.
[/quote]
Ei ole tarvetta kysyä missä viivyt jos kellonaikaa ei ole sovittu.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:13"]
Päätin tässä, että laitan kolmelta viestiä, että "onko kaikki ok, kun et oo soittanut". Hänellä kun on se sairauskin ja on välillä väsynyt, niin tuohan voisi olla sellainen neutraali tapa kysyä asiaa.
Mitä mieltä olette?
Ap.
[/quote]
Sinun kaverisi ei ehkä ajatellut, että hänen pitäisi soittaa. Miksi et vain kysy jo nyt, että vieläkö päivällissuunnitelma on voimassa?
Mä niin odotan, että se kutsuja tulisi palstalle avauksen kanssa, jossa pöivittelisi, että kun kaverin kanssa just keskiviikkona sovittiin, että tulee meille tänään syömään eikä sitä vaan kuulu. Ruoka on valmiina ja menee kohta jo piloillekin eikö vaan kaveri tule kylään.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:57"]
[/quote]
[/quote]
No päivällä oli tarkoitus, ystäväni ei käytä alkoholia, joten kysymys ei ole illanistujaisista. Ja puhelin hänellä on aina käden ulottuvilla. Miksi minun pitäisi tyrkyttäytyä? Ystävälläni on aina puhelin "käden ulottuvilla", pieni vaiva olisi hänelle soittaa.
En voi tietää, jos esimerkiksi hänen miehensä on ollut toista mieltä tulostani. En voi tietää, onko ystäväni niin väsynyt (hänellä on fyysinen sairaus), ettei jaksakaan. Heillä on ainakin yksi ystäväpariskunta, ehkä ovatkin menneet sinne tai pariskunta on tullut heille. Ehkä tuloani ei vaan pidetty tärkeänä.
En voi tietää, ystävältäni olisi aika helppo juttu soittaa, minä soittaisin ainakin, että missä viivyt, miksi et tule, jos olisin kutsuja.
[/quote]
Minusta olisi ainakin vihoviimeistä käydä soittelemaan kenenkään aikuisen ihmisen perään, että onko hän tulossa, mikäli hänet olen hänet kylää kutsunut.
Tuollaisessa tapauksessa kyllä odottaisin, että nimenomaan vieras soittelee ja kysyy, onko isäntäväki paikalla tiettyyn aikaan.