Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko tosiaan jollekkin perheelle olla 10 euroa tärkee raha?!?!

Vierailija
19.09.2006 |

voiko joku olla niin köyhä? mitä sillä kympillä saa perheeseen jossa 4 lasta,isä ja äiti? muutaman purkin maitoa, hernekeittoa ja leipää.

näin kaupan seinällä lapun et myytävänä sitteri 10e. soitin ja lupasin ostaa sen, sanoin että haen sen torstaina kun oli vähän kiireitä muina päivinä. no se sopi myyjälle. no sit se illalla soitti et voitaisko tehdä kaupat heti kun on rahapula, ja muutkin oli kyselly sitteriä. no hain sen sitterin sitten heti. ja koko perhe lähti heti kympin saatuaan läheiseen valintataloon.... onko suomessa näin huonosti joidenkin perheiden raha-asiat?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-tilillä on 20€ että saa ruokaa. Kaapeista löytyy kuiva-aineita. Hyvin pärjätään siihen asti.

Olen niin tottunut että rahaa ei vain ole.

Vierailija
22/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaneuojan työ on vaikeaa, eikä kaikista ole siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itselleni loppukuusta kymmenen euroa on iso raha, sillä saa hernekeittoa, Näkkäriä, makaroonia, kaurahiutaleita, ja jopa nakkipaketin!

Nillä eletään jsokus viikko! Kokeilkaahan te, joilla rahaa on, että kuinka vähällä sitä oikeasti tulisikaan toimeen.

Maanantaina keitätte mannavelliä ja mansikkasoppaa

Tiistaina hernekeittoa ja näkkäriä, jälkkäriksi mansikkasoppaa

Keskiviikkona nakkikeittoa

torstaina nakkikeittoa

perjantaina nakkikastiketta ja perunaa

lauantaina mennään mummuille syömään, ja sunnuntaina voi tehdä vaikka kaalilaatikkoa jota lämmitetään maanantaina....

Vierailija
24/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mies saa händyyn palkkaa 1400 ¿ kuukaudessa

minä saan 400 ¿ rahaa kuukaudessa

MIETI onko 10 ¿ suuri raha, että koko kuukaudeksi riittää. Kun summasta lähtee vuokrat ja muut pakolliset."

Minä en voi millään käsittää, miten nuo tulot ei riitä. Riippuu tietenkin perheen koosta mutta eikö tuosta jää asumismenojen jälkeen vielä 1000 ¿ käteen? Mihin ne loput menee?

Vierailija
25/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen samaa mieltä alkuperäisen kanssa. Mullekin 10 eur on iso raha, ei ole kyse siitä. Mutta ihmettelen suuresti jos elämä on kiinni 10 eurosta eli saako kaupasta ruokaa vai ei. Mulla on aina jemmassa rahaa hiukan ettei tule paniikki ja tarvitse muuttaa omaisuuttaan rahaksi ruuan saamiseksi.

Vierailija
26/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos rikkaina ollaan, niin 1 päivän ruuat. Olen pienituloinen, osa-aikatöissä käyvä yh. Kymppi ON iso raha, ja tarpeellinen, kun rahat on loppu. On myös normaali rahasumma, jonka esim. lainaan, kuten nyt kun odotan lapsilisiä, ja tili on tyhjä. 10e lainaksi kaverilta, toiselta 20e. Enempää en edes kehtaisi lainata, musta on törkeää, että joku pitää sitä pikkurahana, eikä ymmärrä, että joku perhe saa sillä ruokaa. Olisit maksanut 20 heille siitä sitteristä, varmaan oli sen arvoinen, ja kun sulla on kerran varaa leveillä rahoillasi. Sensijaan, että kauhistelet muiden köyhyyttä, tee hyvä työ, ja maksa vähän enemmän kun kerran voit.

Vierailija
27/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mukana tilaisuudessa, jossa keskusteltiin maksuttomasta perusopetuksesta: koululaisilta ei saisi kerätä rahaa.

No, äkkiähän se tuntuu, että no hyvin maksan 3 euroa, kun lapsi pääsee taas sellaiseen ja sellaiseen juttuun mukaan, mutta mukana oli myös henkilö, jolla oli faktaa, että esim. kouluterveydenhoitajilla on tietoa perheistä, joissa äiti sitten on muutaman päivän syömättä, jotta saa lasten jutut maksettua. EI kaikilla raha kasva puussa eikä sitä tule ovist aja ikkunoista.

Suomessa on paljon perheitä, joissa perheen bruttotulot on reippaasti alle 2000 EUR ja sillä pitää maksaa asumiset ja monen hengen ruoat.

Vierailija
28/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lähtenyt kaveriksi hakemaan sossusta rahaa, lähtenyt leipäjonoon messiin, tukenut vähävaraisia.

mutsille ja faijalla iso kiitos siitä, etten ole saanut mustavalkoista kasvatusta.

sulla taitaa olla joku ongelma ihmisiä kohtaan jotka ovat varakkaita ja sen perusteella teet päätelmiä ihmisistä. se on surullista.

Vierailija
29/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en haluaa pitää varattuna myynnissä olevaa tavaraa, vaan jos tulee muitakin kyselyjä, niin haluan, että saan tavaran heti pois nurkista. En suostuisi odottamaan to saakka. Ap:han olisi voinut to sanoa, ettei ostakaan sitteriä, ja sitten ois ottanut päähän kun on jo ehtinyt myyudä ei oota.

Ja se kauppaan lähtö ei kyllä kerro siitä, että ruokarahaa ei ollut ennen sitä 10 euroa. Saattoivat odotella näläisinä sun kuhnai8lua, vaikka kaupparaha ei susta oiskaan ollut kiinni.

Onneks oot niin rikas, oisit maksanut niille 10,50 euroo, niin voisit vielä pistää hyväntekijän sädekehän pääs päälle

Vierailija
30/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ex talous- & velkaneuvoja

[/quote]

Vierailija
31/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ja sen ex sai lapsilisän (1 lapsi), kotihoidontuen, asumiseen tukea ja vähennetyn sossun tuen (kun mies ei SUOSTUNU menemään töihin). Näistä rahoista tilailivat postimyyntituotteita (ei mitään pakollista tavaraa) ja mies poltti ja joi suurimman osan rahoista. Sitten joutu lainailee kun ei ollu varaa ruokaan... Onneks kaveri jätti miehen...

Vierailija
32/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään rikkaita ihmisiä vastaan ole, itsekin kuulun näihin parempiosaisiin joille 10e on ihan pikkuraha. On vaan niin noloa mielestäni antaa noita nuukailuvinkkejä ja samaan hengenvetoon kertoa omasta kerskakulutuksestaan.

stella80:

olen lähtenyt kaveriksi hakemaan sossusta rahaa, lähtenyt leipäjonoon messiin, tukenut vähävaraisia.

sulla taitaa olla joku ongelma ihmisiä kohtaan jotka ovat varakkaita ja sen perusteella teet päätelmiä ihmisistä. se on surullista.

Vierailija
33/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ois tosi alentavaa....

Vierailija
34/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

se ois tosi alentavaa....

Vierailija
35/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minulle ollenkaan. Olen kylmänarka ja mulla on huono kunto. Kyllä köyhälläkin pitää olla varaa autonpitoon.

Vierailija
36/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennen tilipäivää on 0 ¿ tilillä niin silloin ei kyllä ole vakavarainen.

Vierailija
37/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähisukulainen, joka tienaa miehensä kanssa yht. n. 4500 ¿/kk. Heillä on kaksi teiniä, jotka oleilevat n. puolet viikosta biologisen isänsä luona. Tästä huolimatta kuulen heidän suustaan kommenttia, että ei nyt voida tehdä sitä tai tätä, kun ei ole rahaa tai sitten he tulevat meiltä lainaamaan muutaman kympin, kun rahat on loppu, Visaa on jo tarpeeksi vingutttu ja seuraava tilipäivä on vasta viikon kuluttua. Tällä pariskunnalla on tapana pistää heti kaikki menemään eikä mitään tajua ole säästämisestä ostellaan vaan kaikenlaista.

Vierailija
38/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nollilla ja lapsilisä odotellaan ja viikonloppuna tuttavaperheen lapsen synttärit ja sillekkin pitäisi jokun lahja olla. Mihinkään ylimääräiseen ei rahaa laiteta ja kaikki lasten vaatteet ja suurinoso omia yleensä kirpparilta ostetaan. Ruuat ostetaan kerran viikossa listan kanssa jottei tule turhuuksia. Nytkin pärjätään muuten hyvin siihen kun lapsilisät tulee kun on ruokaa yllin kyllin pakastimessa. Mutta kun tuleekin joku yllättävä meno kuten nyt nuo synttärit niin kymmenen euroa on aika iso ja tarpeellinen raha silloin. Ja me ei olla edes mun mielestä köyhiä kun saadaan kotihoidontuki ja mieskin on töissä (tosin sos. alalla jossa palkat on surkeat) ja tiedän paljon paljon vähemmilläkin toimeen tulevia ihmisiä joilla sitten voi oikeesti olla niin tiukkaa että kaiken saa laskea todella tarkaan jotta pärjää.

Vierailija
39/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroissa raha tuntuu niin vähäiseltä. Vanhassa rahassa ajateltuna onhan se iso raha. Toivottavasti jokaisen ei tarvitsisi kantapään kautta oppia että elämää ei todellakaan voi aina ennustaa eikä hallita. Sellainen kuvitelma voi tuudittaa turvallisuudentunteeseen, mutta sieltä voi myöskin tulla alas - ja kovaa: sitten ollaan vähän viisaampia ja kenties hieman myötätuntoisempia muita ihmisiä kohtaan.

Vierailija
40/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kuitenkin 60 markkaa, joka ennen oli iso raha ja jolla sai ja saa edelleen paljon kaikenlaista.

Mun mielestä sellainen ihminen, jolla on rahaa, pitäisi kuitenkin tajuta sen rahan arvo, mitä kaikkea saa 10 eurolla ja mitä järkevää sillä voi ostaa. Yritä joskus, kyllä sillä kympillä saa ruokaakin joksikin aikaa.