Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko tosiaan jollekkin perheelle olla 10 euroa tärkee raha?!?!

Vierailija
19.09.2006 |

voiko joku olla niin köyhä? mitä sillä kympillä saa perheeseen jossa 4 lasta,isä ja äiti? muutaman purkin maitoa, hernekeittoa ja leipää.

näin kaupan seinällä lapun et myytävänä sitteri 10e. soitin ja lupasin ostaa sen, sanoin että haen sen torstaina kun oli vähän kiireitä muina päivinä. no se sopi myyjälle. no sit se illalla soitti et voitaisko tehdä kaupat heti kun on rahapula, ja muutkin oli kyselly sitteriä. no hain sen sitterin sitten heti. ja koko perhe lähti heti kympin saatuaan läheiseen valintataloon.... onko suomessa näin huonosti joidenkin perheiden raha-asiat?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta osa on sellaisia, että vaikka antaa heille rahaa, meidän lasten vaatteita/tarvikkeita/leluja heidän lapsille, meidän omppupuun omppuja vien heille korillisen tms, niin kohta ne on bumerangina meidän postilaatikossa/takin taskussa/kuistilla. Eli sitä apua ei aina oteta vastaan, vaikka miten tarjoon ja pakotan. Vaikka miten koittaa selittää, että ottakaa nyt vaan esim omppuja kun niitä on meidän tarpeeseenkin jo aivan liikaa. Niin ei ja ei. Joillekin on tosi kova kynnys ottaa vastaan joltain, vaikka oltas tosi läheisiä.

Onneks on kuitenkin ihmisiä, jotka ottavat apua vastaan kun sitä tarjotaan.

Onhan se epäoikeudenmukaista et mulla on varaa ja ystäväperhe elää tosi ahdingossa. Mutta yhdessä on sitten lähdetty purkamaan elämää paremmaksi, oon menny ´tukihenkilöksi´ sinne leipäjonoon ja sossunluukulle ja antanut omistani rahaa/tavaroita, hoidettu heidän lapsiiaan jotta vanhemmat pääsevät vähän tuulettumaan (on annettu esim lahjakorttia lahjaksi jonnekin kylpylään jne).

Minusta on ihanaa auttaa ihmisiä ja tykkään siitä, mutta on välillä hankalaa joidenkin kanssa jotka eivät halua ottaa vastaan taloudellista apua.

Miten te jotka on vähävaraisia? Saako teitä auttaa? Jos niin millä? Ja miksi se on jollekin niin vaikeaa ottaa sitä apua vastaan?

Vierailija
2/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikki apu otetaan kyllä kiitollisena vastaan. En mielellään kuitenkaan ota mitään ystäviltäni koska en halua (varsinkaan näiden vähän paremmintoimeentulevien) heidän kuvittelevan että yritän hyötyä heistä. En tiedä miten suhtautuisin jos joku haluaisi antaa minulle jotain kalliimpaa. se voisi olla nöyryyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ja useimmiten tulot teidän luokkaa ja ihan kohtalaisesti on pärjätty:D

Vierailija:

Pakko sitä on kääntyä liiton puoleen jotta saisi jotain tukea edes muutaman kuukautena. Muutaman kuukauden jälkeen muutetaan uudelle paikkakunnalle missä molemmat saavat kokopäivä työn (mies siis valmistuu) :)

Vierailija
4/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan tähän nyt muutamia edullisia ruokia, jos jota kuta kiinnostaa...

-Pinaattikeitto

-Kesäkeitto

-Itse tehty leipä, ei kaipaa muuta kun voita päälle

-Lanttupihvit

-Punajuuripihvit/laatikko

-Porkkanalaatikko (ei vain joulun herkku:)

-Valkosipuliperunat

-Pekoni-röstiperunat

-Erilaiset munakkaat

-Puurot, itse tehdyn mehukeiton kanssa

Yllä olevat ruuat ovat myös varsin terveellisiä. Jauheliharuuissa kannattaa korvata puolet lihasta soijarouheella.

Olen huomannut, että kaupassa menee yllättävän paljon rahaa esim. leikkeleisiin leivän päälle, pienet " herkut" (=keksit, karkit, jäätelöt, vanukkaat, juguritit) jotka voi korvata edullisemmilla jos herkutella tahtoo (pannukkakku/letut hillolla, kiisseli, itse tehty pulla, tmv.)

Ja mehuissakin kannattaa seurata hintoja, Citymarket mainosti tv:ssä kaksi litraa mehua 5e, aika kallista... Vuodessa tekee paljon, jos perhe juo esim. kaksi litraa mehua/vko, maksaa mehupurkki euron, muutaman kymmenen senttiä vai juodaanko mehukattia tmv.

Vierailija
5/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paketin jauhelihaa! Niillä pötkii jo pitkälle!

Vierailija
6/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussilla kulkemiseen fillarin sijaan jne. Isot velat tehdään Ellokselle, H&M :lle ym humpuukkipaikkaan ja sitten voivotellaan kun ei rahat riitä.

t. ex talous- & velkaneuvoja

Vierailija
7/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläkin usein rahat tiukilla ja 5 eurookin on silloin iso raha ja 10 eurolla saa paljon kun osaa ettiä halpoja juttuja kaupasta

Vierailija
8/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin joskus semmoinen tilanne, että tosissaan saa miettiä, mihin viimeisen kymppinsä laittaa ja mitä sen jälkeen tehdään.

Perhe on varmaan laittanut sitterin myyntiin paikatakseen akuuttia rahapulaansa. Monesti itselläkin on mielessä, että voisi yrittää myydä jotain lastenvaatteita ja tarvikkeita (liian pieniä siis, ei käytössä olevia) jotta saisi rahaa välttämättömiin menoihin.

terv. Opiskelija-äiti, tuoreen firman yrittäjä-isä ja kaksi lasta vuokra-asunnossa.

Vierailija
9/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tehdä velkaa mihinkään, tupakkaa ei polteta ja pyörällä sotketaan päivittäin 8km yhteen suuntaan töihin ja kouluun. Ja silti on toisinaan tiukkaa.

Pistää vihaksi tuollainen lokerointi, olet varmaan nähnyt työssäsi tuommoista ja siihenhän sitä neuvontaa tarvitaankin, mutta älä leimaa kaikkia joilla rahavaikeuksia!

7

Vierailija
10/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastimessa on onneksi jotain ja kuivakaapissa myös. Eilen tein ruokaa ja se riittää tälle päivälle. Jääkaapissa on juustoa ja leikkeleitä. Tuolla rahalla ostan maitoa ja ruisleipää. Leivon sämpylöitä.

Vierailija
11/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sitä on kääntyä liiton puoleen jotta saisi jotain tukea edes muutaman kuukautena. Muutaman kuukauden jälkeen muutetaan uudelle paikkakunnalle missä molemmat saavat kokopäivä työn (mies siis valmistuu) :)

Vierailija
12/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokrat ovat korkeat. Tiedän tuollaisia perheitä useita, eikä heillä kyllä esim polteta tupakkaa, tehdä ostoksia postimyynnin kautta. Helsingissä onneks vaunuilla pääsee ilmaseks ja matkakorttikin tulee edulliseksi jos paljon matkustaa Hgin sisällä julkisilla, mun tuntemilla perheillä ei kaikilla ole edes autoa, joten siitäkin on karsittu. yksinkertaisesti kaikilla vaan ei rahat riitä elämiseen ja monille on iso kynnys lähteä hakemaan esim sossusta rahaa tai lainata tuttavilta tai lähteä edes leipäjonoon.

Vierailija:

bussilla kulkemiseen fillarin sijaan jne. Isot velat tehdään Ellokselle, H&M :lle ym humpuukkipaikkaan ja sitten voivotellaan kun ei rahat riitä.

t. ex talous- & velkaneuvoja

Vierailija
13/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloudellinen tilanteeni mikä hyvänsä! Itseäni kauhistuttaa kuinka nykyään 20 ¿ tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
14/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokraan, ruokaan, sähköön, puhelimeen, vaatteisiin kenkiin ja ostetaan osa niistä kirppikseltä. Huonekalut on yli kymmenen vuotta vanhoja, pesukone hajosi eikä uuteen ole varaa.

Parhaimmillaan tienasin 12 000 mk kuukaudessa. Useita vuosia sitten.

Nyt saan alle 500 euroa puhtaana käteen kelan tyttömyysturvaa, lapsilisät ja elatusmaksut.

Vuokra on 620 euroa, johon saan toki asumistukea.

Lapsilla on harrastukset ja siistit vaatteet. En osta postimyynneistä mitään. Kiertelen kauppojen alekoreja ja hyllyjä ja usein niistä löytyy tarvittavat.

Omista vaatteista tingin päällä nytkin t-paita joka on 11 vuotta vanha.

Ei autoa, ei ulkomaanmatkoja tms.

Sinä olet oikeutettu sanomaan noin ja lyömään lyötyä. Sinä tunnet elämäni. Palvelujasi en ole kuitenkaan tarvinnut.

Sosiaalivirastosta sain maksusitoumuksen tämän kuukauden lääkkeisiin.

Teen kuitenkin parhaani olen hankkinut lisäkoulutusta kun töitä en ole saanut.

Terveisin 0,17 euroa tilillä.

Vierailija
15/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista Visa-korttia enkä muita vastaavia kortteja.

Vierailija
16/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

LVierailija:

voiko joku olla niin köyhä? mitä sillä kympillä saa perheeseen jossa 4 lasta,isä ja äiti? muutaman purkin maitoa, hernekeittoa ja leipää.

näin kaupan seinällä lapun et myytävänä sitteri 10e. soitin ja lupasin ostaa sen, sanoin että haen sen torstaina kun oli vähän kiireitä muina päivinä. no se sopi myyjälle. no sit se illalla soitti et voitaisko tehdä kaupat heti kun on rahapula, ja muutkin oli kyselly sitteriä. no hain sen sitterin sitten heti. ja koko perhe lähti heti kympin saatuaan läheiseen valintataloon.... onko suomessa näin huonosti joidenkin perheiden raha-asiat?

Vierailija
17/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon ole muuttunut, vaikka muuttunut onkin.

Joissain viesteissä ihmiset kertoo, että heillä on 4500 e kuukausipalkka. Ei ole ihme, että kirpputoritkin on nykyään meidän opiskelijoiden kukkaroille lähes saavuttamattomissa, kun tuloerot on noin hurjat. Mä olin kesätöissä tienaamassa talvea varten, eikä palkka ollut silloinkaan edes 1000 e kuussa!!!!!!!!!!! No, oli kuitenkin oman alan töitä, joka toivottavasti helpottaa työnhaussa.

Onneksi aikoinaan ennen lapsensaantia elin säästäväisesti ja 8000 mk:n kuukausipalkasta sain säästöön sen verran, että oon nyt voinut opiskella 3 vuotta.

Vierailija
18/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saan 400 ¿ rahaa kuukaudessa

MIETI onko 10 ¿ suuri raha, että koko kuukaudeksi riittää. Kun summasta lähtee vuokrat ja muut pakolliset.

Vierailija
19/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen 10 ¿ on PALJON-18-

Vierailija
20/44 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

verojen jälkeen jää pyöreästi 800¿ kätöseen. Jos hyvä tuuri käy ja on paljon sairaslomia niin saan tehdä koko päiväistä niin palkka saattaa olla jopa yli 900¿...