Myooman poistaminen, ilman kohdun poistoa?
Pari vuotta sitten todettiin 5cm myooma. Jo tällöin lääkäri totesi ettei muuta vaihtoehtoa kuin kohdunpoisto. Toiveena kuitenkin vielä lapsi. Nyt myooma on kasvanut puolen vuoden aika muutaman sentin, nyt 8cm. Lääkäri varasi ajan kohdun poistoon kuukauden päähän. Olisiko kohtalo tovereita? Olisiko vinkkejä, pystyisikö yksityisellä tekemään myooman poiston niin että kohtu säilyisi? Mistä kannattaisi kysyä, onko hyviä kokemuksia jostain yksityisestä gynekologista joka tekisi myoomanpoistoa?
Kommentit (49)
Minulta poistettiin 45-vuotiaana myoomien takia kohtu. Lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa: poistetaan vain kasvain tai koko kohtu. Valinta oli helppo: poistetaan koko kohtu, niin loppuvat hirvittävät vuodot. Poisto tehtiin avoleikkauksena, koska ultrassa havaittu myooma oli noin appelsiinin kokoinen ja sellaisessa paikassa, ettei alakautta tehtävä leikkaus ollut mahdollinen. Patologi tutki poistetun kohdun ja löysi sen ison mötikän lisäksi pari pienempääkin kasvainta. Leikkauksesta ei ole ollut mitään haittaa, hyötyjä vain, kun ei ole vuotoja eikä tarvinnut ehkäisyä. Hemoglobiinikin on pysynyt hyvällä tasolla.
Oli kipuja. 9cm kokoinen myooma poistettiin kuorimalla kerroksittain kuin appelsiinia avoleikkauksessa. Kivut häipyi.
Hei, voitko kertoa missä ja kuka? Minua ei yleisellä suostuta leikkaamaan vaikka oireeni ovat isot ja selvästi myomista johtuvaa :( ja olen todella epätoivoinen.
Tämä on vanha ketju. Minutkin meinattiin pari vuotta sitten laittaa myooman vuoksi kohdunpoistoleikkaukseen, mutta sairaalasa kontrollikäynnillä oli gyne, joka sanoi, että myooman voi poistaa kyllä leikkaussalissa, oma myoomani ei soveltunut hysteroskooppiseen poistoon. On siis mahdollista poistaa myooma ilman kohdunpoistoa. Itsellä kohdunpoistovastaisuudelle oli tietoisuus siitä millaisia haittoja kohdunpoistosta voi tulla. Gynet oli samaa mieltä, että oli hyvä etten siihen suostunut, koskaan ei voi kuitenkaan tietää realisoituuko haitat juuri omalla kohdalla ja jos voi kokeilla vähemmän invasiivista hoitoa, niin kokeillaan.
Kyllä niitä myoomia poistetaan useammallakin tavalla myooman koosta ja sijainnista riippuen, kohtu säilyttäen ja ihan julkisella puolella. Pitää vain saada lähete siihen, eteenpäin pääsee esim. terveyskeskuksen tai työterveyden kautta.
Mulla on kohtu täynnä myoomia, oli myös jatkuva vuoto ja yksityinen gyne sanoi, että kohdunpoisto ainoa mahdollisuus. Mutta kun menin sairaalaan lääkäri ehdotti hormonikierukan laittoa. Se poisti vuoto-ongelman, mutta olin 52v kun laitettiin.
Minulta poistettiin hiljattain myooma hysteroskopiassa ja laitettiin kierukka julkisella puolella. Aiempi kierukka poistettiin kolme vuotta sitten yksityisellä, eikä uutta silloin laitettu, koska oli se myooma "tiellä". Tuon kolme vuotta ilman kierukkaa kärsin kivuliaista ja runsaista vuodoista.
Minä olen menossa julkiselle myooman poistoon. Lääkäri kertoi että myoomia voi olla kohdun ulkopuolella, kohtulihaksessa osin tai kokonaan tai kohdun sisällä vähän niin kuin ilmapallo, joka kiinni vain pieneltä alueelta. Ja mun myooma kuuluu viimeisimpään ryhmään ja ymmärrettävästi myös helpoin poistaa. Sen verran iso on halkaisija 3cm, että joudutaan poistaa leikkurissa, mutta samana päivänä pitäis päästä sairaalasta.
Pyytelin kohdun poistoa (olen 53v) mutta ei toivoakaan että olisi suostuneet.
Riippuu missä myooma on kiinni. Minulta poistettiin avoleikkauksella ja kohtu meni samalla. 16,5 cm oli muistaakseni koko. Myooma kasvoi kohdun limakalvon sisällä eli miten vain olisi leikattu niin kohtu olisi mennyt samalla. Olihan se loppuaika aika tuskaisaa, en pystynyt kävelemään kunnolla ja verenvuoto kuukautisten aikaan oli valtava. Lisäksi myooma pullistui ulospäin, sen näki selvästi ja painoi lonkkaan. Elämänlaatu koheni huimasti leikkauksen jälkeen enkä ole ikävöinyt kohtua millään tavoin.