Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myooman poistaminen, ilman kohdun poistoa?

Myooma epätoivoinen
08.01.2022 |

Pari vuotta sitten todettiin 5cm myooma. Jo tällöin lääkäri totesi ettei muuta vaihtoehtoa kuin kohdunpoisto. Toiveena kuitenkin vielä lapsi. Nyt myooma on kasvanut puolen vuoden aika muutaman sentin, nyt 8cm. Lääkäri varasi ajan kohdun poistoon kuukauden päähän. Olisiko kohtalo tovereita? Olisiko vinkkejä, pystyisikö yksityisellä tekemään myooman poiston niin että kohtu säilyisi? Mistä kannattaisi kysyä, onko hyviä kokemuksia jostain yksityisestä gynekologista joka tekisi myoomanpoistoa?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myoman hoidossa on iso merkitys siinä missä se on. Niin kuin joku taisi mainitakin.

Vierailija
22/49 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poistettiin iso myooma, Kohtu ja so kysta + munasarja. Toimenpide tehtiin avoleikkaukselka, koska oli epäily pahanlaatuisesta kasvaimesta. Iso oli, eikä olisi onnistunut mitenkään tähystyksellä saada pois. Myooman "kuivattaminen" ei pahanlaatuisen epäilyn vuoksi tullut kyseeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään julkisella puolella myomat voidaan poistaa embolisaatiolla, eli suljetaan se suoni, joka ruokkii kasvainta. Se on normaali ja yleinen toimenpide, joka suoritetaan yliopistollisessa keskussairaalassa. Sinne saadaan lähete ensin terveyskeskuksesta yliopistollisen sairaalan gynekologille, joka laittaa lähetteen emblolisaation tekevälle lääkärille. Sairaalassa ollaan yleensä 1 päivä. Näitä on tehty Suomessa n. 10 vuoden ajan.

Kuuluu nykyään käsittääkseni käypähoito suosituksiin, joten sitä voi vaatia julkisesta terveydenhoidosta, missä päin Suomea tahansa.

https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Kohdun%20hyv%C3%A4nlaatuisen%20…

Sitten on olemassa vielä muita toimenpiteitä, mutta en tiedä onko käytössä julkisella puolella vielä:

- Kohdennettu ultraäänikirurgia magneettikuvausohjauksessa

- Myolyysi

https://myooma.fi/hoito/

Vierailija
24/49 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskauden aikana 3 myooma, suurin n 10cm. Ei aiheuttanut ongelmia, sitä tarkkailtiin raskauden aikana.

Vierailija
25/49 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdutoooonnes kirjoitti:

Myoomat valitettavasti kasvaa takaisin jos on yhtään estrogeenia niitä kasvattamassa.

Mielenkiintoista, että jotkut haluaa säilyttää tämän tarpeettoman värkin väkiste ja kuolla kohdunkaulan syöpään.

Laskeumia tulee muutenkin ompa kohtua tai ei.

Ne teidän synnytykset siihen altistaa ja esim; raskas kuntosaliharjoittelu.

Tarpeetonta pelon lietsontaa, kohdunkaulan syöpään kuolee erittäin harva ja tätä seulotaan muutenkin naisilta sairaanhoitopiirien toimesta viiden vuoden välein. Gynellä voi käydä niin usein kuin haluaa ja otattaa näytteen. Laskeumien saamistakaan ei ole kirkossa kuulutettu, riskiryhmää ovat ylipainoiset, alakautta synnyttäneet ja kohdunpoistossa käyneet.

Vierailija
26/49 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko nuo 3 myoomaa rasauden aikanakohdun ulkopinnassa kasvavia? Minun kohdalla on epäily kohtulihaksen sisällä kasvavasta myoomasta. Poistettu kohdusta polyyppi ja oli kohdun limakalvon liikakasvua johon sain hoidoksi Mirena-hormonikierukan. Kerrottiin jo että jos hormonikierukka ei vähennä erittäin runsaita vuotoja niin joudutaan järeämpiin toimenpiteisiin eli kohdunpoisto avoleikkauksella. Ylipainoa olisi saatava vähemmäksi leikkauksen riskien vähentämiseksi. Kontrolli noin 6kk kuluttua tästä hetkestä. Sit selviää tuleeko leikkaus.

Vierailija
27/49 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdutoooonnes kirjoitti:

Myoomat valitettavasti kasvaa takaisin jos on yhtään estrogeenia niitä kasvattamassa.

Mielenkiintoista, että jotkut haluaa säilyttää tämän tarpeettoman värkin väkiste ja kuolla kohdunkaulan syöpään.

Laskeumia tulee muutenkin ompa kohtua tai ei.

Ne teidän synnytykset siihen altistaa ja esim; raskas kuntosaliharjoittelu.

Tarpeetonta pelon lietsontaa, kohdunkaulan syöpään kuolee erittäin harva ja tätä seulotaan muutenkin naisilta sairaanhoitopiirien toimesta viiden vuoden välein. Gynellä voi käydä niin usein kuin haluaa ja otattaa näytteen. Laskeumien saamistakaan ei ole kirkossa kuulutettu, riskiryhmää ovat ylipainoiset, alakautta synnyttäneet ja kohdunpoistossa käyneet.

Kohtu ei voi laskeutua jos se on poistettu.

Jos kerran olet niin viisas niin voit selittää nämä yliopistolääkäreille jotka joutuvat poistamaan kohtuja harva se viikko vuotavien myoomien vuoksi. Potilaalla on valittavana elämä tai kuolema, kun vuoto tässä vaiheessa todella paha.

Laskeumia tulee naisille raskaasta työstä ja useista synnytyksistä myös sinne virtsarakkoon.

Seuraavan kerran hoitoa miettiessä käsken kysyä sinua paikalle.

Vierailija
28/49 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen oli yhteydessä yksityiseen tahoon ja sai toisen lääkärin mielipiteen asiaan, sekä lähetteen HUSiin jossa toivottavasti saadaan vielä operoitua ilman leikkauksia 😊 ykstyiselläkin myooman poisto on mahdollinen mutta ilman vakuutusta kovin kallista, min 10000e.

Vierailija
29/49 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kohdun ulkopuolella iso myoma , 13,5cm ja kipuja on niin ala-selässä, kyljissä kuin ala-vatsassa. Myoma painaa virtsarakkoa joten sain siitä jo kerran kivuliaan virtsaummen. Tämän lisäksi on tihentynyt virtsaamistarve. Olen ollut yli 6kk leikkausjonossa. Pahimmat oireet alkoi noin 1 kk sitten. Mutta leikkaus aikataulua ei nopeutettu. Leikkaus pvm on 3,5viikon kuluttua. Elämänlaatuni on heikentynyt. En pysty harrastamaan(sali treeni) tai käymään töissä nyt. Myomaa yritettiin hoitaa HIFU hoidolla muutama vuosi sitten kun se oli alle 10cm mutta se ei tuottanut tulosta. Minulla ei ole lapsia joten toivon että kohtu säilyy mutta jos se täytyy poistaa niin sen kanssa on elettävä. Olen menossa avoleikkaukseen. Olisin toivonut että olisin päässyt jo viime keväänä leikkaukseen niin olisin säästynyt näiltä vakavilta oireilta. Nyt pelottaa se että jos tästä jää jotain pysyviä vaurioita minulle kun myoma painaa sisäelimiä. Leikkaus toki ahdistaa ja pelottaa mutta se on pakollinen toimenpide. Ikävä tällä hetkellä normaalia elämää (työ, urheilu) ilman kipuja.

Vierailija
30/49 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aikalailla samanlainen tilanne eli toimenpide jonossa ollaan paitsi, että vuoden sinua nuorempi 41v. eikä vaikuta tällä hetkellä elämänlaatuni lukuun ottamatta alhaista ferritiiniä. Oletko ollut hoitotahon yhteydessä leikkauksesta? Itse kyselin ja olisin heiltä saapuneen viestin perusteella päässyt peruutusjonoon, jos olisin halunnut, mutta ei oikein innosta esim. päivän varoitusajalla leikkaus.

Nainen 42v kirjoitti:

Minulla on kohdun ulkopuolella iso myoma , 13,5cm ja kipuja on niin ala-selässä, kyljissä kuin ala-vatsassa. Myoma painaa virtsarakkoa joten sain siitä jo kerran kivuliaan virtsaummen. Tämän lisäksi on tihentynyt virtsaamistarve. Olen ollut yli 6kk leikkausjonossa. Pahimmat oireet alkoi noin 1 kk sitten. Mutta leikkaus aikataulua ei nopeutettu. Leikkaus pvm on 3,5viikon kuluttua. Elämänlaatuni on heikentynyt. En pysty harrastamaan(sali treeni) tai käymään töissä nyt. Myomaa yritettiin hoitaa HIFU hoidolla muutama vuosi sitten kun se oli alle 10cm mutta se ei tuottanut tulosta. Minulla ei ole lapsia joten toivon että kohtu säilyy mutta jos se täytyy poistaa niin sen kanssa on elettävä. Olen menossa avoleikkaukseen. Olisin toivonut että olisin päässyt jo viime keväänä leikkaukseen niin olisin säästynyt näiltä vakavilta oireilta. Nyt pelottaa se että jos tästä jää jotain pysyviä vaurioita minulle kun myoma painaa sisäelimiä. Leikkaus toki ahdistaa ja pelottaa mutta se on pakollinen toimenpide. Ikävä tällä hetkellä normaalia elämää (työ, urheilu) ilman kipuja.

Vierailija
31/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gyne sanoi, että myoomaa ei voi kaapimalla poistaa, pitääkö se paikkansa?

Vierailija
32/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen oli yhteydessä yksityiseen tahoon ja sai toisen lääkärin mielipiteen asiaan, sekä lähetteen HUSiin jossa toivottavasti saadaan vielä operoitua ilman leikkauksia 😊 ykstyiselläkin myooman poisto on mahdollinen mutta ilman vakuutusta kovin kallista, min 10000e.

Yhden myooman poisto yksityisellä noin kallista??!  :O

Vierailija
33/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin 7 vuotta sitten 4 myomaa kohdusta - ikääkin oli jo 55 - ei kohtua.

Vierailija
34/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 42v kirjoitti:

Minulla on kohdun ulkopuolella iso myoma , 13,5cm ja kipuja on niin ala-selässä, kyljissä kuin ala-vatsassa. Myoma painaa virtsarakkoa joten sain siitä jo kerran kivuliaan virtsaummen. Tämän lisäksi on tihentynyt virtsaamistarve. Olen ollut yli 6kk leikkausjonossa. Pahimmat oireet alkoi noin 1 kk sitten. Mutta leikkaus aikataulua ei nopeutettu. Leikkaus pvm on 3,5viikon kuluttua. Elämänlaatuni on heikentynyt. En pysty harrastamaan(sali treeni) tai käymään töissä nyt. Myomaa yritettiin hoitaa HIFU hoidolla muutama vuosi sitten kun se oli alle 10cm mutta se ei tuottanut tulosta. Minulla ei ole lapsia joten toivon että kohtu säilyy mutta jos se täytyy poistaa niin sen kanssa on elettävä. Olen menossa avoleikkaukseen. Olisin toivonut että olisin päässyt jo viime keväänä leikkaukseen niin olisin säästynyt näiltä vakavilta oireilta. Nyt pelottaa se että jos tästä jää jotain pysyviä vaurioita minulle kun myoma painaa sisäelimiä. Leikkaus toki ahdistaa j

Minulta on leikattu kolme myomaa avoleikkauksella. Aiheuttivat suuret vuodot. Leikkauksesta toivuin nopeasti eikä kipujakaan leikkauksen jälkeen juuri ollut. Leikkaus toi avun ja vuodot on taas normaalit. 

Vierailija
35/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5 myoomaa kohdussa. Isoin jotain 5cm. Menkat oli runsaat 40v-52v. Ei kipuja. Paineen tunnetta virtsarakossa. En halua kuitenkaan kohdunpoistoa. Nyt olen 54v ja vaihdevuodet. Jospa ne surkastuisi. En käytä Hormonikorvaushoitoa.  

Vierailija
36/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat lääkärit on yksityisellä ja sairaalassa. Yksityisellä mut lähetettiin kohdunpoistoon kun kohtu täynnä myoomia. Sairaalassa laittoivat kuitenkin hormonikierukan, mikä lopetti järjettömät vuodot. Olin 52v.

Magneettikuvaa ei otettu vaan ultrattiin vaan.

Vierailija
37/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5 myoomaa kohdussa. Isoin jotain 5cm. Menkat oli runsaat 40v-52v. Ei kipuja. Paineen tunnetta virtsarakossa. En halua kuitenkaan kohdunpoistoa. Nyt olen 54v ja vaihdevuodet. Jospa ne surkastuisi. En käytä Hormonikorvaushoitoa.  

Niin,kun surkastuisivat. Estrogeenin vähetessä ne kai surkastuvat tai ei ainakaan lisää tule. 

Vierailija
38/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hifu-hoitoon Turkuun on yritetty, en soveltunut. Magneettikuvat on toki otettu. Keltarauhashormoonia on syöty, ei apua. Nyt Orgametril, joka auttaa vaivoihin melko hyvin mutta myooma alkanut kovin kasvaa :( kävisin yksityisellä kysymässä mielipidettä, muttei tietoa mistä löytyisi parhaat osaajat.

Suosituksia hyvistä yksityisistä?

Ei se myooma siellä loputtomiin kasva, vaikka se olisi kaksinkertainen tuskin edes huomaisit sen olemassaoloa, isotkaan myoomat eivät aiheuta kipuja. Kun myooma on kasvunsa kasvanut, sen verenkierto alkaa pikku hiljaa heikentymään ja se kuihtuu itsekseen.

Tosin jos haaveena raskaus niin saatat olla myöhässä haaveinesi joka tapauksessa kun myooma ehti ensin.

Minun iso myoomani kyllä kipuili, kuukautisten aikaan oli kuin olisi isolla neulalla tökitty vatsaan ja kivut olivat tosi kamalat. Normaalista poiketen oireena oli myös lähes olemattomat kuukautiset. Kun noita alettiin tutkimaan, niin löytyi iso myooma.

Tuohon aikaan tehtiin avoleikkauksia ja pääsin eroon suunnilleen vastasyntyneen pään kokoisesta möykystä, joka kasvoi kohdun ulkoseinällä. Siihen ainakin hoitohenkilökunta vertaili. Tuon jälkeen olen saanut kolme lastakin. Vajaat 15 vuotta myöhemmin minulta poistettiin toinen myooma, nyt alakautta, kun se oli kohdunsuulta tunkemassa ulos. Ison luumun kokoiseksi sitä jossain vaiheessa sanottiin. Tuo alakautta tehty leikkaus meni todella helposti, pääsin jopa samana päivänä kotiin. Leikkaukseen mennessä sanottiin, että pyritään leikkaamaan vain pelkkä myooma, mutta jos komplikaatioita tulee leikkauksessa, he voivat joutua poistamaan kohdun.

Vierailija
39/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain myooma haittaa ja on kipeä. Mulla painoi yksi peräsuolta niin, että oli tosi kovia kipuja ja pelkäsin suolen repeävän, kun ulostemassa pääsi siitä ohi jotenkuten kivuliaasti. Kolme yhteensä, kohtu poistettiin alakautta ja senkin jälkeen syön rautaa varmaan lopunikäni.

Vierailija
40/49 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle gyne sanoi, että myoomaa ei voi kaapimalla poistaa, pitääkö se paikkansa?

Pitänee paikkansa. Nehän ovat lihaskasvaimia. Minulta on poistettu ohuen varren päässä kuroutumassa oleva myooma ns. sähkösaksilla, joka leikkaa ja polttaa verisuonet samalla kiinni. Ei ollut kuulema ollut tarvetta laittaa edes tikkejä.