Suolakurkut säilyy avattuna jääkaapissa 3 päivää??
Ostin Lidlistä "Freshona"-merkkisiä kokonaisia suolakurkkuja yli 1000g pakkauksen jokunen viikko sitten, jonka sitten avasinkin samantien. Nyt ajattelin laittaa kurkkuja perunasalaattiin, mutta huomasin että pakkauksessa lukee, että säilyvät jääkaapissa avattuna 3 vuorokautta? Mitä ihmettä? Olen aina kuvitellut että suolakurkut säilyvät etikkaliemessä ikuisesti vaikka huoneenlämmössäkin.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 14:58"]
http://www.felix.fi/p6-kysy_pois.php
Kuinka kauan Felix ketchup, majoneesit ja majoneesipohjaiset kastikkeet, salaattikastikkeet ja vihannessäilykkeet säilyvät avattuna jääkaapissa?
Ne ovat maultaan ja rakenteeltaan parhaimmillaan noin kaksi viikkoa avaamisesta, mutta niitä voi käyttää niin kauan kuin ne aistinvaraisesti maistuvat ja tuoksuvat hyvälle. Avattu tuote tulee aina säilyttää jääkaapissa ja sen säilyvyyteen vaikuttavat monet tekijät (mm. lämpötilavaihtelut, käsittelyhygienia) ja siksi tuotteen säilyvyysaika saattaa vaihdella suurestikin.
Ehkäpä lidlin säilyy huonommin.
[/quote]
Ehkä ne sisältävät vähemmän myrkkyjä. Siitähän silloin on kyse
[/quote]
Niin. Mutta toisaalta kuka haluaisi ison purkin mauste- tai suolakurkkuja jotka on hetkessä käytettävä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 14:52"]
Ei ne pitkään säyly jääkaapissa. Suola ja maustekurkut säilyy sen yhden vuorokauden hyvänä sen jälkeen niitä syö hyvin pitkin hampain. Nämä siis niistä prisman ja sittarin paljuista.
[/quote]
Oletko tosissasi? Itse olen syönyt monta kuukautta vanhoja suolakurkkuja... Ehkä ne ei ihan yhtä hyville ole maistuneet, mutta eipä ole mitään niistä kyllä tullutkaan..
[/quote]
Meillä 2 vrk vanhat heitetään pois. Kukaan ei suostu syömään niitä enää.
Puhuin siis niistä irtokurkuista joissa ei ole nestettä. Vaikea kuvitella että pystyt syömään niitä viikon kuluttua.
[/quote]
Irtokurkut on hieman eri asia kuin purkkikurkut, jotka siis säilyvät pitkään, koska lilluvat siellä etikkaliemessä.
[/quote]
Irtikurkut säil yy sen vuorokauden mutta luulis sen ison purkin säilyvän lähemmäs kuukauden
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 14:58"]
http://www.felix.fi/p6-kysy_pois.php
Kuinka kauan Felix ketchup, majoneesit ja majoneesipohjaiset kastikkeet, salaattikastikkeet ja vihannessäilykkeet säilyvät avattuna jääkaapissa?
Ne ovat maultaan ja rakenteeltaan parhaimmillaan noin kaksi viikkoa avaamisesta, mutta niitä voi käyttää niin kauan kuin ne aistinvaraisesti maistuvat ja tuoksuvat hyvälle. Avattu tuote tulee aina säilyttää jääkaapissa ja sen säilyvyyteen vaikuttavat monet tekijät (mm. lämpötilavaihtelut, käsittelyhygienia) ja siksi tuotteen säilyvyysaika saattaa vaihdella suurestikin.
Ehkäpä lidlin säilyy huonommin.
[/quote]
Ehkä ne sisältävät vähemmän myrkkyjä. Siitähän silloin on kyse
[/quote]
Niin. Mutta toisaalta kuka haluaisi ison purkin mauste- tai suolakurkkuja jotka on hetkessä käytettävä.
[/quote]
Ehkä ne jotka ovat kurkkujen suurkuluttajia, baarienpitäjät tai ketkä järjestävät juhlia...
Freshona picled Cherins purjissa todella lukee niin, meillä se purkki on ollut jääkaapissa auki yli kuukauden ja hyviltä maistuvat.
Miksi tuota tieto ei ole, muilla kielillä lasipurkissa ?
En minä ainakaan haluaisi syödä myrkytettyjä
Suolakurkku on yhtä hyvää kuin syväkurkku.
Söin juuri noin kolme viikkoa sitten ostettuja irtosuolakurkkuja. Maistuivat hyviltä.
Olen yhä elossa. Seuraan tilannetta.
T..U
Suolakurkut etikkaliemessä .... ei mene nyt oikein.
Lidlsistä ei saa suolakurkkuja muutenkaan, vain maustekurkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pitkään säyly jääkaapissa. Suola ja maustekurkut säilyy sen yhden vuorokauden hyvänä sen jälkeen niitä syö hyvin pitkin hampain. Nämä siis niistä prisman ja sittarin paljuista.
Oletko tosissasi? Itse olen syönyt monta kuukautta vanhoja suolakurkkuja... Ehkä ne ei ihan yhtä hyville ole maistuneet, mutta eipä ole mitään niistä kyllä tullutkaan..
Puhuin siis niistä irtokurkuista joissa ei ole nestettä. Vaikea kuvitella että pystyt syömään niitä viikon kuluttua.
Syön tässä juuri viikon ikäistä irtoduolakurkkua. Hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten suolakurkkuja enää mistään muualta kuin irtotavarana niistä isoista sammioista? Kaikki Felixin yms. näyttävät nykyisin olevan maustekurkkuja, eivätkä ne "suolaisat" maistu suolakurkulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten suolakurkkuja enää mistään muualta kuin irtotavarana niistä isoista sammioista? Kaikki Felixin yms. näyttävät nykyisin olevan maustekurkkuja, eivätkä ne "suolaisat" maistu suolakurkulle.
Löytyy kyllä. Venäläiset suolakurkut lukee purkissa. Olen ostanut kaikista supermarketeista. Tajuttoman hyviä.
Olen havainnut Lidlin kurkkujen pilaantuvan ihan muutamassa viikossa. Tosin olen löytänyt ratkaisun. Sekaan uuteen purkkiin väkiviinaetikkaa, joka laskee ph:n tasolle, että pilaantumista ei tapahdu. Makukin muuttuu raikkaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 14:55"]
Kyllä nuo säilyy kuukausia, itse en ole edes koskaan huomannut lukea tuota säilyvyysaikaa. Meillä kestää tuollainen iso purkki 3-6kk ja ihan hyviä ovat olleet.
Miksi sitten moinen merkintä? Nyt kun maistoin lientä, niin ei se kyllä niin hyvää ollut kun vasta avattuna, ja oli muutenkin sellasta vähän sameaa. Vaikka ei kyllä montaa kuukautta ole ollut avattuna, korkeintaan kuukauden. -ap
Eikös säilyvyys lätkäistä usein sen perusteella milloin tuotteen maku alkaa heikentyä.
Nämä on varmaan suunnattu jollekin erikoisryhmälle, jos niitä on tarkoitus vetää koko ämpäri päivässä.
Saanko suihkun pyllyyn, jos syön vuoden vanhoja suolakurkku?
Ennen niissä oli reilusti säilöntäaineita. Nykyisin kai tarkkaillaan vähän mitä aineita saa käyttää ja säilyvyys on siksi heikko. Itse yritän syödä kaiken pois jo reilusti ennen suositeltua viimeistä päivää.
Nuo Lidlin kurkut säilyy avatussa purkissa huoneenlämmössä joskus vain muutaman päivän. Jääkaapissa avaamisenkin jälkeen useamman viikon tai kuukauden.
Monta vuotta olen syönyt noita. Yllätyin kun menivät nopeasti huonoiksi huoneenlämmössä. Liemi happani jotenkin, ei ollut epäselvyyttä.
Jääkaapissa eivät ole mulla vielä koskaan menneet huonoiksi ja joskus on kestänyt kauan ennenkuin purkki on tyhjentynyt.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Irtokurkut on hieman eri asia kuin purkkikurkut, jotka siis säilyvät pitkään, koska lilluvat siellä etikkaliemessä.