Naapurin yh =(
Siis on se nyt ihme, mistä naapurin yh saa rahaa kaikkeen? Käy toki töissä, mutta viimeisen parin kuukauden aikana on ostanut auton, varsin uutta vuosimallia jopa, ei iso, mutta uusi ja lapset on AINA puettu tosi hyvin. Nyt kun säät ovat kylmenneet, niin oli toisella Reimatecin takki ja toisella Remun. Noihan maksaa aivan kamalasti?!
En ihan totta ymmärrä! Ja myönnän, että olen vähän kade. Siis miten voi pärjätä kahden lapsen kanssa yksin ja olla varsin freesin näköinenkin...kertokaa mulle, lievittäkkää kateutta!
Kommentit (42)
laina, yksityisleasing), jne.
Tai erotessaan saanut puolet omaisuudesta ja ehkä sitä on ollut sen verran, että pärjää ok.
Tai saanut perintöä, ennakkoperintöä, tms. Ehkä hänen vanhempansa avustavat.
Älä nyt kadehdi kuitenkaan! Yh:n elämä on myös rankkaa, vaikka raha-asiat olisikin kunnossa.
mutta kerro ihmeessä, miksi yh ei voisi olla hyvin toimeentuleva? Ei yh ole sosiaalitapaus, joka elelee sossun rahoilla.
Pitäisikö lisätä kateuttasi? Olen kahden lapsen työssä käyvä yh-äiti, lapsilla on talvella reimatecit ja remut kakkoshaalareina. Minulla on koulutusta vastaava hyväpalkkainen työ, ei velkaa. Omistusasunto ja hyvä auto. Kesämökkikin löytyy. Matkustelemme ulkomailla muutaman kerran vuodessa.
Olen ihan tavallinen yh-äiti ja ei, en ole kyninyt ex-miestäni avioerossa, meillä oli avioehto.
Pitäisikö sinun muuttaa ennakkokäsityksiäsi ja hyväksyä, että yh ei ole synonyymi heikosti toimeentulevalle sossun asiakkaalle.
Ehkäpä hän säästää muusta? On voittanut lotossa tai arvassa? lasten isä maksaa hyvät elarit tai haluaa kustantaa lapsilleen laadukkaita vaatteita? Äidillä hyvä palkka? isovanhemmat kustantaa? Äiti on saanut perinnön?
Onhan noita vaihtoehtoja... Miksi olet kateellinen autosta ja vaatteista? kannattaisko paneutua ennemmin siihen ja hoitaa tuollainen ongelma pois?
Vierailija:
Siis on se nyt ihme, mistä naapurin yh saa rahaa kaikkeen? Käy toki töissä, mutta viimeisen parin kuukauden aikana on ostanut auton, varsin uutta vuosimallia jopa, ei iso, mutta uusi ja lapset on AINA puettu tosi hyvin. Nyt kun säät ovat kylmenneet, niin oli toisella Reimatecin takki ja toisella Remun. Noihan maksaa aivan kamalasti?!En ihan totta ymmärrä! Ja myönnän, että olen vähän kade. Siis miten voi pärjätä kahden lapsen kanssa yksin ja olla varsin freesin näköinenkin...kertokaa mulle, lievittäkkää kateutta!
Ihan kuin puhuisit minusta :)
En tosin oikeasti ole yh, koska yhteishuoltajuushan meillä on ex-miehen kanssa. Palkkani on 3000 (brutto) ja sillä pärjätään hyvin. Auton ja asunnon olen rahoittanut perintörahoilla, joten minulla on ainoastaan hiukan asuntolainaa eikä sekään paljoa vie kuukausitulojani. Freesin näköinen voi olla vaikkei siihen laittaisi tolkuttomasti rahaakaan. Värjään itse hiukseni ja ripset/kulmat. Lapsille ostan joskus käytettyjä reimatecejä, monesti saa halvalla uudenveroisia. Itselleni teen vaatteita tai ostelen kirppareilta, joskin useimmiten ostan uutena.
kuvaamasi yh. Minulla on asuntolainaa hieman yli 80000¿, mutta asunnon arvo on ainakin 3xtuo ja ex-miehen hyvin tulojen vuoksi elatusmaksut on varmasti reilusti keskivertoa suuremmat + omat tuloni ihan ok, joten kyllä meilläkin on uusi auto, harrastuksia, uusia vaatteita ja ulkomaillakin on käyty viimeisen kahden vuoden aikana lomailemassa 3 krt 2vkoa. SILTI mieluummin olisin ONNELLISESTI naimisissa lasteni isän kanssa. Mutta hän on naimisissa vain työnsä kanssa.
Vierailija:
Päiväkotimaksuihin ei saa yh-alennusta. Ihan menee tulojen mukaan nämä maksut! Kun on yksi rahantuoja, niin ei tulot välttämättä ole kamalan suuret.
Päivähoitomaksuissa ei todellakaan ole automaattista yh-alennusta. Minä esimerkiksi maksan yksinäni täyttä maksua molemmista lapsista. En myöskään saa muita tukia, palkkatuloillani elellään. Yleinen harhaluulo on, että yh:t saavat kaikki mahdolliset tuet ja ovat yhteiskunnan elättejä. Ei pidä paikkaansa. Ainoa tähän liittyvä lisä on lapsilisän korotus, joka on 36 euroa/lapsi/kk.
Vierailija:
Pitäisikö sinun muuttaa ennakkokäsityksiäsi ja hyväksyä, että yh ei ole synonyymi heikosti toimeentulevalle sossun asiakkaalle.
kyllä me ihan kivasti elellään, matkustetaan jne ja toki esim lasten isä ja molemmat isovanhemmatkin välillä ostelevat esim. vaatteita lahjaksi esim. työmatkoilta.
ihmeelliset harhakuvitelmat yh- äitien saamista tuista jne. Itse en saa kuin sen 36 euroa per lapsi /kk eli lapsilisän yksinhuoltajakorotus.
Jatkuvasti törmään tähän sossun elätti kuvitelmaan, viimeksi nyt viikonloppuna. Olin lasten kanssa retkellä kaupungin ulkopuolella olevalla ulkoilualueella ja retkeilyn päätteeksi menimme nuotiopaikalle syömään eväitä. Siellä oli ennestään jo kaksi perhettä, naiset häärivät lasten ja ruuan kanssa nuotion äärellä, miehet istuivat kauempana jutellen (idyllistä eikö totta). Puhuimme siinä niitä näitä ja jotenkin puheeksi tuli se, että asun lasten kanssa yksin. Toinen totesi hölmistyneenä " kulkeeko tänne linja-autokin" - ja minä yhtä hölmistyneen näköisenä, että eipä ole aavistustakaan. Nainen kyseli, että miten sitten pääsimme sinne - ja katseli vielä hölmistyneemmän näköisenä kun totesin, että autolla tulimme kuten niin monesti ennenkin.
Kun puhuin jotain, että on mukavaa lasten kanssa retkeillä viikonloppuisin kun viikolla ei ole aikaa niin samainen mamma kysyi, että " ai, oletko sä töissä" .
Siinä vaiheessa jo tajusin, mistä oli kyse. Mutta tämä mamma oli niin idiootti, että vielä myöhemmin kysyi, että kuinka minulla on ollut varaa ostaa kallis ulkoilupuku(!). Edelleen itseni hilliten sanoin, että eikö ihmiset yleensä osta vaatteensa palkallaan. Ja seuraavasta kommentista en tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa: tämä nainen huokaisi ja sanoi " no, minä ajattelinkin jo, ettei sossu varmaan maksa monen sadan euron ulkoilupukuja"
Siinä vaiheessa olimme syöneet ja poistuimme paikalta melko nopeasti.
Tämä nainen todisti taas nämä kliseet: yh: lla ei voi olla autoa, yh ei käy töissä, yh maksattaa kaikki hankinnat sossulla.
palkkani olisi sellaisen 1300e ja saisin minimit elatusmaksut... joten eipä siinä hirmuisesti olisi hurraamista!
Harmittaa, että vastasin niinkuin asia oli, " ihan itse jouduin hommaamaan" . Olisi pitänyt tokaista jotain, niin epäasiallinen kysymys, mielestäni!
No, päiväkodilla lto on usein sanonut lasteni hyvistä vaatteita, että " mistä sä revit rahoja näihin" ja on kuulemma katellinen lasteni vaatteista. Ja kun sitten yksi päivä lähdettiin tällä samaisella autolla ja lto sattui lähtemään samaan aikaan tokaisi " toihan on ihan uusikin vielä" . Lton käytökseen vaikuttaa ehkä se, että olen todella suora ihminen, mutta kyllä menee jo siinä rajoilla, että kohta tokaisen jotain vähemmän kivaa.
Juu, asumistukea en saa ja minimielaritkin vielä.
jospa sen vanhemmat on jeesanneet tai ukit ja mummit? Tai auto on osamaksulla? Lahjaksi saatu?
Meillä ajellaan mun vanhempien 6-v. vanhalla Fordilla, ne sai yllättävän rahasumman, vaihtoi uuteen ja antoi vanhan mulle. Auto on tarpeen, lasten kuskaamisessa ja mökille menossa. (Erossa lunastin kesämökkimme itselleni). Ei siis ihan uusi peli, mutta lahjaksi saatu. Ja meidän lasten hyvät talvihaalarit on hommattu alennusmyynneistä sitkeällä pihistelyllä ja lahjarahojen säästelyllä. En tupakoi enkä kapakoi, ainoa " pahe" on tuo mökki.
Mutta kuka kateuteen halua virtaansa tuhlata....niin märehdi vaan!
Ja toisekseen: voihan yh-äidilläkin olla ihan hyvät tulot, vaikka elareita saisikin. Elareiden tarkoitus kun ei ole elättää äitiä vaan osallistua lasten kuluihin.
muitakin siistejä hyviä vaatteita, ja hintaa pussille tuli 10 ¿. En ole kyllä koskaan törmännyt missään noin tyhmiin ihmisiin kuin 23, mutta olisihan se tavallaan ihan virkistävää saada nauraa oikein todella.
Mulla on vessalukemisena Vepsäläisen katalogi, tuli Hesarin välissä. Siinä jos missä riittää ihmettelemistä, miten kukaan viitsii tai haluaa panostaa niin paljon huonekaluihin! On niin monta asiaa, mihin rahaansa voi survoa tai sitten elää minimalisilla kuluilla aika lailla herroiksi. ikinä en oo nälkää nähnyt minäkään ja kaikkea tarvittavaa on.
Yh:n lasten siis pitää kulkea ryysyissä ja auton pitää olla joku 20 vuotta vanha Datsun.
Herää jo!
Vierailija:
onkohan sama naapuri?
Ilmeisesti saa erilaisia tukia paljon, elatustuki saattaa olla korkea, ja saattaahan olla, että ostelee asioita luottokortilla/osamaksulla?
Tieodoksi vaan saan tasan yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään.
Maksan itse kaikki kulut: päivähoitomaksut, vakuutukset, sähköt, auton kulut, yhtiövastikkeet ym. palkastani.
Elatustuki ei todellakaan ole korkeampi yh:lle.
Ompa kummallisia käsityksiä ihmisillä...
Itselläni on käteen jäävä palkka 1400 euroa kuussa, mies maksaa elatusmaksua 150 euroa, ja lapsilisä 136 euroa.
Elämme kohtuullisesti, tosin maksan asunto ja autolainaa, mutta pärjäämme kyllä. Meille ei tule lehtiä, tv-lupa maksetaan, uusia vaatteita ostetaan silloin kun niitä tarvitaan, ei ylimääräistä.
Ulkomaan reissuja ei tehdä,mutta pieniä kotimaan matkoja joskus, yövymme tuttavilla, niin säästetään hotelleissa, ja tavataan samalla ystäviä.
Yksinhuoltajien elämä ei useinkaan ole sen kummoisempaa kuin parillistenkaan. Ystäväpiiriini kuuluu useita yksinhuoltajia, enkä tiedä heistä kenenkään käyneen sossunluukulla, vaan kaikki ovat ihan työllä itsensä ja lapsensa elättäviä ihmisiä!!!
Ennemminkin ihmettelisin niitä miehiä,jotka eivät elä perheensä kanssa, vaan elävät poikamiehinä, eivätkä ota vastuuta lapsistaan ja perheestään....
-tai niitä ukkomiehiä, joita tapaa joka kerta kun tansseissa käy, eli olisivat valmiita pettämään vaimoaan, jos vain tilaisuuden saisivat....
Että ennemmin elän hiukan köyhemmin, kuin olen kenenkään petettävänä....
Muistakaa,että yh tekee kaiken yksin. Kenenkään kanssa et voi jakaa vastuuta ja iloa lapsista.
Tottakai on myös hyvätuloisia yksinhuoltajia,mutta totuus on,että yksinhuoltajissa,kuten myös muissa lapsiperheissä on myös eniten pienituloisia kitkuttajia.
Totuus on se ettei yksinhuoltajat saa mitään tukia. Lapsilisä on korotettu noin 30 eurolla. Elatustuki on kunnan maksamaa etuutta 118.15 euroa kuussa,jonka saa jos isä ei maksa lapsestaan elatusta.
Elatustukihan peritään takaisin isältä,jos isä saa palkkaa,työttömyyskorvausta.
Usein tämä ei kylläkään onnistu,jostain syystä....
Ei yksinhuoltajana rikastumaan pääse.
Entinen yksinäinen yh ja nykyisin avoliitossa elävä yh.(Elatustukea saan edelleen ja lapsilisän korotusta eivät parisuhteessa elävät saa.)
tarvitse kummia tienata, ettei sitä saa. Kaikki yh-ystäväni käyvät töissä. Isän maksa elatusapu ei muuten ole mikään tuki, kuten joku erheellisesti kirjoitti.
Yksi ystäväni tulee paremmin toimeen eronsa jälkeen kuin ennen sitä. Avoliittonsa aikana asuivat vuokralla ja (hyvä)tuloinen mies hummasi oman palkkansa. Kun erosi, osti pian ensimmäisen omistusasuntonsa. Toinen ystäväni on hyvässä asemassa, mutta huonolla matalapalkka-alalla. Auto on avioliiton ajoilta. Hän ei juo, ei polta, eikä käy ravintoloissa. Hänenkin työkaverinsa oli ihmetellyt, kun osti pitkään haaveilemansa, kalliin takin, että " kuinka sulla tollaseen on varaa" . Hän matkustaa miesystävänsä (eivät asu yhdessä) kanssa kerran vuodessa ulkomaille, mutta halvalla: esim. Unkariin, Puolaan jne. Kun osaa säästää arkisissa menoissa, voi silloin tällöin sijoittaa johonkin kalliimpaa vaatteeseen tai muuhun itselle tai lapsille.
ja siten osaa laitaa hyvää ruokaa halvalla?