Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MINÄ teen OIKEAOPPISEN risoton ja perunamuusin OIKEISTA perunoista.

Vierailija
30.04.2015 |

Mites sinä?

Oletko WT ja laitat hemapaa risottoon ja teet pussimuussia?

Häh?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, itse Pohjois-Italian risottoalueella asuneena voin kertoa, että aika usein siellä laitetaan risottoon herneitä. Tai maissia.

Toki myös parsaa. Tai sahramia.

Olennaista kunnon risotossa on se, että valmis risotto on sellaista kermaista, puuron ja vellin välillä olevaa (Parmesanin ansiosta) ja että riisissä (Arborio, Carnaroli tai Vialone Nano) on selvä purutuntuma. Lisäksi liemi tulisi mielellään olla itse tehtyä kana- tai kasvislientä, ei kuutiokamaa.

Vierailija
22/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:32"]

Mulla on yks tuollainen kaveri, ihan mukava tyyppi mutta on sitä myös mukava kiusata... Kysyi osaanko tehdä bearnaise-kastiketta, sanoin että tottakai eihän siihen jauheeseen tarvi lisätä kuin vesi ja vähän sekoitella niin se on siinä jne. Suorastaan näkee kun kaverin otsasuoni pullistuu.

[/quote]

Ai niin, yks varma millä sen saa aina ottamaan kierroksia on kun kerron tekeväni tonnikalarisottoa: siis riisiä, tonnikalaa ja sitruunapippuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusista semmoinen kommentti, että mielestäni sitä ei pidä tehdä sähkövatkaimella vaan perinteisellä survimella. Vatkain vatkaa muusiin ilmaa. Lopputulos on kuohkea ja kevyt, mutta samalla tulee syöneeksi aika paljon ilmaa, joka sitten poistuu ylä- tai alakautta, eikä se ole välttämättä kivaa.

Vierailija
24/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:50"]

Tuota, itse Pohjois-Italian risottoalueella asuneena voin kertoa, että aika usein siellä laitetaan risottoon herneitä. Tai maissia.

Toki myös parsaa. Tai sahramia.

Olennaista kunnon risotossa on se, että valmis risotto on sellaista kermaista, puuron ja vellin välillä olevaa (Parmesanin ansiosta) ja että riisissä (Arborio, Carnaroli tai Vialone Nano) on selvä purutuntuma. Lisäksi liemi tulisi mielellään olla itse tehtyä kana- tai kasvislientä, ei kuutiokamaa.

[/quote]

Toki laitetaan esim. herneitä, mutta ei yleensä pakastepussista, saati että yhdistelmänä herne-maissi-paprika mitä minä olen aina Suomessa ihmetellyt, yhdistelmähän on melkoisen etovan makuinen minusta. 

Ja tosiaan tuota perinteistä hemapa-risottoa ei tehdä yleensä niistä oikeista riisilaaduista vaan perus 10 minuutissa kypsyvästä Uncle Bens pitkäjyväisestä. Tavallisin versio kuten mutsillani: keitetään erikseen riisi, mikrotetaan hemapa ja paistetaan pannulla jauhelihaa. Heitetään sekaisin riisi, hemapa ja jauheliha, vähän suolaa sekaan. Ei herkkua.

Vierailija
25/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:56"]

Perunamuusista semmoinen kommentti, että mielestäni sitä ei pidä tehdä sähkövatkaimella vaan perinteisellä survimella. Vatkain vatkaa muusiin ilmaa. Lopputulos on kuohkea ja kevyt, mutta samalla tulee syöneeksi aika paljon ilmaa, joka sitten poistuu ylä- tai alakautta, eikä se ole välttämättä kivaa.

[/quote]

Ja minä kun tein sitä ensimmäisen kerran juuri, niin en käyttänyt vatkainta tai survinta, muussasin vain haarukalla. En siis osannut sitäkään oikein.

Vierailija
26/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä inhoan myös vatkainmuusia mutta vähän eri syystä: se jotenkin tekee sen perunan sisältämän tärkkelyksen liisterimäiseksi ja inhottavan koostumuksiseksi syödä. 

Vierailija
27/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö risoton "oikeaoppisesti" Bayerin gm-riisistä, jota useimmat riisit ovat?

Vierailija
28/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:03"]

[/quote]

Mä inhoan myös vatkainmuusia mutta vähän eri syystä: se jotenkin tekee sen perunan sisältämän tärkkelyksen liisterimäiseksi ja inhottavan koostumuksiseksi syödä. 

[/quote]

Sähkövatkain ei tee liisterimäiseksi, sauvasekoitin tekee!

Vierailija
29/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 12:03"]

Teetkö risoton "oikeaoppisesti" Bayerin gm-riisistä, jota useimmat riisit ovat?

[/quote]

En. Ostan herkkukaupasta aina Pohjois-Italiassa kasvatettua carnaroli-riisiä. 

Vierailija
30/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä en ole ikinä edes käyttänyt mitään risottoriisiä tms. vaan käytän kaikkiin ruokiin joko puuroriisiä tai pitkäjyväistä.

t. wt

Vierailija
31/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:25"]

Samoin :) Risottoon pitää saada valkoviintä ja riisin kypsentäminen on pitempi prosessi, eli annetaan nesteet imeytyä rauhassa risottoriisiin! Perunamuusia en hirveästi syö, mutta tekisin senkin aidoista perunoista.

[/quote]

Minä osaan kirjoittaa oikein eli viiniä, ei viintä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi