Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MINÄ teen OIKEAOPPISEN risoton ja perunamuusin OIKEISTA perunoista.

Vierailija
30.04.2015 |

Mites sinä?

Oletko WT ja laitat hemapaa risottoon ja teet pussimuussia?

Häh?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tee risottoa perunoista.

Vierailija
2/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin :) Risottoon pitää saada valkoviintä ja riisin kypsentäminen on pitempi prosessi, eli annetaan nesteet imeytyä rauhassa risottoriisiin!

Perunamuusia en hirveästi syö, mutta tekisin senkin aidoista perunoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö myös HYVÄÄ oliiviöljyä?

Vierailija
4/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:26"]

Käytätkö myös HYVÄÄ oliiviöljyä?

[/quote]

Juu, ehdottomasti HYVÄÄ oliiviöljyä!

LAADUKASTA.

Ap.

Vierailija
5/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin. Tottakai

Vierailija
6/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risoton teen arboriosta en perunasta =D

Vierailija
7/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten OIKEAOPPINEN risotto tehdään OIKEISTA perunoista?

Vierailija
8/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muussia en syö, kamalaa liisteriä. Enkä tykkää perunasta muutenkaan paitsi runsaassa oliiviöljyssä paistettuna. 

Mutta risotot teen sillä tavalla italialaisen perinteen mukaan eli ensin paistetaan riisiä ja sipulia öljyssä, niihin tulee viiniä, lientä lisäillään vähitellen kypsymisen aikana, lopuksi lisätään parmesanjuustoa ja voita. Vappuna ajattelin tehdä parsarisottoa ja syödään kylmäsavulohen kanssa.

Vierailija
9/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen varmaan wt sitten noilla perusteilla. Minä en jaksa ottaa stressiä siitä mikä on OIKEAOPPINEN risotto tai perunamuusi, vaihtelu virkistää, teen jopa lasagneen ruskean kastikepohjan ja jätän maitokastikkeen pois.

Mutta minä en käy esim. syömässä heseissä sun muissa, teen itse jopa ranskiksia ja leipää, ja pitsatkin väännän hyvin usein itse enkä missään nimessä käyttäisi valmista pohjaa vaikkapa. Tosin valmista pyrettä käytän kuitenkin.

Pottumuusia tein muuten oikeaa itse ensimmäisen kerran muutama päivä takaperin, ikää jo 40+. Ei meillä kukaan pidä sitä niin herkkuna että sillä erityisesti olisi väliä vaikka onkin pussista, sitä syödään vain kun tarvitaan todella pikaista ruokaa, jonkun eineskalapuikkojen kanssa.

Vierailija
10/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks tuollainen kaveri, ihan mukava tyyppi mutta on sitä myös mukava kiusata... Kysyi osaanko tehdä bearnaise-kastiketta, sanoin että tottakai eihän siihen jauheeseen tarvi lisätä kuin vesi ja vähän sekoitella niin se on siinä jne. Suorastaan näkee kun kaverin otsasuoni pullistuu.

Vierailija
11/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:31"]

No olen varmaan wt sitten noilla perusteilla. Minä en jaksa ottaa stressiä siitä mikä on OIKEAOPPINEN risotto tai perunamuusi, vaihtelu virkistää, teen jopa lasagneen ruskean kastikepohjan ja jätän maitokastikkeen pois.

Mutta minä en käy esim. syömässä heseissä sun muissa, teen itse jopa ranskiksia ja leipää, ja pitsatkin väännän hyvin usein itse enkä missään nimessä käyttäisi valmista pohjaa vaikkapa. Tosin valmista pyrettä käytän kuitenkin.

Pottumuusia tein muuten oikeaa itse ensimmäisen kerran muutama päivä takaperin, ikää jo 40+. Ei meillä kukaan pidä sitä niin herkkuna että sillä erityisesti olisi väliä vaikka onkin pussista, sitä syödään vain kun tarvitaan todella pikaista ruokaa, jonkun eineskalapuikkojen kanssa.

[/quote]

En minäkään välitä sinänsä mistään oikeaoppisuuksista enkä ruoalla snobbailusta, on vaan tullut kokeiltua erilaisia juttuja vuosien varrella, ja omaan makuaistiini vaan esim. risotoista juuri ne perinteisellä tavalla valmistetut sopii parhaiten. Tomaattipyree pizzassa on jotain mitä kokeilin kerran enkä kokeile koskaan toiste, huh kun oli vinkeä maku... 

Vierailija
12/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEKSI OLKOON SITTEN VAAN!

Vierailija
13/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muussia en syö, kamalaa liisteriä. Enkä tykkää perunasta muutenkaan paitsi runsaassa oliiviöljyssä paistettuna. 

Mutta risotot teen sillä tavalla italialaisen perinteen mukaan eli ensin paistetaan riisiä ja sipulia öljyssä, niihin tulee viiniä, lientä lisäillään vähitellen kypsymisen aikana, lopuksi lisätään parmesanjuustoa ja voita. Vappuna ajattelin tehdä parsarisottoa ja syödään kylmäsavulohen kanssa.

[/quote]

Riisi ja sipulit KUULLOTETAAN öljyssä.

KUULLOTETAAN!

Vierailija
14/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen muusin yleensä väärennetyistä perunoista. Kun ei kerro kellekkään, niin ne ei edes huomaa että perunankuorten sisäpuolella lukee "made in china". Aidoista merkkiperunoista on ihan turha maksaa, noi kopiot on ihan yhtä hyviä muusiin.

Vierailija
15/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusin teen aina oikeista perunoista. "Risotto" on meillä sitä riisisörsseliä, sipulia, valkosipulia, tavallista riisiä, kanaa ja he-ma-pa.

Vierailija
16/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:35"]

[/quote]

En minäkään välitä sinänsä mistään oikeaoppisuuksista enkä ruoalla snobbailusta, on vaan tullut kokeiltua erilaisia juttuja vuosien varrella, ja omaan makuaistiini vaan esim. risotoista juuri ne perinteisellä tavalla valmistetut sopii parhaiten. Tomaattipyree pizzassa on jotain mitä kokeilin kerran enkä kokeile koskaan toiste, huh kun oli vinkeä maku... 

[/quote]

Niin, minulle se perinteinen risotto on juuri se koulun ruokalan hemapaversio jostain 70-luvulta. Ja se tomaattipyre pitsassa on minusta vain parasta :) Toki siihen lisätään siis saman verran vettä ja mausteeksi suolaa, sokeria jne. Minä luulin joskus että sitä vain sellaisenaan sipaistaan sinne, ja olihan se vinkeää.

Vierailija
17/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkään en oo pussimuusia ostanut,en osais sitä varmaan tehdä.

Vierailija
18/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen risoton risottoriisistä ja perunamuusin perunoista. Käytän ruuissa niihin sopivia aineita (esim öljyjä) enkä keksi hemapalle oikein mitään käyttöä. En saa sydäriä, jos joku sekoittaa Uncle Ben's-riisiä, hemapaa ja jauhelihaa ja kutsuu sitä risotoksi. Ei se kuulu minulle ollenkaan. 

Vierailija
19/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP väittää tekevänsä oikeaoppisen risoton, mutta otsikosta päätellen tekee sen kuitenkin perunoista. Jos luet sen risotto ohjeen vähän tarkemmin ens kerralla ja käytät vaikka riisiä etkä perunaa.

Vierailija
20/31 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:35"]

[/quote]

[/quote]

Niin, minulle se perinteinen risotto on juuri se koulun ruokalan hemapaversio jostain 70-luvulta. Ja se tomaattipyre pitsassa on minusta vain parasta :) Toki siihen lisätään siis saman verran vettä ja mausteeksi suolaa, sokeria jne. Minä luulin joskus että sitä vain sellaisenaan sipaistaan sinne, ja olihan se vinkeää.

[/quote]

Joo minä tosiaan laitoin sitä sellaisenaan. Nykyisin teen pizzan pohjalle tulevan tomaattikastikkeen Muttin tomaattimurskasta, oliiviöljystä, valkosipulista, tuoreesta basilikasta, suolasta ja mustapippurista sekä ripauksesta chiliä tehosekoittimessa. Niistä kypsennetyistä tomaattikastikkeista pizzassa en ole koskaan oikein välittänyt, vaikka niitä, varsinkin pitkään kypsennettyjä, monet ylistää. Joten on mullakin omat epäortodoksisuuteni ruoan suhteen ;) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi