Naapurin mies kantoi autoon alastoman pikkutytön.
No tais sillä pikkarit olla. Ja joo kyseessä siis ilmeisesti aamukiukku eikä suostunut pukemaan. Tyrkkäs huutavan lapsen autoon ja meni hakemaan tytön vaatteet vielä sisältä. Sitten heitti ne lapselle ja huusi muutaman kerran "pue!!". En tiedä miks tästä tuli niin paha mieli. Voisin kyllä kuvitella tohon omankin tytön. Mutta kyllä itse yritän pysyä rauhallisena ja AUTAN pukemisessa, tai puen väkisin. Minusta jotenkin julmaa vaan huudattaa hysteeristä lasta ja vaatia pukemaan kiireessä kylmässä autossa. Varmaan sitäkin vituttaa aamulla aikasin lähteä päiväkotiin (oli n.4-5v), eikö aikuinen voi osottaa empatiaa ja auttaa..siis varmaan tossa vaiheessa kun huutanu hysteerisesti vartin niin varmaan jo apu kelpais, tai syli vähintään.. :(
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:12"]Niin, meillä keskustellaan ja selitetään asiat. Ihan niin monta kertaa kuin vaaditaan. Selitän rauhallisella äänensävyllä samalla lasta sylissä rauhoittaen ihan niin pitkään ja niin monta kertaa kuin tilanne vaatii. En välitä kellosta, en kello puoliyhdeksän palaverista, koska mikään mikään ei ole tärkeämpi kuin lapseni ja hänen tunteiden käsittely. Olen huomannut miten selitys, kaunis pyyntö auttaa parhaiten 3-5 vuotiaan uhmakiukkuun. Siinä kiukunpuuskassa, itkupotkuraivarissa se kaunis pyyntö aivan hämmentää ja hiljentää lapsen.
Sillä mikään ei tehoa lapseen niin hyvin kuin kaunis puhe.
[/quote]
Lapseton avmamma. :D
[/quote]kyllä. :D
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:35"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:33"]Mun tuttava joutui viemään lapsensa bussiin kun lapsella oli pelkät alusvaatteet. Kylmä syys aamu. Ei ollut saanut edes väkisin puettua aggressiivista 5vuotiasta. Ja töihin oli ehdittävä.
[/quote]
taisi olla aika tärkeä työ...
[/quote]
Olisiko pitänyt jäädä päiväksi kotiin siitä syystä, kun lapsi ei suostu pukeutumaan? Mikä tahansa työ on niin tärkeää, että kiukutteleva lapsi ei päätä sitä, meneekö vanhempi töihin vai ei.
[/quote]Totta, nykyään kun on vielä niin helppoa löytää uusi työ jos potkut saa.
[/quote]
jos se työ on tärkeämpää kuin omien lasten hyvä kasvatus, niin kannattaisiko lapset jättää tekemättä? Toisaalta, aika moni yleensä osaa hoitaa molemmat samalla, mutta tästä ketjusta päätellen niitäkään ei liikaa ole
[/quote]Niin hyvä se on olla jälkiviisas, mutta kait tiedät ettei läheskään kaikilla lapsilla ole tapana käyttäytyä noin? Vai pitäisikö sitä ottaa aina lopputili kun lapsi kiukuttelee..
[/quote]siltä kuulostaa
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:29"]Itse olisin antanut selkään jo sisällä. Olisi varmasti kiukuttelu loppunut ja vaatteet löytäneet tytön päälle kuin itsestään. [/quote] Näitä äitejä näköjään löytyy, jotka eivät osaa puhua ja sillä ratkaista tilannetta. [/quote] Ne on täällä av:lla yleisiä, täällä pesii vanhempien kerma :D [/quote] :D ja lapsettomien kerma. Tai sellasten joiden piltti on sen 3kk vanha ja tietää kaiken lapsien kasvatuksesta. Ihanko tosissanne kuvittelette että uhmikseen auttaa puhuminen? Kun lapsi on siinä mielentilassa että tavarat lentää pitkin seiniä, kaikki on hirveää ja mikään ei ole hyvin ja radiostakin soi väärä laulu? Ainiin mut eihän teidän lapset. Kunnes saatte sellaisia niin voitte yllättyä. Lasta ei saa vahingoittaa ja ulos kylmään vieminen vähissä vaatteissa sen tekee, mutta joskus on hyvä valita taistelunsa ja antaa mennä vaikka sitten siinä yökkärissä päikkyyn, toki vaatteet mukana sitten kun pahimmat kohtaukset on ohi niin hoitotäti voi vaihtaa. Ihan tälleen kasvatusalan ammattilaisena, 6 lapsen äitinä voin kertoa ettei se aina mene niinkuin vauvaoppaissa sanotaan. [/quote] ei, minun 6v poikani ei ole väkivaltainen millään tavalla, ja hänelle riittää puhuminen. Johtuisikohan siitä, että olen hänet sellaiseksi kasvattanut?!
[/quote]
Eli olet ilmeisesti niitä vanhempia, jotka tukahduttavat lastensa suuret tunteet esim. syyllistämällä, jättämällä huomiotta tai sulkemalla ulkopuolelle esim. antamalla lapsen huutaa itsensä uneen. Kun olet kohdellut lastasi näin vauvasta alkaen, olet varmasti onnistunut kasvattamaan nöyrän ja alistuvan lapsen, joka ei uskalla ilmaista sinulle tunteitaan. Way to go, supermami! Uhmaikä ja vanhempien haastaminen kuuluvat lapsen kasvuun, pidän epänormaalina, jos lapsi ei koskaan uhmaa.
[/quote]
Olen ymmärtänyt että ne lapset joilla jää normaali uhma lapsuudessa pois, kokevat murrosiän rajummin. Olen tyytyväinen näin jälkikäteen että pojalla oli oikein kunnon itkupotkuraivari-uhma jos murrosikä on helpompi parin vuoden päästä. Itse taas en kuulemma juurikaan uhmaillut ja murrosiässä sekosin. :)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:54"]No miksei sitä lasta voi kahdeksi minuutiksi ottaa syliin ja rauhottaa tilanteen?
[/quote]
Jos on vaikea uhma niin ei välttämättä toimi.
[/quote]
Tai se av:n kuuluisa asperger.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:39"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:29"]Itse olisin antanut selkään jo sisällä. Olisi varmasti kiukuttelu loppunut ja vaatteet löytäneet tytön päälle kuin itsestään. [/quote] Näitä äitejä näköjään löytyy, jotka eivät osaa puhua ja sillä ratkaista tilannetta. [/quote] Ne on täällä av:lla yleisiä, täällä pesii vanhempien kerma :D [/quote] :D ja lapsettomien kerma. Tai sellasten joiden piltti on sen 3kk vanha ja tietää kaiken lapsien kasvatuksesta. Ihanko tosissanne kuvittelette että uhmikseen auttaa puhuminen? Kun lapsi on siinä mielentilassa että tavarat lentää pitkin seiniä, kaikki on hirveää ja mikään ei ole hyvin ja radiostakin soi väärä laulu? Ainiin mut eihän teidän lapset. Kunnes saatte sellaisia niin voitte yllättyä. Lasta ei saa vahingoittaa ja ulos kylmään vieminen vähissä vaatteissa sen tekee, mutta joskus on hyvä valita taistelunsa ja antaa mennä vaikka sitten siinä yökkärissä päikkyyn, toki vaatteet mukana sitten kun pahimmat kohtaukset on ohi niin hoitotäti voi vaihtaa. Ihan tälleen kasvatusalan ammattilaisena, 6 lapsen äitinä voin kertoa ettei se aina mene niinkuin vauvaoppaissa sanotaan. [/quote] ei, minun 6v poikani ei ole väkivaltainen millään tavalla, ja hänelle riittää puhuminen. Johtuisikohan siitä, että olen hänet sellaiseksi kasvattanut?! [/quote] Eli olet ilmeisesti niitä vanhempia, jotka tukahduttavat lastensa suuret tunteet esim. syyllistämällä, jättämällä huomiotta tai sulkemalla ulkopuolelle esim. antamalla lapsen huutaa itsensä uneen. Kun olet kohdellut lastasi näin vauvasta alkaen, olet varmasti onnistunut kasvattamaan nöyrän ja alistuvan lapsen, joka ei uskalla ilmaista sinulle tunteitaan. Way to go, supermami! Uhmaikä ja vanhempien haastaminen kuuluvat lapsen kasvuun, pidän epänormaalina, jos lapsi ei koskaan uhmaa. [/quote] Olen ymmärtänyt että ne lapset joilla jää normaali uhma lapsuudessa pois, kokevat murrosiän rajummin. Olen tyytyväinen näin jälkikäteen että pojalla oli oikein kunnon itkupotkuraivari-uhma jos murrosikä on helpompi parin vuoden päästä. Itse taas en kuulemma juurikaan uhmaillut ja murrosiässä sekosin. :)
[/quote] Yhden olen saanut aikaiseksi, täyttää 21v. ja yksi täyttää kesällä 15v. Kolmas täyttää 13v. jne... eli toki tässä on mahdollisuuksia vielä vaikka mihin, mutta esikoisesta tuli entistä lauhkeampi murrosiässä eikä toi 15veekään nyt vielä ole hampaitaan väläytellyt.
Voi jessus sentään, mitä kommentteja. Jos lapsi ei suostu aamulla pukemaan ajoissa, niin pukee sitten matkalla. Ei se lapsi siitä rikki mene!
Itse en uhmaikäisenä suostunut aamulla pukemaan tarhaan, jolloin lensin kerran talvella pihalle pakkaseen oven taakse ja vaatteet perässä. Tulikin sitten puettua melko vikkelään ja nopeasti takaisin sisälle. Voin kertoa, etten enää sen jälkeen jättänyt pukematta. Ja ei, en ole traumatisoitunut tai muuten "viallinen" näin aikuisiällä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:18"]
Voi jessus sentään, mitä kommentteja. Jos lapsi ei suostu aamulla pukemaan ajoissa, niin pukee sitten matkalla. Ei se lapsi siitä rikki mene!
Itse en uhmaikäisenä suostunut aamulla pukemaan tarhaan, jolloin lensin kerran talvella pihalle pakkaseen oven taakse ja vaatteet perässä. Tulikin sitten puettua melko vikkelään ja nopeasti takaisin sisälle. Voin kertoa, etten enää sen jälkeen jättänyt pukematta. Ja ei, en ole traumatisoitunut tai muuten "viallinen" näin aikuisiällä.
[/quote] Näinpä, eivätpä nämä pystyneet kertomaan syitä miksi näin ei saisi toimia. Kun eivät osaa!
Mä en tajua näitä: "olis pitänyt jättää lapset tekemättä jos se työ on tärkeämpi kuin lapsi".
Ymmärtäisin jos joku olis antanut lapsensa adoptioon että saa rauhassa jatkaa urakehitystä, mutta miten se että menee ajoissa töihin on työn pistämistä lapsen edelle?
Musta on helvetti soikoon myös lapsen etu oppia että yhteiskunnassa on tiettyjä aikatauluja, ja niitä noudatetaan. Tässä ei siis aikuinen alistunut lapsen kiukkutahtoon, mikä on ihan oikein.
Oletettavasti tuossa oli jo kaikki muut keinot kokeiltu.
On eriasia lykätä lapsi kyytiin ja lähteä rauhassa ajamaan kuin raivota ja huutaa lapselle siellä autossa PUE!! PUE!! kun toine hysteerisenä huutaa..
Nämä siunailijat ovat aina niin kauhuissaan itse keksimistään asioista. Juttu itsessään ei ole mitenkään kauhea, mutta sitten "tiedetään" asioita kuten "siis varmaan tossa vaiheessa kun huutanu hysteerisesti vartin niin varmaan jo apu kelpais, tai syli vähintään."
Mehän emme tiedä että on huutanut hysteerisesti vartin, emmekä ole olleet näkemässä kuinka pitkään on yritetty auttaa, tarjottu syliä, sanoitettu tunteita, osoitettu empatiaa ja kaikkea muuta kasvatusoppaiden muikaisia toimia. Tuo isä on voinut kokeilla kaikkea tuota, ja monena aamuna. Mutta ei sille lapselle voi antaa periksi että mä tässä oottelen tunnin ja sitten sylitellään toinen tunti kunnes suostut pukemaan. Sittenhän se tekis sen joka kerta kun tahtois ettei vanhempi menekään aamulla töihin.
Mulla ainakin pinna palaa siinä vaiheessa kun ei saa auttaa (lapsi potkii vastaan kun yrittää pukea) lapsi ei kuule huudoltaan mitään mitä yrittää sanoa, rimpuilee pois sylista ja menee ihan toliltaan jos yrittää pitää siinä. Siinä ei sitten puhe auta. Ja kaikki tämä on keskusteltu etukäteen ja jälkikäteen ja sovittu toimintamalleista ja tyttö on ollut ihan samaa mieltä. Mutta joskus sitten käy näin.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:12"]Niin, meillä keskustellaan ja selitetään asiat. Ihan niin monta kertaa kuin vaaditaan. Selitän rauhallisella äänensävyllä samalla lasta sylissä rauhoittaen ihan niin pitkään ja niin monta kertaa kuin tilanne vaatii. En välitä kellosta, en kello puoliyhdeksän palaverista, koska mikään mikään ei ole tärkeämpi kuin lapseni ja hänen tunteiden käsittely. Olen huomannut miten selitys, kaunis pyyntö auttaa parhaiten 3-5 vuotiaan uhmakiukkuun. Siinä kiukunpuuskassa, itkupotkuraivarissa se kaunis pyyntö aivan hämmentää ja hiljentää lapsen.
[/quote]
[/quote]
Jopa minä lapsettomana nään ton sonnan läpi!!! Noloa tommonen tuuban selittely. [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:18"]Voi jessus sentään, mitä kommentteja. Jos lapsi ei suostu aamulla pukemaan ajoissa, niin pukee sitten matkalla. Ei se lapsi siitä rikki mene!
[/quote]
Onkohan meillä samat vanhemmat? Niin se minäki lensin kerran pakkasilla ulos ku en suostunu pukemaan, kumma kyllä miten nopeesti meni vaatteet päälle ja loppu äkäilyt. Aamupalanki söin kiltisti.
Ja täälläkin kirjoittelee aikuinen joka ei ole traumatisoitunut eikä mitenkään viallinen. Vain kiitollinen vanhemmille, jotka osasi käsitellä oikeasti hemmetin hankalaa kakaraa!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:29"]Itse olisin antanut selkään jo sisällä. Olisi varmasti kiukuttelu loppunut ja vaatteet löytäneet tytön päälle kuin itsestään. [/quote] Näitä äitejä näköjään löytyy, jotka eivät osaa puhua ja sillä ratkaista tilannetta. [/quote] Ne on täällä av:lla yleisiä, täällä pesii vanhempien kerma :D [/quote] :D ja lapsettomien kerma. Tai sellasten joiden piltti on sen 3kk vanha ja tietää kaiken lapsien kasvatuksesta. Ihanko tosissanne kuvittelette että uhmikseen auttaa puhuminen? Kun lapsi on siinä mielentilassa että tavarat lentää pitkin seiniä, kaikki on hirveää ja mikään ei ole hyvin ja radiostakin soi väärä laulu? Ainiin mut eihän teidän lapset. Kunnes saatte sellaisia niin voitte yllättyä. Lasta ei saa vahingoittaa ja ulos kylmään vieminen vähissä vaatteissa sen tekee, mutta joskus on hyvä valita taistelunsa ja antaa mennä vaikka sitten siinä yökkärissä päikkyyn, toki vaatteet mukana sitten kun pahimmat kohtaukset on ohi niin hoitotäti voi vaihtaa. Ihan tälleen kasvatusalan ammattilaisena, 6 lapsen äitinä voin kertoa ettei se aina mene niinkuin vauvaoppaissa sanotaan. [/quote] ei, minun 6v poikani ei ole väkivaltainen millään tavalla, ja hänelle riittää puhuminen. Johtuisikohan siitä, että olen hänet sellaiseksi kasvattanut?!
[/quote] Sulla siis kokonaiset 1 lapsi? Vau.... Mulla on neljä, eikä niitäkään ole tarvinnut ulos kantaa, kukaan kun ei ole edes uhmaa kärsinyt, mutta silti osaan ymmärtää niitä joilla lapset uhmaa.
Oman pikkuveljeni olen joskus kantanut autoon lähes alasti, kun ei suostunut kouluun menemään. Oli tosin vanhempi kuin 4v. Ja meni sinne kouluun.
[/quote]
Mut sun toosas on väljempi ku oot neljä pukannu. Ukkos hakee vieraista tiukempaa, revippä horo siitä.
[/quote] Mua on ennenkin yritetty täällä asettaa johonkin muottiin, kun on parista sanasta tiedetty millainen olen. Kukaan ei ole kuitenkaan koskaan mennyt näin pahasti pieleen analyysissään. Mutta yrittänyttä ei laiteta, jatka ihmeessä!
Voi sentään. Seuraavalla kerralla tyttö muistaa varmasti pukea ihan reippaasti itse, kun aamulla pitää lähtöä tehdä.
Pikkutytöt jep jep. Onko se jokin sisäänrakennettu ominaisuus, että pitää isän hermoja koetella? Juuri eilen kannoin lempeästi sylissäni itkupotkuraivarin saanutta 3 v:tä pitkin kauppakeskuksen käytävää. Enimmäkseen oli ihmisillä ymmärtäväiset katseet. Tänään aamulla sitten juoksi matkan päästä halaamaan ja antoi pusun. Tunteiden vuoristorataa jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:39"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:29"]Itse olisin antanut selkään jo sisällä. Olisi varmasti kiukuttelu loppunut ja vaatteet löytäneet tytön päälle kuin itsestään. [/quote] Näitä äitejä näköjään löytyy, jotka eivät osaa puhua ja sillä ratkaista tilannetta. [/quote] Ne on täällä av:lla yleisiä, täällä pesii vanhempien kerma :D [/quote] :D ja lapsettomien kerma. Tai sellasten joiden piltti on sen 3kk vanha ja tietää kaiken lapsien kasvatuksesta. Ihanko tosissanne kuvittelette että uhmikseen auttaa puhuminen? Kun lapsi on siinä mielentilassa että tavarat lentää pitkin seiniä, kaikki on hirveää ja mikään ei ole hyvin ja radiostakin soi väärä laulu? Ainiin mut eihän teidän lapset. Kunnes saatte sellaisia niin voitte yllättyä. Lasta ei saa vahingoittaa ja ulos kylmään vieminen vähissä vaatteissa sen tekee, mutta joskus on hyvä valita taistelunsa ja antaa mennä vaikka sitten siinä yökkärissä päikkyyn, toki vaatteet mukana sitten kun pahimmat kohtaukset on ohi niin hoitotäti voi vaihtaa. Ihan tälleen kasvatusalan ammattilaisena, 6 lapsen äitinä voin kertoa ettei se aina mene niinkuin vauvaoppaissa sanotaan. [/quote] ei, minun 6v poikani ei ole väkivaltainen millään tavalla, ja hänelle riittää puhuminen. Johtuisikohan siitä, että olen hänet sellaiseksi kasvattanut?! [/quote] Eli olet ilmeisesti niitä vanhempia, jotka tukahduttavat lastensa suuret tunteet esim. syyllistämällä, jättämällä huomiotta tai sulkemalla ulkopuolelle esim. antamalla lapsen huutaa itsensä uneen. Kun olet kohdellut lastasi näin vauvasta alkaen, olet varmasti onnistunut kasvattamaan nöyrän ja alistuvan lapsen, joka ei uskalla ilmaista sinulle tunteitaan. Way to go, supermami! Uhmaikä ja vanhempien haastaminen kuuluvat lapsen kasvuun, pidän epänormaalina, jos lapsi ei koskaan uhmaa. [/quote] Olen ymmärtänyt että ne lapset joilla jää normaali uhma lapsuudessa pois, kokevat murrosiän rajummin. Olen tyytyväinen näin jälkikäteen että pojalla oli oikein kunnon itkupotkuraivari-uhma jos murrosikä on helpompi parin vuoden päästä. Itse taas en kuulemma juurikaan uhmaillut ja murrosiässä sekosin. :)
[/quote]
Karvalakkipsykologiaa. Ei se psyyken kehittyminen nyt ihan noin yksiselitteistä ole!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:12"]Niin, meillä keskustellaan ja selitetään asiat. Ihan niin monta kertaa kuin vaaditaan. Selitän rauhallisella äänensävyllä samalla lasta sylissä rauhoittaen ihan niin pitkään ja niin monta kertaa kuin tilanne vaatii. En välitä kellosta, en kello puoliyhdeksän palaverista, koska mikään mikään ei ole tärkeämpi kuin lapseni ja hänen tunteiden käsittely. Olen huomannut miten selitys, kaunis pyyntö auttaa parhaiten 3-5 vuotiaan uhmakiukkuun. Siinä kiukunpuuskassa, itkupotkuraivarissa se kaunis pyyntö aivan hämmentää ja hiljentää lapsen.
[/quote]
[/quote]
Jopa minä lapsettomana nään ton sonnan läpi!!! Noloa tommonen tuuban selittely. [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:18"]Voi jessus sentään, mitä kommentteja. Jos lapsi ei suostu aamulla pukemaan ajoissa, niin pukee sitten matkalla. Ei se lapsi siitä rikki mene!
[/quote]
Onkohan meillä samat vanhemmat? Niin se minäki lensin kerran pakkasilla ulos ku en suostunu pukemaan, kumma kyllä miten nopeesti meni vaatteet päälle ja loppu äkäilyt. Aamupalanki söin kiltisti.
Ja täälläkin kirjoittelee aikuinen joka ei ole traumatisoitunut eikä mitenkään viallinen. Vain kiitollinen vanhemmille, jotka osasi käsitellä oikeasti hemmetin hankalaa kakaraa!
[/quote]
Onko näin tyhmiä ihmisiä oikeasti olemassa??
Hyvät defenssit joillain päällä, ei voi muuta sanoa! Tässa olisi hauska ketju esim. psykan opiskelijoille analysoitavaksi :D
Mä olin ainakin lapsena todella kovapäinen. Tein just kaiken mitä kiellettiin. En siis yhtään ihmettele, et olin esim. usein jäähyllä kylppärissä. On se jännä miten nykyään lapsen katsotaan traumatisoituvan ihan kaikesta. Touhu on mennyt jo niin naurettavaksi, ettei tiiä pitäisikö itkeä vai nauraa. Helppohan sitä on jeesustella, jos itsellä on helppo lapsi. En lähtisi tuomitsemaan ketään yhden tapahtuman perusteella varsinkin, kun ei ole itse seuraamassa perheen arkea.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 11:34"]Mä en tajua näitä: "olis pitänyt jättää lapset tekemättä jos se työ on tärkeämpi kuin lapsi".
Ymmärtäisin jos joku olis antanut lapsensa adoptioon että saa rauhassa jatkaa urakehitystä, mutta miten se että menee ajoissa töihin on työn pistämistä lapsen edelle?
Musta on helvetti soikoon myös lapsen etu oppia että yhteiskunnassa on tiettyjä aikatauluja, ja niitä noudatetaan. Tässä ei siis aikuinen alistunut lapsen kiukkutahtoon, mikä on ihan oikein.
Oletettavasti tuossa oli jo kaikki muut keinot kokeiltu.
[/quote]
Oletettavasti, niinpä. Aina täällä oletetaan, että vanhemmat ovat ammattilaisia ja tekevät kaiken oikein. Vaikka totuus on usein kaukana siitä... Paljon todennäköisemmin tuokin raivopäävanhempi räyhää lapselleen turhasta kaiket päivät ja käyttää jopa fyysistä väkivaltaa lasta kohtaan. Niin nähty.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:29"]Itse olisin antanut selkään jo sisällä. Olisi varmasti kiukuttelu loppunut ja vaatteet löytäneet tytön päälle kuin itsestään.
[/quote]
Näitä äitejä näköjään löytyy, jotka eivät osaa puhua ja sillä ratkaista tilannetta.
[/quote]
Ne on täällä av:lla yleisiä, täällä pesii vanhempien kerma :D
[/quote]
:D ja lapsettomien kerma. Tai sellasten joiden piltti on sen 3kk vanha ja tietää kaiken lapsien kasvatuksesta. Ihanko tosissanne kuvittelette että uhmikseen auttaa puhuminen? Kun lapsi on siinä mielentilassa että tavarat lentää pitkin seiniä, kaikki on hirveää ja mikään ei ole hyvin ja radiostakin soi väärä laulu? Ainiin mut eihän teidän lapset. Kunnes saatte sellaisia niin voitte yllättyä.
Lasta ei saa vahingoittaa ja ulos kylmään vieminen vähissä vaatteissa sen tekee, mutta joskus on hyvä valita taistelunsa ja antaa mennä vaikka sitten siinä yökkärissä päikkyyn, toki vaatteet mukana sitten kun pahimmat kohtaukset on ohi niin hoitotäti voi vaihtaa. Ihan tälleen kasvatusalan ammattilaisena, 6 lapsen äitinä voin kertoa ettei se aina mene niinkuin vauvaoppaissa sanotaan.
[/quote]
ei, minun 6v poikani ei ole väkivaltainen millään tavalla, ja hänelle riittää puhuminen. Johtuisikohan siitä, että olen hänet sellaiseksi kasvattanut?!
[/quote]
Sinulla mitään 6v poikaa ole, jos olisi niin tietäisit että jokainen lapsi kokeilee rajojaan uhmaiässä. Jokainen lapsi raapaisee, repäisee, puraisee tai lyö ja se on luonnollista ja jopa hyvä että tekee niin, muuten ei voi opettaa ettei niin saa tehdä.
Toki lasten temperamenteissa on eroa ja joillekkin riittä pari kieltokertaa ja se on aivan mahtavaa, mutta on todella tietämätöntä väittää että lapselle joka on uhmaraivoissaan saisi kamalasti puhuttua mitään. Sitten ymmärrän jos lapsesi on autisti ettei ole uhmaikää ollut?
[/quote]
kyllä on, ja esim 2-3 vuotiaana puri ja löi minua paljonkin. Enää ei, ja silloinkin selvitimme puhumalla
[/quote]
Juuri sanoit tuossa aiemmin että ei ole agressiivinen. Tottakai nuo tilanteet hoidetaan puhumalla ja ohjaamalla lasta, mutta jos olet tosiaan yhden lapsen kasvattanut jolla ei ole temperamenttia niin älä tule sanomaan ettei normaalilla lapsella voisi olla suunnatonta uhmaraivoa. Aikuisen työ on sitten näyttää olevansa turvallinen auktoriteetti joka voi hallita pienen ihmisenkin tunneryöpyt.
[/quote]
juu tä on niin tätä: "sinulla on helppo lapsi, koittaisit vaan kasvattaa omaani" eiköhän se luonnekin jollain tapaa tule kasvatuksesta
[/quote]
Ei tule! Kuka tahansa jolla on vähintään kaksi lasta voi kertoa sulle tämän.