Annetut vauvatavarat takaisin?
Saako annettuja vauvatavaroita pyytää takaisin ja oletteko itse pyytäneet?
Mä olen äimänkäkenä, kun tuttavani antoi 3v sitten todella paljon vauvatavaroita ja nyt hän on vaatimassa lähes kaikkia takaisin
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:10"]Nämä on etukäteen sovittavia asioita! Ja tietenki än annat pois hänen tavarat jos pyytää.
[/quote]
Mä olen eri mieltä. Jos tavarat annetaan, niin ei ole velvollisuutta antaa niitä myöhemmin takaisin. Eri asia tietty, jos alussa on toisin sovittu
Jos on lainattu niin tottakai. Jos on anto hetkellä sovittu että pidä vain niin sitten ei voi vaatia. Itse maksan aina jotain kavereille jos antavat vanhoja tavaroita niin eipähän voi pyydellä takaisin myöhemmin :)
No tottakai annat takaisin! Et kai vaan ole mennyt myymään niitä? Aina ensin kysytään, että otatko tavarat takaisin vai laitetaanko kiertoon.
Tuttavani ei aikonut enää hankkia lapsia, niin siksi antoi tavarat minulle. Nimenomaan antoi vastalahjana, kun tein hänelle isohkon palveluksen. Nyt tulikin sitten yllätysmuksu ja otti minuun yhteyttä listan kera, mitä haluaa takaisin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:14"]No tottakai annat takaisin! Et kai vaan ole mennyt myymään niitä? Aina ensin kysytään, että otatko tavarat takaisin vai laitetaanko kiertoon.
[/quote]
Kyllä nämä sovitaan jo etukäteen. Ei tarvitse antaa takaisin. Sanan ANTAA merkitys on oletusarvona tavaran antamisessa. Laina on laina. Kaikkia idiootteja se leipä elättää.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:12"]Jos on lainattu niin tottakai. Jos on anto hetkellä sovittu että pidä vain niin sitten ei voi vaatia. Itse maksan aina jotain kavereille jos antavat vanhoja tavaroita niin eipähän voi pyydellä takaisin myöhemmin :)
[/quote]
Ei huonompi idea tuo maksujuttu. Vahingosta viisastuneena..
-ap
Jos sulla on edes osa niistä tavaroista mitä haluaa takas ni mä varmaan antasin siis jos ei itsellä tarvetta. Halvempaahan se tuollanen kierrätys on kun kerta mahdollista. Sain itsekkin siskoltani lapselleni vaatteita joita nyt sit pitäs antaa pitämisen jälkeen heille takas,voi olla että näitä lainakamppeita meillä ei käytetä lainkaan sillä en muista mitkä pitää varoa enemmän ja mitä vähemmän. Tavaraa kun tullut monen kaverin ja sukulaisen kautta
Listalla oli mm syöttötuolia, kylpyvannaa, sitteriä, leikkimattoa.. Nuo meillä on vielä kuopuksella käytössä eli meidän pitäisi hommata uudet, jos antaisin takaisin. No tuskin annan noita takaisin, kun ne kerran alunperin meille annettiin ja ovat vielä käytössä. Sen verran varmaan vastaan voin tulla, että annan pieneksi jääneitä vaatteita. Olin vain niin yllättynyt, että monta vuotta myöhemmin pyytelee takaisin
-ap
Tämä juuri on se syy, miksi en koskaan ota vastaan mitään, mikä annetaan lainaksi, enkä mielellään ota vastaan sitäkään, mikä annettaisiin omaksi. Koska vaikka mitään yllärivauvaa ei tulisikaan, niin vuosien mittaan se pois annettu tavara voi antajan mielissä muuttua lähes antiikiksi, josta aletaan sitten odotaa kiitollisuutta ja petytään kun sitä ei tule.
Kaikki lastentarvikkeet voi ostaa edullisesti käytettynä. Joku euro bodysta on aivan kelpo hinta siitä mielenrauhasta, ettei sitä tarvitse vaalia kuin pyhäinjäännöstä vaan lapsi saa rauhassa puklailla sille ja sitä ylipäänsä voi käyttää.
Minä en edes muista mistä 90% vauvan tavaroista on saatu. Muutama erikoisempi on muistissa (esim. Kohtuamme), mutta muuten ei aavistustakaan... olen kyllä antanut tavaroita jo eteenpäin, että toivottavasti kukaan ei pyytele takaisin!
Jos ne tavarat ovat sinulla vielä, niin annat ne tietenkin takaisin. Jos tarvitset jotain samantapaista, niin ostat sitten itsellesi omat. Kummaa hyväksikäyttöä - sait tavarat, sinulla on ne vielä, tottakai palautat.
No huhhuh! Ei tulisi mieleenkään ottaa ilmaiseksi vastaan kaikkea tuota mitä ap luetteli! Ois kiva kuulla miten valtavan palveluksen ap oli tehnyt lahjoittajalle. ..
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:38"]No huhhuh! Ei tulisi mieleenkään ottaa ilmaiseksi vastaan kaikkea tuota mitä ap luetteli! Ois kiva kuulla miten valtavan palveluksen ap oli tehnyt lahjoittajalle. ..
[/quote]
Annettiin muuton takia monen sadan kilometrin päähän pakettiauto lainaan sekä säilöttiin muuttotavaroita 1,5kk
Lahjaksi saatu, ei lainaksi. "Onneksi olkoon yllätysvauvasta! Kuule, ne tavarat jotka minulle lahjoitit ovat meidän kuopuksella vielä käytössä." Ja osta joku mieluisa lahja vauvalle.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:25"]Listalla oli mm syöttötuolia, kylpyvannaa, sitteriä, leikkimattoa.. Nuo meillä on vielä kuopuksella käytössä eli meidän pitäisi hommata uudet, jos antaisin takaisin. No tuskin annan noita takaisin, kun ne kerran alunperin meille annettiin ja ovat vielä käytössä. Sen verran varmaan vastaan voin tulla, että annan pieneksi jääneitä vaatteita. Olin vain niin yllättynyt, että monta vuotta myöhemmin pyytelee takaisin
-ap
[/quote]
Mutta jos et tavaroista mitään maksanut ja kaverisi ostaessaan taas maksoi niin onko se oikein laittaa kaverisi maksamaan jälleen, jotta et itse joutuisi rahaa käyttämään? Itse en siis kyllä ikinä kehtaisi mitään antamiani tavaroita takaisin pyydellä, mutta kun kerran kaverisi niitä pyytelee niin ethän voi kieltäytyäkkään.
No ehkä aloittaja olisi halunnut ostaa jo alunperinkin ekalle lapselleen uutena kaiken tuon jos kerran joka tapauksessa uudet joutuu hankkimaan. Nyt vain on toiminut kätevänä säilytyspaikkana.
Joku ikean syöttötuoli maksaa kympin, vanna vitosen, pottia olen ostanut muutamalla eurolla, vaatteita alennuksista todella edullisesti. En todella huolisi mitään lainaksi jos alkuperäiskuntoisena täytyisi säilyttää että voi palauttaa.
Ps. täällä olisi kaksi syöttötuolia, kaksi vannaa, useampi vauvapyyhe ja kaikki vaatteet alkaen 0kk-2,5v, leikkialustat, tuhoton määrä leluja, vaunut, rattaat ym. Pinnasänky meni jo polttopuuksi, muumi-pinnasuojukset ja katokset jäljellä. En jaksa myydä muutamalla kymmenellä sentillä ja leikkiä sitä av-enpäs varaa-haen-en hae-postitatko-tuotko -leikkiä. Minne saisi koko läjän vietyä KERRALLA? Onko kaatopaikka ainut vaihtoehto?
Ei voi vaatia takaisin jos on antanut tavarat kerran pois. Sukulaisnainen antoi kaikki vauvantavarat aikoinaan sellaiseen "vauvakassi" keräykseen venäjälle, kun ei aikonut enää lapsia tehdä. Sai sitten kuitenkin vielä vauvan ja alkoi minulta vaatimaan "lainaamiaan" vauvantavaroita takaisin. Onneksi muistin ,että oli laittanut ne venäjälle. Ei kyllä itse oikein muistanut ja ehkä luuli kuitenkin ,että oli antanut ne minulle. Itsekin annoin vauvanvaatteet pois, mutta pyysin palauttamaan joitakin pikkuruisia mekkoja takaisin muistoksi.Myöhemmin kyselin mekkoja takaisin , mutta sain kuulla,että ne oli annettu eteenpäin.Ei kannata antaa vauvantavaroita eteenpäin jos kuvittelee vielä joskus tarvtsevansa itse.
Periaatteessa mun mielestä sulla ei ole velvollisuutta antaa tavaroita takaisin, mutta jos olisin sinä antaisin ne takaisin. Olet saanut tavarat ilmaiseksi kaveriltasi ja vaikka hän toimiikin nyt röyhkeästi pyytäessään takaisin yllätysvauvan takia niin hänhän ne on alunperin maksanutkin. Jos haluat/teillä tarvetta saat kaiken tuon luotteleman listan joko ilmaiseksi tai puoli ilmaiseksi torista. Vähän väliä siellä lahjoitetaan vauva tavaraa eteenpäin ilman rahan vaihtumista.
Turha tollaisen asian takia rikkoa välejä "ystävän" kanssa. Muistat vain jatkossa ettet ota häneltä mitään vastaan.
Kun tavara annetaan niin silloin se vaihtaa omistajaa. On todella erikoista ja huonoa käytöstä vaatia jotain 3 vuotta sitten annettuhja tavaroita takaisin. Jos kyseessä on lainan, niin sillin pitää erikseen sopia asiasta. Olen saanut sadoilla euroilla tavaraa, jos joku haluaa antaa tavaraa eteenpäin niin onpahan oma valintansa. Ap:n tapauksessa voisin antaa tavaroita takaisin, eihän esim. leikkimattoa ja sitteriä käytetä kuin joitakin kuukausia, eikä ne ole vastasyntyneelle. Ammeita saa halvalla kaupasta muutenkin. Syöttötuolikaaan ei tarvitse alkuun. Häneltä ei kannata ottaa tavaraa vastaan tulevaisuudessa.
Nämä on etukäteen sovittavia asioita! Ja tietenki än annat pois hänen tavarat jos pyytää.