Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annetut vauvatavarat takaisin?

Vierailija
29.04.2015 |

Saako annettuja vauvatavaroita pyytää takaisin ja oletteko itse pyytäneet?
Mä olen äimänkäkenä, kun tuttavani antoi 3v sitten todella paljon vauvatavaroita ja nyt hän on vaatimassa lähes kaikkia takaisin

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi sama juttu. Olin raskaana ja meillä oli menossa pisteitä umpeen, joten ystävälläni jolla on 4 lasta ehdotti että hän antaa kaikki tarpeettomat vaatteet jne minulle ja minä varaan pisteillä 2 hyttiä. 2 lapsista tuli vielä meidän hyttiin nukkumaan ja Tukholmassa vietimme koko päivän lasten ehdoilla.

pari kk ennen laskettua aikaa aloin kyselee tavaroita, siis meilleoli luvattu parvekevaunut, potta, hoitopöytä, pinnasänky, paljon vaatteita, rintareppu ja vaikka mitä. Jouduinkin kyselee muutamaan otteeseen kun yhtäkkiä ei vastausta viesteihin tullut. Soitinkin pari krt ja sain kuulla nämä oli myyty, jotta oli saatu rahaa risteilyyn.

lievästi sanottuna vedin herneet. Olisin voinut ostella koko kesän aikana kirpparilta mutta kun kuvittelin että saan.

kirjoitin sähköpostin, johon liitin kirjeenvaihdon hänen lupauksesta ja ilmoitin paljon risteily maksaa, puhumattakaan meidän osallistuminen heidän lasten valvomiseen osana.

mitään vastausta eikä pahoittelua ei ikinä tullut.

Vierailija
22/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yllättynyt kuinka moni täällä pitää ihan hyväksyttävänä juttuna alkaa vaatimaan tavaroita kolmen vuodenkin jälkeen. Liekkö nämä niitä jotka itse pyytävät antamiaan tavaroita takaisin vuosien jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kaveriltani ihan rahalla kasan vauvatarvikkeita. Vähän oudolta tuntui, kun hakiess hän alkoi listata vaatteita tyyliin "tämä ja tämä voisi olla kiva saada takaisin". Nähtäväksi jää, pitääkö mun säilyttää kaikki ja sitten myydä ne hänelle takaisin ja suuttuuko hän, jos vaikka panen ne kiertoon. Lasken tavarat kuitenkin nyt omakseni, kun olen maksanut niistä rahaa.

Vierailija
24/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes kehtaisi pyytää antamiani tavaroita takaisin. Varsinkaan vuosien jälkeen.

Minusta ap:lla ei ole velvollisuutta antaa tavaroita takaisin, mutta jos sinulla on tarpeettomia saatuja tavaroita ja haluat välttää välirikon, antaisin ne takaisin. Saattaisin vielä sanoa, että käsitin asian niin, että tavarat olen saanut omaksi, en lainaksi.

Vierailija
25/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:51"]Mä en edes kehtaisi pyytää antamiani tavaroita takaisin. Varsinkaan vuosien jälkeen.

Minusta ap:lla ei ole velvollisuutta antaa tavaroita takaisin, mutta jos sinulla on tarpeettomia saatuja tavaroita ja haluat välttää välirikon, antaisin ne takaisin. Saattaisin vielä sanoa, että käsitin asian niin, että tavarat olen saanut omaksi, en lainaksi.
[/quote]

Njoo, välirikkohan siitä tietenkin tulee, jos en tavaroita takaisin anna. Tosin välimme on vuosien saatossa muutenkin viilentynyt, joten ei kovin suuri menetys muutenkaan. Annan tai en, niin kyllä tämä niihin välienrippeisiinkin vaikuttaa, koska minua ärsyttää suunnattomasti
-ap

Vierailija
26/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:25"]Listalla oli mm syöttötuolia, kylpyvannaa, sitteriä, leikkimattoa.. Nuo meillä on vielä kuopuksella käytössä eli meidän pitäisi hommata uudet, jos antaisin takaisin. No tuskin annan noita takaisin, kun ne kerran alunperin meille annettiin ja ovat vielä käytössä. Sen verran varmaan vastaan voin tulla, että annan pieneksi jääneitä vaatteita. Olin vain niin yllättynyt, että monta vuotta myöhemmin pyytelee takaisin -ap [/quote] Mutta jos et tavaroista mitään maksanut ja kaverisi ostaessaan taas maksoi niin onko se oikein laittaa kaverisi maksamaan jälleen, jotta et itse joutuisi rahaa käyttämään? Itse en siis kyllä ikinä kehtaisi mitään antamiani tavaroita takaisin pyydellä, mutta kun kerran kaverisi niitä pyytelee niin ethän voi kieltäytyäkkään.

[/quote]

Kaveri olisi todennäköisesti heittänyt kamat mäkeen/myynyt pilkkahintaan kirppiksellä ellei olisi ap:lle antanut, joten taloudellisen tappion miettiminen on tässä asiassa aivan turhaa.

Tavarat on annettu, eli lahjoitettu. Omistusoikeus on siirtynyt ap:lle, eli hänellä ei ole mitään velvollisuutta antaa niitä takaisin. 

Vierailija
27/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap ei todellakaan ole velvollinen palauttamaan yhtään mitään. Me saatiin paljon vauvatavaraa ystäviltä ja sukulaisilta. Osasta annoin muutaman kympin, kaikki eivät tosin huolineet senttiäkään. Sitteri oli nimenomaan sellainen, minkä ystäväni sanoi haluavansa sitten joskus takaisin, kun ei ole meillä enää käyttöä. Sen siis palautan, mitään muuta en vaikka pyytäisivät.

Jos laitat spr:n keräykseen 10e, voitko mennä viikon päästä vaatimaan rahoja takaisin? Lahjoitus on lahjoitus, oli kyse sitten rahasta tai tavarasta.

Ja sulle nro 22: nostan sulle hattua! Ihan mahtava mimmi :D

Vierailija
28/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:25"]Listalla oli mm syöttötuolia, kylpyvannaa, sitteriä, leikkimattoa.. Nuo meillä on vielä kuopuksella käytössä eli meidän pitäisi hommata uudet, jos antaisin takaisin. No tuskin annan noita takaisin, kun ne kerran alunperin meille annettiin ja ovat vielä käytössä. Sen verran varmaan vastaan voin tulla, että annan pieneksi jääneitä vaatteita. Olin vain niin yllättynyt, että monta vuotta myöhemmin pyytelee takaisin -ap [/quote] Mutta jos et tavaroista mitään maksanut ja kaverisi ostaessaan taas maksoi niin onko se oikein laittaa kaverisi maksamaan jälleen, jotta et itse joutuisi rahaa käyttämään? Itse en siis kyllä ikinä kehtaisi mitään antamiani tavaroita takaisin pyydellä, mutta kun kerran kaverisi niitä pyytelee niin ethän voi kieltäytyäkkään.

[/quote]

Kaveri olisi todennäköisesti heittänyt kamat mäkeen/myynyt pilkkahintaan kirppiksellä ellei olisi ap:lle antanut, joten taloudellisen tappion miettiminen on tässä asiassa aivan turhaa.

Tavarat on annettu, eli lahjoitettu. Omistusoikeus on siirtynyt ap:lle, eli hänellä ei ole mitään velvollisuutta antaa niitä takaisin. 
[/quote]

Ja varsinkin kun ap oli lainannut pakua muuttoa varten sekä säilyttänyt tavaroita yli kuukauden. Kyllä tuolla "hinnalla" ne vauvakamat on jo maksettu!

Vierailija
29/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:36"]

Jos ne tavarat ovat sinulla vielä, niin annat ne tietenkin takaisin. Jos tarvitset jotain samantapaista, niin ostat sitten itsellesi omat. Kummaa hyväksikäyttöä - sait tavarat, sinulla on ne vielä, tottakai palautat.

[/quote]

Miten niin totta kai annetaan takaisin, jos tavarat on annettu korvaukseksi palveluksesta/työstä. 

Vierailija
30/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, niin muistuttaisin, miksi ne tavarat alunperin annettiin. Ja toki antaisin takaisin ne asiat, joita en tarvitse. Todennäköisesti etsisin kirppiksiltä vielä tarvittavat syöttötuolit ja muut ja antaisin loputkin takaisin. Toteaisin vain, että ei ole rahasta pulaa ja hyvä tuuri kävi, niin tässä on (ei siis tarvitse kertoa, että on kirppiksiltä).

Eli sen verran minullakin olisi herne nenässä noista palkkioksi annetuista tavaroista.

Vierailija
31/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna takaisin. Tilanne olisi eri, jos ne olisivat jääneet jo teillä tarpeettomiksi ja muutenkin miettisit kiertoon laittoa. Eikä tietysti siinäkään tapauksessa pakko olisi juuri hänelle niitä antaa, nehän ovat nyt sinun.

Vierailija
32/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse antaa takaisin ellei niin ole erikseen sovittu. Antaminen on aivan eri asia kuin lainaaminen.

Vierailija
33/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:06"]

No ehkä aloittaja olisi halunnut ostaa jo alunperinkin ekalle lapselleen uutena kaiken tuon jos kerran joka tapauksessa uudet joutuu hankkimaan. Nyt vain on toiminut kätevänä säilytyspaikkana.
Joku ikean syöttötuoli maksaa kympin, vanna vitosen, pottia olen ostanut muutamalla eurolla, vaatteita alennuksista todella edullisesti. En todella huolisi mitään lainaksi jos alkuperäiskuntoisena täytyisi säilyttää että voi palauttaa.

Ps. täällä olisi kaksi syöttötuolia, kaksi vannaa, useampi vauvapyyhe ja kaikki vaatteet alkaen 0kk-2,5v, leikkialustat, tuhoton määrä leluja, vaunut, rattaat ym. Pinnasänky meni jo polttopuuksi, muumi-pinnasuojukset ja katokset jäljellä. En jaksa myydä muutamalla kymmenellä sentillä ja leikkiä sitä av-enpäs varaa-haen-en hae-postitatko-tuotko -leikkiä. Minne saisi koko läjän vietyä KERRALLA? Onko kaatopaikka ainut vaihtoehto?

[/quote]

Jos teidän paikkakunnalla on ensikotia, niin sellaisesta tietysti voisit tiedustella. Fida ja Pelastusarmeija hakee ainakin Helsingissä lahjoitustavaraa. 

Vierailija
34/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi lasta ja ei selvää päätöstä haluammeko kolmannen. Minulla on periaate että kaiken mitä annan jollekin, sen hän saa pitää. Säilytän itse parhaat mahdolliselle komannelle. Jos ei sellaista tule niin lahjoitan tai myyn kirppiksellä arvosta ja kaverista riippuen. Ei kannata muutenkaan lainata lastenvaatteita kun niihin tulee helposti ikuisia tahroja tai kuluvat polvista yms.

Vierailija
35/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:25"]Listalla oli mm syöttötuolia, kylpyvannaa, sitteriä, leikkimattoa.. Nuo meillä on vielä kuopuksella käytössä eli meidän pitäisi hommata uudet, jos antaisin takaisin. No tuskin annan noita takaisin, kun ne kerran alunperin meille annettiin ja ovat vielä käytössä. Sen verran varmaan vastaan voin tulla, että annan pieneksi jääneitä vaatteita. Olin vain niin yllättynyt, että monta vuotta myöhemmin pyytelee takaisin
-ap
[/quote]

Syöttötuolia tarvii vasta n 6 kk eteenpäin, sitteriä ja leikkimattoa ei oikeastaan 6 kk jälkeen. Ammeen saat ikeasta vitosella. Antaisin kaverille takas vaikka onkin tökeröä pyytää. Syöttötuolista kysyisin voinko pitää kunnes vauva alkaa syödä ja sit harkitsisin jos pärjäisi jo taaperotuolilla.

Vierailija
36/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat vaan kypsymättömiä, en usko että ap:n kaverikaan noin tekee, koska olisi kusipää, vaan ongelma on lähinnä sosiaalisten kuvioiden osaamattomuudesta. Olen itse sortunut kaikenlaiseen pöljäilyyn ja parin vuoden kuluttua viiveellä vasta tajunnut, millainen pelle olen ollut. 

Mulla on ollut niin hienotunteisia ystäviä, että ovat vaan partaansa naureskelleet ja pyöritelleet päätään, eivätkä sanoneet suoraan mitään. Jälkikäteen se on tuntunut hyvältä. Mun kuprut tosin eivät ole aiheuttaneet kenellekään rahanmenetystä ja muutenkin ajattelen aina niin, että jos maksan jostain korvauksen, maksan mieluummin liikaa kuin liian vähän, niin ei jää kenellekään mitään hampaankoloon.

AP:n tapauksessa en toimisi kuin hienotunteiset ystäväni, vaan sanoisin suoraan, että tavarat olivat korvaus siitä ja tuosta ja että annan takaisin niitä tavaroita, mitä en tarvitse tai joita en ole antanut eteenpäin. Tuo olisi ehellistä ja reilua. Ja kenties opettavaistakin.

Ihmettelen, miksei ap:n kaveri kysynyt tavaroita ystävällisesti, vaan vaati. Ja miksei tarjoutunut maksamaan niistä.

Vierailija
37/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle on silloin annettaessa sanottu, jos on sellanen tavara joka ehkä joskus halutaan takasin.

Vierailija
38/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No tottakai annat takaisin! Et kai vaan ole mennyt myymään niitä? Aina ensin kysytään, että otatko tavarat takaisin vai laitetaanko kiertoon."

Kuka oikeasti muistaa, mitä kukin on antanut?

Minusta on ihan ok. jos on saanut lasten tavaroita, antaa ne sitten vuorollaan kiertoon tai lahjaksi. Asia olisi aivan toinen, jos lahjaksi saadut tavarat myydään, sillä se ei kyllä kuullosta hyvältä.

Eipä tulisi mieleenkään pyytää takaisin antamia tavaroita, jos ne on kerran lahjaksi annettu tai siitä olisi pitänyt antajan etukäteen mainita, näin olen itsekkin tehnyt, kun joku tavara on kulkenut kauan suvussa tai haluan antaa sen eteenpäin, kun saaja ei enää tarvitse. Ja olen sen myös saajalta varmistanut, että se on ok.

Ap. tapaus on kyllä uskomaton, jos se on totta. Ei kait nyt kukaan voi toimia noin. Pyytää nyt antamansa tavarat takaisin.

Vierailija
39/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:33"]Jos haluat/teillä tarvetta saat kaiken tuon luotteleman listan joko ilmaiseksi tai puoli ilmaiseksi torista. Vähän väliä siellä lahjoitetaan vauva tavaraa eteenpäin ilman rahan vaihtumista.[/quote]

Jos asuu yhtään syrjemmässä (omalla asuinseudulla onnettoman huonosti tarjontaa ja kovat hinnat, kauempana asuvat myyjät usein haluttomia lähettämään tavaraa, varsinkaan halpaa sellaista), niitä vauvatarvikkeita on vähän hankala haalia yhdeltä istumalta puoli-ilmaiseksi. Siis jos mietin omalle kohdalle, niin halvemmaksi tulisi haalia tarvikkeet rauhassa kirppiksiltä/nettikirppiksiltä/alennusmyynneistä hyvissä ajoin, kuin "nyhjäistä tyhjästä" koko setti akuuttiin tarpeeseen, kun joku päättää hakea meiltä käytössä olevat, tarpeelliset tarvikkeet pois. Suurimman osan joutuisi hakemaan uutena kaupasta, eikä nyt ole edes alennusmyyntiaika. 

Antaisin tavarat takaisin, en jaksaisi riidellä, mutta ottaisi todella pahasti päähän. Ja siis isoin ärsytys ei olisi se, etten saanutkaan vauvatarvikkeita ilmaiseksi, vaan se, että ei ole saanut rauhassa varautua hankkimaan sitä mitä tarvitsee.

Vierailija
40/48 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut todella paljon vauva tavaraa mm. pinnasängyn, kalliin syöttötuolin, n. 5 jätesäkillistä lastenvaatteita, rintarepun, you name it! Kaikkien kanssa olen erikseen kysynyt, että haluatko tämän tavaran tai vaatteen takaisin. Olen myös lainannut todella paljon tavaraa, jota olen sanonut haluavani takaisin, kun tehdään seuraava lapsi. Vähän alkaa pelottaa, että nämä lainaamani tavarat hukkuvat myös lainassa ollessaan. Osaa vaatteista en ole saanut takaisin, vaikka olen useasti kysellyt ja painottanut, että kyseessä on vain laina. Käytönjäljistä en piittaa, vaatteet kuluu aina käytössä mutta jos en saa noita isompia tavaroitani takaisin, niin suutun kyllä todella. Olen pitänyt itsestäänselvänä, että toiselta lainattua tavaraa säilytetään hyvin. Näin minäkin olen tehnyt kaikkien minulle lainattujen tavaroiden ja vaatteiden kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi