Saako magneettikuvausta ilman varjoainetta?
Joudunko siis ihan tosissaan siihen tilanteeseen, että minuun laitetaan luvatta jotakin ainetta, jonka vaikutuksista ei minulla ole mitään tietoa?
Magneettikuvaus on kuulema pakollinen, mutta en halua mitään vierasta ainetta nivelen sisälle!
Joudunko maksamaan tyhjästä, mikäli en saavukaan paikalle ja voivatko ne siirtää ajan eteenpäin (en mene)!
En halua mitään vierasta ainetta kehooni, en ole ottanut yhtään piikkiä edes koronaan.
(Periaate).
Olkapää siis mennyt sijoiltaan aiemmin ja nyt kuvauksissa tutkittaisiin vahinkoja, mutta en ota piikkiä!
Kommentit (40)
Kysy hoitavasta yksiköstä laitetaanko varjoainetta. Koska yilanne vaihtelee emme voi millään tietää oikeaa vastausta
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole aihetta epäillä hermovikaa et pääse magneettikuvaan, ei pelkkä sijoiltaan meno anna aihetta siihen.
Ihan olen aloittaja ja "pääsin" tähän magneettikuvaan sijoiltaanmenon jälkeen
Tiiä että mitä tapahtui, kun iskettiin piikki niveleen (siihen varjoaineen paikalleen menoon meni monta minuuttia ja sattui koko ajan ihan satanasti).
Ihan kiva sitä siinä oli olla kun tiesi koko ajan, että siellä on sinussa syvällä piikki ja että sattuu jokin neste niin paljon, ettet voi edes kuvitella.
Ja sitten kun on ihmisiä, jotka valittavat jostakin kivuttomattomasta koronapiikistä...
Vierailija kirjoitti:
Olkapäähän laitetaan varjoainetta suoraan niveleen, mikä on paljon vaativampi proseduuri kuin kanyylilla verenkiertoon tuupattava varjoaine. Niveliä kuvattaessa varjoaine auttaa näkemään vahingot varsinkin juuri olkapäässä paljon paremmin kuin ilman varjoainetta erottuisi. Aika usein tosin käy niin, että varjoaine ei mene kunnolla nivelväliin, koska radiologi ei onnistu löytämään oikeaa pistopaikkaa, varsinkin jos potilas on isokokoinen. Mietipä itse, kuinka helposti osuisit neulalla olkaniveleen?
Minulle ei laitettu mitään ainetta, kun viime viikolla magneettikuvattiin olkapää. Se ei näkynyt tavallisessa röntgenkuvauksessa.
Hohhoijaa. Jos ne kuvaisivat pääsi siellä, niin huomattaisiin, että ihan umpiluuta ja aivoton on koko koppasi.
Toivottavasti on joku tappava tauti sinulla.
Olin pariviikkoa sitten magneetissa. Lähetteessä oli jo pyydetty varjoainetta, joten tiesin siitä etukäteen.
En kyllä ymmärrä minkälaista haittaa siitä viisi olla? Itselle tuli suuhun outo maku, siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Polvi kuvattiin juuri ja ei mitään kanylointeja varjoainen vuoksi tehty edes varalta.
Sama juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkapäähän laitetaan varjoainetta suoraan niveleen, mikä on paljon vaativampi proseduuri kuin kanyylilla verenkiertoon tuupattava varjoaine. Niveliä kuvattaessa varjoaine auttaa näkemään vahingot varsinkin juuri olkapäässä paljon paremmin kuin ilman varjoainetta erottuisi. Aika usein tosin käy niin, että varjoaine ei mene kunnolla nivelväliin, koska radiologi ei onnistu löytämään oikeaa pistopaikkaa, varsinkin jos potilas on isokokoinen. Mietipä itse, kuinka helposti osuisit neulalla olkaniveleen?
Minulle ei laitettu mitään ainetta, kun viime viikolla magneettikuvattiin olkapää. Se ei näkynyt tavallisessa röntgenkuvauksessa.
Juurikin tätä mietin, että kuinka nämä yhtä rokotepiikkiä pelkäävät mahtaisivat suoriutua potilaan osassa tuollaisesta vastaavasta.
Rokote EI satu, niveleen pistetty varjoaine sattuu/polttelee ikävästi kyllä.
Anna kuule mennä vaan.Kun varjoaine tulee niin tuntuu kun pissat housussa :)
Vierailija kirjoitti:
Anna kuule mennä vaan.Kun varjoaine tulee niin tuntuu kun pissat housussa :)
Tämä on kylläkin ihan eri kuvaus, eli TT, jossa annetaan lämmitettyä varjoainetta melko suuri määrä hyvin nopeasti.
Muista laskea kaasut ulos ennen kuvausta, että ei tule väärää diagnoosia.
Ensin ap ulisee, ettei halua kuvausta ja sit se onkin jo muka tehty. Diu diu.
Vierailija kirjoitti:
Ok. 3/5 koska osalle meni läpi.
Ihan on kyllä totta.
On aivan eri asia ottaa piikki olkaniveleen, kuin olkalihakseen.
Se nivelpiikki on näet ensinnäkin pidempi ja sen tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ap ulisee, ettei halua kuvausta ja sit se onkin jo muka tehty. Diu diu.
Koska olen käyvä sen tuplaten.
Tässä nyt helvetTI vie ehdi kaikkea kirjoittaa kaiken aikaa jörkevästi, kun sitä Av:n ulkopuolista elämääkin on.
Ja pelottaa nyt vielä enemmän, mitä luen.
Ano Turtiainenkin on piikittänyt monenlaisia vieraita aineita. Mikset siis sinäkin?
No eipä tuntunut olkanivelleen laitettu piikki miltään . Sata kertaa enemmän sattuu se kun lyö varpaansa sängyn jalkaan.
Ne ovat kalliita tutkimuksia, pitkät jonot ja hankala päästä. Jos sinusta ei siihen ole, niin perut ja koitat pärjäillä itsekseen.
Magneettikuva ei ole pakollinen, kuten ei hoito yleensäkään. (Paitsi pakkohoito, mutta siitä ei taida tässä olla kyse.)
Ja mitään ei suhun luvatta laiteta.