Saako magneettikuvausta ilman varjoainetta?
Joudunko siis ihan tosissaan siihen tilanteeseen, että minuun laitetaan luvatta jotakin ainetta, jonka vaikutuksista ei minulla ole mitään tietoa?
Magneettikuvaus on kuulema pakollinen, mutta en halua mitään vierasta ainetta nivelen sisälle!
Joudunko maksamaan tyhjästä, mikäli en saavukaan paikalle ja voivatko ne siirtää ajan eteenpäin (en mene)!
En halua mitään vierasta ainetta kehooni, en ole ottanut yhtään piikkiä edes koronaan.
(Periaate).
Olkapää siis mennyt sijoiltaan aiemmin ja nyt kuvauksissa tutkittaisiin vahinkoja, mutta en ota piikkiä!
Kommentit (40)
Magneettikuvauksessa varjoaineita (tai merkkiainetta) ei nykyään juurikaan käytetä. Merkkiainetta on historiallisesti käytetty magneettitutkimuksissa, jotta mm. kehon anatomia erottuisi paremmin, mutta laitteiden tarkkuus on kehittynyt niin paljon, että merkkiainetta käytetään enää poikkeustapauksissa.
Ole hyvä ja peru sinulle varattu aika jotta seuraava hoitoa tarvitseva voi saada aikasi.
Vierailija kirjoitti:
Magneettikuvauksessa varjoaineita (tai merkkiainetta) ei nykyään juurikaan käytetä. Merkkiainetta on historiallisesti käytetty magneettitutkimuksissa, jotta mm. kehon anatomia erottuisi paremmin, mutta laitteiden tarkkuus on kehittynyt niin paljon, että merkkiainetta käytetään enää poikkeustapauksissa.
Milloin tämä määräys tuli?
Ainakin vielä jokin vuosi takaperin laittoivat juurikin sijoiltamenojen jälkitarkastuksissa.
Mut otettiin kesken putkesta pois ja laitettiin varjoaine, kun vastoin odotuksia aivoista löytyikin muutos.
Sinä voit sanoa, että olet piikkikammoinen ja kun vetävät sinut ulos kotelosta ja ehdottavat piikkiä, niin juokset karkuun. Sinun on annettava siihen lupa etukäteen, koska muuten kuvausta ei tehdä, mutta saat sen keskeyttää. Paniikki voi syystä tai toisesta keskeyttää kuvauksen. Toki kannattaa huomioida se miten paljon aikaa ja rahaa menee hukkaan jos kuvaus pitää keskeyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mut otettiin kesken putkesta pois ja laitettiin varjoaine, kun vastoin odotuksia aivoista löytyikin muutos.
Mun aivot näytti olevan niin sekaisin, että heti kuvauksen alettua ja ensikuvan nähtyään huutelivat putkeen, että oonko ok :D
Ei vitsi tuollasilla aivoilla voi olla edes hengissä...
Mulle on tehty useamman kerran magneettikuva eikä ole kertaakaan laitettu varjoainetta. Tietokonekuvauskin tehty useamman kerran ja joinakin laitettu varjoaine suoneen, ei niveleen.
Jos ei ole aihetta epäillä hermovikaa et pääse magneettikuvaan, ei pelkkä sijoiltaan meno anna aihetta siihen.
Hoidosta saa vapaasti kieltäytyä. Mutta sitten jäät ilman sitä hoitoa.
Polvi kuvattiin juuri ja ei mitään kanylointeja varjoainen vuoksi tehty edes varalta.
Suosittelen katsomaan vaikka juutuupiista videon äänineen, jos pelottaa. Ja nimenomaan äänineen.
Mikään pakko ei ole kuvaukseen mennä, mutta mitä varjoaineeseen tulee, niin sitä laitetaan vain tarvittaessa. Mulle laitettiin valmiiksi kanyyli ja kerrottiin varjoaineen mahdollisesta käytöstä. Riippui kohdallani siitä näkyykö kuvassa riittävän tarkasti halutut alueet. Mut kuvattu muutama vuosi sitten. En tiedä ovatko laitteet muuttuneet tässä välissä jotenkin paremmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voe elämä.
Mutta koronarokote se on niiiiiin paha asia ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voe elämä.
Mutta koronarokote se on niiiiiin paha asia ottaa.
trollolloo trällällää
Olkapäähän laitetaan varjoainetta suoraan niveleen, mikä on paljon vaativampi proseduuri kuin kanyylilla verenkiertoon tuupattava varjoaine. Niveliä kuvattaessa varjoaine auttaa näkemään vahingot varsinkin juuri olkapäässä paljon paremmin kuin ilman varjoainetta erottuisi. Aika usein tosin käy niin, että varjoaine ei mene kunnolla nivelväliin, koska radiologi ei onnistu löytämään oikeaa pistopaikkaa, varsinkin jos potilas on isokokoinen. Mietipä itse, kuinka helposti osuisit neulalla olkaniveleen?
Puhut paskaa