Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljäkymppiset! Miten keski-iän kriisi oireilee?

Vierailija
29.04.2015 |

Olen ollut aikaisemmin innokas tulevaisuuden ja uran ja muun elämän suhteen, nyt olen täyttänyt 40 ja en saa enää ollenkaan kiinni aikaisemmasta innosta. Näen pelkkiä vastuksia ja mikään ei innosta, lihon ja olen lössö ja pahalla päällä. Onko tämä keski-iän kriisi ja kuuluuko ihmisen tuntea näin? Miten tästä selviää? 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan keskustelun vielä, kun tuli jo ihan ikävä nelikymppisiä. Ovatko kaikki nukkumassa yhdeltätoista, kun meno on niin... Nuorekasta?

Vierailija
22/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kriisissä ei kyllä kropan kuntoonlaitto auttaisi mitään. Ei taida kriisi ollakaan, jos sillä ratkeaa. Senkus jumppaat, hitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli noin nelikymppiseä. Oli jäänyt niin paljon tekemättä, muka. Nyt 47-vuotiaana olo on lähinnä seesteinen.

Vierailija
24/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä koen, että mun omat vanhemmat, varsinkin äiti, ovat peruuttamattomasti (tai ainakin on hyvin vaikeaa peruuttaa) pilanneet minun elämäni. 

Se, että he vanhenevat ei nyt kyllä muuta sitä, miten heidät näen. Pikemminkin saa olemaan kauhean katkera, etten katkaissut välejä ennen, kuin pahin romuttaminen tapahtui. Että silloinkin vielä luotin, hain ja ennen kaikkea odotin ja kuvittelen että ansaitsen, heidän hyväksyntäänsä ja sen kaiken kanssa tulin vaurioittaneeksi (tai hehän sen mielestäni tekivät) itseäni ja itsetuntoani NIIN pahasti, että olen nyt ihan hirveässä kriisissä. 

Vanhempani ovat syypäitä kaikkeen pahaan olooni minussa.

Vierailija
25/29 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:02"]Nostan keskustelun vielä, kun tuli jo ihan ikävä nelikymppisiä. Ovatko kaikki nukkumassa yhdeltätoista, kun meno on niin... Nuorekasta?
[/quote]
Täällä yksi 41v. valvoo vielä pitkälle yöhön. Yövirkku, kun olen. Alkup. kysymykseen vastaan, että ei ole ollut koskaan ikäkriisejä, joten en osaa siihen sanoa mitään. Tuskin tuleekaan ikäkriisejä, kun mielestäni on kiva olla jo näinkin " vanha".

Vierailija
26/29 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsi on, lihoaminen viittaa siihen.

Vierailija
27/29 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämäni ainoa ikäkriisi oli kun täytin 20. Tuntui kauhealta siirtyä teini-iästä aikuisten maailmaan, oma identiteetti ei jotenkin ollenkaan seurannut perässä ja kapinoin vastaan monta vuotta.

Kolme- ja nelikymppiset sen sijaan oli ja meni, mikään ei muuttunut. Olen ollut läpi elämäni maailman onnellisin ihminen, siis sen ainoan ikäkriisini jälkeen. Kaikki on mennyt just kuten olen halunnut.

Vierailija
28/29 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin voi, kiitos kysymästä. Ihan jatkuvasti on päällä. Heilumista sen välillä, että nyt se elämä vasta alkaa ja jumalauta kaikki on ohi ja mä kuolen kohta!

Vierailija
29/29 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 3kg päässä ihan epainostani ja paremmassa aerobisessakunnossa kuin kolmekymppisenä. Tuolloinen lähtötaso oli tosin alhainen. Tästä olen salaa ylpeä. Tiedän toki etten ole enää nuori ja peili muistuttaa siitä. En kuitenkaan tunne itseäni myöskään heikoksi. Olin ollut jo pitkään tyytymätön työhöni ja aloin opiskella uutta ammattia opintovapaalla. En ole nuori mutta ainakin teoriassa on vielä joku 24 työvuotta jäljellä. Suurin maailmankuvaani muuttanut järkytys oli tajuta että minäkin kuolen joskus. En ole vieläkään pystynyt hyväksymään ajatusta että on pakko kuolla. Enhän toki ennenkään ollut kuvitellut olevani kuolematon mutta nyt se ajatus tavallaan kirkastui. Iski paniikki miten eläisin niin että tuntisin eläväni täyttä elämää. Etten tuhlaisi rajallisia eli päiviäni. Heräsin taas nauttimaan enemmän pienistäkin asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä