Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko ajan kun posti kulki 5 kertaa viikossa ja oli postiluukussa viimeistään klo 10 aamulla?

Vierailija
07.01.2022 |

Sitten tapahtui jotakin ja välillä kirjeet tulii ilta-kasiltakin. Outoa. Toisaalta eipä kirjepostia enää juuri olekaan. Vanhoina hyvinä aikoina sitä kuitenkin oli ja posti kulki luotettavasti ja oli perillä aina aamupäivällä. Edellisenä päivänä kun lähetti, niin seuraavana päivänä oli perillä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin oli vielä pitkälle 2000-luvun alkupuolelle.

Vierailija
2/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. En ole vieläkään tottunut siihen, että posti tulee miten sattuu ja aina sitä ei jaeta ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla isovanhempani lähettivät minulle aina merkkipäivinä rahaa kirjeessä. Ikinä ei kirje hävinnyt matkalla. Muutenkin käytännössä kaikki posti löysi ajallaan perille, vaikka kirjepostia oli tuohon aikaan paljon enemmän.

Vierailija
4/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin. En ole vieläkään tottunut siihen, että posti tulee miten sattuu ja aina sitä ei jaeta ollenkaan.

Tämä oli tosi outoa kun se aikanaan alkoi mennä siihen. Nykyään on jo niin tottunut, että ei välitä. Tulee jos tulee. Sama käy aikanaan junille, jos ne yksityistetään.

Vierailija
5/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole mitään väliä, milloin posti tulee. Mulla on muutaki tekemistä ku vahdata postin kulkemista.

Vierailija
6/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla isovanhempani lähettivät minulle aina merkkipäivinä rahaa kirjeessä. Ikinä ei kirje hävinnyt matkalla. Muutenkin käytännössä kaikki posti löysi ajallaan perille, vaikka kirjepostia oli tuohon aikaan paljon enemmän.

Sama juttu, mummo laittoi kirjeitä. Joskus mummo soitti, että laitoin sinulle äsken kirjeen ja pitäisi tulla huomenna. Ja aina tuli ja aamupäivällä. En muista kuin yhden kerran, kun lähetyksessä kesti kaksi päivää ja se oli jo katastrofi. Voi kun olisi tiennyt mihin tämä aikanaan menee.

Vierailija
7/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä tuntuu kaikki Postin lähetykset aina katoavan tai viivästyvän huomattavasti? Tarkistakaa, että osaatte merkitä osoitteenne ja puhelinnumeronne oikein. Mulle on aina kaikki posti kulkenut moitteettomasti (paitsi postilakon aikaan viivästyi) ja samoin kaikille tutuille.

Vierailija
8/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kumma että ennen lajittelukin onnistui aina. Nyt kun kone hoitaa sen, niin pieleen menee.

Vierailija
9/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin lehtitilauksen, kun lehti tuli miten sattui. Useammin myöhässä kuin oikeana päivänä. Meille tulee nykyisin "päiväposti" iltakuudelta. Ei taida posti tietää, että "päivä" on klo 12–15.

Vierailija
10/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, mummo laittoi kirjeitä. Joskus mummo soitti, että laitoin sinulle äsken kirjeen ja pitäisi tulla huomenna. Ja aina tuli ja aamupäivällä. En muista kuin yhden kerran, kun lähetyksessä kesti kaksi päivää ja se oli jo katastrofi. Voi kun olisi tiennyt mihin tämä aikanaan menee.

Mekin toisessa kaupungissa asuvan kaverin kanssa lähettelimme kirjeitä, ja puhelimessa aina kerroimme minä päivänä lähetämme ne, jotta toinen tiesi odottaa kirjettä lähetyspäivää seuraavana päivänä. Olin tuolloin lukiossa ja asuin koulun lähellä, joten ruokatunnilla kävin usein hakemassa kirjeen postilaatikosta. Koskaan ei käynyt niin, ettei kirje olisikaan tullut sinä päivänä, mutta kerran se tuli vasta iltapäivällä, ja olin tosi pettynyt kun postilaatikko oli siellä käydessäni tyhjä! Tuntuu ihan uskomattomalta miten luotettavaa postinkulku on joskus ollut.

Vierailija
11/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä tuntuu kaikki Postin lähetykset aina katoavan tai viivästyvän huomattavasti? Tarkistakaa, että osaatte merkitä osoitteenne ja puhelinnumeronne oikein. Mulle on aina kaikki posti kulkenut moitteettomasti (paitsi postilakon aikaan viivästyi) ja samoin kaikille tutuille.

Minäkin ihmettelin tätä ennen, ikinä ei mitään ollut kadonnut. Sitten muutin saman kaupungin sisällä ja postia alkoi hävitä vähän väliä. Tuntuu siis riippuvan ihan siitä missä sattuu asumaan.

Vierailija
12/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin lehtitilauksen, kun lehti tuli miten sattui. Useammin myöhässä kuin oikeana päivänä. Meille tulee nykyisin "päiväposti" iltakuudelta. Ei taida posti tietää, että "päivä" on klo 12–15.

sama, kaupasta saa nopeinten

Vierailija
13/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on edesmenneiden sukulaisten kirjeenvaihtoa tallessa. Aamupäivällä saattoi kirjoittaa Tampereella kirjeen ja se tuotiin samana päivänä iltapostin mukana vastaanottajalle Helsinkiin.

Vierailija
14/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan ajan, jolloin posti tuli 2 kertaa päivässä. Taisi tulla launtainakin, en ole ihan varma.

Vierailija
15/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no me ei enää haluta maksaa siitä. Ei minullekaan ole väliä tuleeko posti tänään vai kahden päivän päästä. Surullista että tästä arvokkaasta posti instituutiosta tuli sellainen josta kukaan ei halua maksaa. Instituutio on niin vanha ja arvokas, pony express jne.

Vierailija
16/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan, kun posti jaettiin 12 kertaa viikossa.

Vierailija
17/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan olisin viimeksi saanut edes postia?

Pari joulukorttia tuli joo ja pari jäsenlehteä tulee.

Vierailija
18/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tokkiisa! Mie muistan vielä senkin ajan kun posti jaettiin 2 kertaa joka arkipäivä ja vielä kerran lauantaisin. Siis 21 kertaa viikossa! Tämä taisi olla vielä 1960 luvulla vallinnut käytäntö? Silloin tulikin lähes joka päivä koteihin useampia postilähetyksiä.

Vierailija
19/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun Englannissa ja meillä tulee posti 6 kertaa viikossa.

Vierailija
20/29 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan ajan, jolloin posti tuli 2 kertaa päivässä. Taisi tulla launtainakin, en ole ihan varma.[/quote

Arkisin kaksi kertaa, lauantaisin kerran, lauantaijako loppui 1970.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi