Muistatko ajan kun posti kulki 5 kertaa viikossa ja oli postiluukussa viimeistään klo 10 aamulla?
Sitten tapahtui jotakin ja välillä kirjeet tulii ilta-kasiltakin. Outoa. Toisaalta eipä kirjepostia enää juuri olekaan. Vanhoina hyvinä aikoina sitä kuitenkin oli ja posti kulki luotettavasti ja oli perillä aina aamupäivällä. Edellisenä päivänä kun lähetti, niin seuraavana päivänä oli perillä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan ajan, jolloin posti tuli 2 kertaa päivässä. Taisi tulla launtainakin, en ole ihan varma.
Muistan tällaisen ajan, 11 kertaa viikossa, kahdesti päivässä viikolla ja kerran lauantaisin
Mitä valitatte tätä on markkinatalous, turhat kulut karsitaan, jotta omistaja saisi voittoa ja Postin tapauksessa se on valtio...
Muistan oikein hyvin. Kirjeet olivat poikkeuksetta perillä aina seuraavana päivänä. Tämä 80- ja 90-luvuilla.
Tuon iltapostin jakamisen olen oppinut vain televisiosarjoista tai lehtiartikkeleista.
Esim. Hercule Poirotissa (sijoittuu noin 1930-luvulle) jaetaan aamupostin lisäksi myös iltaposti.
Ei siis ole ollut vain Suomen erikoisuus jakaa ennen vanhaan postia kahteen otteeseen per päivä. No, silloin ei ollut internettiä eikä sähköposteja, joten postin jakoon panostettiin ja että kirjeet tulisivat mahdollisimman nopeasti perille.
Ja vaikka oli radio tiedotusvälineenä, sanomalehdetkin ilmestyi kahteen otteeseen.
Oli aamupainos. Vielä iltapäivällä tuli jakoon iltalehdet, jossa tuoreimmat uutiset.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Englannissa ja meillä tulee posti 6 kertaa viikossa.
Siis Englannissa jaetaan posti yhä lauantaisin, kun se Suomesta lopetettiin 1970.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Postit olivat oikeita posteja, ja joka kaupunginosassa oli omansa. Ja pienemmät paketit tuotiin ovelle. Kerran olin vessassa isommalla hädällä, kun ovikello soi ja vaikka yritin kiirehtiä ovelle, ainakin pari minuuttia meni. Kun avasin oven, ovella seisoi hymyilevä postinkantaja, joka ojensi minulle tilaamani paketin.
Nykyään vaikka lähtisit heti viereisestä huoneesta juoksemaan täysillä ovelle kun ovikello soi, postinkantaja on jo ehtinyt häipyä kun ehdit ovelle asti. Varmaan hymyilee mennessään kun ehti karkuun :D
En muista en vaikka kuin yritän, on siitä jo niin kauan kun posti toimi kuten ennen vanhaan
Vierailija kirjoitti:
Kaipaako ap Impivaaraan?
Minä kaipaan Pentikulmalle
Muistan. Postit olivat oikeita posteja, ja joka kaupunginosassa oli omansa. Ja pienemmät paketit tuotiin ovelle. Kerran olin vessassa isommalla hädällä, kun ovikello soi ja vaikka yritin kiirehtiä ovelle, ainakin pari minuuttia meni. Kun avasin oven, ovella seisoi hymyilevä postinkantaja, joka ojensi minulle tilaamani paketin.