Miksei Kuopiossa ole ruotsinkielisiä tienviittoja?
Ei sillä, että niitä näin suomenkielisenä tarvitsisin, mutta tosi outoa mun mielestä :D Miksei niitä ole? Eikös Kuopio ole kumminkin suht iso kaupunki Suomen mittakaavassa, niin luulisi olevan kyltit myös ruotsiksi. Ekaa kertaa olen Kuopiossa käymässä ja kiinnitin huomiota tähän, osaako joku selittää :D
Kommentit (43)
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="28.04.2015 klo 22:32"]
Toi näyttää kyllä todella oudolta kun käy vaikka Tampereella ja kaikki on vain suomeksi.
[/quote]
Onpa todella kummallista, että SUOMESSA kaikki on vain SUOMEKSI.
Vain suomenkieliset kyltit saisi laittaa kyllä pääkaupunkiseudullekin. Todellä sekavaa kun pitää laittaa kaikki kahteen kertaan, kun kaikki kuitenkin ymmärtävät ja käyttävät vain niitä suomenkielisiä nimiä. Typeristä typerämpiä ovat nämä "LAHTI/LAHTIS" ja "KONALA/KÅNALA".
Rautatieasemien näyttötaluissakin olisi järkevämpää luetella enemmän väliasemien nimiä sen sijaan, että näyttötilaa tuhlataan ruotsinkielisiin käännöksiin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:31"]
Voin hyvin kuvitella, miten suomenruotsalainen ajautuu täyteen paniikkiin Kuopiossa huomatessaan, että missään ei lue ruotsia.
[/quote]
Mutta heillähän on oikeus ilmaiseen asiointitulkkiin.
[/quote]
Eihän ole. Ei kuopiolaisilla ole mitään velvoitetta palvella ketään ruotsiksi. Vain valtion ja kaksikielisten kuntien virkamiehillä on.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:31"]
Voin hyvin kuvitella, miten suomenruotsalainen ajautuu täyteen paniikkiin Kuopiossa huomatessaan, että missään ei lue ruotsia.
[/quote]
Ne saattaa ajautua paniikkiin täällä ihan muistakin syistä. "herregud! Vad helvete junttila är det här??"
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:29"]
Oheisen kartan vaalealla alueella on kyltit ja tienviitat vain suomeksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ruotsin-_ja_kaksikielisist%C3%A4_kunnista
[/quote]
:O Onko tosiaan? Ja Kehä kolmosesta huutelijoille: Olen mä aikaisemmin käynyt Turussa, Kemiössä, Paraisilla, Kirkkonummella, Tammisaaressa, Sipoossa, Siuntiossa ja Inkoossa, en siis ole elänyt koko elämääni kehä kolmosen sisäpuolella :D Ja myös Espoon kehän ulkopuolella olevilla alueilla on tullut käytyä useampaan kertaan :) -ap
[/quote]
Menepä käymään Keravalla. Se taitaa olla Helsinkiä lähin kunta, jossa ei ole ruotsinkielisiä kylttejä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ruotsin-_ja_kaksikielisist%C3%A4_kunnista
[/quote]
:O Onko tosiaan? Ja Kehä kolmosesta huutelijoille: Olen mä aikaisemmin käynyt Turussa, Kemiössä, Paraisilla, Kirkkonummella, Tammisaaressa, Sipoossa, Siuntiossa ja Inkoossa, en siis ole elänyt koko elämääni kehä kolmosen sisäpuolella :D Ja myös Espoon kehän ulkopuolella olevilla alueilla on tullut käytyä useampaan kertaan :) -ap
[/quote]
Menitkö sinne Kuopioon lentämällä? Vai miten et huomannut sitä 400 kilometrin suomenkielistä aluetta siinä välissä?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:31"]
[/quote]
Ne saattaa ajautua paniikkiin täällä ihan muistakin syistä. "herregud! Vad helvete junttila är det här??"
[/quote]
Jag måste ringa till min pappa med min kännykkä!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:38"]
[/quote]
[/quote]
Menitkö sinne Kuopioon lentämällä? Vai miten et huomannut sitä 400 kilometrin suomenkielistä aluetta siinä välissä?
[/quote]
Nukuin koko matkan, koska ajettiin viime yönä tänne :) -ap
Sivuhuomatuksena sellainen, että osa tästä "kaksikielisestä" alueesta on käytännössä yksikielistä. Esim. Vantaalla on vain 2,8% ruotsinkielisiä, eli kaksikieliset kyltit on siellä vain hämäystä.
Kuopiossa viännetää savvoo, ei ruotsia.
Kuten jo mainittu, ei ole esimerkiksi Tampereellakaan, vaikka Tampere on Suomen kolmanneksi suurin kaupunki. Olen asunut Tampereella lähes neljäkymmentä vuotta ja lapsuudessani ja nuoruudessani en muista koskaan kuulleeni ruotsia täällä. Tampereella asuu niin vähän ruotsinkielisiä (0,53%), että edelleenkin ruotsia kuulee todella todella satunnaisesti ja nuokin harvat puhujat ovat todennäköisesti olleet Ruotsin puolelta eksyneitä turisteja. ;)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:47"]
Kuten jo mainittu, ei ole esimerkiksi Tampereellakaan, vaikka Tampere on Suomen kolmanneksi suurin kaupunki. Olen asunut Tampereella lähes neljäkymmentä vuotta ja lapsuudessani ja nuoruudessani en muista koskaan kuulleeni ruotsia täällä. Tampereella asuu niin vähän ruotsinkielisiä (0,53%), että edelleenkin ruotsia kuulee todella todella satunnaisesti ja nuokin harvat puhujat ovat todennäköisesti olleet Ruotsin puolelta eksyneitä turisteja. ;)
[/quote]
Tai sitten Folktingetin varapuheenjohtaja, suomenkielinen, ruotsinkielisen vaimon myötä pakkoruotsiuskoon tullut Kimmo Sasi.
[/quote]
Tampereella on ainakin ruotsinkielisiä kouluja, vissiin jopa lukio.
Jos kovin alkaa ahistaa ruotsittomuus, voip onneksi männä Ikeaan.
Onhan näistä kuplista ollut puhetta nyt muutenkin, mutta jospa ap oppii että (suomenkielistä) elämää on kehä kolmosen ulkopuolellakin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:52"]
[/quote]
[/quote]
Hmm. Mitenköhän oppilaat löytävät aamuisin kouluihinsa, kun ei ole niitä ruotsinkielisiä tienviittoja?
Suomenkielistenkin kaupunkien Stockmanneilla raikaa ruotsinkieliset kuulutukset! Kuopiossa ei tosin taida olla ko. putiikkia?
AP, laitapa kansalaisaloite vireille: "Ruotsinkieliset tienviitat Kuopioon!"
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:52"]
[/quote]
[/quote]
Yksi yksityinen koulu, jossa on samassa ruotsinkielinen peruskoulu ja lukio.
Ylivoimaisesti suurin osa Suomen kunnista on yksikielisiä. Suomen kielilain mukaan kunta on kaksikielinen mikäli kielivähemmistön koko on vähintään 3000 henkeä tai 8 prosenttia. Vähemmistökielen osuuden on pudottava alle kuuden prosentin, että kunta muuttuisi yksikieliseksi. (Ahvenanmaan kaikki kunnat ovat kuitenkin yksikielisiä ja ruotsinkielisiä kielisuhteista riippumatta.) Suomessa on 320 kuntaa ja niistä kaksikielisiä on noin kolmisenkymmentä. Kaksikielisiä alueita Suomessa on Itä-Uudenmaan maakunta, lounaisrannikon rannikkokunnat välillä Kirkkonummi-Ahvenanmaa sekä Pohjanmaan maakunta: Näiden alueiden ulkopuolella ei ole Suomessa ainuttakaan kaksikielistä (suomi+ruotsi) kuntaa. Ei siis ole mikään ihme, jos Suomessa saapuu kuntaan tai kaupunkiin, jossa tienviitat ovat vain suomeksi.
[/quote]