Kuinka pärjäisit kotona, jos miehesi joutuisi sotaan?
Kuinka pärjäisit, jos miehesi joutuisi lähtemään sotaan. Kuinka hoitaisit arkesi askareet?
Kommentit (47)
Taas hullu ja hysteerinen sodallapelottelupalsta. Ei me mihinkään sotaan jouduta,uskokaa nyt. Kuka tänne nyt muka on hyökkäämässä?
Sitäpaitsi ...sodankänti on muuttunut maailmassa niin pajon sitten vuoden -39 , että turha sieltä historiasta mitään malleja on ottaa kenenkään pärjäämiselle kriisitilanteessa.
Oletteko muuten huomanneet uutisista, ettei nykysodista puhuttaessa enää käytetä edes sellaista termiä,kuin ´kotirintama´,vaan sota on juuri siellä missä siviilitkin ovat.
Kylläkai pärjäisin vaikka tarvinkin raskaissa töissä miestä. Eniten huolettaa, että saisinko lääkkeitä mistä vai kituisinko pikkuhiljaa kuoliaaksi? Mielummin otan kuulan kallooni...
Samalla tavalla kuin ennen ku mies tuli mun elämään. Eli hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:40"]
[/quote] Se vain ei tapahtunut sota-aikana... Silloin ei näet enää mikään ole ,eikä voi tapahtua ´samalla tavalla´(kuin rauhan aikana) eikä kukaan pärjää ´hyvin´
Käytännössä se tarkoittaisi sitä että joutuisin hoitamaan miehen työt omieni lisäksi joten olisi erittäin hankalaa tai aiheuttaisi isoja muutoksia arkeen myös kotona.
Hyvin. Pärjäisin paremmin kuin nyt.
Pärjäisin, mutta tiedän että mieheni ei joudu rintamalle. Luultavasti korjailee kumminkin kalustoa jossain.
Anteeksi nyt kovasti, mutta mun mielestä tää on typerä kysymys. Mistä me voidaan tietää, millaiseksi elämä käytännössä muuttuisi sodan aikana? Kuten joku jo sanoikin, se ei varmasti olisi samanlaista kuin toisen maailmansodan aikana. Koko yhteiskunta, itse asiassa koko maailma on muuttunut, samoin sodankäynnin metodit. Sen verran voin ennustaa, että muuttuisi elämä miten tahansa, niin jollain tavalla sitä selviäisi käytännön asioista kun olisi pakko. Mutta yksilöidysti, mistä hitosta sen voi tietää? Senkin voin ennustaa, että henkinen puoli siinä olisi se raskain taakka, ei käytännön arjesta selviytyminen.
Jos on kyse meidän perheen arkisista askareista, niin helvetin hyvin. Olenhan mä niitä pyörittänyt 21 vuotta.
Lisäksi myös muutamia muita askareita.
Toki ollaan muuttamassa parhaillaan pois maasta, ettei tätäkään olisi tarvinnut miettiä.
Erittäin hyvä kysymys. Asumme ulkomailla (USA) enkä tiedä tulisiko miehelleni kutsu rintamalle. Jos tulisi, en tiedä miten meidän muiden kävisi, koska viisumimme on sidottu miehen työnantajaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:35"]
Anteeksi nyt kovasti, mutta mun mielestä tää on typerä kysymys. Mistä me voidaan tietää, millaiseksi elämä käytännössä muuttuisi sodan aikana? Kuten joku jo sanoikin, se ei varmasti olisi samanlaista kuin toisen maailmansodan aikana. Koko yhteiskunta, itse asiassa koko maailma on muuttunut, samoin sodankäynnin metodit. Sen verran voin ennustaa, että muuttuisi elämä miten tahansa, niin jollain tavalla sitä selviäisi käytännön asioista kun olisi pakko. Mutta yksilöidysti, mistä hitosta sen voi tietää? Senkin voin ennustaa, että henkinen puoli siinä olisi se raskain taakka, ei käytännön arjesta selviytyminen.
[/quote]Puolustusvoimilta voit kysellä. He tutkivat ammatikseen sotia ja varautuvat näiden tietojen perusteella mahdolliseen sotaan Suomessa. Intin harjoituksissa luodaan jonkinlainen sodan skenaario, johon sitten sovelletaan testattavaa suunnitelmaa. Ukkoja siirrellään kuin pelinappuloita. Harjoituksen jälkeen tehdään yhteenveto miten taktiikka toimi. Usein näissä tuntui ainakin ennen olevan teemana yllätysisku kiristyneen tilanteen jälkeen, jolloin Suomessa tuhotaan perus infraa ja luodaan sekava tilanne. En tiedä miten Ukrainan kriisi on muuttanut näitä pelejä. Onko esim. some tullut jo mukaan leikkeihin?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:40"]
[/quote] Se vain ei tapahtunut sota-aikana... Silloin ei näet enää mikään ole ,eikä voi tapahtua ´samalla tavalla´(kuin rauhan aikana) eikä kukaan pärjää ´hyvin´
[/quote]
No jos pilkkua viilataan niin sanotaan sitten että niin hyvin kuin tilanteessa voi pärjätä. Mun pärjääminen ei ole kiinni siitä onko mies paikalla vai ei, se oli pointti.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"]
Kuinka pärjäisit, jos miehesi joutuisi lähtemään sotaan. Kuinka hoitaisit arkesi askareet?
[/quote]
Lueskelisin päivät pitkät pelkoprovoilijoiden kirjoituksia av - palstalla.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4294608/ketju/maailmanlopun_kultit_av_palstalla/sivu/3
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:37"]
Jos on kyse meidän perheen arkisista askareista, niin helvetin hyvin. Olenhan mä niitä pyörittänyt 21 vuotta.
Lisäksi myös muutamia muita askareita.
Toki ollaan muuttamassa parhaillaan pois maasta, ettei tätäkään olisi tarvinnut miettiä.
[/quote]
Koita nyt sinäkin,hyvä ihminen tajuta että ne teidänkin ´perheen arkiset askareet ´ ja niiden hoitaminen MUUTTUISIVAT radikaalisti siitä mitä te tuon mainitsemasi 21:n vuoden aikana ovat vielä minään vuona olleet.
Jos talonne silloin olisi yleensä ehjä, niin oletko varma että vesijohto pelaisi ja viemärit vetäisivät niinkuin ennenkin ?
Luuletko ,että sähköt toimisivat talossa ja hoituisivat pelkällä laskun maksulla ?
Luuletko ,että mitään tavallisia (rauhanajan)kauppoja henkilökuntineen enää edes olisi-olisi ehkä vain jotain kansainvälisen ruoka-avun jakelupisteitä joissa saattaisit lapsinesi joutua jonottamaan koko päivän jotain hätäapu-soppalautasta.
Yön joutuisittekin sitten viettämään ehkä pommisuojassa.
Sieltä kotiinne palatessanne saisittekin ehkä joltain sotilashenkilöltä ilmoituksen ,että taloanne uhkaa sortumavaara koska siihen oli osunut hyökkäyksessä vihollisen rakettiase, tai ammus ja se on sen vuoksi evakuoitu .
Lapsesi näkisivät kuinka sotilaat olisivat latoneet pihalle muovisäkeissä tunnistusta varten niiden niiden maalliset jäännökset, jotka eivät teidän laillanne olleet juuri osumahetkellä onnekseen ruokaa jonottamassa toisaalla.....
Entisestä naapuristasi (...siitä jonka olit tuntenut jo 21 vuotta) ei löytyisi kuin toinen kenkä ja muutamia puoliksipalaneita vaatteenriekaleita ( selvästi tunnistamastasi mekosta jonka näit vielä eilen hänen yllään.)
Hänen lapsistaan ,joiden kanssa omasi vielä eilen leikkivät jonkun pommikuopan pohjalla olevan kuralammikon reunalla katunne varrella...ei ehkä löytyisi kuin pienen pojan kenkä...
Pyöritä sinä vaan siinä sitten sitä ´arkeasi´...
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:39"]
Kylläkai pärjäisin vaikka tarvinkin raskaissa töissä miestä. Eniten huolettaa, että saisinko lääkkeitä mistä vai kituisinko pikkuhiljaa kuoliaaksi? Mielummin otan kuulan kallooni...
[/quote]niin, jos vaikka Thyroxinia ei enää myytäisi, minä vaipuisin koomaan, saisin sydänkohtauksen, tms. elimet sammuisivat muutamassa viikossa. En kyllä tiedä kuinka kauan se kestäisi, tietääkö edes kukaan varmasti.
Pitäisi opetella siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Lakanoiden vaihtaminen ei ehkä kuitenkaan onnistuisi.
Miksi edes jaksatte miettiä koko asiaa ei kai suomalaiset nyt niin hulluja ole että lähtisivät sotimaan ydinpommeilla varustettua Venäjää vastaan, eiköhän siinä luovutettaisi alueet ihan suosiolla jos ne jotain hakevat niin varmaan kulkuyhteyttä Norjan puolelle
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:59"]
Miksi edes jaksatte miettiä koko asiaa ei kai suomalaiset nyt niin hulluja ole että lähtisivät sotimaan ydinpommeilla varustettua Venäjää vastaan, eiköhän siinä luovutettaisi alueet ihan suosiolla jos ne jotain hakevat niin varmaan kulkuyhteyttä Norjan puolelle
[/quote]
Oletko tyhmä? Annetaanko samalla 100 000 neitsyttä patjaksi sotaretkelle norjaan? Noin se ei käy.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 02:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:59"]
[/quote]
Oletko tyhmä? Annetaanko samalla 100 000 neitsyttä patjaksi sotaretkelle norjaan? Noin se ei käy.
[/quote]
Oliko tuo nyt jostain patjamainoksesta,vaiko Koraanista, vai mistä ihmeestä tuo sinun kummallinen ´heittosi´ peräisin?
No eipä siitä miehestä ole koskaan ollut pahemmin hyötyä, paitsi rahan suhteen. Erittäin hyvin pärjäisin :)