Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti löi poikaa vitsalla pyllylle – tuomittiin pahoinpitelystä + 600e sakot

Vierailija
28.04.2015 |

28.4.2015 - 18.20

Vitsalla kerran poikaansa paljaalle pyllylle näpäyttänyt äiti on tuomittu Vantaan käräjäoikeudessa pahoinpitelystä. Poika oli tekohetkellä 10-vuotias.

Vantaan käräjäoikeus tuomitsi äidin 20 päiväsakkoon eli maksamaan 620 euroa sekä maksamaan pojalle kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta 50 euroa.

Tapaus sattui vuonna 2010.

Helsingin hovioikeus ei tällä viikolla muuttanut tuomiota. Vuonna 1973 syntynyt äiti myönsi hovioikeudelle syyllistyneensä pahoinpitelyn sijaan lievään pahoinpitelyyn ja toivoi, että syyte olisi hylätty vanhentuneena.

Tilanne sai alkunsa , kun poika oli jäänyt kiinni kolikoiden varastamisesta isoäidiltään. Äiti oli vaatinut poikaa kertomaan totuuden.

Poika oli edelleen äidin kertoman mukaan valehdellut, jolloin äiti oli toteuttanut uhkauksensa ja lyönyt poikaa vitsalla pyllylle.

Oikeudessa lapsen edunvalvojan sijainen katsoi, että teosta aiheutui lapselle kipua tai ainakin jonkinlaista tuntemusta. Lapsi itse oli kertonut sosiaaliviranomaisille, ettei lyönti sattunut.

Oikeuden mukaan teosta täytyi kuitenkin aiheutua ainakin hetkellistä kipua. Ikänsä puolesta lapsi oli puolustuskyvytön ja housujen riisuminen oli nöyryyttävää, toteaa oikeus.

Äiti myönsi syytteen. Hänen mukaansa tarkoituksena ei ollut satuttaa lasta, vaan ainoastaan näpäyttää kerran.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/283075-aiti-loi-poikaa-vitsalla-pyllylle-tuomittiin-pahoinpitelysta-ja-yli-600-euron

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän en lastani lyö!

Uskomatonta että moni puolustaa väkivaltaa lasta kohtaan! Juntit.

Isä

Hyvä isä,

Palataan asiaan kun lapsesi pääsee pois kehdosta ja osallistut hänen hoitoonsa muutenkin kuin sanomalla hyvää yötä.

Vierailija
42/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut lapsena piiskaa eikä se minua henkisesti tuhonnut tai traumatisoinut. Sen sijaan opin sen, että kolttosista sun muusta pahantekemisestä seuraa rangaistus eikä jäätelöpalkinto niinkuin vapaan kasvatuksen perheissä. Eräs hyvä ystäväni on perheestä, jossa kuria ei ollut juuri lainkaan mistä seurasi se että vanhempia pompotettiin minne sattuu niinkuin jalkapalloa. "mitäs mahdat ämmä" - on surullisen yleinen lausahdus nykypäivänä.

M22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen nainen. Ollessani lapsi, äitini kuritti minua jatkuvasti. Mitäköhän nykypäivän lakipykälät sanoisivat siihen että pelkäsin äitiäni kuin hullu, tein kotitöitä 6v. alkaen, tein puutarhatöitä, koulun jälkeen laskin koululaukkuni ovenpieleen ja aloitin siivoamisen. Veljiltä ei vaadittu mitään. Kärsin yökastelusta 7-vuotiaaksi saakka. Kun kastelin yöllä vuoteeni, äitini hakkasi minut nahkavyöllä . Äitini sanoi aina," että sinusta ei koskaan tule mitään", "kaikki, mitä sinä teet, menee pilalle". Hän aina kommentoi ulkonäköäni. Myöhemmin elämässäni mikään ei kelvannut. Ei ammatinvalinnat, ei mikään. Hän aina ihmetteli että miksi olen niin omituinen, etten saa edes miestä itselleni. Äitini kuolema oli helpotus, vaikka niin kamalalta kuin se silloin tuntuikin. Vihdoin keski-iässä saan elää ilman arvostelua. Itsetuntoa on vaikea enää tässä iässä uudelleen rakentaa. Mutta olen onnellinen että saan olla ilman jatkuvaa arvostelua ja voin elää rauhassa.

Vierailija
44/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mietityttää miten toi asia edes meni oikeuteen? Poika kertoi jollekin asiasta? Vai esim. isä?

Mä sain lapsena useasti vitsasta.Muistan kaikki temput mitä tein niiden eteen, olin kyllä karmea lapsi.

En voi oikeasti sanoa, että vitsasta jotain traumoja olisi jäänyt. Lähinnä nauratti.

Sen sijaan henkinen vallankäyttö joskus teininä oli sata kertaa pahempaa.

Ei millään pahalla, mutta tossa on ehkä vähän hysteeriseksi menty.

Vierailija
45/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että on ironista miten oikeutemme näkee ton (äärimmäisen kevyenkin) väkivallan kaikkein törkeimpänä asiana. Äiti saa huoritella ja alistaa mielin määrin vaikka teini-ikäistä tytörtään, varmasti ei menisi oikeuteen. Samoin koulussa toiset lapset saa kiduttaa yhden hengiltä pahanpuhumisella, ulos sulkemalla, haukkumalla jne. mutta jos joku päivä tää kiusattu napsahtaa ja hakkaa koko sakin on piru irti ja saattaa jopa heittää ulos koko laitoksesta. Me yliarvioidaan ruumiillista väkivaltaa ja vähätellään henkistä. Siksi yhä esim. raiskaus nähdääb "seksinä", eli ei niin vahingollisena ruumiille, vaikka se on murskaavan turmiollista mielelle. Itsellä tuli muuten mieleen, että syyllisyydentunne ja mahdolliset jälkiseuraukset äidille olisi olleet sata kertaa traumaattisempia mulle kuin be pari näpäystä vitsalla. Toki oikea lapsen hakkaaminen on asia erikseen, itse vaan en edes muista kokeneeni pienintäkään kipua.

Vierailija kirjoitti:

Mua mietityttää miten toi asia edes meni oikeuteen? Poika kertoi jollekin asiasta? Vai esim. isä?

Mä sain lapsena useasti vitsasta.Muistan kaikki temput mitä tein niiden eteen, olin kyllä karmea lapsi.

En voi oikeasti sanoa, että vitsasta jotain traumoja olisi jäänyt. Lähinnä nauratti.

Sen sijaan henkinen vallankäyttö joskus teininä oli sata kertaa pahempaa.

Ei millään pahalla, mutta tossa on ehkä vähän hysteeriseksi menty.

Vierailija
46/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan muutakin häikkää? Lastensuojelun asiakas?

Selittäisi miten päätyi oikeuteen

Vaikka se on hyvä ja tuomio oikein

Vierailija
47/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, että tuomittiin pahoinpitelystä!

Vierailija
48/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, nyt jonkinlaista kuria yrittäneen mamman pitää maksaa pojalle korvausta, ja ne viimeiset auktoriteetin rippeet vietiin. Ja siitäkös lapsi pääsee aina vittuilemaan. Poikaparalla ei ole valoisaa tulevaisuutta edessään, varmaan niitä keissejä, joissa rajat lopulta asettaa vankeinhoitolaitos.