Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti löi poikaa vitsalla pyllylle – tuomittiin pahoinpitelystä + 600e sakot

Vierailija
28.04.2015 |

28.4.2015 - 18.20

Vitsalla kerran poikaansa paljaalle pyllylle näpäyttänyt äiti on tuomittu Vantaan käräjäoikeudessa pahoinpitelystä. Poika oli tekohetkellä 10-vuotias.

Vantaan käräjäoikeus tuomitsi äidin 20 päiväsakkoon eli maksamaan 620 euroa sekä maksamaan pojalle kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta 50 euroa.

Tapaus sattui vuonna 2010.

Helsingin hovioikeus ei tällä viikolla muuttanut tuomiota. Vuonna 1973 syntynyt äiti myönsi hovioikeudelle syyllistyneensä pahoinpitelyn sijaan lievään pahoinpitelyyn ja toivoi, että syyte olisi hylätty vanhentuneena.

Tilanne sai alkunsa , kun poika oli jäänyt kiinni kolikoiden varastamisesta isoäidiltään. Äiti oli vaatinut poikaa kertomaan totuuden.

Poika oli edelleen äidin kertoman mukaan valehdellut, jolloin äiti oli toteuttanut uhkauksensa ja lyönyt poikaa vitsalla pyllylle.

Oikeudessa lapsen edunvalvojan sijainen katsoi, että teosta aiheutui lapselle kipua tai ainakin jonkinlaista tuntemusta. Lapsi itse oli kertonut sosiaaliviranomaisille, ettei lyönti sattunut.

Oikeuden mukaan teosta täytyi kuitenkin aiheutua ainakin hetkellistä kipua. Ikänsä puolesta lapsi oli puolustuskyvytön ja housujen riisuminen oli nöyryyttävää, toteaa oikeus.

Äiti myönsi syytteen. Hänen mukaansa tarkoituksena ei ollut satuttaa lasta, vaan ainoastaan näpäyttää kerran.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/283075-aiti-loi-poikaa-vitsalla-pyllylle-tuomittiin-pahoinpitelysta-ja-yli-600-euron

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Äiti toimi täysin oikein. Sitten kun mulla on omia lapsia, tulen toimimaan samalla tavalla. En halua että lapsistani kasvaa vapaankasvatuksen saaneita kauhukakaroita.

Vierailija
22/48 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:35"]Mielestäni Äiti toimi täysin oikein. Sitten kun mulla on omia lapsia, tulen toimimaan samalla tavalla. En halua että lapsistani kasvaa vapaankasvatuksen saaneita kauhukakaroita.
[/quote]
Haluat, että lapsesi on hakattuja ja pilattuja, sisältä rikki ja ulkoa kovia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:24"]Perheväkivalta on saanut uusia muotoja. Nyt isoksi ongelmaksi ovat tulleet lapsiaan pahoinpitelevät alkoholisoituneet äidit.
http://yle.fi/uutiset/lapsiaan_pahoinpitelevat_alkoholistiaidit_yha_suurempi_ongelma/1076093
[/quote]
Häh? Miten niin nyt? Olet aidosti niin typerä, että luulet ettei tuota ennen esiintynyt?

Vierailija
24/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin tuo kiroileminen ja agressiivisuus toisia kommentoijia kohtaan osoittaa, että olisi pieni vitsan vilautus ollut tarpeen sinunkin takapuolelle. Älkää nyt aikuiset ihmiset sotkeko taas väkivaltaa ja kurinpitoa toisiinsa. Rangaistuksen tulee tehdä sen verran ilkeää ,  ettei seuraavan kerran ainakaan samaan tuhmuuteen syyllisty. Tämä pohjoismainen kasvatusmalli on todella nössöä, eikä suinkaan lapsia kohtaan rakastavaa kun ei heille osoiteta selkeitä rajoja. Vitsaa vaan kurittomille jos eivät muutoin usko, samaa mieltä. Omani ovat jo aikuisia ettei tarvitse nyt lähteä kenekään kaivamaan toimituksen kautta hakkaajasedän yhteystietoja:D

Vierailija
25/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:35"]Mielestäni Äiti toimi täysin oikein. Sitten kun mulla on omia lapsia, tulen toimimaan samalla tavalla. En halua että lapsistani kasvaa vapaankasvatuksen saaneita kauhukakaroita.

mua on rankastu aina noin pienenä, ja olen kiitollinen. en ole ollut pullamössökakara joka ei osaa käyttäytuä, kiitos vanhempieni.

Sä vain luulet niin. Minkähänlaiset asiat sullekin on "hyvää käytöstä". Varmaan saat elää kieli keskellä suuta ja haluat, ei, vaadit muidenkin elävän ahtaissa rajoissasi ja olet se, joka mölisee ja valittaa ekana ip-lehtien palstoilla muista. Homous esim. on varmaan sulle kauhistus. Ikävä ihminen siis.

Vierailija
26/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain tutustua tukkapöllyihin, luunappeihin sekä koivuniemen herraan lapsena, ja oli kyllä sen verran tuskaisa kokemus se yksi kerta, että jo vitsan ajatteleminen sai minut miettimään kahdesti ennen pahaantekoon ryhtymistä. Nykyään lapsia silitellään silkkihanskoin, eiväthän he näin opi mitään! Jos ei kuriteta, kakarat hyppivät viimeistään teini-ikäisenä silmille ''entäs sitte, minkäs teet ämmä'' asenteella. Jos minun poikani leikkisi pihalla ja löisi toista lasta esim. pesäpallomailalla päähän, tai tappaisi eläimen koska häntä huvitti, minun täytyy siis palkita poikaani jäätelöllä? Ellei rangaista, lapselle ei kehity tervettä moraalia.

Jo on nössöksi mennyt maailma.

Vitsaa vaan kurittomille pennuille!!

Voidaankin kysyä, miksi vanhempasi eivät kasvattaneet sinua lainkaan. Silloin olisit ilman vitsaa tiennyt, mitä ei saa tehdä.

Laiska vanhempi lyö, fiksumpi opettaa lapselle pienestä pitäen oikean ja väärän teon eron.

Vierailija
27/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä kuulla lapsen version asiasta. Minä väitän, että se pojan varastelukin on ollut alunperinkin tämän äidin syy. Ei lapsi keksi tehdä tuollaista, ellei aikuinen ole itse esimerkkinä ja merkeistä päätellen tämä äiti on ollut, koska laittomuudet rehottavat heillä muutenkin (=katsoo lapsen lyömisen läpi sormiensa). Lapsilla on paljon parempi synnynnäinen oikeustaju itsellään, ja he matkivat vanhempiaan. Sinä, joka tulet nyt selittämään sinun lastesi kieroilevan luonnostaan kerrot kyllä itseasiassa lapsesi lähellä olevien aikuisten sielunmaisemasta.

Tai jos joku kertoo olleensa kiero jo lapsena ja vain vanhempien piiskan opettaneen pois siitä kertoo omien kasvattajiensa olleen epärehellistä porukkaa.

Vierailija
28/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:35"]Mielestäni Äiti toimi täysin oikein. Sitten kun mulla on omia lapsia, tulen toimimaan samalla tavalla. En halua että lapsistani kasvaa vapaankasvatuksen saaneita kauhukakaroita.

mua on rankastu aina noin pienenä, ja olen kiitollinen. en ole ollut pullamössökakara joka ei osaa käyttäytuä, kiitos vanhempieni.

Tuossa näkee sen trauman syvyyden, mitä "fyysinen kuritus", siis perheväkivalta, aiheuttaa: Olen kiitollinen, että vanhempani satuttivat minua.

Vierailija
29/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako myös puolisosi antaa sulle risulla piiskaa paljaalle pyllylle, jos olet tehnyt jotain tyhmää? Tai tukistaa ja läpsäistä? Niin...

Miksi olisi hyväksyttävää tehdä sitä lapselle.

Väkivaltaisia vanhempia pyörii täällä näköjään paljon.

Väkivaltaa lapsiin käyttävät ne ketkä ei viitsi ja osaa muuten lasta kasvattaa.

Vierailija
30/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä lapsina kuritettiin fyysisesti. Lopputuloksena huono koulumenestys, sisaren huumeidenkäyttö ja oma vuosikausien terapia, turvattomuudentunne ja syyllisyydentunto.

Vierailija
31/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan oli taas...poika sanoi itse ettei häntä edes sattunut.. 50 euroo..aika naurettava juttu. En mä tätä nyt ihan perheväkivallaksi vielä nimittäisi.

Vierailija
32/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ksottämätöntä että näin moni kannattaa fyysistä kurittamista. Se on ollut 30 vuotta lailla kielletty. Ja kaikin tavoin haitallista. Myös tarpeetonta. Lapsi oppii oikean ja väärän muutenkin. Väkivalta ei ole vaihtoehto. Vapaa kasvatus ei ole tämän päivän trendi. Nyt lapsilla on rajat ja rakkautta. Lasta ohjataan. Kunnioittaen

Vierailija
33/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:25"]

Kyllä lapsia pitää saada kurittaa tai muuten niistä kasvaa vanhempana semmosia jotka varastavat mummoilta käsilaukkuja ja potkivat päähän.

Piiskajutut kuuluvat aikuisten seksileikkeihin, lapsille voi keksiä muita rangaistuksia.

Samaa mieltä. Tuo kuritustyyppi vaikuttaa lapsen seksuaalisuuteen, vaikka kaikki eivät sitä myönnä.

Kerro lisää. Mulla on isoja ongelmia seksuaalisuuteni kanssa ja olen saanut lapsena piiskaa. Onko näillä todella syy-seuraus -suhde?

Vierailija
34/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas johonkin on raja vedettävä. Nyt poika sai vielä lisää rahaa isoäidiltä pöllimiensä lisäksi. Ei oikein hyvältä sekään kuulosta.

Vierailija
35/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka väittävät että lapset on  helppo saada kuriin ilman ruumiillista kuritusta eivät ole olleet tekemisissä vilkkaiden ja aggressiivisten lasten kanssa. Onhan se helppo komentaa sellaista hiljaista hissukkaa joka istuu suurimman osan ajasta paikallaan ja leikkii duploilla.

Vaihtoehto ruumiilliselle kurittamiselle ovat henkiset rangaistukset eli pelikoneen käyttökielto, kielto katsoa telkkaria, puhelimen pois ottaminen, viikkorahan evääminen jne. Minun nähdäkseni tällaiset rangaistukset ovat vielä vahingollisempia kuin hetken kestävä kipu.

Vierailija
36/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka väittävät että lapset on  helppo saada kuriin ilman ruumiillista kuritusta eivät ole olleet tekemisissä vilkkaiden ja aggressiivisten lasten kanssa. Onhan se helppo komentaa sellaista hiljaista hissukkaa joka istuu suurimman osan ajasta paikallaan ja leikkii duploilla.

Vaihtoehto ruumiilliselle kurittamiselle ovat henkiset rangaistukset eli pelikoneen käyttökielto, kielto katsoa telkkaria, puhelimen pois ottaminen, viikkorahan evääminen jne. Minun nähdäkseni tällaiset rangaistukset ovat vielä vahingollisempia kuin hetken kestävä kipu.

Vaihtoehto fyysiselle kurittamiselle on, että vanhempi etsii itsestään aidon auktoriteetin ja jämäkkyyden. Jos ei itse osaa, pyytää jotakuta opettamaan. Jos rehellisesti kertoo, että on niin avuton ettei tiedä mitä tehdä, niin apua saa aina.

On se kumma, että vanhemmat väittää, että eivät pärjää oman (pienen!!) lapsensa kanssa ilman väkivaltaa. Että se metrin mittainen, pieni lapsi muka ansaitsisi satuttamista.  Sehän on ihan järjetön ajatus. Sen ikäinen ei voi tehdä mitään mikä oikeuttaisi satuttamaan häntä.

Lasten kanssa pärjää aina ilman fyysistä satuttamista. Päiväkodeissa hoitajat pärjäävät monen lapsen kanssa ilman että heihin käydään käsiksi. Psykiatrisella osastolla myös. Siis siellä, minne nämä vanhempiensa kurittamat usein päätyvät voimakkaan oireilun vuoksi. Sen, minkä vanhemmat hänelle aiheuttivat arvaamatotmalla, turvattomalla ja väkivaltaisella käytöksellä.

Vierailija
37/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän en lastani lyö!

Uskomatonta että moni puolustaa väkivaltaa lasta kohtaan! Juntit.

Isä

Vierailija
38/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein se vilkkaus on reaktio ympäristöön. Usen sekavaan ja epäjohdonmukaiseen.

Mielestäni kaikki mainitsemasi rangaistukset on turhia. Mielivaltaista pelien ym pois ottamista a näkee liikaa. Kannattaa miettiä mikä on sopiva seuraamus. Ja onko vaatimukset kohdallaan. Ei liikaa eikä mitään sellaista että lapsen pitää rientää heti tottelemaan jokaista käskyä.

Alkuperäisessäkin Varkaus on väärin ja seuraus voi olla jokin mietitty. Rahat palautetaan, aiheesta keskustellaan. Mietitään syyt ja sovitaan rangaistus. Kotiaresti, työpalvelu mummolle tms.

Vierailija
39/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Lasten kanssa pärjää aina ilman fyysistä satuttamista. Päiväkodeissa hoitajat pärjäävät monen lapsen kanssa ilman että heihin käydään käsiksi. Psykiatrisella osastolla myös.

Höpöhöpö. Olen nähnyt molemmissa paikoissa miten hoitajat ovat ihan pulassa hoidettavien kanssa kun kevyt komentelu ei ole toiminut. Mutta toki sinä olet mahtava auktoriteetti ja osaat paremmin kuin muut. Tosin psykiatrisella voi pumpata ne potilaat täyteen kaikkea kivoja mömmöjä. Helpottaa.

Vierailija
40/48 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanut kaksi kertaa lapsena remmistä. Se oli nöyryyttävää. Ne tapahtumat on jäänyt tonne takaraivoon ikuisiksi ajoiksi. 

Mä en ikinä kurittais niin omia lapsiani.