Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen yritti ehtiä junan kyytiin Rovaniemellä. Jäi roikkumaan jynan kylkeen, putosi ja jäi selkäranka murtuneena virumaan pakkaseen kun kukaan ei huomannut

Vierailija
07.01.2022 |

Henkilökunta ei huomannut junan ulkopuolella roikkunutta ihmistä, sillä juna kiihdytti vauhtiaan. Lopulta sen kyljessä roikkunut matkustaja putosi radanvarteen.
Rovaniemellä oli tapahtuma-aikaan reilut 17 astetta pakkasta.

Sivullinen huomasi radanvarressa makaavan loukkaantuneen naisen ja hälytti tälle apua. Muiden muassa selkärankamurtumia onnettomuudessa saaneen junamatkustajan loukkaantumista pahensivat kovan pakkasen aiheuttamat vakavat paleltumavammat.

VR vahvistaa, että Rovaniemellä tapahtui junamatkustajan vakavaan loukkaantumiseen johtanut onnettomuus joulun alla.

Kommentit (216)

Vierailija
181/216 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen

Vierailija
182/216 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, näitä siis edelleen sattuu, aiemmin paljon enemmän kuin edes uutisoitiin. Isäni teki uransa VR:llä, ja ennen vanhaan säännöllisesti joku yritti liikkuvaan junaan kiirehtiä. Joskus se onnistui, useimmiten ei, on paljon paljon vaikeampaa kuin voisi kuvitella. Loukkaantuneita sitten löytyi ratojen varsilta, joskus vasta kuolleena.

Junat kiihtyvät aika äkkiä, ja ilmavirta on kova. Jopa isäni yritti kerran liikkuvan junan kyytiin mutta palasi kotiin naama aivan veressä, kun oli sepeliin pudonnut. Se ilmavirta paiskaa ihmisen kovaa, jos jää pitkäksi aikaa roikkumaan. Erään koulukaverin isä kuoli, kun oli jäänyt roikkumaan Seinäjoelta Tampereelle lähteneeseen junaan. Pitkään jaksoi urheilullinen mies kyydissä roikkua, sit voimat loppuivat.

Sitä vanhanaikaisen junan ovea on vaikea avata sisäänpäin vauhdissa, oikeastaan mahdotonta. Nykyään kait ne vanhojenkin junien ovet menee lukkoon junan liikkuessa, ennen ei mennyt. Tästä syystä toinen valitettavan tuttu näky ratojen varsilla oli itsemurhan tehneet. Ei sitä useinkaan edes veturinkuljettaja huomannut, että joku hyppäsi. Isänikin löysi uransa aikana kaksi ruumista, toinen vieläpä jotenkin kauhean näköiseksi mennyt, että päivätolkulla sitä mietti.

Älkää missään tapauksessa yrittäkö liikkuvan junan kyytiin, se ei tule yleensä onnistumaan. Ja vauhdissa roikkuminen on kovassa vauhdissa ihan mahdotonta. Sulkeutuneessa IC:issä ja pendoissa ei edes ole mitään portaita tai korokkeita joilla seisoskella, ihan just tästä syystä, etteivät ajattelemattomat ihmiset yritä sisään / jää roikkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/216 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junamatkustus on ihan hanurista nykyään. Takakireää touhua, niinkuin tuo "konnari", jos nyt oikeasti on sellainen. Hyvin voisi ollakin, siksihän tällaisia ikäviä juttuja tapahtuu junissa. Asenne on pielessä, niinkuin monilla matkustajillakin ja tämän ketjun kommentaattoreilla.

Kaipaan vanhaa aikaa; hitaita junia, jotka pysähtyy joka asemalle, tupakkakoppeja, kohteliaita konnareita joilta voi ostaa junalipun käteisellä tai kortilla. Tämän oikeistopopulismin ajan myötä touhu on mennyt niin ilkeäksi, kireäksi ja poroporvarilliseksi että inhottaa.

Nykyisin kuljen muilla kulkuneuvoilla.

Vierailija
184/216 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussi myöhässä ei ole syy juosta junaa kiinni ja jäädä ulokkeista roikkumaan. Junat lähtee ajallaan ja kun sivut on katsottu tyhjäksi ovet lukitaan ja ne on lukittu. Junissa ei oo mitään mahdollisia ulokkeitakaan missä roikkua. Aika kekseliäs on tyyppi ollut. Olis kannattanut soittaa vr; le pyytänyt odottamaan seuraavalla jos ihan hengenhätä juuri siihen junaan päästä, ottanut taksin ja ajanut junan kiinni seuraavalle asemalle.

Vierailija
185/216 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakotetaan, ei voi muuta todeta.

Nyt kiinnostaa miksi piti yrittää. Oliko junassa jo joku läheinen, matkatavarat vai mikä veti yritykseen.  Olisko jäänyt pikäksi aikaa pakkaseen odottamaan seuraavaa?  Surkea tapaus.

Tunniksi, jos seuraava juna olisi lähtenyt tunnin päästä. Mutta kai junien lähtöaikaan odotusaula on yleensä auki. Sitä ei ilmeisesti missään ole kerrottu, mihin aikaan tämä tapahtui.

Sinnikäs täti, jos on 10 kilometriä roikkunut. Luulisi, että viimeistään puutavaravaraston kohdalla olisi ymmärtänyt, että kovin kylmää kyytiä tämä on ja pudottautunut pois. Nykyjunien vauhti kiihtyy paljon nopeammin kuin höyryjunien aikaan, joten olisi ollut viisaita irrottaa ote jo asema-alueella, kun ei kuitenkaan päässyt vaunuun sisään.

Vierailija
186/216 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kekseliäisyyttä vaadita. Vanhoissa vaunuissa on junan ulkopuolella raput ja kaiteet mistä pitää kiinni. Ja tämä oli sellainen vanha vaunu. Bussi mistä nainen tuli ei ollut VR:n yhteysbussi eli tavallisissa linjavuoron busseissa ei ole mahdollisuutta soittaa että juna odottaisi. Ainoastaan näitä junabussiyhteyksiä odotetaan tarvittaessa ja ny kyseessä ei ollut sellainen. Tunnin päästä olisi lähtenyt seuraava mutta pakko oli kiirehtiä. Tyypillinen hesalainen, aina kiire

Vierailija
187/216 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen kekseliäisyyttä vaadita. Vanhoissa vaunuissa on junan ulkopuolella raput ja kaiteet mistä pitää kiinni. Ja tämä oli sellainen vanha vaunu. Bussi mistä nainen tuli ei ollut VR:n yhteysbussi eli tavallisissa linjavuoron busseissa ei ole mahdollisuutta soittaa että juna odottaisi. Ainoastaan näitä junabussiyhteyksiä odotetaan tarvittaessa ja ny kyseessä ei ollut sellainen. Tunnin päästä olisi lähtenyt seuraava mutta pakko oli kiirehtiä. Tyypillinen hesalainen, aina kiire

Ei ole kiire mihinkään enää vähään aikaan.

Vierailija
188/216 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metrovaunuihinkin säännöllisesti jotkut ääliöt yrittävät tunkea itseään sulkeutuvien ovien väliin vaikka ovet ovat piipanneet jo useaan kertaan sulkeutumista.

Siitä pitäisi antaa tuntuva sakkorangaistus.

Tosin joskus ehkä heidän kohdalleen lohkeaa ihan se kuuluisa Darwin-palkinto ja sehän on juhlimisen arvoinen saavutus se. 👍

Vierailija
189/216 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa valitettavasti siltä että tuo matkustaja taitaa edustaa hieman ns. takertuvaa ja itsepäistä ihmistyyppiä, tai ainakaan ns. ihan kaikki normaalit imukupit eivät ehkä ole olleet kämmenissä tapahtumahetkellä.

No, toivottavasti totuus siitä, mikä ikävän tapahtumakulun perimmäinen syy on ollut, selviää tutkinnan myötä.

Toivottavasti loukkaantunut toipuu vammoistaan ja luottaa edelleen siihen että VR:n kalusto kokonaisuudessaan toimii lähes yhtä luotettavasti ja turvallisesti kuin junan vessa.

Vierailija
190/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä liikkuu päässä kun yrittää liikkuvan junan kyytiin?

Vierailija
191/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kiikkerä paikka tuo on seistä vauhdissa kun siinä on vain pari pystykahvaa ja rappu ja ovikin on niin vaunun seinänmyötäinen että aika roikkuva asento tuossa on jos meinaa kyydissä pysyä. Lisäksi pakkasta parikymmentä ja vauhtia 100+ (tai 200 nopeimmillaan kait) niin voi olla aika äkkiä sormet jäässä eikä saa enää pidettyä kiinni vaikka haluaisi. 

Vierailija
192/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metrovaunuihinkin säännöllisesti jotkut ääliöt yrittävät tunkea itseään sulkeutuvien ovien väliin vaikka ovet ovat piipanneet jo useaan kertaan sulkeutumista.

Tosin joskus ehkä heidän kohdalleen lohkeaa ihan se kuuluisa Darwin-palkinto ja sehän on juhlimisen arvoinen saavutus se. 👍

Hauskimpia on nää jotka tunkee kassinsa sinne metron ovien väliin. Ovet menee kiinni eikä tunnista välttämättä sitä kassia siellä välissä ja metro lähtee liikkeelle joten on päästettävä siitä irti (jos on jotain järkeä) ja sitten se kassi matkustaa yksinään metrolla :)

Vierailija
193/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.ts.fi/uutiset/5532237

maksu muurin takana

Maksumuuri on yhdyssana.

Paitsi jos se maksu on siellä muurin takana.

Hahahahahahahha

Vierailija
194/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskimpia on nää jotka tunkee kassinsa sinne metron ovien väliin. Ovet menee kiinni eikä tunnista välttämättä sitä kassia siellä välissä ja metro lähtee liikkeelle joten on päästettävä siitä irti (jos on jotain järkeä) ja sitten se kassi matkustaa yksinään metrolla :)

Miten ei tunnista kassia nuo metron ovet? Aika iso objekti kuitenkin!

Vierailija
195/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siperia opettaa" tai tässä tapauksessa Rovaniemen ratapenkka. No, pyörätuolissa on aikaa miettiä kannattiko. Ihan oikein.

Vierailija
196/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekee virheitä. Joskus stressaantuneena, hetken murto-osassa voi tehdä jotain, jossa ei ole mitään järkeä. Meille kaikille on varmasti joskus käynyt niin. Itsellä on esimerkiksi niin, että helposti jäädyn ja jään vaan paikalleen tönöttämään, vaikka pitäisi väistää jotain. Veikkaan, että tässäkin on ollut kyse saman tapaisesta jutusta: jostain syystä hirveä paine ehtiä junaan ja siinä tunnekuohussa yrittää punkea junaan, vaikka pitäisi osata luovuttaa. Sitten, kun tajuaa asian, niin jäätyy pelosta ja ei silleen tajua, että se juna tulee vaan kiihdyttämään vauhtia ja myöhemmin käy vielä pahemmin.

En usko, että oli suunnitelmissa matkustella sillä tyylillä loppuun saakka. Ei lyödä lyötyä turhaan, varmasti hirveä olo tapahtuneesta tuolla ihmisellä. Pikaista paranemista hänelle!

Vierailija
197/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hypännyt liikkuvaan junaan :D . Odotin Riihimäellä pikajunaa Tampereen suuntaan, mutta se oli hieman myöhässä. Vihdoin juna saapui, ja hiljensi aseman kohdalla vauhtiaan, kun vauhtia oli sellainen ripeä kävelyvauhti, minä päätin jo hypätä kyytiin. Junassa oli sellaiset vanhanaikaiset itse avattavat ovet. Hyvin pääsin sisälle ja ihmettelin sitten että eihän tämä juna pysähdykään, vaan alkoi kiihdyttää vauhtia.

No en miettinyt asiaa enempää kunnes Hämeenlinnaa ennen tajusin että kyseessä oli Intercity, jonka ei ollut tarkoituskaan pysähtyä Riihimäellä, eikä sen puoleen Hämeenlinnassakaan. 

Mutta minun täytyi päästä ulos Hämeenlinnassa, joten aloin vaatia junan pysäyttämistä siellä, koska juna oli minun mielestäni hiljentänyt niin paljon että Riihimäeltä pääsi kyytiin. Ja lopulta sain suostuteltua että juna pysähtyi minun takiani Hämeenlinnassa. Ihmiset, jotka aneluni kuulivat, taputtivat kun sain tahtoni läpi. Ja kuulutus oli "juna pysähtyy poikkeuksellisesti Hämeenlinnassa", ja minä painelin tyytyväisenä ulos.

Joo, olin nuori opiskelijalikka, ja toimin typerästi. Mutta en olisi lujemmassa vauhdissa kyytiin kyllä yrittänyt.

Vierailija
198/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisessa puskaradiossa kerrotaan, että joku sivullinen laiturilla on nähnyt tilanteen, soittanut häkeen ja naista on etsitty droneilla/helikopterilla, mutta ei ole löydetty. Seuraavan junan kuljettaja nähnyt sitten siellä radan varressa makaamassa, ja saanut avun oikeaan paikkaan.

Tuonne kun lumipenkkaan tömähtää kovassa vauhdissa, niin näkyviin ei jää paljon mitään. Pelkästään hyvää tuuria, että löytyi ajoissa, eikä vasta keväällä.

Vierailija
199/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vähän mieleen se tapus, kun joku lähti ylittämään rekan ja vaunun välistä katua. Muistatteko, huonostihan siinäkin kävi. Kiireessä tulee tehtyä hätiköityjä päätöksiä☹️

Vierailija
200/216 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hypännyt liikkuvaan junaan :D . Odotin Riihimäellä pikajunaa Tampereen suuntaan, mutta se oli hieman myöhässä. Vihdoin juna saapui, ja hiljensi aseman kohdalla vauhtiaan, kun vauhtia oli sellainen ripeä kävelyvauhti, minä päätin jo hypätä kyytiin. Junassa oli sellaiset vanhanaikaiset itse avattavat ovet. Hyvin pääsin sisälle ja ihmettelin sitten että eihän tämä juna pysähdykään, vaan alkoi kiihdyttää vauhtia.

No en miettinyt asiaa enempää kunnes Hämeenlinnaa ennen tajusin että kyseessä oli Intercity, jonka ei ollut tarkoituskaan pysähtyä Riihimäellä, eikä sen puoleen Hämeenlinnassakaan. 

Mutta minun täytyi päästä ulos Hämeenlinnassa, joten aloin vaatia junan pysäyttämistä siellä, koska juna oli minun mielestäni hiljentänyt niin paljon että Riihimäeltä pääsi kyytiin. Ja lopulta sain suostuteltua että juna pysähtyi minun takiani Hämeenlinnassa. Ihmiset, jotka aneluni kuulivat, taputtivat kun sain tahtoni läpi. Ja kuulutus oli "juna pysähtyy poikkeuksellisesti Hämeenlinnassa", ja minä painelin tyytyväisenä ulos.

Joo, olin nuori opiskelijalikka, ja toimin typerästi. Mutta en olisi lujemmassa vauhdissa kyytiin kyllä yrittänyt.

Seli seli. Intercityn ovet ovat aina lukossa kun juna on liikenteessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi