Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pitäisikö minun tilata ammattilakki?

Vierailija
28.04.2015 |

Valmistun amiksesta ja mietin pitäisikö ostaa oman ammattini lakki. Muut eivät varmasti osta, joten onko tyhmää jos yksi laittaa lakin päähänsä valmistujaistilaisuuden jälkeen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki jos siltä tuntuu, äläkä välitä muiden mielipiteistä.

Vierailija
2/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"]Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa. [/quote] Mitä hyötyä siitä lukiosta olisi? [/quote] Yleissivistys, paremmat mahdollisuudet päästä jatko-opiskelemaan. Mutta harvemmin amikset sitä ymmärtääkään. [/quote] Miten niin paremmat mahdollisuudet? Samat mahdolllisuudet meillä amiksilla on yliopistoihin ja ammattikorkeisiin kuin lukiolaisilla. Itseään voi sivistää myös muilla tavoin kuin käymällä lukion. Jos sivistäisit itseäsi, voisit nämä asiat ymmärtääkin. [/quote] Ei ole. :) katso vaikka sisäänpääsyprosentteja, joillain aloilla otetaan sisään 70% yo-pohjaisia ja 30% amiksia. Näin esim. tekniikan aloissa.

[/quote]

Ei kaikki amikset halua yliopistoon. Olin kurssilla nyt aikuisena. Opettaja sanoi, että paras aines peruskoulusta tulee heille. Kaikki eivät pääsekään. Tietotekniikkalinja kyseessä. Nyt ovat sitten amispohjalta kauppatieteen maistereita sun muita. Ja käden taidotkin löytyy. Ei Yliopistoon tarvitse kuin osata pääsytestit. Ei sinne mitään 

lukiossa välivuosi viettäneitä pelkästään haeta. Omat sukulaislapset ovat sanoneet, että ihan turha oli lukio. Kielet toki pitää olla hallinnassa, mutta niinhän ne monilla on. Matikkaa joutuu lukiolaiset opettamaan epäpätevälle opettajalle. Että sellaista.

Opiskelin lukiopojkaiseen ammattiin, valmistuin vuonna 2000. Olin luokan paras matikassa. Ihan kansakoulupohjalta. Kauppis oli myös käytynä, mutta onhan se erilaista matikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa.

Vierailija
4/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"]Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa.
[/quote]
Mitä hyötyä siitä lukiosta olisi?

Vierailija
5/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"]Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa.
[/quote]
[/quote]

Yleissivistys, paremmat mahdollisuudet päästä jatko-opiskelemaan. Mutta harvemmin amikset sitä ymmärtääkään.

Vierailija
6/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"]Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa.
[/quote]
[/quote]

Yleissivistys, paremmat mahdollisuudet päästä jatko-opiskelemaan. Mutta harvemmin amikset sitä ymmärtääkään.
[/quote]
Miten niin paremmat mahdollisuudet? Samat mahdolllisuudet meillä amiksilla on yliopistoihin ja ammattikorkeisiin kuin lukiolaisilla. Itseään voi sivistää myös muilla tavoin kuin käymällä lukion. Jos sivistäisit itseäsi, voisit nämä asiat ymmärtääkin.

Vierailija
7/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"]Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa.
[/quote]
[/quote]

[/quote]
Miten niin paremmat mahdollisuudet? Samat mahdolllisuudet meillä amiksilla on yliopistoihin ja ammattikorkeisiin kuin lukiolaisilla. Itseään voi sivistää myös muilla tavoin kuin käymällä lukion. Jos sivistäisit itseäsi, voisit nämä asiat ymmärtääkin.
[/quote]

Ei ole. :) katso vaikka sisäänpääsyprosentteja, joillain aloilla otetaan sisään 70% yo-pohjaisia ja 30% amiksia. Näin esim. tekniikan aloissa.

Vierailija
8/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"]Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa.
[/quote]
[/quote]

[/quote]
Kävin lukion eikä siitä ole ollut mulle yhtään mitään hyötyä. Ellei lasketa sitä, että voisin päteä turhalla nippelitiedolla miehelleni. Hän on käynyt amiksen ja pärjää paremmin. Jos olisin mäkin lähtenyt amikseen (harkitsin), niin aivan takuulla olisin nyt töissä enkä työkkärin kanssa tappelemassa ja täyttämässä työhakemuksia Siwan kassalle ja muihin töihin jotka ei oo yhtään mun alaa ja joihin mun kiinnostus on pyöreä nolla.

Vierailija
9/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää, että ammattikoulun käyneetkin haluavat saada lakin. Ei kuulu perinteeseen, turhaa matkimista. En ostaisi.

Vierailija
10/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"]Jos lakista haaveilet niin olisit mennyt lukioon. Muuten on ihan turha ostaa.
[/quote]
[/quote]

[/quote]
Kävin lukion eikä siitä ole ollut mulle yhtään mitään hyötyä. Ellei lasketa sitä, että voisin päteä turhalla nippelitiedolla miehelleni. Hän on käynyt amiksen ja pärjää paremmin. Jos olisin mäkin lähtenyt amikseen (harkitsin), niin aivan takuulla olisin nyt töissä enkä työkkärin kanssa tappelemassa ja täyttämässä työhakemuksia Siwan kassalle ja muihin töihin jotka ei oo yhtään mun alaa ja joihin mun kiinnostus on pyöreä nolla.
[/quote]

Tuokin riippuu. Jos olet vetänyt lukion läpi kohtuullisen huonosti ja on huonot paperit, ei ole yllätyskään ettei pääse opiskelemaan ja kituuttaa työkkärissä.

Vierailija
11/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta, tosi noloa. 

Vierailija
12/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hankkinut lakkia ammattikoulussa, muilla oli. En myöskään yo-lakkia, enkä ollut päättäjäisissä. Ei kiinnosta. Mitä noilla tekee, mitään.

Vierailija
13/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yo-lakki, jota olen pitänyt tosi harvoin. Miehellä taas on ajurinlakkia muistuttava lähihoitajan opintojen päätteeksi hankkimansa sinimusta tms. lakki.

Jos lähdemme "lakitettuina" ulos, olemme kuin vanhasta suomalaisesta elokuvasta: rouva ylioppilas ja ajuri "Pärnänen." Puuttuu vain, että puhkeamme yks kaks laulamaan dueton vihlovalla äänellä.

Vierailija
14/14 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ammattilakit on kiva juttu, ja niitä voisi olla enemmänkin käytössä. Ihan samaan malliin kuin ylioppilaslakkejakin käytetään. Tuo yhteisöllisyyttä ja ylpeyttä siitä, mitä on tehnyt.

- lukion käynyt