Voiko rikas olla köyhän kaveri??
Tutustuin erääseen naiseen lapseni harrastuskerhossa. Olemme tavanneet muutaman kerran harrastuksen yhteydessä ja jutelleet. Lapset halusivat toistensa kylään, ja kysyin toisen lapsen äidiltä, jos hänen poika voisi tulla meille kylään leikkimään. -Ilman muuta lapsi voi tulla, voisin itsekin tulla teille kahville rentoutumaan. Minä olin että, joo...kyllä voisit tulla.
Tämä äiti ja lapsi tuli meille. Meidän koti on todella hieno moderni kivitalo, sekä sisältä päin että ulkoapäin. Talo suorastaan huokuu "meillä on rahaa". Vieraat aina haukkvat henkeä kun tulevat meille. Tällä kertaa tämän lapsen äiti oli, että onpa teillä hienot isot ikkunat.
Juttelimme kahvin äärellä. Sitten nainen sanoi, ettei voi kutsua minua eikä lastani heille kylään, koska heidän koti on ahdas ja ruokapöytä pieni. Tiesin sinä hetkenä, että meidän ystävyys ei tule jatkumaan, koska elintasomme on liian erilainen. Tai siis, tämä nainen ei itse halua kutsua vastavuoroisesti meitä hänelle kylään.
Olen pettynyt, sillä en olisi uskonut, että hieno kotimme olisi ollut esteenä ystävyyden syntymiselle. Mietin myös, että voiko varakas ja "köyhä" olla koskaan hyviä kavereita, kun vertailussa huomaa toiselle menevän paljon paremmin ja elää paljon leveämmin. Vertailu varmaan tuottaa tuskaa toiselle osapuolelle.
Haluaisin kuulla teidän muiden mielipiteitä, kannattaako jatkossa enää kutsua ketään puolituttavaa kotiin? Minä olen kutsunut kaksi muutakin ystäväperhettä kotiimme. Molemmat perheet myös haukkoivat henkeä, että hieno koti. Sen jälkeen emme ole koskaan saaneet kutsua heidän kotiin. Mistä tämmöinen vetäytyminen johtuu? Uskaltaako enää kutsua ketään kaveria kotiin? Meillä verhotkin melkein aina kiinni.
Pohtija
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Pohtija000 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, kunhan malttaa olla rehentelemättä liikaa sillä omalla paremmalla varallisuustasollaan.
Ei mitään rehentelyä. Iso tilava koti, mahtuu liikkumaan ja kävelemään että ei törmää seiniin. Tila on ostettu (tietenkin pankkilainalla) neliöhinnalla. PK-seudulla yhden neliön hinta on yleensä 5000m2 ylöspäin. Meillä on tilaa. Mutta tosin myös todella vähän tavaraa kotona ympärillä, kun tavarat on varastossa eikä viemässä huoneista tilaa.
Kaikki nämä kirjoituksesi haisee ja pahasti.
” Talo suorastaan huokuu "meillä on rahaa". ”
Miten tämä Pk seutu liittyy tähän asiaan?
Sulla 290neliöinen kivitalo Kirkkonummella ja tällä toisella hakaniemessä 64neliöinen kaksio?
Ei meillä oikeasti ole paljon rahaa, ihan perus keskituloinen perhe. Mutta asunto on tilava. Ei tässä nyt rahalla rehennellä. Mutta asuntomme on hieno ja sen on todennut kaikki vieraat.
Pohtija
Kaikista kommenteista päätellen, en tule enää kutsumaan puoli tuttavaa, kaveria tai ystävää kotiin, ellei kyseessä todella läheinen ystävä. Kahviloissa voi aina tavata.
Pohtija
Ei oikeastaan. Kaikki on niin erilaista eikä köyhällä ole varaa osallistua mihinkään.
RAKKAUDEN RIKKAUS; Toivo Kärki 1964 Levytykset mm.Taisto Tammi
Lähde : Rakkauden Rikkaus sanat.
Niin köyhä olen rakkain, kai sen jo tietänet:
Et luonain rikkautta rakkain voi löytää, et.
Kun yksi syntyessään vain kultakehdon sai,
Niin toinen tänne syntyessään vain puutteen sai.
Mut voisin kantaa sinut tähtien luo,
Voin onnen antaa jota ei raha suo.
Nyt rakkauden jos kanssain jaat,
Niin kaiken saat – kai tahdot sen?
En syytä toki rakkain, jos kaipaat rahaa vain.
On kulta monellekin rakkain kai arvokkain.
Jää meiltä se jos lähdet nyt kanssain kulkemaan..
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen kokenut täysin samaa. Nuorempana kun meillä oli ykskaks hulppeammat puitteet kuin kavereillamme ei meitä enää pyydetykään kylään. Sitten kun yksi näistä kavereista onnistui/päätti hankkia hulppeampaa niin johan kutsui kylään. Samoin on nyt. Kun olen tutustunut uuteen ihmiseen ei tule kutsua heidän kotiinsa sen jälkeen kun ovat käyneet meillä. Olen ihan tietoisesti tehnyt joidenkin kohdalla niin etten itse pyydä meille ennenkuin käyn heillä.
Olen surrut tätä, koska en itse mitenkään kehuskella tai puhu siitä mitä meillä on vaan jutellaan aivan muista asioista. Sen täytyy vain olla niin, että monelle se on kova paikka kun ei ole samaa elintasoa. Siinä ei muu auta kuin kaveerara niiden kanssa joiden kanssa jaksaa sen ettei kutsu välttämättä käy.
Onnekseni on myös niitä, joita varallisuus ei haittaa ja pääasiassa nämä ovat näitä suhteellisen saman elintason omaavia ja itseä varakkaampia.
Olisihan se mukavaa, jos ihmiset voisivat suhtautua rennommin ettei heillä tarvitse olla kaikkea samaa ja elämä on hyvää ja onnellista ihan ilman sitä uudempaa isompaa taloa, autoa, esineitä.
Ei siinä tarvitse olla kateudesta kyse, jos et saa kutsua vaatimattomampaan kotiin. Mitä järkeä siinä olisi, että valitaan kahdesta vierailupaikasta huonompi? Ja helpompihan isäntänä on olla, kun ei tarvitse itse lähteä mihinkään.
Väittäisin, että tuloilla ei ole väliä, jos persoonat natsaavat. Ei kaiken tarvitse olla niin älyttömän vastavuoroista.
Kaikki eivät kutsu ketään kylään ikinä, aivan sama ovatko ystävät tai perheenjäsenet rikkaita tai köyhiä. Osa kertoo syyksi vaikka sotkuisuuden, ahtaat tilat jne. Tottakai olisi kiva päästä käymään hyvän ystävän luokse, mutta toisen koti on kuitenkin sellainen paikka jonne ei väkisin tungeta. Itse ihan keskituloisena kutsun meille vastavuoroisesti ihmisiä, mutta vain silloin kun ehdin siivoamaan: ei ole kiva jos kaverin vauva saa omien lapsieni legot kurkkuunsa jne.
Ap voisi vielä antaa ystävyydelle mahdollosuuden. Mahdoitko edes sanoa, että ei sinua haittaa se ettei heillä ole niin hienoa tms?
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että tuloilla ei ole väliä, jos persoonat natsaavat. Ei kaiken tarvitse olla niin älyttömän vastavuoroista.
Kaikki eivät kutsu ketään kylään ikinä, aivan sama ovatko ystävät tai perheenjäsenet rikkaita tai köyhiä. Osa kertoo syyksi vaikka sotkuisuuden, ahtaat tilat jne. Tottakai olisi kiva päästä käymään hyvän ystävän luokse, mutta toisen koti on kuitenkin sellainen paikka jonne ei väkisin tungeta. Itse ihan keskituloisena kutsun meille vastavuoroisesti ihmisiä, mutta vain silloin kun ehdin siivoamaan: ei ole kiva jos kaverin vauva saa omien lapsieni legot kurkkuunsa jne.
Ap voisi vielä antaa ystävyydelle mahdollosuuden. Mahdoitko edes sanoa, että ei sinua haittaa se ettei heillä ole niin hienoa tms?
Aha, sama kun sanoisi ettei minua haittaa että kotisi on köyhä läävä, ollaan silti ystäviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen kokenut täysin samaa. Nuorempana kun meillä oli ykskaks hulppeammat puitteet kuin kavereillamme ei meitä enää pyydetykään kylään. Sitten kun yksi näistä kavereista onnistui/päätti hankkia hulppeampaa niin johan kutsui kylään. Samoin on nyt. Kun olen tutustunut uuteen ihmiseen ei tule kutsua heidän kotiinsa sen jälkeen kun ovat käyneet meillä. Olen ihan tietoisesti tehnyt joidenkin kohdalla niin etten itse pyydä meille ennenkuin käyn heillä.
Olen surrut tätä, koska en itse mitenkään kehuskella tai puhu siitä mitä meillä on vaan jutellaan aivan muista asioista. Sen täytyy vain olla niin, että monelle se on kova paikka kun ei ole samaa elintasoa. Siinä ei muu auta kuin kaveerara niiden kanssa joiden kanssa jaksaa sen ettei kutsu välttämättä käy.
Onnekseni on myös niitä, joita varallisuus ei haittaa ja pääasiassa nämä ovat näitä suhteellisen saman elintason omaavia ja itseä varakkaampia.
Olisihan se mukavaa, jos ihmiset voisivat suhtautua rennommin ettei heillä tarvitse olla kaikkea samaa ja elämä on hyvää ja onnellista ihan ilman sitä uudempaa isompaa taloa, autoa, esineitä.
Ei siinä tarvitse olla kateudesta kyse, jos et saa kutsua vaatimattomampaan kotiin. Mitä järkeä siinä olisi, että valitaan kahdesta vierailupaikasta huonompi? Ja helpompihan isäntänä on olla, kun ei tarvitse itse lähteä mihinkään.
Kateudesta en puhunut. Sinä sen mainitsit.
Kyse ei olekaan siitä kenen koti on huonompi tai hienompi. Eikä sinne mennä isoihin tiloihin levittäytymään, vaan istumaan sen ruokapöydän ääreen tai olohuoneen sohvalle, sängyn reunalle. Lattiallakin voi istua vaikka tyynyllä ja kun seura parhainta uusien tai vanhojen tuttavuuksien kanssa niin ympäristöllä ei pitäisi olla mitään väliä eikä kellään mitään hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi eilen katsoa Modernit miehet sarjaa... juoni suoraan sieltä-
Mukavaahan se on sekaisesta vuokra kerrostalo-kaksiosta kirjoitella satuja. Taisi herätä päiväunilta nukkumasta kun töissä ei viitsi käydä ja sossu maksaa kaiken. Tenavia, niitä on kyllä keretty vääntää tähän maailmaan vähän sille sun tälle.
Minä olen tuttavapiirini köyhin. Minä olen ollut säänn. tuloitta yli vuosikymmenen.
Minä en suostu työn enkä tukien hakuun enkä leikkikoulutuksiin.
Vaikutat omahyväiseltä ääliöltä, olisiko ennemminkin se vetäytymisen syynä. Kenellä kiinnostaa toisten seinät.
Kaikki nämä kirjoituksesi haisee ja pahasti.
” Talo suorastaan huokuu "meillä on rahaa". ”
Miten tämä Pk seutu liittyy tähän asiaan?
Sulla 290neliöinen kivitalo Kirkkonummella ja tällä toisella hakaniemessä 64neliöinen kaksio?